MEVZUAT DUYURUSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konu
Tarım Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi (İhracat:2016/1) GÜNCELLENDİ (04/06/2018). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MEVZUAT METNİ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 1-24 ncü fasıllarında yer alan ihracata konu işlem görmüş ürünlerin elde edilmesinde kullanılan, ithali vergiye tabi tarım ürünlerine ve Dahilde İşleme Rejimi kapsamında yapılacak yurt içi alımlara uygulanacak dahilde işleme tedbirlerinin uygulama usul ve esaslarını düzenleyen 2016/1 sayılı Ekonomi Bakanlığı (İhracat Genel Müdürlüğü) Genelgesi güncellenmiştir. Buna göre: 1- Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 1-24'üncü fasıllarında yer alan ihracata konu işlem görmüş ürünlerin elde edilmesinde kullanılan, ithali vergiye tabi tarım ürünlerine ve Dahilde İşleme Rejimi kapsamında yapılacak yurt içi alımlara uygulanacak dahilde işleme tedbirlerini kapsadığı, 2- DİİB kimlere düzenlenebileceği (Dış ticaret sermaye şirketleri, sektörel dış ticaret şirketleri, imalatçı-ihracatçılar ve sermayesinin en az %51'inin imalatçıya ait olması kaydıyla ihracatçılar), 3- Yan Sanayicinin İşlem görmüş ürünün tamamını üretemeyeceği, 4- Döviz kullanım oranı (%80) 5- Özel şartlar Bölümüne kaydedilmesi gereken hususlar (indirimli teminat, aracı ihracatçı, dönemsel ithalat kısıtlamaları ile ekspertiz şartı ve benzeri hususlara ilişkin düzenler), 6- Uluslararası devlet ihaleleri ile Birleşmiş Milletler, Kızılhaç vb. uluslararası kuruluşların açmış oldukları ihaleleri kazanan firmalar ile ülkemizdeki kamu kurum/kuruluşları ve Kızılayla yurt dışı insani yardım için tedarik sözleşmesi yapan firmalara veya ihale/sözleşme konusu taahhüdü kısmen ya da tamamen yerine getirmek üzere ihaleyi kazanan/sözleşme yapan firmayla anlaşan firmalarla ilgili istisnaların neler olduğu, 7- Fire, kullanım ve verimlilik oranlarının nasıl değerlendirileceği, 8- DİİB başvurularına yönelik değerlendirme süreci, 9- DİİB ile İlgili İthalat Listesine İlişkin Hükümler ve DİR Kapsamında Özel Düzenlemeye Tabi Eşyalar a. Buğday, b. Mısır, c. Mercimek, d. Yağlı Tohumlar ve Bitkisel Yağlar i. Rafine ayçiçeği yağı ihracatını öngören DİİB'ler kapsamında ham ayçiçeği yağı ve/veya ayçiçeği tohumu ithalatına, ham ayçiçeği yağı ihracatı karşılığında ise ayçiçeği tohumu ithalatına, işbu Genelge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ihraç edilen eşyaya tekabül eden miktarda izin verilir. ii. Faal bir tesisi (fabrika binası) kiralayarak kendi adına kapasite raporu alan firmalara ait ayçiçeği yağı ihracatına ilişkin DİİB’ler kapsamında Tebliğ’in 9’uncu maddesinin yedinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla indirimli teminat uygulanmaz. iii. ihracat taahhüdüne konu eşyanın ihracatının tamamının gerçekleştirilmesini müteakip yapılacak ithalatlar hariç olmak üzere “1 Ağustos – 31 Ekim” tarihleri arasında ham ayçiçeği yağı ve ayçiçeği tohumu ithalatı yapılamaz. iv. Karışım yağ ve/veya margarin ihracatına ilişkin belgelerde azami % 15 oranında ham ayçiçeği yağı ithalatı yapılabilir. Tebliğ’in 9’uncu maddesinin yedinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla anılan ürün ithalatında indirimli teminat uygulanmaz. Kapatmada belge kapsamında ithal edilen ayçiçeği yağının ihraç edilen mamuller bünyesinde kullanıldığına ilişkin yeminli mali müşavir raporu aranır. v. Rafine bitkisel yağ ihracatını öngören belgeler kapsamında, ihraç eşyasının üretiminde ithal eşyasından daha kaliteli veya daha ileri bir imalat aşamasında olan eşdeğer eşyanın kullanılması durumunda, söz konusu eşdeğer eşyanın belge kapsamında Rafinasyon işlemine tabi tutulduğunun yeminli mali müşavir raporu ile tevsik edilmesi kaydıyla