Kapsam Dışı Ürün Grupları Ve YGM Raporları (DK1 Tespit
Raporu)
I. Giriş
Diğer kurumların denetimine
tabi olan ancak kapsam dışı beyan edilerek ithalatı yapılan eşyalarla ilgili
olarak, uzun süredir beklenmekte olan Tebliğ (Gümrük Genel Tebliği (Serbest
Dolaşıma Giriş) (Seri No: 18) (10.10.2024 t. 32688 s. R.G.) nihayet yayımlanarak
yürürlüğe girdi. Söz konusu tebliğde Metal hurda ithalatı ve Ticaret Politikası
Önlemlerine ilişkin tespit işlemlerinin nasıl yapılacağına dair düzenlemeler de
yer almakla birlikte söz konusu tespitlerin (MH1,TP1) çerçevesinin daha net
olması, rapor münderecatlarının ilgili gümrük idaresinden gelecek yazı
çerçevesinde şekillenecek olması hasebiyle daha anlaşılır olduğu ve sektörde bu
meyanda tereddüde mahal olmadığı müşahede edildiğinden en azından bu yazımızda
söz konusu tespit kodlarını bir kenara bırakarak diğer kurumların denetimine
tabi olan ancak kapsam dışı beyan edilerek ithalatı yapılan eşyalarla ilgili
YGM Tespit Raporunu (DK1) konu etmeye
gayret edeceğiz.
Bilindiği üzere Türkiye’ye
ithali öngörülen her türlü izin veya uygunluk belgesine veya bu belgeler yerine
geçen bilgiye tabi eşyaya ilişkin yetkili kurumlarca yapılacak kontrollere dairkendi mevzuatlarında düzenlenmesi şartıyla, eşyanın serbest
dolaşıma girişi sonrası beyana uygun kullanım, teslim veya işleme konu edilip
edilmediğinin tespiti yetkilendirilmiş gümrük müşaviri raporu ile yapılacağı
hususu mevzuatımıza derç edilmiştir. Bu anlamda kendi mevzuatlarında düzenleme
yapan tek kurum Tarım ve Orman Bakanlığı olup “Tarım ve Orman Bakanlığının
Kontrolüne Tabi Ürünlerin İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi:
2024/5) (31.12.2023 t. 32416 s. 4.mük R.G.)” nin 10.maddesi ile kendi
mevzuatında düzenleme yapmıştır. Özetle söz konusu tebliğ kapsamında yer alan
ürünlerin ithalatı yapılabilmesi için ya ilgili il müdürlüklerinden “Uygunluk Yazısı”
alınması veya kapsam dışında kalan ürünler için belirlenen sabit referans
numarası beyan edilmek suretiyle işlem tesis edilmesi gerekir. Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşavir (YGM) Raporları da kapsam dışı beyan edilen beyannameleri konu
edinecektir.
Şimdilik “Diğer
kurumlar” meyanında Tarım ve Orman Bakanlığı mevzuatında sayılan eşya grupları
kapsam dahilindeyse de mevzuatında düzenleme yapacak olan tüm kurumlar için
istikbalde YGM raporu tanzim edilebileceği düşünülebilir.
Anahtar Kelimeler & Kısaltmalar:
Ticaret Bakanlığı, Gümrükler Genel
Müdürlüğü, Tebliğ, Diğer Kurumlar, Tarım ve Orman Bakanlığı, Ürün Güvenliği ve
Denetimi (ÜGD), Kapsam Dışı, Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri (YGM), Gümrük Tarife
İstatistik Pozisyonu (GTİP), Tek pencere Sistemi (TPS), Sabit Referans
Numarası, Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi (SDGR). DK1 Tespit Raporu.
