MEVZUAT DUYURUSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konu
Tarım Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi (2016/1) yayımlandı. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MEVZUAT METNİ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 1-24'üncü fasıllarında yer alan ihracata konu işlem görmüş ürünlerin elde edilmesinde kullanılan, ithali vergiye tabi tarım ürünlerine ve Dahilde İşleme Rejimi kapsamında yapılacak yurt içi alımlara uygulanacak dahilde işleme tedbirlerinin uygulama usul ve esaslarını belirlemek amacıyla yayımlanan 2016/1 Sayılı Tarım Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi aşağıda istifadenize sunulmaktadır.
Buna göre:
1- Bilindiği üzere, ihracata konu işlem görmüş ürünlerin elde edilmesinde kullanılan, ithali vergiye tabi tarım ürünlerine ve Dahilde İşleme Rejimi (DİR) kapsamında yapılacak yurt içi alımlara uygulanacak dahilde işleme tedbirlerinin uygulama usul ve esasları İhracat:2006/12 sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği'ne istinaden düzenlenen İhracat:2011/1 sayılı "Tarım Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi”si kapsamında düzenlenmektedir.Bu çerçevede, 26.12.2016 tarihinde yapılan değişiklik marifetiyle İhracat:2011/1 sayılı "Tarım Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi” yürürlükten kaldırılmış ve İhracat:2016/1 sayılı "Tarım Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi” yürürlüğe girmiş bulunmaktadır.
2- İhracat:2016/1 sayılı söz konusu Genelge kapsamında diğer hususlar meyanında;
a. Dönemsel ithalat kısıtlaması bulunan muhtelif ürünlerde ihracata tekabül eden miktarda ithalat yapılabilmesi,
b. Kuruyemiş, kuru meyveler ve sert kabuklu meyvelerin ithalatını öngören dahilde işleme izin belgeleri (DİİB) kapsamında ürün bazında azami 800 ton ithalat yapılabileceği,
Eşdeğer eşya olarak ithalatı yapılamayacak ürünlerin belirlenmesi,
c. Azami fire oranlarının; buğdayın işlem görmüş ürün elde etmeye hazır hale getirilmesinde %3, işlenmiş yağların yeniden rafinasyona tabi tutulmasında ise %1 olarak belirlenmesi,
d. Orkinos balığı ihracatını öngören DİİB'ler kapsamında azami yem kullanım miktarının 17 kg olarak belirlenmesi,
e. Parlatılmış veya perdahlanmış pirinç ihracatı karşılığında çeltik ithalatı öngören DİİB'ler kapsamında, asgari verimlilik oranının %50 olarak belirlenmesi,
hususlarında muhtelif düzenlemelere yer verilmektedir.
_______________________________________________________________________________
26
ARALIK 2016 BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Dayanak, Kapsam ve Tanımlar Amaç MADDE 1 - (1) İşbu Genelge, İstatistik Pozisyonlarına
BölünmüşTürk Gümrük Tarife Cetvelinin 1-24'üncü fasıllarında yer alan ihracata
konu işlem görmüş ürünlerin elde edilmesinde kullanılan, ithali vergiye tabi
tarım ürünlerine ve Dahilde İşleme Rejimi kapsamında yapılacak yurt içi
alımlara uygulanacak dahilde işleme tedbirlerinin uygulama usul ve esaslarını
belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Dayanak MADDE 2 - (1) İşbu Genelge, 27/01/2005 tarihli ve
25709 sayılıResmi Gazete'de yayımlanan 17/01/2005 tarihli ve 2005/8391 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı eki Dahilde İşleme Rejimi Kararı ve bu Karar'a istinaden
20/12/2006 tarihli ve 26382 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan İhracat:2006/12
sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Kapsam MADDE 3 - (1) İşbu Genelge, İstatistik Pozisyonlarına
BölünmüşTürk Gümrük Tarife Cetvelinin 1-24'üncü fasıllarında yer alan ihracata
konu işlem görmüş ürünlerin elde edilmesinde kullanılan, ithali vergiye tabi
tarım ürünlerine ve Dahilde İşleme Rejimi kapsamında yapılacak yurt içi
alımlara uygulanacak dahilde işleme tedbirlerini kapsar. Tanımlar MADDE 4 - (1) İşbu Genelge'de geçen; Bakanlık : Ekonomi Bakanlığını (İhracat Genel Müdürlüğü) Karar : 17/01/2005 tarihli ve 2005/8391 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki
Dahilde İşleme Rejimi Kararı'nı, Tebliğ : İhracat: 2006/12 sayılı Dahilde İşleme Rejimi
Tebliği'ni, DİR : Dahilde İşleme Rejimini, Dİİ : Dahilde İşleme İznini, DİİB : Dahilde İşleme İzin Belgesini, Belge : Dahilde İşleme İzin Belgesini, GTİP : Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonunu, Gümrük Tarife Cetveli : İstatistik Pozisyonlarına
Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini ifade
eder. İKİNCİ BÖLÜM Genel Esaslar ve DİİB ile İlgili
İthalat Listesine İlişkin Hükümler Genel
Esaslar MADDE 5 - (1) Dahilde İşleme Rejimi kapsamında, ithali
vergiye tabi tarım ürünlerine ve yurt içi alımlara uygulanacak dahilde işleme
tedbirlerine ilişkin genel hükümler aşağıda belirtilmektedir. a)
Dış ticaret sermaye şirketleri, sektörel dış ticaret şirketleri,
imalatçı-ihracatçılar ve sermayesinin en az %51'inin imalatçıya ait
olmasıkaydıyla ihracatçılar için DİİB düzenlenir. DİİB sahibi
imalatçı-ihracatçıların, belge ihraç taahhüdündeki işlem görmüş ürünün
üretiminin bir kısmınıveya bir aşamasını yan sanayiciye yaptırmasına izin
verilebilir. Ancak, bu firmalarca, belge ihraç taahhüdündeki işlem görmüş
ürünün üretiminin tamamı yan sanayiciye yaptırılamaz. b)
DİİB kapsamında döviz kullanım oranı azami % 80'dir. Ancak, ikincil işlem
görmüş tarım ürünü taahhüdü içeren belgelerde bu oran azami % 100 olarak tespit
edilebilir. DİİB kapsamındaki yurt içi alımlar ve bedelsiz ithalatta döviz
kullanım oranı aranmaz. c)
Herhangi bir firma adına ilk defa düzenlenecek DİİB'lerde, firmaya ait kapasite
raporunda kayıtlı yıllık üretim miktarının azami 1/4'ü esas alınarak belge
düzenlenir. Daha sonraki başvurular ise; önceki belgelerde kullanılan miktar,
belge süresi ve açık belgelerde gerçekleşen ihracatlar dikkate alınmak
suretiyle değerlendirmeye alınır. Örnek: Madde
adı: kokolin Kapasite
raporunda kayıtlı yıllık üretim miktarı: 1.200 ton DİİB
süresi: 12 ay İlk
DİİB ihracat taahhüdü (azami): (toplam
üretim kapasitesi) x 1/4 = (1.200) x (1/4) = 300 ton (azami) ç)
İşbu Genelge'de yer alan indirimli teminat, aracı ihracatçı, dönemsel ithalat
kısıtlamaları ile ekspertiz şartı ve benzeri hususlara ilişkin düzenlemeler,
DİİB'in özel şartlar bölümüne kaydedilir. Ancak, DİİB'in özel şartlar bölümünde
yer almayan, Genelge kapsamında düzenlenen tüm usul ve esaslara ilişkin
şartların yerine getirilmesi firmaların sorumluluğundadır. d)
Uluslararası devlet ihaleleri ile Birleşmiş Milletler, Kızılhaç vb. uluslararası
kuruluşların açmış oldukları ihaleleri kazanan firmalar ile ülkemizdeki kamu
kurum/kuruluşları ve Kızılayla yurt dışı insani yardım için tedarik sözleşmesi
yapan firmalara veya ihale/sözleşme konusu taahhüdü kısmen ya da tamamen yerine
getirmek üzere ihaleyi kazanan/sözleşme yapan firmayla anlaşan firmalara, işbu
