NİHAİ KULLANIM MEVZUATINDA İBRAZ SÜRELERİNE İLİŞKİN BİR
DEĞERLENDİRME
“GÜMRÜK
YÖNETMELİĞİNİN 207/4.MADDESİNE ELEŞTİREL BİR YAKLAŞIM”
I. Giriş
Nihai kullanım sistemi, üretimde
kullanılacak girdilerin ucuza temin edilmesini sağlayarak maliyetleri düşürmek,
üretimin artırılmasına katkıda bulunmak ve yerli sanayinin gelişmesini
desteklemek amacıyla geliştirilmiş bir sistemdir. Nihai kullanım sisteminden
yararlandırılan eşyanın ithali sırasında, (Türkiye’de belirli bir kullanıma
tabi tutulması koşuluyla) gümrük vergisi alınmaz veya indirimli gümrük vergisi
oranı uygulanır. Nihai kullanımdan yararlanabilecek eşya İthalat Rejimi Kararı ile
(Dip not şeklinde) belirlenir ve/veya (a) harfi ile sembolize edilir. İndirimli
veya Sıfır vergi uygulaması sunan bu sistemden istifade etmek için her şeyden
önce sistemin nev-i şahsına münhasır aşamalarının tekemmül ettirilmesi ve
işleme ilişkin tüm safahatın özellikle muhasebe kayıtlarının
(Stok-Üretim-Tüketim-Satış kayıtları gibi) izlenebilir biçimde tutması
zorunludur.
Nihai Kullanım Sisteminin Aşamalarını;
a) Firmanın TPS (Tek Pencere Sistemi) ile Nihai Kullanım
izin başvurusu,
b) Gümrük idaresinin izin başvurusunu değerlendirmesi (TPS
üzerinden onay ve kabul işlemleri),
c) Nihai kullanım İzni alan firmanın beyanname tescili
(özel durumlarda tescil sonrasında da izin alınabimekte),
d) İthal edilen eşyanın ön görülen nihai kullanım
faaliyetlerine tabi tutulması (üretim, imalat, kullanım vb.)
e) Nihai kullanıma konu eşya ve işlemin denetimi (Ek:27),
f) Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşavirinin “NK-1 Tespit Raporu” düzenlenmesi,
g) Nihai kullanım İzninin kapatılması ve Teminat iadesi,
Şeklinde genel hatlarıyla özetleyebiliriz. Bu
makalede, 03.05.2023 tarih ve 32179 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan gümrük
yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmeliğin nihai kullanım mevzuatına
değinilen kısımlarına ilişkin görüşlerimizi serdetmeye gayret edeceğiz.
Anahtar Kelimeler & Kısaltmalar:
Nihai Kullanım, Gümrük
idaresi, Denetleyici Gümrük İdaresi, Ek-27 Denetleme Formu, Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşaviri, YGM, Tek Pencere Sistemi, Teminat Çözümü, Usulsüzlük Cezası
(GK.241), Gümrük Yönetmeliği.