II. Konuyla İlgili Mevzuat Düzenlemeleri Nelerdir?
Konuyla ilgili yapılan mevzuat
düzenlemelerinin serencamını şu şekilde sıralayabiliriz.
a- Tarım ve Orman Bakanlığının
Kontrolüne Tabi Ürünlerin İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi:
2024/5) (31.12.2023 t. 32416 s. 4.mük R.G.)
b- Yetkilendirilmiş Gümrük
Müşavirliği Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (11.01.2024 t. 32426
s. R.G.)
c- Genelge No: 2024/8
(Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği Rehberi ve Yetkilendirilmiş Gümrük
Müşavirleri Çalışma Bölgesi) (24.05.2024)
d- Gümrük Genel Tebliği
(Serbest Dolaşıma Giriş) (Seri No: 18) (10.10.2024 t. 32688 s. R.G.)
III. Hangi Durumlarda YGM Raporu Tanzim Edilecek?
Tarım ve Orman Bakanlığının Kontrolüne
Tabi Ürünlerin İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2024/5)’nden
hareketle aşağıdaki ürün gruplarının ilgili tebliğ kapsamında olup,
1- Fatura tutarının 500.000 TL’nin
üzerinde olması,
2- Tebliğin Ek-1/A ve Ek-1/B’de
yer alan ve Ülkeye Girişte Veteriner Kontrollerine Tabi Olan Hayvan ve Ürünlere
Dair Yönetmelik kapsamı dışında olması veya kapsam içerisinde olmakla beraber ürünlerin
a. Petrol sanayii,
b. Beşerî ilaç sanayii,
c. Sabun sanayii,
d. Kozmetik sanayii ve benzeri,
Tarım ve Orman Bakanlığınca denetime
tâbi olmayan sanayilerde kullanılmak üzere ithal edilmesi,
3- Tebliğin Ek-2’sinde yer alan
ürünlerin gıda ile temas etmeyecek, gıda ve yem sanayii dışında ve/veya
karşılarında belirtilen amaçlar dışında kullanılacak olması,
4- Tebliğin Ek-4’ünde yer alan
ürünlerin hayvan sağlığı amacı dışında kullanılacak olması,
5- Tebliğin Ek-5’inde yer alan
ürünlerin veteriner tıbbi ürün ve veteriner tıbbi ürün imalinde kullanılan
hammadde sanayiine verilmeyecek olması,
6- Tebliğin Ek-6’sında yer alan
hammaddelerin bitki koruma ürünü sanayiine verilmeyecek olması,
7- Tebliğin Ek-2, Ek-5 ve Ek-6’sında
yer alan ürünlerin laboratuvar analizinde kullanılacak olması,
Durumunda yapılan beyana uygun
kullanımının veya tesliminin gerçekleştirilip, gerçekleştirilmediğinin tespiti
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri Raporu ile tevsik edilecektir.
Ayrıca firmalarımız veya Gümrük
Müşavirlerimiz geriye dönük beyanname taramalarını yaparlarken 500.000 TL toplam fatura
tutarını aşmakla birlikteaşağıdaki referans numaralarının beyan edilip edilmediğine göre de kendilerinden
YGM raporu istenip, istenilmeyeceği sonucunu çıkarabilirler.