belge kapsamında gerçekleştirilen ham bitkisel yağ ithalatı DİİB taahhüt hesabına sayılır. e. Balıklar, Kabuklu Hayvanlar ve Yumuşakçalar, f. Yetiştiricilik Faaliyeti Kapsamındaki Ürünler ve Hayvan Yemleri, g. Yaban Mersini, Böğürtlen ve Ahududu, h. Sert Kabuklu Meyveler, Kuruyemiş ve Kuru Meyveler, i. Pirinç, j. Tütün ve Tütün Mamulleri, k. Peyniraltı Suyu Tozu, Süt ve Süt Mamulleri, l. Oyuncak, m. Şeker 10- Eşdeğer eşya olarak ithalatı yapılamayacak ürünler, 11- Çeşitli Hususları ihtiva eden tablolara, a. GTİP bazında DİİB Süreleri, b. Fire Oranları, c. Yem Kullanımı d. Kümes Hayvanları Eti İhracatı Öngören DİİB'lerde Dikkate Alınacak Yem İçeriğindeki Hammadde Oranları e. Yumurta İhracatı Öngören DİİB'lerde Dikkate Alınacak Yem İçeriğindeki Hammadde Oranları, f. Peynir Üretimi için Süt Tozu ve Tereyağı Kullanımı, 12- İhracat:2011/1 sayılı "Tarım Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi yürürlükten kaldırıldığı, 13- Geçici maddeler a. Bu Genelge'nin yürürlüğe girdiği tarihten önce düzenlenen işbu Genelge konusu DİİB'lerin (taahhüt hesapları kapatılan ancak müeyyideleri tahsil edilmeyen belgeler dahil) kapatma işlemlerinde bu Genelge'de düzenlenen ancak DİİB özel şartlarında yer almayan veya kısmen yer alan hususlar ile ilgili düzenlemeler, belge kapsamında ithal edilen eşyanın ihraç edilen işlem görmüş ürünün bünyesinde kullanıldığının yeminli mali müşavir raporu ile tevsik edilmesi kaydıyla, dikkate alınmayabileceği, b. İşbu Genelgenin yürürlüğe girdiği tarihten önce düzenlenen ve taahhüt hesabı henüz kapatılmamış olan DİİB'lerde, bu Genelge'nin lehe hükümleri uygulanacağı, 14- Genelge'de düzenlenmeyen hususlarda İhracat:2008/1 sayılı Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi hükümleri esas alınacağı,
Hususları düzenlenmiş olup, genelgenin tamamı ekte istifadenize sunulmaktadır. ____________________
26 ARALIK 2016 BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Dayanak, Kapsam ve Tanımlar Amaç MADDE 1 - (1) İşbu Genelge, İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife
Cetvelinin 1-24'üncü fasıllarında yer alan ihracata konu işlem görmüş ürünlerin
elde edilmesinde kullanılan, ithali vergiye tabi tarım ürünlerine ve Dahilde
İşleme Rejimi kapsamında yapılacak yurt içi alımlara uygulanacak dahilde işleme
tedbirlerinin uygulama usul ve esaslarını belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Dayanak MADDE 2 - (1) İşbu Genelge, 27/01/2005 tarihli ve 25709 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanan 17/01/2005 tarihli ve 2005/8391 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki
Dahilde İşleme Rejimi Kararı ve bu Karar'a istinaden 20/12/2006 tarihli ve
26382 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan İhracat:2006/12 sayılı Dahilde İşleme Rejimi
Tebliği hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Kapsam MADDE 3 - (1) İşbu Genelge, İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife
Cetvelinin 1-24'üncü fasıllarında yer alan ihracata konu işlem görmüş ürünlerin
elde edilmesinde kullanılan, ithali vergiye tabi tarım ürünlerine ve Dahilde
İşleme Rejimi kapsamında yapılacak yurt içi alımlara uygulanacak dahilde işleme
tedbirlerini kapsar. Tanımlar MADDE 4 - (1) İşbu Genelge'de geçen; Bakanlık : Ekonomi Bakanlığını (İhracat Genel Müdürlüğü) Karar : 17/01/2005 tarihli ve 2005/8391 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki
Dahilde İşleme Rejimi Kararı'nı, Tebliğ : İhracat: 2006/12 sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği'ni, DİR : Dahilde İşleme Rejimini, Dİİ : Dahilde İşleme İznini, DİİB : Dahilde İşleme İzin Belgesini, Belge : Dahilde İşleme İzin Belgesini, GTİP : Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonunu, Gümrük Tarife Cetveli : İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife
Cetvelini ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Genel Esaslar ve DİİB ile İlgili İthalat
Listesine İlişkin Hükümler Genel
Esaslar MADDE 5 - (1) Dahilde İşleme Rejimi kapsamında, ithali vergiye tabi tarım ürünlerine
ve yurt içi alımlara uygulanacak dahilde işleme tedbirlerine ilişkin genel
hükümler aşağıda belirtilmektedir. a) Dış ticaret sermaye şirketleri, sektörel dış ticaret şirketleri,
imalatçı-ihracatçılar ve sermayesinin en az %51'inin imalatçıya ait olması
kaydıyla ihracatçılar için DİİB düzenlenir. DİİB sahibi
imalatçı-ihracatçıların, belge ihraç taahhüdündeki işlem görmüş ürünün
üretiminin bir kısmını veya bir aşamasını yan sanayiciye yaptırmasına izin
verilebilir. Ancak, bu firmalarca, belge ihraç taahhüdündeki işlem görmüş
ürünün üretiminin tamamı yan sanayiciye yaptırılamaz. b) DİİB kapsamında döviz kullanım oranı azami % 80'dir. Ancak, ikincil
işlem görmüş tarım ürünü taahhüdü içeren belgelerde bu oran azami % 100 olarak
tespit edilebilir. DİİB kapsamındaki yurt içi alımlar ve bedelsiz ithalatta
döviz kullanım oranı aranmaz. c) Herhangi bir firma adına ilk defa düzenlenecek DİİB'lerde, firmaya ait
kapasite raporunda kayıtlı yıllık üretim miktarının azami 1/4'ü esas alınarak
belge düzenlenir. Daha sonraki başvurular ise; önceki belgelerde kullanılan
miktar, belge süresi ve açık belgelerde gerçekleşen ihracatlar dikkate alınmak
suretiyle değerlendirmeye alınır. Örnek: Madde adı: kokolin Kapasite raporunda kayıtlı yıllık üretim miktarı: 1.200 ton DİİB süresi: 12 ay İlk DİİB ihracat taahhüdü (azami): (toplam üretim kapasitesi) x 1/4 = (1.200) x (1/4) = 300 ton (azami) ç) İşbu Genelge'de yer alan indirimli teminat, aracı ihracatçı, dönemsel
ithalat kısıtlamaları ile ekspertiz şartı ve benzeri hususlara ilişkin
düzenlemeler, DİİB'in özel şartlar bölümüne kaydedilir. Ancak, DİİB'in özel
şartlar bölümünde yer almayan, Genelge kapsamında düzenlenen tüm usul ve
esaslara ilişkin şartların yerine getirilmesi firmaların sorumluluğundadır. d) Uluslararası devlet ihaleleri ile Birleşmiş Milletler, Kızılhaç vb.
uluslararası kuruluşların açmış oldukları ihaleleri kazanan firmalar ile
ülkemizdeki kamu kurum/kuruluşları ve Kızılayla yurt dışı insani yardım için
tedarik sözleşmesi yapan firmalara veya ihale/sözleşme konusu taahhüdü kısmen
ya da tamamen yerine getirmek üzere ihaleyi kazanan/sözleşme yapan firmayla
anlaşan firmalara, işbu Genelge'de öngörülen tahsisat limitleri ile açık
belgelerdeki ihracat gerçekleşmeleri aranmaksızın, DİR kapsamında
ihale/sözleşme konusu işlem görmüş ürünün üretiminde kullanılacak miktar kadar
hammadde ithalatına yönelik DİİB düzenlenebilir. Bu firmaların, DİİB
kapsamındaki üretimin bir kısmını veya bir aşamasını, yan sanayiciye
yaptırmasına izin verilebilir. Ayrıca, söz konusu DİİB kapsamındaki hammadde
ithalatında dönemsel ithalat kısıtlaması uygulanmaz, ithalat yapılabilmesi için
önce ihracat şartı aranmaz. Bakanlık ihale/sözleşme konusu ürünlerin kapsamına
kısıtlama getirebilir. İşbu hüküm uyarınca düzenlenen belgeler kapsamında
sadece ihale/sözleşme konusu ülke veya ülkelere ihale/sözleşme şartları
çerçevesinde yapılan ihracatlar DİİB'in ihracat taahhüdüne sayılır. e) İşbu Genelge'nin 7'nci, 9'uncu ve 10'uncu maddelerinde belirtilen fire,
kullanım ve verimlilik oranları, DİİB kapsamında ithal edilen hammaddelerin
işlenmesi sonucu ortaya çıkan azami fire ve kullanım oranları ile asgari
verimlilik oranlarını göstermektedir. İşleme faaliyetini müteakip, daha yüksek
verimlilik oranıyla üretim sonucu DİİB üzerinde öngörülenden fazla asıl işlem
görmüş ürün elde edilmesi durumunda, elde edilen ürünün tamamının ihraç
edilmesi esastır. f) DİİB başvurularına yönelik değerlendirme süreci, işbu Genelge'de yer verilen