II. Yönetmelik Değişikliği
Bilindiği
üzere 03 Mayıs 2023 Tarihli ve 32179 Sayılı Resmî Gazetede yayımlanan
“Yönetmelik” ile Gümrük Yönetmeliğinin bazı maddelerinde değişiklik
yapılmıştır. Söz konusu değişiklik konularının içerisinde nihai kullanım
mevzuatıyla ilgili hususlar da yer almaktadır. Nihai kullanım mevzuatıyla
ilgili değişiklikler karşılaştırmalı olarak aşağıdaki tabloda görülebilir:
Yönetmelik
Madde No |
Değişiklikten
Önceki Madde Metni |
Değişiklikten
Sonraki Madde Metni |
Madde
207/4 |
(4)
İzin hak sahibinin, izin belgesinde öngörülen sürenin sona ermesinden
itibaren otuz gün içerisinde izni veren gümrük idaresine müracaatı üzerine
yerinde yapılan denetimlere ilişkin bilgilerin yer aldığı, Ek-27’de yer alan
Nihai Kullanım Denetim Formu esas alınarak, izin belgesi kapsamına giren
işlemler itibariyle ilgili izin hak sahibinin mali kayıtları üzerinden nihai
kullanıma konu eşyanın nihai kullanım amacına uygun kullanımda olup
olmadığının tespiti ve teminat iadesine ilişkin diğer iş ve işlemler
yetkilendirilmiş gümrük müşavirince düzenlenecek rapora istinaden yerine
getirilir. İzin belgesinde öngörülen sürenin sona ermesinden itibaren otuz
gün içinde izni veren gümrük idaresine herhangi bir müracaatta bulunulmaması
halinde, eşyaya ilişkin olarak alınan teminata
6183 sayılı Kanunun 56 ncı maddesi çerçevesinde işlem yapılır. |
(4)
İzin hak sahibinin, izin belgesinde öngörülen sürenin sona ermesinden
itibaren otuz gün içerisinde izni veren gümrük idaresine müracaatı üzerine
yerinde yapılan denetimlere ilişkin bilgilerin yer aldığı, Ek-27’de yer alan
Nihai Kullanım Denetim Formu esas alınarak, izin belgesi kapsamına giren
işlemler itibariyle ilgili izin hak sahibinin mali kayıtları üzerinden nihai
kullanıma konu eşyanın nihai kullanım amacına uygun kullanımda olup
olmadığının tespiti ve teminat iadesine ilişkin diğer iş ve işlemler
yetkilendirilmiş gümrük müşavirince düzenlenecek rapora istinaden yerine
getirilir. İzin belgesinde öngörülen sürenin sona ermesinden itibaren otuz
gün içinde izni veren gümrük idaresine herhangi bir müracaatta bulunulmaması
halinde eşyaya ilişkin indirimli veya sıfır
vergi oranı uygulanması nedeniyle alınmamış olan fark vergiler tahsil edilir.
Eşyaya ilişkin olarak alınmış bir teminat olmaması halinde izin belgesinde
öngörülen sürenin sona ermesinden itibaren otuz günlük süreden sonra izin hak
sahibi tarafından yetkilendirilmiş gümrük müşavirince düzenlenmiş raporun
izni veren gümrük idaresine sunulmasına kadar geçen her gün için Kanunun 241
inci maddesinin birinci fıkrası hükmü uyarınca işlem yapılır. |
Geçici
Madde 21/1 |
…
(Yoktu) |
Nihai
kullanıma tabi eşya için alınmış bir teminat olmaması haline ilişkin geçiş
hükmü (Yeni ihdas edildi) GEÇİCİ
MADDE 21- (1) Nihai kullanıma tabi eşyaya ilişkin alınmış bir teminat
olmaması durumuyla sınırlı olarak, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
önce nihai kullanım izin belgesinde öngörülen süre dolmuş ise otuz günlük
gümrük idaresine başvuru süresi bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih
itibarıyla başlar. Otuz günlük süre sonuna kadar yetkilendirilmiş gümrük
müşavirince düzenlenecek raporun izni veren gümrük idaresine sunulmaması
halinde Yönetmeliğin 207 nci maddesinin dördüncü fıkrasında belirtilen
müeyyide uygulanır. |
EK
82 37
nolu fıkra |
37-Nihai
kullanım izin hak sahibince izin belgesinde öngörülen sürenin sona ermesinden
itibaren otuz günlük sürenin geçirilerek izni veren gümrük idaresine müracaat
edilmesi. |
37… (Kaldırıldı) |
Görüleceği
üzere yapılan değişiklikle eşyanın izin belgesinde belirlenen süre sonundan
itibaren otuz günlük süre geçtikten sonra idareye yapılacak başvurularla ilgili
olarak teminat verilip, verilmediği durumu baz alınarak işlem tesis edilmesi
öncelenmiştir. Buna göre:
a- Teminat
verilmişse indirimli veya sıfır vergi oranı uygulanması nedeniyle alınmamış
olan fark vergilerin tahsil edileceği,
b- Teminat
verilmemişse, Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirince (YGM) düzenlenmiş raporun
izni veren gümrük idaresine sunulmasına kadar geçen her gün için usulsüzlük
cezası uygulanacağı,
hükme bağlanmıştır.