2024/5 Sayılı Tebliğ
Kapsamında Muafiyetler Ve Kapsam Dışı Liste
Numaraları |
Kapsam Dışı Gerekçesi |
Beyannamede Beyan Edilmesi Ön görülen
Kapsam Dışına Beyanına İlişkin Sabit Referans Numaraları |
Ek-1/A Ek-1/B’de |
Petrol sanayii, beşeri
ilaç sanayii, sabun sanayii, kozmetik sanayii ve benzeri Tarım ve Orman
Bakanlığınca denetime tâbi olmayan sanayilerde kullanılması |
15442489916128745008274 |
Ek-2 |
Gıda ile temas etmeyecek,
gıda ve yem sanayii dışında ve/veya karşılarında belirtilen amaçlar dışında
kullanılması |
10617541565699503532523 |
Ek-4 |
Hayvan sağlığı amacı
dışında kullanılacak olması |
10746679379456304570062 |
Ek-5 |
Veteriner tıbbi ürün ve
veteriner tıbbi ürün imalinde kullanılan hammadde sanayiine verilmeyecek
olması |
10655019861881571511690 |
EK-6 |
Bitki koruma ürünü
sanayiine verilmeyecek olması |
11190652683877198781391 |
Ek-2, Ek-5 ve Ek-6 |
Laboratuvar analizinde
kullanılacak olması |
13977662350291883035269 |
Bununla birlikte YGM raporunun ibraz
edilmesi ithalatçının, kapsam dışı beyanıyla ithal ettiği ürünlerin beyana
uygun kullanımı veya teslimi konusundaki sorumluluğunu ortadan kaldırmadığı
için;
a- Muhasebe kayıtlarının söz konusu
durumu tevsik edecek şekilde tutulması,
b- Kayıtların özellikle genel
kabul görmüş muhasebe ilkeleri ve muhasebe standartları esas alınarak
tutulması,
c- Aynı ithal ürün kapsam
dahili ve kapsam haricinde kullanılıyorsa ürün gruplarının izlenebilirliğine
yönelik kodlama sisteminin oluşturulması (Kodlama yöntemi ile son
tüketicinin ürün hakkında bilgi edinmesi sağlanır. Bunun yanı sıra üretici
ürünü ile ilgili bir geri dönüş olması veya DK1 tespitlerinde olduğu gibi Nihai
Ürünün hangi ithal hammaddeden üretildiği rahatlıkla takip edilebilir),
d- Somut olay konusu ürünün
devri veya satışı söz konusu olduğunda satış faturaları üzerine “Tarım ve Orman Bakanlığının
Kontrolüne Tabi Ürünlerin İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi:
2024/5) Kapsamı Dışı Kullanımlar içindir” meşruhatının düşülmesi,
e- Satış Sözleşmelerine bu
konuya yönelik maddeler eklenmesi; ürünlerin kapsam dışında kullanılacağına
dair taahhütname alınması,
f- Nihai ürüne ilişkin üretim
planlaması yapılırken “Kapsam Dışı” kavramının göz önünde bulundurulması,
g- Üretilen nihai ürünlerin
zikredilen tebliğ kapsamında olmadığına dair üretim akış şeması, Data sheet,
ürüne ait teknik belgelerin hazırlanması,
faydalı olacağı gibi YGM veya denetim görevlileri
tarafından yapılacak tespitlerin sağlıklı bir şekilde tekemmül ettirilmesine de
yardımcı olacaktır. Ayrıca yaptırımların ve mağduriyetlerin yaşanması da
minimize edilecektir.
IV. YGM Tespit Raporları Ne Zaman Hazırlaması Gerekiyor?
YGM Tespit Raporları, serbest dolaşıma
giriş beyannamesinin tescil tarihinden itibaren 6 ay içerisinde düzenlenmesi
gerekmektedir. Eşyanın teslim, kullanım veya işleme konu edilmediğinin ispatı
ve süresi içinde başvurulması kaydıyla süreler üçer aylık dönemler halinde 24
aya kadar uzatılabilecektir.
Ayrıca geçiş süreci bakımından 1/1/2024-30/6/2024
tarihleri arasında tescil edilen beyannamelere ilişkin YGM raporları 31/12/2024
(dahil) tarihine kadar düzenlenmesi gerekmektedir. Diğer yönden geçiş süreci
kapsamındaki beyannameler için de 31/12/2024 tarihine kadar başvuru yapılmak ve
ispat yükümlülüğünü yerine getirmek suretiyle üçer aylık dönemler halinde süre
uzatımı alınarak beyannamenin tescil tarihinden itibaren yirmi dört aya kadar sürecin
uzatılması mümkündür.
Dolayısıyla YGM Tespit raporlarının ek süreler dahil en geç 24-ay içerisinde tanzim edilmiş olması gerekiyor.