düzenlemeler ile tarım ürünleri piyasa dinamikleri ve dış ticaret politikaları
göz önünde bulundurularak, proje bazında tekemmül ettirilir. DİİB
ile İlgili İthalat Listesine İlişkin Hükümler MADDE 6 - (1) Aşağıda belirtilen eşyaların "DİİB ile İlgili İthalat
Listesi"ne eklenmesine ilişkin talepler; bu eşyaların sadece Tebliğ'in 7'nci maddesindeki katma değer vergisinde
tecil-terkin sistemi hükümleri çerçevesinde yurt içi piyasadan temin edilmesi
ve/veya Tebliğ'in 38'inci maddesinin onuncu fıkrasında belirtilen belgeden
belgeye teslim hükümleri çerçevesinde olması halinde değerlendirmeye alınır. a) Canlı büyükbaş, küçükbaş, kümes ve süs hayvanları b) Et ve et ürünleri (tavşan eti hariç) c) Canlı balık (orkinos ve larva hariç) ç) Kuru meyveler (Yerli üretimi bulunmayan veya yerli üretimi toplam talebi
karşılamayan ürünler/çeşitler/tipler hariç), fındık ve antep fıstığı d) Yaş meyve ve sebzeler (Yerli üretimi bulunmayanlar veya yerli üretimi
toplam talebi karşılamayanlar hariç) e) Zeytin ve zeytinyağı f) Salça g) Meyve ve sebze konserveleri (Yerli üretimi bulunmayan veya yerli üretimi
toplam talebi karşılamayanlar hariç) ğ) Çay h) Elma suyu ve konsantresi (Malik asit değeri %3 ve üzeri olan elma
konsantresi hariç), kayısı suyu ve konsantresi, üzüm suyu ve konsantresi,
domates suyu ve konsantresi ile havuç suyu ve konsantresi ı) Meşrubat, alkollü içkiler ve sirke i) Lokum, helva, reçel, şekerleme, çikolata, kek, bisküvi, gofret, ciklet,
dondurma, bal, yoğurt, süt, krema, un, makarna, bulgur ve buğday irmiği j) Kabuğunu çıkartma işlemine tabi tutulacak nohut ve fasulye k) Bağırsak, Çiçek Fidesi ile 1605.40.00.00.11 GTİP'li salyangoz. (Söz konusu
ürünler Dİİ kapsamında değerlendirilir.) ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Özel Hükümler DİR
Kapsamında Özel Düzenlemeye Tabi Eşyalar MADDE 7 - (1) DİR kapsamında özel düzenlemeye tabi olan eşyalara ilişkin hükümler
aşağıda yer almaktadır. Söz konusu eşyalara ilişkin DİİB talepleri, işbu
maddede yer alan hükümler de dikkate alınarak değerlendirmeye alınır. 1) Buğday a) Genel Esaslar İşbu Genelge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri
saklı kalmak kaydıyla, DİR kapsamında buğday unu, buğday irmiği, makarna,
bulgur ve aşurelik buğday ihracatı gerçekleştirilmesini müteakip, ihraç edilen
eşyaya tekabül eden miktarda buğday ithalatı yapılır. Makarna, irmik ve şehriye ihracatına yönelik belge talepleri, anılan
ürünlerin makarnalık buğdaydan (durum buğdayı - GTİP: 1001.19.00.00.00) elde
edilmesi halinde değerlendirmeye alınır. Ancak, Afrika ülkelerine yapılacak
ihracatta, 1001.99.00.00.11 GTİP'li "adi buğday"ın, eşdeğer eşya
olarak ithalatının yapılmaması, ihraç ürününün bünyesinde azami %30 oranında
"adi buğday" kullanılması, ihraç edilen eşyanın ambalajında
makarnalık ve adi buğdayın kullanım oranlarının belirtilmesi kaydıyla,
makarnalık ve adi buğdaydan üretilen makarna ve şehriye ihracatını öngören
belge talepleri de değerlendirmeye alınabilir. Bu kapsamda düzenlenen
DİİB'lerin kapatılmasında yukarıda belirtilen şartların sağlandığına ilişkin
yeminli mali müşavir raporu aranır. Bulgur ihracatı karşılığında 1001.19.00.00.00 GTİP'li makarnalık buğday,
1001.99.00.00.11 GTİP'li adi buğday ve 1001.99.00.00.13 GTİP'li kaplıca (kızıl)
buğday ithalatına ilişkin DİİB düzenlenebilir. Buğday unu, bulgur ve aşurelik buğday ihracatında; > Fabrika binası kendisine ait olan firmalar için; ilk DİİB'de azami
1.500 ton buğday ithalatı öngörülmesi, > Faal bir tesisi (fabrika binası) kiralayarak kendi adına kapasite
raporu alan firmalar için; - İlk DİİB'de azami 1.500 ton buğday ithalatı öngörülmesi, - Daha sonraki DİİB'lerde ise firma performansı dikkate alınarak, açık DİİB'ler