Genelge'de öngörülen tahsisat limitleri ile açık belgelerdeki ihracat
gerçekleşmeleri aranmaksızın, DİR kapsamında ihale/sözleşme konusu işlem görmüş
ürünün üretiminde kullanılacak miktar kadar hammadde ithalatına yönelik DİİB
düzenlenebilir. Bu firmaların, DİİB kapsamındaki üretimin bir kısmını veya bir
aşamasını, yan sanayiciye yaptırmasına izin verilebilir. Ayrıca, söz konusu
DİİB kapsamındaki hammadde ithalatında dönemsel ithalat kısıtlaması uygulanmaz,
ithalat yapılabilmesi için önce ihracat şartı aranmaz. Bakanlık ihale/sözleşme
konusu ürünlerin kapsamına kısıtlama getirebilir. İşbu hüküm uyarınca
düzenlenen belgeler kapsamında sadece ihale/sözleşme konusu ülke veya ülkelere
ihale/sözleşmeşartları çerçevesinde yapılan ihracatlar DİİB'in ihracat
taahhüdüne sayılır. e)
İşbu Genelge'nin 7'nci, 9'uncu ve 10'uncu maddelerinde belirtilen fire,
kullanım ve verimlilik oranları, DİİB kapsamında ithal edilen hammaddelerin
işlenmesi sonucu ortaya çıkan azami fire ve kullanım oranları ile asgari
verimlilik oranlarını göstermektedir. İşleme faaliyetini müteakip, daha yüksek
verimlilik oranıyla üretim sonucu DİİB üzerinde öngörülenden fazla asıl işlem
görmüş ürün elde edilmesi durumunda, elde edilen ürünün tamamının ihraç
edilmesi esastır. f)
DİİB başvurularına yönelik değerlendirme süreci, işbu Genelge'de yer verilen
düzenlemeler ile tarım ürünleri piyasa dinamikleri ve dışticaret politikaları
göz önünde bulundurularak, proje bazında tekemmül ettirilir. DİİB
ile İlgili İthalat Listesine İlişkin Hükümler MADDE 6 - (1) Aşağıda belirtilen eşyaların "DİİB
ile İlgiliİthalat Listesi"ne eklenmesine ilişkin talepler; bu eşyaların
sadece Tebliğ'in 7'nci maddesindeki katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi
hükümleri çerçevesinde yurt içi piyasadan temin edilmesi ve/veya Tebliğ'in
38'inci maddesinin onuncu fıkrasında belirtilen belgeden belgeye teslim
hükümleri çerçevesinde olması halinde değerlendirmeye alınır. a)
Canlı büyükbaş, küçükbaş, kümes ve süs hayvanları b)
Et ve et ürünleri (tavşan eti hariç) c)
Canlı balık (orkinos ve larva hariç) ç)
Kuru meyveler (Yerli üretimi bulunmayan veya yerli üretimi toplam talebi
karşılamayan ürünler/çeşitler/tipler hariç), fındık ve antep fıstığı d)
Yaş meyve ve sebzeler (Yerli üretimi bulunmayanlar veya yerli üretimi toplam
talebi karşılamayanlar hariç) e)
Zeytin ve zeytinyağı f)
Salça g)
Meyve ve sebze konserveleri (Yerli üretimi bulunmayan veya yerli üretimi toplam
talebi karşılamayanlar hariç) ğ)
Çay h)
Elma suyu ve konsantresi (Malik asit değeri %3 ve üzeri olan elma konsantresi
hariç), kayısı suyu ve konsantresi, üzüm suyu ve konsantresi, domates suyu ve
konsantresi ile havuç suyu ve konsantresi ı)
Meşrubat, alkollü içkiler ve sirke i)
Lokum, helva, reçel, şekerleme, çikolata, kek, bisküvi, gofret, ciklet,
dondurma, bal, yoğurt, süt, krema, un, makarna, bulgur ve buğday irmiği j)
Kabuğunu çıkartma işlemine tabi tutulacak nohut ve fasulye k)
Bağırsak, Çiçek Fidesi ile 1605.40.00.00.11 GTİP'li salyangoz. (Söz konusu ürünler
Dİİ kapsamında değerlendirilir.) ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Özel Hükümler DİR
Kapsamında Özel Düzenlemeye Tabi Eşyalar MADDE 7 - (1) DİR kapsamında özel düzenlemeye tabi
olan eşyalara ilişkin hükümler aşağıda yer almaktadır. Söz konusu eşyalara