V. Yaptırımlar
A- Yükümlü Firma Açısından Yaptırımlar:
İnsan sağlığı ve güvenliği ile hayvan ve bitki varlığı söz konusu
olduğundan ithal edilen ürünlerin kapsam dışındaymış gibi beyan edip; kapsam
içinde kullanılması mevzuatımızın en ağır yaptırımlarına müstahak görülmesi
tabiidir. Bu bakımdan tebliğe aykırı hareket edenler, yanlış veya yanıltıcı beyanda
bulunanlar ile sahte belge kullananlar, ibraz edenler veya belgede tahrifat
yapanlar hakkında anılan tebliğin 13.maddesinde hüküm altına alındığı üzere, 7223
sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanunu, 4458 sayılı Gümrük Kanunu,
Teknik Düzenlemeler Rejimi Kararının ilgili hükümleri ve ilgili diğer mevzuat hükümleri
saklı kalmak üzere,
1- Tespit raporunun süresi içerisinde
ibraz edilmemesi halinde, ibraz süresinin bitiminden itibaren başlamak üzere
raporun ibraz edildiği güne kadar geçen her gün için yükümlüye Gümrük
Kanunu’nun 241 inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca usulsüzlük cezası
uygulanacaktır.
2- Usulsüzlük cezası en fazla
iki aylık süre için uygulanır ve iki aylık sürenin sonunda Gümrük
Yönetmeliğinin 181 inci maddesinin onuncu fıkrasının (c) bendinde belirtildiği
üzere ilgili kurum bilgilendirilir ve kurumdan gelen cevaba göre işlem tesis
edilecektir. (Ayrıca G.K 235. maddesi hazır ve nazırdır).
3- Süresi geçirilerek ibraz
edilen tespit raporları ancak süre bitiminden itibaren iki ay içinde ibraz
edilmiş olması ve düzenlenen cezaların tahsili şartıyla kabul edilecektir.
B- YGM Açısından Yaptırımlar:
Yetkilendirilmiş gümrük müşavirlerince
yapılan işlemlere ilişkin olarak mevzuata aykırı durumların belirlenmesi
halinde haklarında Kanunun geçici 6 ncı maddesi hükümleri saklı olduğu göz
önünde bulundurularak bu tebliğ kapsamında ön görülen yaptırımlar şunlardır:
1- İlk seferde YGM yazı ile uyarılarak tespit işlemlerinin
mevzuata uygun yapılması istenir.
2- Bir takvim yılı (1 Ocak-31 Aralık) içerisinde ikinci
defa yazı ile uyarılan YGM için diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla G.K
241 inci maddesine istinaden usulsüzlük cezası uygulanır.
3- Aynı takvim yılı içerisinde üçüncü aykırılığın tespitinde,
altı ay boyunca yetkilendirilmiş gümrük müşavirinin DK1 kapsamında tespit
raporu düzenlemesine izin verilmez ve G.K 241 inci maddesine istinaden
usulsüzlük cezası uygulanır.
4- Tespit işlemiyle ilgili görevin
bağımsızlık, tarafsızlık ve dürüstlükle yapılmaması veya kusurlu olarak
yapılması ya da kanunda yer alan mesleğin genel prensiplerine aykırı harekette
bulunulması veya dolaylı temsil suretiyle faaliyet gösteren gümrük
müşavirleriyle ya da tespit işlemini yaptıran yükümlü ile doğrudan veya dolaylı
iş ilişkisi içinde olduğunun tespit edilmesi durumlarında yetkilendirilmiş
gümrük müşavirlerinin yetki belgeleri geri alınır. Bu şekilde yetki belgeleri
geri alınan gümrük müşavirlerine tekrar yetki belgesi verilmez.