Bununla birlikte; nihai
kullanıma tabi eşyaya ilişkin alınmış bir teminatın olmadığı izinlerle sınırlı
olmak üzere (teminatın alınmadığı durumların açıklığa kavuşturulması gerektiği
izahtan varestedir) geçici madde eklenmiştir. Geçici maddeye göre 03.05.2023
tarihinden önce süresi dolmuş olan işlemler için 30 günlük süre başlangıcı bu
yönetmeliğin yayım tarihi baz alınacak ve 30 gün içerisinde YGM raporu ibraz
edilirse GY 207/4. maddesi değil; usulsüzlük müeyyidesi ile iktifa edilecektir.
Diğer yönden yönetmeliğin usulsüzlük müeyyidesini düzenleyen 82 nolu ekinin 37.
nolu satırı yürürlükten kaldırılmak suretiyle nihai kullanım izin hak sahibince
izin belgesinde öngörülen sürenin sona ermesinden itibaren otuz günlük sürenin
geçirilerek izni veren gümrük idaresine müracaat edilmesi durumunda teminatın
verilip verilmediği hususuna bağlı olarak yönetmeliğin 207/4.maddesi mucibince
işlem tesis edilecektir.
III. Eşyaya İlişkin Olarak Alınmış Bir
Teminat Olmaması Ne Anlama Geliyor?
Yukarıdaki bölümde de izah
edildiği üzere mezkûr değişiklikle birlikte yaptırım uygulama kriteri olarak “eşya
ithalatında teminat alınıp, alınmaması” ayrımı ön plana çıkarılmıştır. Nihai
kullanım nedeniyle indirimli veya sıfır vergi oranı ile eşyaya isabet eden
vergi oranı arasındaki fark kadar Gümrük Kanunu’nun 202 nci maddesi
çerçevesinde teminat alındığına göre (Nihai Kullanıma İlişkin 1 Seri Nolu
Tebliğin 9.maddesi); indirimli veya sıfır vergi oranı uygulanmamakla
birlikte ithalat rejim kararında “Gümrük mevzuatının nihai kullanıma ilişkin
hükümlerine tabidir.” dip notu ile karşımıza çıkan ve nihai kullanım mevzuatı
gereği herhangi bir indirime konu olmayan, ancak rejim kararı gereği mecburen
nihai kullanım hükümleri uygulanan eşyaların kastedildiği değerlendirilmekle
birlikte bu hususa açıklık getirilmesinin faydalı olacağı aşikardır. Aksi halde
idare ile mükellefi karşı karşıya getirecek yeni bir ihtilaf sorunu ile
yüzleşmek durumunda kalınacaktır. Zira
ithalat rejim kararı listelerinde yer alan ve tarife açıklaması "(a)" ibaresi içeren eşyanın Serbest
Dolaşıma Girişinde Gümrük İdaresi tarafından düzenlenen “Nihai Kullanım İzin Belgesi Aranır.”
hükmünün devamında bu eşyanın yer aldığı gümrük tarife alt pozisyonundaki en
yüksek gümrük vergisi ile nihai kullanıma konu eşyanın vergi oranı arasındaki
fark teminata bağlandığı göz önünde bulundurulduğunda; kanuni vergisi tahsil
edilse bile her halükarda teminatın gündeme geleceği; teminatsız nihai kullanım
mevzuatının düşünülemeyeceği gerçeğinden hareketle sektördeki kafa karışıklığının
mağduriyetlere neden olmadan önce netleştirilmesinin elzem olduğunu
düşünüyoruz.