ilişkin DİİB talepleri, işbu maddede yer alan hükümler de dikkate alınarak
değerlendirmeye alınır. 1) Buğday a) Genel Esaslar İşbu
Genelge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı
kalmak kaydıyla, DİR kapsamında buğday unu, buğday irmiği, makarna, bulgur ve
aşurelik buğday ihracatı gerçekleştirilmesini müteakip, ihraç edilen eşyaya
tekabül eden miktarda buğday ithalatı yapılır. Makarna,
irmik ve şehriye ihracatına yönelik belge talepleri, anılan ürünlerin
makarnalık buğdaydan (durum buğdayı - GTİP: 1001.19.00.00.00) elde edilmesi
halinde değerlendirmeye alınır. Ancak, Afrika ülkelerine yapılacak ihracatta,
1001.99.00.00.11 GTİP'li "adi buğday"ın, eşdeğer eşya olarak
ithalatının yapılmaması, ihraç ürününün bünyesinde azami %30 oranında "adi
buğday" kullanılması, ihraç edilen eşyanın ambalajında makarnalık ve adi
buğdayın kullanım oranlarının belirtilmesi kaydıyla, makarnalık ve adi
buğdaydan üretilen makarna ve şehriye ihracatınıöngören belge talepleri de
değerlendirmeye alınabilir. Bu kapsamda düzenlenen DİİB'lerin kapatılmasında
yukarıda belirtilen şartların sağlandığına ilişkin yeminli mali müşavir raporu
aranır. Bulgur
ihracatı karşılığında 1001.19.00.00.00 GTİP'li makarnalık buğday,
1001.99.00.00.11 GTİP'li adi buğday ve 1001.99.00.00.13 GTİP'li kaplıca (kızıl)
buğday ithalatına ilişkin DİİB düzenlenebilir. Buğday
unu, bulgur ve aşurelik buğday ihracatında; >
Fabrika binası kendisine ait olan firmalar için; ilk DİİB'de azami 1.500 ton
buğday ithalatı öngörülmesi, >
Faal bir tesisi (fabrika binası) kiralayarak kendi adına kapasite raporu alan
firmalar için; -
İlk DİİB'de azami 1.500 ton buğday ithalatı öngörülmesi, -
Daha sonraki DİİB'lerde ise firma performansı dikkate alınarak, açık DİİB'ler
kapsamında miktar bazında asgari % 50 ihracat gerçekleşmesi kaydıyla azami
5.000 ton buğday ithalatının öngörülmesi, -
Tebliğ'in 9'uncu maddesinin altıncı fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla
indirimli teminat uygulanmaması kaydıyla
DİİB düzenlenir. b) Verimlilik Oranı Buğday
unu ihracatı karşılığında buğday ithalatı öngörülen DİİB'ler kapsamında asgari
%74 verimlilik oranı esas alınır. c) Aracı İhracatçı İşbu
Genelge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı
kalmak kaydıyla, grup firmaları haricinde aracı ihracatçı ile yapılan ihracat,
DİİB kapsamındaki buğday unu ihracatı taahhüdüne sayılmaz. ç) İkincil İşlem Görmüş Ürün "Bulgur/aşurelik
buğday", "makarna/şehriye/irmik" ve "buğday unu"
ihracatı öngören DİİB başvurularında, ikincil işlem görmüş ürünler için
sırasıyla 65 $/ton, 80 $/ton ve 90 $/ton seviyelerinden düşük olmamak üzere
gerçek değerler üzerinden birim fiyat beyan edilir. 2) Mısır İşbu
Genelge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı
kalmak kaydıyla, ihraç edilen eşyaya tekabül eden miktardaki mısır hariç olmak
üzere, DİR kapsamında "15 Ağustos - 30 Kasım" tarihleri arasında
mısır ithalatı yapılamaz. Eşdeğer
eşya olarak mısır ithalatı yapılmaması ve/veya yurtiçinden mısır irmiği temin
edilmesi kaydıyla, mısır irmiğinden elde edilen makarna için DİİB
düzenlenebilir. Bu kapsamda düzenlenen DİİB'lerin kapatılmasında yukarıda
belirtilen şartların sağlandığına ilişkin yeminli mali müşavir raporu aranır. Faal
bir tesisi (fabrika binası) kiralayarak kendi adına kapasite raporu alan
firmaların mısır irmiği ihracatı öngören DİİB düzenlenmesine yönelik