VI. Bilge Sisteminde Bir Değişiklik Söz Konusu Olacak mı?
İşlemlerin kendi içerisinde
otokontrolünün olması bakımından BİLGE (Bilgisayarlı Gümrük Etkinlikleri)
sisteminde de güncelleme yapılması gerektiği düşünülmektedir. Zira yapılan
işlem örneklerinden hareketle ithalat işlemlerinde 2024 yılı öncesinden farksız
olarak beyannamelerin sistem kapamalarının yapıldığı ve herhangi bir engelleme,
blokaj veya ek belge gibi enstrümanlar olmadan işlemlerin sonuçlandığı
gözlenmektedir.
Konuyla ilgili olarak geriye dönük
kontrollerin daha sağlıklı yapılabilmesi bakımından MH1 ve TP1 tespit
kodlarında olduğu gibi beyan aşamasında kapsam dışı beyanının yanında beyannamenin44
no.lu hanesine “0786-YGM Raporu” belgesi doğrulama alanı “S” olarak eklenmesinin
faydalı olacağı değerlendirilmektir. YGM
Raporu tevsik edildiğinde “S” ibaresinin kaldırılarak YGM raporunun referans
numarasının girilmesiyle birlikte açık olan beyannamenin “Kapatılabilir”
statüye gelmesi gibi bir uygulamanın benimsenmesi işleyişin kendi içerisinde
tutarlılığını ve otokontrolünü sağlayacağı mütalaa edilmektedir.
VII. Konuyla ilgili Diğer Soru ve Sorunlar
a. Sözleşmeler
ne zaman ve nasıl yapılacak?
Konuyla
ilgili mevzuat düzenlemeleri bir arada değerlendirildiğinde sözleşmelerin
serbest dolaşıma girmiş eşyanın kullanım amacı tayin edilebilecek nihai ürün
haline getirildikten sonra kullanım veya teslimi sonrasında ve ek süre
alınmamışsa beyannamenin tescil tarihinden itibaren altı aylık zaman dilimi
içerisinde yapılması gerektiği sonucu çıkmaktadır.
YGM
Rehberi ile YGM sistemi arasındaki sözleşme bilgilerine dair çelişkilerin
varlığı bilinmekle birlikte bu yönde düzenleme yapılmasına ihtiyaç olduğu “AN9”
tespit koduna ilişkin sözleşmelerde olduğu gibi DK1 tespit sözleşmelerinin de
“Global” olarak ihdas edilmesi; sözleşme içeriğinde firma, ilgili gümrük ve
süre dışında başkaca bir ayrıntıya yer verilmeyerek, global sözleşmelerin
ilgili ay içerisinde tanzim edilecek raporlarla ilişkilendirilmesi yönünde bir
işleyişin benimsenmesi gerektiği mütalaa edilmektedir. Mevcuttaki teknik
düzenlemeye bakıldığında (Bkz. YGMS) tek bir beyannamenin tek bir sözleşmeye
bağlanabildiği müşahede edilmektedir.
b. Birden
fazla Beyanname İçin Tek Bir YGM Raporu Düzenlenebilir mi?
YGM Rehberinin 27.maddesinin 17 nolu dip notundan
hareketle Gümrük bazında olmak üzere aynı ay içerisinde tespit işlemi
yapılan beyannameler için tek bir rapor düzenlenebilecektir. Bunun yanında tek
bir sözleşmeye mukabil tek bir tespit raporu düzenlenmesinin önünde mevcutta
sistemsel veya mevzuatsal bir engel bulunmamaktadır.
c. 500.000
TL toplam fatura tutarını aşan ürün ayrımı neye göre yapılacak?
Özellikle
parçalı faturaların toplanarak bir beyannamede 500.000-TL bareminin üzerine
çıkması veya bir fatura toplamının birden fazla beyannameye bölünerek 500.000-TL
bareminin altında kalması durumunda nasıl bir işlem yapılacağı konusunda
sektörde kafa karışıklığı olduğu malumdur. Ancak Düzenlemenin toplam fatura
tutarını göre değil; sabit referans numarası karşılığında beyan edilen
beyanname kalem tutarının baz alınarak işlem tesis edilmesi gerektiği tarım
tebliğinin 10/6.maddesinin irdelenmesinden rahatlıkla anlaşılacaktır.