Konunun netleştirilmesi
gerektiğini tekrar etmekle birlikte, vergi farkı olmadığı için (kanuni vergisi)
ayrıca teminata bağlanmayan (gümrük tarife alt pozisyonundaki en yüksek gümrük
vergisi ile nihai kullanıma konu eşyanın vergi oranı arasındaki fark hariç) ancak
mevzuat gereği Nihai Kullanıma tabi tutulması ön görülen eşyalar için
usulsüzlük cezası; nihai kullanım mevzuatı mucibince vergi farkının oluştuğu ve
farkın teminata bağlandığı durumlarda ise alınmamış olan vergilerin tahsili
yoluna gidileceği sonucunu çıkarabiliriz. Bununla
birlikte yaptırım konusunda belirleyici unsurun eşyanın ithali esnasında
teminata bağlanıp, bağlanmadığının ve/veya ibraz başvurusunun zamanında yapılıp
yapılmamasından ziyade eşyanın izin belgesinde ön görülen süre dahilinde nihai
kullanım faaliyetlerine tabi tutulup, tutulmadığının öncelenmesi bunun tespiti
bakımından da Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri (YGM) raporları ile Denetleyici Gümrük İdaresinin
tanzim edeceği EK-27 Denetleme Formlarının esas alınarak işlem tesis
edilmesinin mevzuatın ruhuna daha uygun düşeceği mütalaa edilmektedir.
IV. İlgili Madde Metninin Muamması Çözüldü mü;
Yeniden Değişikliğe Gebe mi?
Muamma sözlükte; bilmece,
anlaşılmayan, bilinmeyen, sır manalarını ihtiva etmektedir. Bizim mevzuatımıza
konu maddelerin bazılarının kasıtlı mıdır bilinmez, özellikle anlaşılmaması
üzerine kurgulanmıştır sanki… Bu sırra mazhar (!) olan mevzuat kalemlerinden
biri de 4458 Sayılı Gümrük Kanunu’na bağlı Gümrük Yönetmeliğinin 207.maddesinin
4.fıkrasıdır. Başına gelmeyen bilmez
belki, ancak “Damdan düşenin
hâlini, damdan
düşen bilir” atasözünden mülhem bu maddeye toslayıp
idareyle karşı karşıya kalan mükellefler veya meslektaşlarımız ne demek
istediğimizi peşinen anlamışlardır sanırım. Yine de mezkûr fıkranın hışmına
henüz uğramamış kişi, kurum veya mükelleflerin taaccüplerini minimize etmek
adına, maddenin muammasını naçizane irdelemeye gayret edeceğiz.
Söz konusu yönetmelik
maddesinin anlaşılması güç cümle yapısıyla örülmüş olması, netliğe
kavuşturulmamış unsurlarının bulunması ve ilgili mevzuatın ruhuna tezat teşkil
edecek şekilde anlaşılmaya müsait olması gibi etmenler münasebetiyle, idare ile
mükellefi karşı karşıya getireceği gün gibi ortadadır. İsteyerek veya da
istemeyerek işi yokuşa sürecek muhataplarla her zaman karşılaşılabileceği
hususu da göz ardı edilmemelidir. Bu bakımdan art niyetli kişilerin ekmeğine
sürülen yağın, söz konusu maddeyi anlaşılır kılmak suretiyle kazınıp alınması
ziyadesiyle önemlidir. Bakanlığımız yetkililerinin
mezkûr maddeyi anlaşılır kılmaya muktedir olduğunu bilmekle birlikte, naçizane
kendi önerimizi de haddimiz olmadan aşağıdaki kutucuğa derç ediyoruz.