başvuruları değerlendirmeye alınmaz. Mısır irmiği ihracatı öngörülen
DİİB'lerde, fire ve/veya verimlilik oranından kaynaklanan revize gerekliliği
hariç olmak üzere, ihracat taahhüdünü aşan ihracat miktarı belge kapsamında
değerlendirilmez ve revize işlemine konu edilmez. 3) Mercimek Kabuğu
çıkarılmış, işlenmiş ve paketlenmiş mercimek ihracatı öngören DİİB'ler
kapsamında; >
Döviz kullanım oranının % 80'i aşmaması (İkincil işlem görmüşürün ihracat
taahhüdü içeren DİİB'ler dahil), >
İşbu Genelge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı
kalmak kaydıyla, "1 Mayıs - 30 Eylül" tarihleri arasında ithalat
yapılmaması (İhracat taahhüdüne konu eşyanın ihracatının gerçekleştirildiği
orana tekabül eden miktarda bu dönemde de ithalat yapılabilir.), >
Tebliğ'in 9'uncu maddesinin altıncı fıkrası hükümleri saklıkalmak kaydıyla
indirimli teminat uygulanmaması kaydıyla
kabuklu mercimek ithalatı yapılabilir. 4) Yağlı Tohumlar ve Bitkisel Yağlar Rafine
ayçiçeği yağı ihracatını öngören DİİB'ler kapsamında ham ayçiçeği yağı ve/veya
ayçiçeği tohumu ithalatına, ham ayçiçeği yağıihracatı karşılığında ise ayçiçeği
tohumu ithalatına, işbu Genelge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendi hükümleri saklıkalmak kaydıyla, ihraç edilen eşyaya tekabül eden miktarda
izin verilir. Faal
bir tesisi (fabrika binası) kiralayarak kendi adına kapasite raporu alan
firmalara ait ayçiçeği yağı ihracatına ilişkin DİİB'ler kapsamında Tebliğ'in
9'uncu maddesinin altıncı fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla indirimli
teminat uygulanmaz. İşbu
Genelge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı
kalmak kaydıyla, ihracat taahhüdüne konu eşyanın ihracatının tamamının
gerçekleştirilmesini müteakip yapılacak ithalatlar hariç olmak üzere "1
Ağustos - 31 Ekim" tarihleri arasında ham ayçiçeği yağı ve ayçiçeği tohumu
ithalatı yapılamaz. Karışım
yağ ve/veya margarin ihracatına ilişkin belgelerde azami % 15 oranında ham
ayçiçeği yağı ithalatı yapılabilir. Tebliğ'in 9'uncu maddesinin altıncı fıkrası
hükümleri saklı kalmak kaydıyla anılan ürün ithalatında indirimli teminat
uygulanmaz. Kapatmada belge kapsamında ithal edilen ayçiçeği yağının ihraç
edilen mamuller bünyesinde kullanıldığına ilişkin yeminli mali müşavir raporu
aranır. Çerezlik
tüketime yönelik ayçiçeği tohumu ihracatı öngören belgeler kapsamında eşdeğer
eşya olarak ayçiçeği tohumu ithalatı yapılamaz. Rafine
bitkisel yağ ihracatını öngören belgeler kapsamında, ihraç eşyasının üretiminde
ithal eşyasından daha kaliteli veya daha ileri bir imalat aşamasında olan
eşdeğer eşyanın kullanılması durumunda, söz konusu eşdeğer eşyanın belge kapsamında
rafinasyon işlemine tabi tutulduğunun yeminli mali müşavir raporu ile tevsik
edilmesi kaydıyla belge kapsamında gerçekleştirilen ham bitkisel yağ ithalatı
DİİB taahhüt hesabına sayılır. 5) Balıklar, Kabuklu Hayvanlar ve Yumuşakçalar DİR
kapsamında işlenmiş olarak ihraç edilmek üzere Gümrük Tarife Cetvelinin 3'üncü
faslında yer alan kabuklu hayvanlar ve yumuşakçaların (salyangoz, ıstakoz,
karides, midye vb) ithalatını öngören DİİB başvurularıdeğerlendirmeye
alınabilir. Fileto
balık ihracatı karşılığında dondurulmuş balık ithalatına, konserve edilmiş
balık ihracatı karşılığında ise dondurulmuş balık ve fileto balık ithalatına
ilişkin DİİB başvuruları değerlendirmeye alınabilir. Orkinos