Diğer
yönden eşya değeri belirlenen limiti aşsın ya da aşmasın; YGM raporu tanzim
edilsin ya da edilmesin aslolan firmaların ithalat amacına uygun olarak iş ve
işlem tesis etmesidir. YGM raporu tanzimi açısından ise şu formülün uygulanması
tavsiye edilmektedir:
Kapsam
Dışı Olarak Beyan Edilen Sabit Referans Numarasına Karşılık Gelen Beyanname
Kalem Fiyatı * Beyannamenin Tescil Tarihindeki Merkez Bankası Döviz
Satış Kuru= > (büyükse) 500.000-TL den YGM raporu tanzim ettirilmelidir. Zira YGM kendisine gelen belgeler açısından
öncelikle beyannamenin 44 nolu hanesinde beyan edilen referans numarasından
hareketle hangi listede olduğuna ve zikredilen referans numarası karşılığında
beyan edilen eşya tutarının 500.000-TL’ yi aşıp aşmamasına göre tespitlerini
raporlayacaktır.
d. DK1
Raporlarının Reddedilme Gerekçeleri Neler Olabilir?
DK1
kapsamında düzenlenen tespit raporlarının ilgili mevzuatı uyarınca belirlenen
formata uygun bir şekilde hazırlanmadığı, bilgi ve belgelerin eksik veya hatalı
incelendiği, raporun belirlenen süreler içinde gümrük idaresine
sunulmadığı durumlarda ilgili müeyyideler saklı kalmak üzere YGM raporlarının
reddedileceği değerlendirilmektedir.
Ayrıca
rapor düzenleme süresi iki ay geçmiş olan beyannameler için düzenlenen
raporların reddedileceği hüküm altına alınmıştır (Bkz Seri 18 Nolu
teb.3/3.md.).
e. DK1
Tespit Raporları Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi Dışındaki Gümrük Rejimleri İçin de
Tanzim Edilecek mi?
Her ne kadar Tarım tebliğinin (Bkz 2024/5 sayılı teb.
2.md) kapsamı Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte
İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimini
kapsasa da; Gümrük Genel Tebliği (Serbest Dolaşıma Giriş)
(Seri No: 18) (10.10.2024 t. 32688 s. R.G.)’ nin 3.maddesinin 5.fıkrası
mucibince “DK1” tespitine ilişkin YGM raporlarının sadece serbest dolaşıma giriş
rejimine tabi tutulan eşyaya uygulanacağı açıktır. Dolayısıyla tarım tebliğinde
sayılan diğer rejimlere konu beyanların “DK1” Tespit Raporu kapsamına girmediği
izahtan varestedir.
Ayrıca ileriye matuf bir düzenleme yapılmazsa Nihai Kullanım Mevzuatı Kapsamında NK1 tespit raporu tanzim edilen beyannameler için de ayıca DK1 tespit raporunun tanzim edilmesi ön görülüyor.
f. Hammaddenin
İşleme Tabi Tutulmadan veya Yarı Mamul Olarak Başkasına Satılması Durumunda Ne
Tür İşlemler Yapılacaktır?