kapsamında miktar bazında asgari % 50 ihracat gerçekleşmesi kaydıyla azami
5.000 ton buğday ithalatının öngörülmesi, - (Değişik: 04/06/2018) Tebliğ’in 9’uncu maddesinin yedinci fıkrası
hükümleri saklı kalmak kaydıyla indirimli teminat uygulanmaması, kaydıyla DİİB düzenlenir. b) Verimlilik Oranı Buğday unu ihracatı karşılığında buğday ithalatı öngörülen DİİB'ler
kapsamında asgari %74 verimlilik oranı esas alınır. c) Aracı İhracatçı İşbu Genelge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri
saklı kalmak kaydıyla, grup firmaları haricinde aracı ihracatçı ile yapılan
ihracat, DİİB kapsamındaki buğday unu ihracatı taahhüdüne sayılmaz. ç) İkincil İşlem Görmüş Ürün "Bulgur/aşurelik buğday", "makarna/şehriye/irmik" ve
"buğday unu" ihracatı öngören DİİB başvurularında, ikincil işlem
görmüş ürünler için sırasıyla 65 $/ton, 80 $/ton ve 90 $/ton seviyelerinden
düşük olmamak üzere gerçek değerler üzerinden birim fiyat beyan edilir. 2) Mısır İşbu Genelge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri
saklı kalmak kaydıyla, ihraç edilen eşyaya tekabül eden miktardaki mısır hariç
olmak üzere, DİR kapsamında "15 Ağustos - 30 Kasım" tarihleri
arasında mısır ithalatı yapılamaz. Eşdeğer eşya olarak mısır ithalatı yapılmaması ve/veya yurtiçinden mısır
irmiği temin edilmesi kaydıyla, mısır irmiğinden elde edilen makarna için DİİB
düzenlenebilir. Bu kapsamda düzenlenen DİİB'lerin kapatılmasında yukarıda
belirtilen şartların sağlandığına ilişkin yeminli mali müşavir raporu aranır. Faal bir tesisi (fabrika binası) kiralayarak kendi adına kapasite raporu
alan firmaların mısır irmiği ihracatı öngören DİİB düzenlenmesine yönelik
başvuruları değerlendirmeye alınmaz. Mısır irmiği ihracatı öngörülen
DİİB'lerde, fire ve/veya verimlilik oranından kaynaklanan revize gerekliliği
hariç olmak üzere, ihracat taahhüdünü aşan ihracat miktarı belge kapsamında
değerlendirilmez ve revize işlemine konu edilmez. 3) Mercimek Kabuğu çıkarılmış, işlenmiş ve paketlenmiş mercimek ihracatı öngören
DİİB'ler kapsamında; > Döviz kullanım oranının % 80'i aşmaması (İkincil işlem görmüş ürün
ihracat taahhüdü içeren DİİB'ler dahil), > İşbu Genelge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi
hükümleri saklı kalmak kaydıyla, "1 Mayıs - 30 Eylül" tarihleri
arasında ithalat yapılmaması (İhracat taahhüdüne konu eşyanın ihracatının
gerçekleştirildiği orana tekabül eden miktarda bu dönemde de ithalat
yapılabilir.), > (Değişik: 04/06/2018) Tebliğ’in 9’uncu maddesinin yedinci
fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla indirimli teminat uygulanmaması kaydıyla kabuklu mercimek ithalatı yapılabilir. 4) Yağlı Tohumlar ve Bitkisel Yağlar Rafine ayçiçeği yağı ihracatını öngören DİİB'ler kapsamında ham ayçiçeği
yağı ve/veya ayçiçeği tohumu ithalatına, ham ayçiçeği yağı ihracatı
karşılığında ise ayçiçeği tohumu ithalatına, işbu Genelge'nin 5'inci maddesinin
birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ihraç edilen
eşyaya tekabül eden miktarda izin verilir. (Değişik: 04/06/2018) Faal bir tesisi (fabrika binası) kiralayarak kendi
adına kapasite raporu alan firmalara ait ayçiçeği yağı ihracatına ilişkin
DİİB’ler kapsamında Tebliğ’in 9’uncu maddesinin yedinci fıkrası hükümleri saklı
kalmak kaydıyla indirimli teminat uygulanmaz. İşbu Genelge’nin 5’inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri
saklı kalmak kaydıyla, ihracat taahhüdüne konu eşyanın ihracatının tamamının
gerçekleştirilmesini müteakip yapılacak ithalatlar hariç olmak üzere “1 Ağustos
– 31 Ekim” tarihleri arasında ham ayçiçeği yağı ve ayçiçeği tohumu ithalatı
yapılamaz. (Değişik: 04/06/2018) Karışım yağ ve/veya margarin ihracatına ilişkin
belgelerde azami % 15 oranında ham ayçiçeği yağı ithalatı yapılabilir.
