MEVZUAT DUYURUSU | |||||||||||||
Konu
Uzlaşma Yönetmeliği hakkında Gümrükler Genel Müdürlüğü yazısı yayımlandı. |
|||||||||||||
MEVZUAT METNİ | |||||||||||||
Gümrükler Genel Müdürlüğünün Aynı nitelikteki alacaklarda
uzlaşma konulu yazısı aşağıdadır. Söz konusu yazıda aynı
olayla ilgili birden fazla uzlaşma konusunun birleştirileceği ve aynı konular
için tek bir uzlaşma görüşmesinin tertip edilmesi gerektiği; başvuruların
birleştirilmesi halinde toplam alacağın 500.0000 TL'yi aşması halinde, dosyanın
bir bütün halinde Merkezi Uzlaşma Komisyonuna intikal ettirilmesi gerektiği
açıklanmaktadır.
b) 19.12.2012 tarihli ve 25585 sayılı yazımız. c) 12.02.2013 tarihli ve 2739 sayılı yazımız. d) 27.02.2014 tarihli ve 4044 sayılı yazımız. e) 20.01.2015 tarihli ve 5383231 sayılı yazımız. Gümrük Uzlaşma Yönetmeliği’nin “Uzlaşma komisyonlarının yetkisi” başlıklı 9 uncu maddesinin; - Birinci fıkrası “Bu Yönetmelik kapsamına giren başvurularda; konusu
500.000. –TL’ye kadar olanlar (bu tutar dâhil) için Gümrük ve Ticaret Bölge
Müdürlüğü Uzlaşma Komisyonları, 500.000. – TL’yi aşanlar için ise Merkezi
Uzlaşma Komisyonları yetkilidir.”, - İkinci fıkrası “Uzlaşmaya konu aynı nitelikteki alacakların birden fazla
Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlüğüne bağlı Gümrük Müdürlüklerine ilişkin olması
durumunda, uzlaşmaya ilişkin talepler, Merkezi Uzlaşma Komisyonlarının
yetkisine giren alt tutarı aşmamak kaydıyla, uzlaşmaya esas alacak tutarının en
çok olduğu Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlüğünde oluşturulacak uzlaşma komisyonu
tarafından sonuçlandırılır.”, - Üçüncü fıkrası “Uzlaşma komisyonlarının yetki alanlarına ilişkin
tutarların tespitinde, … c) Aynı nitelikteki alacaklara ilişkin işlemlerin
birden fazla olması halinde alacakların tümü dikkate alınır.” hükmünü amirdir. Ancak, ilgide kayıtlı talimat yazılarımıza istinaden her ayın ilk 3 günü
içerisinde Genel Müdürlüğümüze intikal ettirilen ve o ay içerisinde Bölge
Müdürlüğünüz bünyesinde gerçekleştirilen her bir uzlaşma görüşmesine münhasır
ayrıntılı bilgiyi ihtiva eden tabloların incelenmesinden, son zamanlarda, bazı
Bölge Müdürlüklerince, firmalara farklı kararlarla tebliğedilen aynı
nitelikteki alacaklar (Örneğin; transit rejimi kapsamında, farklıtransit
refakat belgesi konusu eşyaların beyan edilenden belirgin şekilde farklı
çıkmaları nedeniyle firma adına GK 235/5 maddesi kapsamında düzenlenen
birden fazla karar muhteviyatı para cezasıalacağı; firma tarafından X GTİP’inde
beyan edilen eşyanın Y GTİP’inde sınıflandırılması gerektiğinin tespiti sonucu GK 197 ve 234/1/a maddeleridelaletiyle düzenlenen
tüm ek tahakkuk ve para cezası kararları kapsamıalacaklar vb.) için söz konusu
firmalar tarafından her bir karara ilişkin olarak ayrı ayrı yapılan
başvuruların birleştirilmediği ve her bir başvuru için ayrı uzlaşma görüşmesi
düzenlendiği müşahede edilmiştir. Bu durumun, gerek Bölge Müdürlüklerince gerçekleştirilen işlemlere ilişkin
istatistiki verilerin sağlıklı bir biçimde değerlendirilememesine, gerekse,
bazı durumlarda, anılan Yönetmeliğin 9/1 maddesine aykırı olarak, Bölge
Müdürlüklerince yetkisiz görüşmeler yapılmasına sebebiyet vermesi mümkün
bulunmaktadır. Bu itibarla, bir firma tarafından, kendisine tebliğ edilmiş birden fazla
karar muhteviyatı aynı nitelikte alacaklar için Bölge Müdürlüğünüze uzlaşma
başvurusunda bulunulması durumunda söz konusu başvuruların birleştirilmesi ve
toplam alacak tutarının 500.0000 TL'yi aşması halinde, mezkûr Yönetmeliğin 9/1
maddesi hükmü uyarınca, dosyanın bir bütün halinde Merkezi Uzlaşma Komisyonuna
intikal ettirilmesi, şayet, toplam alacak tutarı bu meblağı aşmıyorsa, bahse
konu Yönetmeliğin 9/1 ve 9/2 maddeleri hükmü de gözönünde
bulundurularak, firma ile tek bir uzlaşma görüşmesi yapılmak ve tek bir tutanak
düzenlenmek suretiyle işlemlerin sonuçlandırılması gerekmektedir. Bilgi ve gereğini önemle rica ederim.
|