Eşyanın işleme tabi
tutulmaksızın başka bir firmaya satılması halinde alıcıya ilişkin bilgi ve
belgeler, satış sonrası işleme tabi tutulup tutulmadığı, işleme tabi tutulmuş
ise yapılan işlemlerin niteliği, kullanıma sunulduysa kullanım alanı gibi
hususların da (Paketleme, ambalajlama, havalandırma,
kurutma, tasnifleme vb. gibi basit işlem ve işçiliğe tabi tutulan eşyanın
işleme tabi tutulmuş sayılmayacağı göz önünde bulundurulmalıdır.) karşıt
incelemeye tabi tutularak belgelendirilmesi gerekmektedir. Her ne kadar gümrük
idaresine karşı sorumluluğun beyanname veren ithalatçı firmada olduğu malumsa
da özel hukuk gereği zararın tazmini veya rücu hakkının kullanılması bakımdan
satış sözleşmelerine kapsam dışına yönelik
maddeler eklenmesi; ürünlerin kapsam dışında kullanılacağına dair taahhütname
alınması faydalı olacaktır. Ayrıca YGM’nin tespitlerini işlenmiş ürün veya
Nihai ürün üzerinden yapması gerektiğinden muhtelif kişilere yapılan satışlar
değil zincirin son halkasında eşyanın nerede ve nasıl kullanıldığının tespiti
ziyadesiyle önemlidir. Muhtelif kişilere yapılacak satışların tevsikine yönelik
raporlama hizmeti için ayrı bir ücretlendirme yapılmadığı ve asgari ücretin
200-TL olarak belirlendiği bir ortamda sağlıklı bir raporlamanın nasıl
yapılacağı sorusu ayrı bir yazışma ve tartışma konusudur.
g. Tespit Raporları Gümrük İdaresine Nasıl Sunulacaktır?
YGM tebliğinin 17.maddesinin 1.
Fıkrasında da hüküm altına alındığı üzere Tebliğde ve rehberde belirtilen usul
ve esaslara uygun olarak düzenlenen tespit raporları ekleriyle birlikte sistem
vasıtasıyla (YGMS) olmak üzere; YGM nin elektronik imzasıyla gönderilecektir. Diğer
yönden yükümlü firmaya sunulan rapor örneğinin ekleriyle birlikte ayrıca
kayıtlara geçirilmesi bakımından yükümlü veya vekili Gümrük Müşaviri tarafından
ilgili gümrük müdürlüğüne bir dilekçe ekinde sunulmasının faydalı olacağı değerlendirilmektedir.
h. Uygulamayı
Plastik Sanayiinden Örnek Vererek Somutlaştırmak Mümkün Müdür?
Kullanım sahası en geniş sektörlerden olan plastik sanayiinden verilecek
örnekle seçerek konuyu somutlaştırmak gerekirse:
X-firması yurtdışından 3902.30.00.00.19 GTİP’li
“Diğerleri” meyanında “Kopolimer” isimli eşyayı ithal ettiğini varsayalım. Söz
konusu eşya 2024/5 sayılı Ürün Güvenliği ve Denetimi Tebliğinin Ek-2 listesinde
yer almaktadır. Somut olaydaki ürünü Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dahilde
İşleme Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve
Geçici İthalat Rejimine tâbi tutacak yükümlüler ya Tarım ve Orman Bakanlığınca
düzenlenen Uygunluk Yazısına karşılık gelen referans numarasını; ya da Gıda ile
temas etmeyecek, gıda ve yem sanayii dışında ve/veya karşılarında belirtilen
amaçlar (sadece gıda imalatında kullanılan katkı maddeleri, aroma
vericiler, işlem yardımcıları, sakız mayası vb) dışında kullanılacak olması
halinde 10617541565699503532523 referans numarasını Gümrük Beyannamesinin 44
nolu hanesine beyan etmiş olması gerekir. 01.02.2024 tarihinde tescil edilen
beyanname işlemleri, Tarım uygunluk yazısı alınmadan tarım tebliğinin “Muafiyetler
ve Kapsam Dışı” başlığı altındaki 10.maddesine istinaden EK-2 listesi için
belirlenmiş olan sabit referans numarası ile tarım uygunluk yazısı alınmadan tamamlanıyor.