balığı yetiştirilmesinde yem olarak kullanılan sardalya, uskumru, ringa, tırsi,
kaplin vb. balıkların (taze, soğutulmuş veya dondurulmuş) DİR kapsamında
ithalatını öngören DİİB başvuruları değerlendirmeye alınabilir. 6) Yetiştiricilik Faaliyeti Kapsamındaki Ürünler ve Hayvan Yemleri DİR
kapsamında civciv ve/veya canlı kümes hayvanları ihracatı karşılığında
kuluçkalık yumurta veya yem hammaddesi ithalatını öngören DİİB
başvurularıdeğerlendirmeye alınabilir. Yumurta
ve kümes hayvanları eti üretiminde kullanılan yem içerisindeki tahılların
(mısır, buğday, arpa vb) oranının %65'i, yağlı tohum ve türevlerinin (soya
fasulyesi, soya küspesi, ayçiçeği küspesi, kanola küspesi vb) oranının ise
%35'i geçmemesi kaydıyla, yumurta ve kümes hayvanları eti ihracatına yönelik
belge talepleri değerlendirmeye alınabilir. Bu oranlar içerisinde kalmak
kaydıyla tahıllar ile yağlı tohum ve türevlerinin azami kullanım oranları Tablo
5 ve Tablo 6'da gösterilmektedir. Canlı
piliçten asgari %75 verimlilikte piliç eti ve sakatat elde edilir. Sakatatın
toplam ihracat taahhüdüne oranı miktar bazında %5'i geçemez. Hayvan
yemleri ihracatını öngören belge talepleri, yem içeriğindeki tahıl oranının
%65'i, yağlı tohum ve türevleri oranının ise %35'i geçmemesi kaydıyla
değerlendirmeye alınır. Hayvan
yemlerinin ihracatını öngören DİİB'ler kapsamında bitkisel yağithalatına
ilişkin talepler, Tebliğ'in 7'nci maddesindeki katma değer vergisinde
tecil-terkin sistemi hükümleri çerçevesinde "yurt içi alım" özel
şartı kapsamında değerlendirmeye alınabilir. Yem
hammaddesi ithalatını öngören belgeler kapsamında eşdeğer eşya olarak buğday
ithalatı yapılmaz. Ayrıca, DİR çerçevesinde yem hammaddesi olarak ithal
edilecek buğdayın, TS 2974 standardı çerçevesinde düşük vasıflıekmeklik buğday
vasfında olması gerekmektedir. 7) Yaban Mersini, Böğürtlen ve Ahududu DİR
kapsamında "1 Temmuz - 30 Eylül" tarihleri arasında yaban mersini,
böğürtlen ve ahududu ithalatı yapılamaz. Ancak, ihracat taahhüdüne konu eşyanın
ihracatının gerçekleştirildiği orana tekabül eden miktarda olmak üzere bu
dönemde de ithalat yapılabilir. 8) Sert Kabuklu Meyveler, Kuruyemiş ve Kuru Meyveler Kuruyemiş,
kuru meyveler ve sert kabuklu meyvelerin ithalatını öngören DİİB'ler kapsamında
aşağıdaki hükümler çerçevesinde işlem tekemmül ettirilir. >
Ürün bazında azami 800 ton ithalat yapılabilir. >
Tebliğ'in 9'uncu maddesinin altıncı fıkrası hükümleri saklıkalmak kaydıyla,
ithalat esnasında indirimli teminat uygulanmaz. >
DİİB kapsamında işlem görmüş ürün (şekerli mamuller, baklava vb.) bünyesinde
ihraç edilmek kaydıyla ithal edilecek kabuklu badem ve kabuklu ceviz için
yukarıda belirtilen hükümler uygulanmaz. >
İşlem görmüş ürün olarak ihraç edilen yer fıstığının üretiminde kullanılan
işlenmemiş yer fıstığının azami %50'sinin ithalatı yapılabilir. >
DİR kapsamında kabuklu ceviz ve kabuklu bademin eşdeğer eşya olarak ithalatı
yapılamaz. >
Yerli üretimi olmayan ya da yerli üretimi toplam talebi karşılamayan kuru
meyvelerin ihracatını öngören belge müracaatları, proje bazında değerlendirmeye
alınır. Bu kapsamda düzenlenecek DİİB'lerde, firma talebine istinaden eşdeğer
eşya kullanılmayacağına dair özel şart ilave edilebilir. >
İhracat taahhüt listesinde ikincil işlem görmüş ürün bulunan DİİB'ler de dahil
olmak üzere, döviz kullanım oranı % 80'i aşamaz. 9) Pirinç Çeltik