Tebliğ’in 9’uncu maddesinin yedinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla
anılan ürün ithalatında indirimli teminat uygulanmaz. Kapatmada belge
kapsamında ithal edilen ayçiçeği yağının ihraç edilen mamuller bünyesinde
kullanıldığına ilişkin yeminli mali müşavir raporu aranır. Çerezlik tüketime yönelik ayçiçeği tohumu ihracatı öngören belgeler
kapsamında eşdeğer eşya olarak ayçiçeği tohumu ithalatı yapılamaz. Rafine bitkisel yağ ihracatını öngören belgeler kapsamında, ihraç eşyasının
üretiminde ithal eşyasından daha kaliteli veya daha ileri bir imalat aşamasında
olan eşdeğer eşyanın kullanılması durumunda, söz konusu eşdeğer eşyanın belge
kapsamında rafinasyon işlemine tabi tutulduğunun yeminli mali müşavir raporu
ile tevsik edilmesi kaydıyla belge kapsamında gerçekleştirilen ham bitkisel yağ
ithalatı DİİB taahhüt hesabına sayılır. 5) Balıklar, Kabuklu Hayvanlar ve Yumuşakçalar DİR kapsamında işlenmiş olarak ihraç edilmek üzere Gümrük Tarife Cetvelinin
3'üncü faslında yer alan kabuklu hayvanlar ve yumuşakçaların (salyangoz,
ıstakoz, karides, midye vb) ithalatını öngören DİİB başvuruları değerlendirmeye
alınabilir. Fileto balık ihracatı karşılığında dondurulmuş balık ithalatına, konserve
edilmiş balık ihracatı karşılığında ise dondurulmuş balık ve fileto balık
ithalatına ilişkin DİİB başvuruları değerlendirmeye alınabilir. Orkinos balığı yetiştirilmesinde yem olarak kullanılan sardalya, uskumru,
ringa, tırsi, kaplin vb. balıkların (taze, soğutulmuş veya dondurulmuş) DİR
kapsamında ithalatını öngören DİİB başvuruları değerlendirmeye alınabilir. 6) Yetiştiricilik Faaliyeti Kapsamındaki Ürünler ve Hayvan Yemleri DİR kapsamında civciv ve/veya canlı kümes hayvanları ihracatı karşılığında
kuluçkalık yumurta veya yem hammaddesi ithalatını öngören DİİB başvuruları
değerlendirmeye alınabilir. Yumurta ve kümes hayvanları eti üretiminde kullanılan yem içerisindeki
tahılların (mısır, buğday, arpa vb) oranının %65'i, yağlı tohum ve türevlerinin
(soya fasulyesi, soya küspesi, ayçiçeği küspesi, kanola küspesi vb) oranının
ise %35'i geçmemesi kaydıyla, yumurta ve kümes hayvanları eti ihracatına
yönelik belge talepleri değerlendirmeye alınabilir. Bu oranlar içerisinde
kalmak kaydıyla tahıllar ile yağlı tohum ve türevlerinin azami kullanım
oranları Tablo 5 ve Tablo 6'da gösterilmektedir. Canlı piliçten asgari %75 verimlilikte piliç eti ve sakatat elde edilir.
Sakatatın toplam ihracat taahhüdüne oranı miktar bazında %5'i geçemez. Hayvan yemleri ihracatını öngören belge talepleri, yem içeriğindeki tahıl
oranının %65'i, yağlı tohum ve türevleri oranının ise %35'i geçmemesi kaydıyla
değerlendirmeye alınır. Hayvan yemlerinin ihracatını öngören DİİB'ler kapsamında bitkisel yağ
ithalatına ilişkin talepler, Tebliğ'in 7'nci maddesindeki katma değer vergisinde
tecil-terkin sistemi hükümleri çerçevesinde "yurt içi alım" özel
şartı kapsamında değerlendirmeye alınabilir. Yem hammaddesi ithalatını öngören belgeler kapsamında eşdeğer eşya olarak
buğday ithalatı yapılmaz. Ayrıca, DİR çerçevesinde yem hammaddesi olarak ithal
edilecek buğdayın, TS 2974 standardı çerçevesinde düşük vasıflı ekmeklik buğday
vasfında olması gerekmektedir. 7) Yaban Mersini, Böğürtlen ve Ahududu DİR kapsamında "1 Temmuz - 30 Eylül" tarihleri arasında yaban
mersini, böğürtlen ve ahududu ithalatı yapılamaz. Ancak, ihracat taahhüdüne
konu eşyanın ihracatının gerçekleştirildiği orana tekabül eden miktarda olmak
üzere bu dönemde de ithalat yapılabilir. 8) Sert Kabuklu Meyveler, Kuruyemiş ve Kuru Meyveler Kuruyemiş, kuru meyveler ve sert kabuklu meyvelerin ithalatını öngören
DİİB'ler kapsamında aşağıdaki hükümler çerçevesinde işlem tekemmül ettirilir. > Ürün bazında azami 800 ton ithalat yapılabilir. > (Değişik: 04/06/2018) Tebliğ’in 9’uncu maddesinin yedinci
fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ithalat esnasında indirimli teminat
uygulanmaz. > DİİB kapsamında işlem görmüş ürün (şekerli mamuller, baklava vb.)