Nihai
kullanıma tabi eşya ve teminat Madde
207 – (4)
İzin hak sahibinin, izin belgesinde öngörülen sürenin sona ermesinden
itibaren otuz gün içerisinde veya bu süreden önce izni veren gümrük idaresine
müracaatı üzerine; Nihai kullanıma konu eşyanın, nihai kullanım amacına uygun
kullanımda olup olmadığının tespiti ve teminat iadesine ilişkin diğer iş ve
işlemler, izin hak sahibinin mali kayıtları üzerinden yapılan tespitleri konu
alan Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirince düzenlenen rapor ile Denetleyici
Gümrük İdaresince tanzim edilen Ek-27 Denetleme Formu esas alınarak
sonuçlandırılır. İzin belgesinde öngörülen sürenin sona ermesinden
itibaren otuz gün içinde izni veren gümrük idaresine herhangi bir müracaatta
bulunulmaması veya izin belgesinde öngörülen sürenin sona ermesinden itibaren
otuz günlük sürenin geçirilerek izni veren gümrük idaresine müracaat edilmesi
halinde, öncelikle Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirince düzenlenen &
düzenlenecek tespit raporu ile Denetleyici Gümrük İdaresince tanzim edilen
& tanzim edilecek Ek-27 Denetleme Formu sonuçları
incelenir. Sonuçların olumsuz olması halinde eşyaya
ilişkin olarak varsa vergi farkları tahsil edilir. Tespit sonuçları olumlu
olmakla birlikte verilen ek süreler dahil zikredilen sürelerin sona
ermesinden itibaren izin hak sahibi tarafından Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirince
düzenlenmiş raporun izni veren gümrük idaresine sunulmasına kadar geçen her
gün için Kanunun 241 inci maddesinin birinci fıkrası hükmü uyarınca işlem
yapılır. |
Konuyla ilgili mevzuata
bütüncül bir yaklaşımla bakıldığında söz konusu madde metninin yeniden gözden
geçirilerek anlaşılır kılınmasının zaruri olduğunu söylemek yanlış
olmayacaktır. Bu mevzuatın ana omurgasını, Nihai Kullanım Konusu Eşyanın
Öngörülen Süre Dahilinde Nihai Kullanıma Tahsis Edilip Edilmediği ve Öngörülen
Amaçlar İçin Kullanılıp Kullanılmadığının tespiti oluşturduğuna göre; her
şeyden önce eşyanın, öngörülen süre dahilinde nihai kullanıma tahsis edilip
edilmediği ve öngörülen amaçlar için kullanılıp kullanılmadığının YGM raporu ve
EK-27 Denetleme Formuyla tespitinin yapılması gerekir. Bu tespitlerin olumlu ya
da olumsuz olması koşuluna göre vergi farkının talep edilmesi veya mezkûr
usulsüzlük yaptırımın uygulanması gerekir diye düşünüyoruz. Kaldı ki eşyanın
ithali esnasında teminat alınıp, alınmadığı meselesi; izin belgesinde ön
görülen süreler dahilinde nihai kullanıma tahsis edilip edilmediği hususunu
gölgelediği, tali pozisyona ittiği açıktır.