veya kargo pirinç ithalatı karşılığında parlatılmış veya perdahlanmış pirinç
ihracatı öngören DİİB'ler kapsamında aşağıda yer verilen hükümler çerçevesinde
işlem tekemmül ettirilir. >
İşbu Genelge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi hükümleri saklı
kalmak kaydıyla DİR kapsamında pirinç ihracatının gerçekleştirilmesini
müteakip, ihraç edilen eşyaya tekabül eden miktarda çeltik veya kargo pirinç
ithalatı yapılır. >
İhracat taahhüt listesinde ikincil işlem görmüş ürün bulunan DİİB'ler de dahil
olmak üzere, döviz kullanım oranı % 80'i aşamaz. 10) Sigara ve Tütün Mamulleri Kıyılmış
tütün, sigara ve diğer tütün mamulleri ihracatı öngören DİİB'ler kapsamında
aşağıda yer verilen hükümler çerçevesinde işlem tekemmül ettirilir. >
DİR kapsamında işlem görmüş ürün olarak ihraç edilmek üzere tütün (şark tipi
tütün hariç) ithalatı, 4733 sayılı "Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme
Kurumu (TAPDK) Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun"da belirtilen hükümler
saklı kalmak kaydıyla yapılabilir. >
DİİB kapsamında fire dikkate alınmaz. >
Üretim sürecinde ortaya çıkan "tütün döküntüleri ve tozları"ve
benzeri ürünler "ikincil işlem görmüş ürün" olarak DİİB üzerine
kaydedilir. Sigara üretiminde ikincil işlem görmüş ürün miktarı,DİİB kapsamında
yapılan tütün ithalat miktarının % 5,5'ini aşamaz. >
"Eşdeğer eşya" kullanılmasının öngörülmesi halinde bu husus DİİB
üzerine "özel şart olarak" belirtilir. >
İhracı taahhüt edilen ürünlerin mamulat çeşidi bazında beyanızorunludur. >
Aracı ihracatçı ile yapılan ihracatlar DİİB taahhüdüne sayılmaz. >
DİİB'lerin kapatılmasında TAPDK tarafından düzenlenen ekspertiz raporları esas
alınır. 11) Peyniraltı Suyu Tozu, Süt ve Süt Mamulleri DİR
kapsamında süt tozu ithalatı karşılığında peyniraltı suyu tozu ihracatı öngören
DİİB üzerine ekpsertiz şartının ilave edilmesi zorunludur. Süt
ve süt mamulleri ihracatı öngören DİİB başvurularında Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığının uygunluk yazısı aranabilir. 12) Oyuncak DİR
kapsamında kaplanmış ürünlerin içinde ihraç edilen oyuncakların (sürpriz
yumurta, top vb. şekillerde) cinsi ve adedinin gümrük beyannamesi üzerinde
belirtilmesi zorunludur. Belge üzerinde özel şart yer almasına rağmen oyuncak
adedinin kaydedilmediği gümrük beyannameleri kapatma aşamasında münhasıran
belgede kayıtlı diğer hammaddeler minvalinde değerlendirmeye alınır. 13) Şeker DİİB
kapsamında 1701.99.10.00.11 GTİP'li kristal şeker ithalatının mamul ürün
ihracatı öncesinde öngörülmesi durumunda, Tebliğ'in 9'uncu maddesinin altıncı
fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla anılan ürün ithalatında asgari %50
oranında teminat uygulanır. DİİB'lerin
kapatılmasında, Şeker Kurumunca düzenlenen uygunluk yazısıaranır. DİİB
başvurularında, ihraç ürün bünyesinde kullanılan şekere ilişkin olarak azami %3
fire oranı esas alınır. (2)
Eşdeğer eşya olarak ithalatı yapılamayacak ürünler Tablo 1'de belirtilmektedir. Tablo 1:
DİİB
Süreleri MADDE 8 - (1) Gümrük Tarife Cetvelinin 1-24'üncü
fasıllarında yer alan muhtelif tarım ürünlerinin ihracatına yönelik olarak
düzenlenecek DİİB'lerin süreleri Tablo 2'de belirtilmektedir. Bu tabloda madde
adı yer almayan tarım ürünlerine ilişkin DİİB süre müracaatları ise, 12 ayı
aşmamak kaydıyla proje bazında değerlendirilmek suretiyle sonuçlandırılır.