Söz konusu firmanın ek süre hakkı mahfuz olmak üzere 31.12.2024 tarihine kadar
YGM Raporu ihdas ettirmesi gerekmektedir. İlgili YGM ise rapor hazırlaması için
öncelikle:
a- Başvurunun süresi içerisinde yapılıp yapılmadığına,
b- Kapsam Dışına yönelik sabit referans numarasının ilgili
beyannamenin 44 nolu hanesine beyan edilip edilemediğine,
c- İlgili beyanname kalemine karşılık gelen fatura
bedelinin 500.000-TL’yi geçip geçmediğine,
d- Beyannamenin rejiminin Serbest Dolaşım Giriş Rejimi
(SDGR) olup olmadığına,
e- Hammaddenin direk, yarı mamul veya işlenerek satışı
akabinde (Birden fazla muhtelif satışlar ticaretin doğasında
bulunduğundan YGM nin mümkün mertebe zincirin son halkasındaki nihai eşyaya
odaklanması ve raporlamasını nihai eşyayı merkeze alarak yapması beklenir) mezkur Kopolimer cinsi
eşyanın gıda imalatında Kullanılan Katkı maddeleri, Aroma vericiler, İşlem
yardımcıları, Sakız mayası, Olarak kullanılmadığına,
yönelik tevsik edici belge ve bilgileri derleyerek rehberdeki asgari
bilgileri içeren raporunu oluşturması gerekmektedir. Söz konusu raporun
12.10.2024 tarihinde düzenlendiğini varsaydığımızda 07.11.2024 tarihine kadar
Beyannamenin tescil edildiği gümrük idaresine ibraz edilmesiyle süreç nihayete
erdirilecektir.
VIII. Sonuç Ve Değerlendirme,
Uygulamanın 01.01.2024 tarihinden
başlamak üzere yukarıdaki tabloda kategorize ettiğimiz sabit referans
numaraları ile Serbest Dolaşıma Giriş Rejimine tabi tutulan (ithal edilen) tüm
beyannameleri kapsaması münasebetiyle bu kapsamda gümrük işlemlerini tekemmül
ettiren firmaların öncelikle Gümrük Müşavirleriyle irtibata geçerek;
a- Kapsam dahilindeki beyannamelerin tespit edilmesinin,
b- İthalatı yapılan ürünlerin üretilip, üretilmediği,
hammadde olarak veya nihai ürün olarak satılıp satılmadığının belirlenmesinin,
c- Muhasebe kayıtlarının tertibine dair (Siparişten nihai ürüne
belgeler arasında illiyet bağının kurulup, kurulmadığı) hususların gözden
geçirilmesinin,
d- Raporlamalar ve daha
kapsamlı bilgilendirme için bir Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri (YGM) ile
irtibata geçilmesinin,
Faydalı olacağı değerlendirilmektedir. Daha söylenecek çok şey var belki amma yazı
epey uzadı. Rahmetli Abdurrahim Karakoç’un “Yalvarış” şiirinde betimlemesiyle
konuya şimdilik nokta koyalım: “Zaman kısa, ben yorgunum, yol
uzun” …
Haki Demirtaş
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri
(12.10.2024)
Kaynakça:
1- Gümrük Kanunu- (4458 nolu Kanun) (04.11.1999
tarihli, 23866 sayılı R.G.)
2- Gümrük Yönetmeliği (07.10.2009 t. 27369 s.
R.G.)
3- Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği Tebliği
(10.09.2020 t. 31240 s. R.G.)
4- Genelge No: 2024/8 (Yetkilendirilmiş Gümrük
Müşavirliği Rehberi ve Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirleri Çalışma Bölgesi)
5- Tarım ve Orman Bakanlığının Kontrolüne Tabi
Ürünlerin İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2024/5) (31
Aralık 2023 Tarihli ve 32416 Sayılı Resmî Gazete 4. Mükerrer)
6- Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına
Dair Tebliğ (11.01.2024 t. 32426 s. R.G.)
7- Gümrük Genel Tebliği (Serbest Dolaşıma Giriş)
(Seri No: 18) (10.10.2024 t. 32688 s. R.G.)