bünyesinde ihraç edilmek kaydıyla ithal edilecek kabuklu badem ve kabuklu ceviz
için yukarıda belirtilen hükümler uygulanmaz. > İşlem görmüş ürün olarak ihraç edilen yer fıstığının üretiminde
kullanılan işlenmemiş yer fıstığının azami %50'sinin ithalatı yapılabilir. > DİR kapsamında kabuklu ceviz ve kabuklu bademin eşdeğer eşya olarak
ithalatı yapılamaz. > Yerli üretimi olmayan ya da yerli üretimi toplam talebi karşılamayan
kuru meyvelerin ihracatını öngören belge müracaatları, proje bazında
değerlendirmeye alınır. Bu kapsamda düzenlenecek DİİB'lerde, firma talebine
istinaden eşdeğer eşya kullanılmayacağına dair özel şart ilave edilebilir. > İhracat taahhüt listesinde ikincil işlem görmüş ürün bulunan DİİB'ler
de dahil olmak üzere, döviz kullanım oranı % 80'i aşamaz. 9) Pirinç Çeltik veya kargo pirinç ithalatı karşılığında parlatılmış veya
perdahlanmış pirinç ihracatı öngören DİİB'ler kapsamında aşağıda yer verilen
hükümler çerçevesinde işlem tekemmül ettirilir. > İşbu Genelge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi
hükümleri saklı kalmak kaydıyla DİR kapsamında pirinç ihracatının
gerçekleştirilmesini müteakip, ihraç edilen eşyaya tekabül eden miktarda çeltik
veya kargo pirinç ithalatı yapılır. > İhracat taahhüt listesinde ikincil işlem görmüş ürün bulunan DİİB'ler
de dahil olmak üzere, döviz kullanım oranı % 80'i aşamaz. 10) Tütün ve Tütün Mamulleri (Değişik: 04/06/2018) Tütün ve tütün mamulleri ihracatı öngören DİİB’ler kapsamında aşağıda yer
verilen hükümler çerçevesinde işlem tekemmül ettirilir. > DİR kapsamında tütün mamulü olarak ihraç edilmek üzere tütün (şark
tipi tütün hariç) ithalatı, 4733 sayılı “Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol
Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanun”da belirtilen hükümler saklı kalmak
kaydıyla yapılabilir. > Mezkûr Kanun uyarınca, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı
(GTHB)’ndan izin alan yaprak tütün işleme tesisleri tarafından ise, sadece
işlendikten sonra ihraç edilmek amacıyla yine GTHB tarafından izin verilecek
tütün çeşitlerinin ithalatı yapılabilir. > DİİB kapsamında tütün mamulleri üretiminde fire dikkate alınmaz. > Tütün işleme tesislerinde yaprak tütünlerin işlenmesi sırasında
fiziksel ve kimyasal etkilerle meydana gelen toz, çürük, rutubet ve kuru madde
kaybı miktarı toplam olarak %10’u geçemez. Bu ürünlerden ekonomik değeri
olanlar DİİB üzerine ikincil işlem görmüş ürün olarak kaydedilir. Diğerleri,
GTHB’den izin almak kaydıyla ilgili mevzuata göre imha edilir. > Tütün mamulleri üretim sürecinde ortaya çıkan “tütün döküntüleri ve
tozları” ve benzeri ürünler “ikincil işlem görmüş ürün” olarak DİİB üzerine
kaydedilir. Sigara üretiminde ikincil işlem görmüş ürün miktarı, DİİB
kapsamında yapılan tütün ithalat miktarının % 5,5’ini aşamaz. > Yaprak tütün ihracatında “eşdeğer eşya” kullanılamaz. Tütün
mamullerinde “eşdeğer eşya” kullanılmasının öngörülmesi halinde bu husus DİİB
üzerine “özel şart olarak” belirtilir. > İhracı taahhüt edilen tütün mamullerinin mamulat çeşidi bazında beyanı
zorunludur. > Aracı ihracatçı ile yapılan ihracatlar DİİB taahhüdüne sayılmaz. > DİİB’lerin kapatılmasında GTHB tarafından düzenlenen ekspertiz
raporları esas alınır. 11) Peyniraltı Suyu Tozu, Süt ve Süt Mamulleri DİR kapsamında süt tozu ithalatı karşılığında peyniraltı suyu tozu ihracatı
öngören DİİB üzerine ekpsertiz şartının ilave edilmesi zorunludur. Süt ve süt mamulleri ihracatı öngören DİİB başvurularında Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığının uygunluk yazısı aranabilir. 12) Oyuncak DİR kapsamında kaplanmış ürünlerin içinde ihraç edilen oyuncakların
(sürpriz yumurta, top vb. şekillerde) cinsi ve adedinin gümrük beyannamesi
üzerinde belirtilmesi zorunludur. Belge üzerinde özel şart yer almasına rağmen
oyuncak adedinin kaydedilmediği gümrük beyannameleri kapatma aşamasında
münhasıran belgede kayıtlı diğer hammaddeler minvalinde değerlendirmeye alınır. 13) Şeker (Değişik: 04/06/2018) DİİB kapsamında 1701.99.10.00.11 GTİP’li kristal şeker
ithalatının mamul ürün ihracatı öncesinde öngörülmesi durumunda, Tebliğ’in
9’uncu maddesinin yedinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla anılan ürün
ithalatında asgari %20 oranında teminat uygulanır. DİİB’lerin kapatılmasında, Şeker Kurumunca düzenlenen uygunluk yazısı