Belge süreleri farklı olan eşyaların ihracatını öngören DİİB başvurularında ise
belge süresi kısa olan eşyanın DİİB süresi esas alınır. Tablo 2: DİİB Süreleri (Ay)
BEŞİNCİ BÖLÜM Fire, Kullanım, Verimlilik ve
İkincilİşlem Görmüş Ürün Oranları Fire
ve Kullanım Oranları MADDE 9 - (1) DİİB düzenlenmesi aşamasında, işbu
Genelge'de belirtilen fire ve kullanım oranlarını aşmamak veya verimlilik
oranlarının altında kalmamak (Aşması/altında kalması veya belirtilmemesi
halinde, Genelge'deki oranlar esas alınır.) kaydıyla kapasite raporunda
(kapasite raporu düzenlenmeyen üretim faaliyetleri için ilgili kurumdan alınan
belge) yer verilen ve/veya firma tarafından beyan edilen (Ekspertiz raporu
marifetiyle tevsik edilmesi kaydıyla) fire, kullanım, verimlilik ve ikincil
işlem görmüşürün oranları esas alınır. (2)
İşbu Genelge'de belirtilen fire/kullanım ve verimlilik oranları sırasıyla azami
ve asgari oranları göstermekte olup, söz konusu oranların DİİB düzenlenmesi
aşamasında esas alınması firmanın sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. Tablo 3: Fire Oranları
Tablo 4: Yem Kullanımı
* Canlı piliçten asgari %75 verimlilik oranıyla piliç eti ve
sakatat elde edilir. Tablo 5: Kümes Hayvanları Eti İhracatı Öngören DİİB'lerde Dikkate
Alınacak Yem İçeriğindeki Hammadde Oranları
* Tahıl ürünlerinin yem içerisindeki toplam oranı %65'i aşamaz. Tablo 6: Yumurta İhracatı Öngören DİİB'lerde Dikkate Alınacak
Yemİçeriğindeki Hammadde Oranları
* Tahıl ürünlerinin yem içerisindeki toplam oranı %65'i aşamaz. Tablo 7: Peynir Üretimi için Süt Tozu ve Tereyağı Kullanımı
Verimlilik
ve İkincil İşlem Görmüş Ürün Oranları MADDE 10- (1) Muhtelif tarım ürünlerinin işlenmesi
sonucunda ortaya çıkması öngörülen asgari asıl işlem görmüş ürün (verimlilik)
ve azami ikincil işlem görmüş ürün oranları Tablo 8'de belirtilmektedir. Ancak,
Tablo 8'de belirtilen oranların DİİB düzenlenmesi aşamasında esas alınması
firmanın sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. Tablo 8: Verimlilik ve İkincil İşlem Görmüş Ürün Oranları
*
Üretim aşamasında kırık pirinç elde edilmemesi durumunda asgari verimlilik
oranı %65 olarak uygulanır. ALTINCI BÖLÜM Çeşitli Hükümler Yürürlükten
Kaldırılan Hükümler MADDE 11 - İhracat:2011/1
sayılı"Tarım Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesiyürürlükten kaldırılmıştır. GEÇİCİ MADDE 1 - (1) Bu Genelge'nin yürürlüğe
girdiği tarihten önce düzenlenen işbu Genelge konusu DİİB'lerin (taahhüt
hesapları kapatılan ancak müeyyideleri tahsil edilmeyen belgeler dahil) kapatma
işlemlerinde bu Genelge'de düzenlenen ancak DİİB özel şartlarında yer almayan
veya kısmen yer alan hususlar ile ilgili düzenlemeler, belge kapsamında ithal
edilen eşyanın ihraç edilen işlem görmüş ürünün bünyesinde kullanıldığının
yeminli mali müşavir raporu ile tevsik edilmesi kaydıyla, dikkate
alınmayabilir. GEÇİCİ MADDE 2 - (1) İşbu Genelgenin yürürlüğe
girdiği tarihten önce düzenlenen ve taahhüt hesabı henüz kapatılmamış olan
DİİB'lerde, bu Genelge'nin lehe hükümleri uygulanır. Yetki MADDE 12 - (1) Bu Genelge kapsamında ortaya çıkabilecek
özel ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya
çıkacak ihtilafları idari yoldan çözümlemeye Ekonomi Bakanlığı (İhracat Genel
Müdürlüğü) yetkilidir. (2)
İhracat:2006/12 sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliği'nin uygulanmasına ilişkin
olarak işbu Genelge'de düzenlenmeyen hususlarda İhracat:2008/1 sayılıDahilde
İşleme Rejimi Genelgesi hükümleri esas alınır. Yürürlük MADDE 13 - (1) Bu Genelge onay tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 14 - (1) Bu Genelge hükümlerini Ekonomi Bakanlığı
(İhracat Genel Müdürlüğü) yürütür.
|