V. Sonuç Ve Değerlendirme
Bu değişiklikten önce gümrük idareleri arasında yeknesak
bir uygulama olmadığından YGM raporunun 30 günlük süreden sonra ibraz edildiği
durumlarda yönetmeliğin 82 nolu ekinin 37.fıkrası gereğince sadece usulsüzlük
cezasıyla iktifa eden gümrük idareleri olduğu gibi, yönetmeliğin 207/4.maddesi
gereğince 6183 sayılı Kanunun 56’ncı maddesi çerçevesinde işlem yapılmasına hükmeden
idareler de vardı. Düzenlemeyle birlikte en azından yeknesak uygulama
noktasındaki kafa karışıklığı giderilmekle birlikte başka bir sıkıntının
gündeme geldiği gözden ırak tutulmamalıdır. Yapılan değişikliğin, 2009/15481
sayılı kararın 12.maddesine aykırı olduğu; dolayısıyla normlar hiyerarşisini de
zedelediği mütalaa edilmektedir. Zira söz konusu karara göre izin hak sahibi
tarafından eşyanın öngörülen süre dahilinde nihai kullanıma tahsis edildiğinin
ve öngörülen amaçlar için kullanıldığının tespit edilmesi halinde teminatın
iade edilmesi hükme bağlanmıştır. Bu bakımdan dosya kapamalarıyla ilgili
yapılan başvuruların ön görülen 30 günlük süre geçtikten sonra yapıldığı
durumlarda, öncelikle Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri (YGM) raporu ile
Denetleyici Gümrük idaresinin yaptığı tespitlerin incelenerek eşyanın süresi
içerisinde üretilip üretilmediğine yönelik söz konusu tespitlerin ayrı; başvurunun
zamanında yapılıp yapılmadığı hususunun ise ayrı kategorilerde
değerlendirilmesinin daha hakkaniyetli olacağı sonucuna bizi götürmektedir.
Çünkü bazı durumlarda eşya süresi içerisinde nihai kullanım faaliyetlerine tabi
tutulmakla birlikte; süresi içerisinde başvuru yapılması sehven atlanabilir.
Dolayısıyla Nihai Kullanım mevzuatının temelinde eşyanın ön görülen sürede
nihai kullanıma tabi tutulup tutulmadığı hususu belirleyici olması
gerektiğinden vergi farkının istenmesi sonucunu doğuracak olayın eşyanın ön
görülen sürede nihai kullanım faaliyetlerine tabi tutulup, tutulmadığının EK-27
Denetleme Formu ile YGM raporuyla tevsikinin sağlanması akabinde duruma göre:
a- Süresi
içerisinde eşya nihai kullanıma tabi tutulmamışsa vergi farkının yönetmeliğin
207/4.maddesine göre tahsil edilmesine,
b- Nihai
kullanıma tabi tutulmakla birlikte ön görülen süreleri aşarak idareye YGM
Raporunun ibraz edildiği durumlarında ise usulsüzlük cezasının uygulanmasına,
Yönelik işlem tesis edilmesinin ilgili mevzuat ruhuna muvafık
olacağı değerlendirilmektedir.
Durum bu minval üzere olmakla beraber değişiklik meri
mevzuata dahil edilmiş olduğundan, son söz olarak beyan sahiplerine ve
mükelleflere hatırlatmak isteriz ki; yapılan değişiklik, Mecellenin dillere
pelesenk olan “Usul, esasa mukaddemdir” ilkesini yeniden
zihinlerde tecessüm ettirdiğinden, nihai kullanım mevzuatını kullananların mağduriyet
yaşamaması için eşyanın süresi içerisinde nihai kullanıma tahsis edilmesi
kadar; süresi içerisinde YGM raporunun ilgili gümrük idaresine ibraz edilmesi gerçeğini
“mıh gibi akıllarında tutmaları” gerekir. Hatta hafıza-ı beşer nisyan ile malül
olduğundan akılda tutmakla yetinmeyip, teknolojinin nimetlerinden de
faydalanarak süre takiplerinin elektronik olarak yapılması faydalı olacaktır.
Haki
DEMİRTAŞ
Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşaviri
Kaynakça:
1- Gümrük
Kanunu-4458 (04.11.1999 t. 23866 s. R.G.)
2- 4458
Sayılı Gümrük Kanunu’nun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında Karar-
2009/15481 (07.10.2009 t. 27369 s. R.G.)
3- Gümrük
Yönetmeliği (07.10.2009 t. 27369 s. R.G.)
4- Gümrük
Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (3.05.2023 t. 32179 s.
R.G.)
5- Gümrük
Genel Tebliği (Nihai Kullanım) (Seri No: 1) (29.09.2016 t. 29842 s. R.G.)