aranır. DİİB başvurularında, ihraç ürün bünyesinde kullanılan şekere ilişkin olarak
azami %3 fire oranı esas alınır. (2) Eşdeğer eşya olarak ithalatı yapılamayacak ürünler Tablo 1’de
belirtilmektedir. Tablo 1:
DİİB
Süreleri MADDE 8 - (1) Gümrük Tarife Cetvelinin 1-24'üncü fasıllarında yer alan muhtelif
tarım ürünlerinin ihracatına yönelik olarak düzenlenecek DİİB'lerin süreleri Tablo 2'de belirtilmektedir. Bu tabloda madde adı
yer almayan tarım ürünlerine ilişkin DİİB süre müracaatları ise, 12 ayı aşmamak
kaydıyla proje bazında değerlendirilmek suretiyle sonuçlandırılır. Belge
süreleri farklı olan eşyaların ihracatını öngören DİİB başvurularında ise belge
süresi kısa olan eşyanın DİİB süresi esas alınır. Tablo 2: DİİB Süreleri (Ay)
BEŞİNCİ BÖLÜM Fire, Kullanım, Verimlilik ve İkincil İşlem
Görmüş Ürün Oranları Fire
ve Kullanım Oranları MADDE 9 - (1) DİİB düzenlenmesi aşamasında, işbu Genelge'de belirtilen fire ve
kullanım oranlarını aşmamak veya verimlilik oranlarının altında kalmamak
(Aşması/altında kalması veya belirtilmemesi halinde, Genelge'deki oranlar esas
alınır.) kaydıyla kapasite raporunda (kapasite raporu düzenlenmeyen üretim
faaliyetleri için ilgili kurumdan alınan belge) yer verilen ve/veya firma
tarafından beyan edilen (Ekspertiz raporu marifetiyle tevsik edilmesi kaydıyla)
fire, kullanım, verimlilik ve ikincil işlem görmüş ürün oranları esas alınır. (2) İşbu Genelge'de belirtilen fire/kullanım ve verimlilik oranları
sırasıyla azami ve asgari oranları göstermekte olup, söz konusu oranların DİİB
düzenlenmesi aşamasında esas alınması firmanın sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. Tablo 3: Fire Oranları
Tablo 4: Yem Kullanımı
* Canlı piliçten asgari %75 verimlilik oranıyla piliç eti ve sakatat elde
edilir. Tablo 5: Kümes Hayvanları Eti İhracatı Öngören DİİB'lerde Dikkate Alınacak
Yem İçeriğindeki Hammadde Oranları
* Tahıl ürünlerinin yem içerisindeki toplam oranı %65'i aşamaz. Tablo 6: Yumurta İhracatı Öngören DİİB'lerde Dikkate Alınacak Yem
İçeriğindeki Hammadde Oranları
* Tahıl ürünlerinin yem içerisindeki toplam oranı %65'i aşamaz. Tablo 7: Peynir Üretimi için Süt Tozu ve Tereyağı Kullanımı
Verimlilik
ve İkincil İşlem Görmüş Ürün Oranları MADDE 10- (1) Muhtelif tarım ürünlerinin işlenmesi sonucunda ortaya çıkması
öngörülen asgari asıl işlem görmüş ürün (verimlilik) ve azami ikincil işlem
görmüş ürün oranları Tablo 8'de belirtilmektedir. Ancak, Tablo 8'de
belirtilen oranların DİİB düzenlenmesi aşamasında esas alınması firmanın
sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. Tablo 8: Verimlilik ve İkincil
İşlem Görmüş Ürün Oranları
* Üretim aşamasında kırık pirinç elde edilmemesi durumunda asgari
verimlilik oranı %65 olarak uygulanır. ALTINCI BÖLÜM Çeşitli Hükümler Yürürlükten
Kaldırılan Hükümler MADDE 11 - İhracat:2011/1 sayılı "Tarım Ürünlerine İlişkin Dahilde
İşleme Rejimi Genelgesi yürürlükten kaldırılmıştır. GEÇİCİ MADDE 1 - (1) Bu Genelge'nin yürürlüğe girdiği tarihten önce düzenlenen işbu Genelge
konusu DİİB'lerin (taahhüt hesapları kapatılan ancak müeyyideleri tahsil
edilmeyen belgeler dahil) kapatma işlemlerinde bu Genelge'de düzenlenen ancak
DİİB özel şartlarında yer almayan veya kısmen yer alan hususlar ile ilgili
düzenlemeler, belge kapsamında ithal edilen eşyanın ihraç edilen işlem görmüş
ürünün bünyesinde kullanıldığının yeminli mali müşavir raporu ile tevsik
edilmesi kaydıyla, dikkate alınmayabilir. GEÇİCİ MADDE 2 - (1) İşbu Genelgenin yürürlüğe girdiği tarihten önce düzenlenen ve taahhüt
hesabı henüz kapatılmamış olan DİİB'lerde, bu Genelge'nin lehe hükümleri
uygulanır. Yetki MADDE 12 - (1) Bu Genelge kapsamında ortaya çıkabilecek özel ve zorunlu durumları
inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları idari yoldan
çözümlemeye Ekonomi Bakanlığı (İhracat Genel Müdürlüğü) yetkilidir. (2) İhracat:2006/12 sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği'nin
uygulanmasına ilişkin olarak işbu Genelge'de düzenlenmeyen hususlarda İhracat:2008/1 sayılı Dahilde İşleme Rejimi
Genelgesi hükümleri esas alınır. Yürürlük MADDE 13 - (1) Bu Genelge onay tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 14 - (1) Bu Genelge hükümlerini Ekonomi Bakanlığı (İhracat Genel Müdürlüğü)
yürütür. |