MEVZUAT DUYURUSU | ||||||||||||||||
Konu
İhracat Genel Müdürlüğü tarafından 2014/5 Sayılı DIR Tebliğinin bazı maddelerinin açıklanması gereği duyulmuştur. |
||||||||||||||||
MEVZUAT METNİ | ||||||||||||||||
Bilindiği üzere; 27/1/2005 tarihli ve 25709 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 17/01/2005 tarihli ve 2005/8391 sayılı Dahilde İşleme Rejimi Kararı'na istinaden hazırlanan İhracat:2006/12 sayılı "Dahilde İşleme Rejimi Tebliği", 20/12/2006 tarihli ve 26382 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
Bu defa; bahse konu Tebliğ'de değişiklik yapan, İhracat:2014/5 sayılı"Dahilde İşleme Rejimi Tebliği (İhracat:2006/12)'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ", 01/10/2014 tarihli ve 29136 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmışolup, İhracat: 2006/12 sayılı Tebliğ'in bazı maddelerinde yapılan değişikliklere ilişkin uygulamalar hususunda aşağıdaki açıklamaların yapılması gerekli görülmüştür.
1) 83 seri numaralı Katma Değer Vergisi Genel Tebliği, 26/04/2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan ve 1/5/2014 tarihinde yürürlüğe giren Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği ile yürürlükten kaldırıldığından, söz konusu değişikliğe istinaden İhracat 2006/12 sayılı Tebliğ'in 7 nci maddesinin sekizinci fıkrası,
"Belge kapsamında katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi çerçevesindeki alımlar, bu Tebliğ ile 26/4/2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği hükümlerine istinaden yapılır. Bu kapsamda, katma değer vergisinde tecil-terkin sistemine istinaden yurt içinden eşya alımından önce eşdeğer eşyadan elde edilen işlem görmüşürünün ihracı halinde, buna tekabül eden eşya belge süresi sonuna kadar katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi çerçevesinde yurt içinden temin edilebilir. Tecil-terkin uygulaması kapsamında belgede belirtilen miktardan fazla yurt içinden eşya alınamaz ve bu kapsamda bir miktar aşımı olmasıhalinde bu aşım revize işlemine konu edilemez."
olarak değiştirilmiş ve 38 inci maddesinin onuncu fıkrasına son cümle olarak,
"Dahilde işleme izin belgesi sahibi firmalar, katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi çerçevesinde yurt içinden temin ettiği mallarıkullanarak ürettiği malları dahilde işleme izin belgesi sahibi alıcılara katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi çerçevesinde yurt içinde teslim edebilir."
hükmü eklenmiştir.
Bu çerçevede,
a) Belge kapsamında katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi çerçevesindeki alımlar, İhracat 2006/12 sayılı Tebliğ ile 26/4/2014 tarihli ve 28983 sayılıResmî Gazete'de yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği hükümlerine istinaden yapılır.
b) DİİB kapsamında katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi çerçevesinde eşdeğer eşya kullanımı mümkündür.
c) Katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi çerçevesinde belgede belirtilen miktardan fazla yurt içinden eşyanın alınması mümkün değildir ve bu kapsamda bir miktar aşımı olması halinde bu aşım revize işlemine konu edilemez. Ancak, ilgili firmanın sunduğu mevcut bilgi ve belgelere istinaden revize işlemi yapılmışsa, belge ihracat taahhüdünün kapatılmasıesnasında bu kapsamda yapılan revize işlemleri ile ilgili olarak, revize yapılan tarih itibarıyla miktar aşımı yapılıp yapılmadığının kontrol edilmesi ve yapılan kontrol neticesinde aşım yapıldığının tespiti halinde İhracat 2006/12 sayılı Tebliğ'in 45 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi çerçevesinde işlem tesis edilmesi gerekmektedir.
Diğer taraftan, 12/09/2014 tarihli ve 29117 sayılı Resmi Gazete'de yayımlananİhracat: 2014/6 sayılı "Dahilde İşleme Rejimine İlişkin İşlemlerin Bilgisayar Veri İşleme Tekniği Yoluyla Yapılmasına Dair Tebliğ (İhracat:2007/2)'de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ" in 2 nci maddesi ile 1/4/2007 tarihli ve 26480 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan İhracat: 2007/2 sayılı"Dahilde İşleme Rejimine İlişkin İşlemlerin Bilgisayar Veri İşleme Tekniği Yoluyla Yapılmasına Dair Tebliğ" in 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasıdeğiştirilmiş ve bu kapsamda yurt içi alım faturalarına ilişkin kayıtların aynı maddenin birinci fıkrasında öngörülen süre içerisinde Bakanlığımız web sayfasından elektronik ortama aktarıldığı hallerde, ithali öngörülen eşyanın miktarının revize işlemine konu edilebilmesine ve revize edilen miktar dikkate alınarak belge taahhüt hesabının kapatılmasına ilişkin hüküm yürürlükten kaldırılarak, belge kapsamında ithali öngörülen eşyanın miktar ve/veya değerinde bir aşım olması halinde, bu aşımdan belge sahibi firmanın sorumlu olduğu ve bu kapsamda, bir miktar aşımı olması halinde, bu aşımın revize işlemine konu edilemeyeceği hüküm altına alınmıştır. Ayrıca, İhracat: 2007/2 sayılı Tebliğ'in 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yapılan bahse konu değişikliğin 1/5/2014 tarihinden itibaren uygulanmasıgerekmektedir. Bu çerçevede, yurt içi alımdan kaynaklanan bir miktar aşımıolması halinde de, bu aşım revize işlemine konu edilemez. Ancak, ilgili firmanın sunduğu mevcut bilgi ve belgelere istinaden revize işlemi yapılmışsa, belge ihracat taahhüdünün kapatılması esnasında bu kapsamda yapılan revize işlemleri ile ilgili olarak, revize yapılan tarih itibarıyla miktar aşımıyapılıp yapılmadığının kontrol edilmesi ve yapılan kontrol neticesinde aşım yapıldığının tespiti halinde İhracat 2006/12 sayılı Tebliğ'in 45 incimaddesinin birinci fıkrasının (c) bendi çerçevesinde işlem tesis edilmesi gerekmektedir.
ç) Dahilde işleme izin belgesi (DİİB) sahibi firmalar, katma değer vergisinde tecil- terkin sistemi çerçevesinde yurt içinden temin ettiği mallan kullanarak ürettiği mallan DİİB sahibi alıcılara katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi çerçevesinde yurt içinde teslim edebilir.
d) DİİB sahibi alıcıların katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi çerçevesinde yurt içinden mal alımı yapmaları için "imalatçı" vasfını haiz olmaları gerekmez. DİİB sahibi firmalara dahilde işleme rejimi kapsamında ihraç edilecek ürünlerin üretiminde kullanılacak malları katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi çerçevesinde teslim edecek satıcıların da katma değer vergisi mükellefi olmaları yeterli olup, ayrıca imalatçıolmaları şartı aranmaz.
e) Satıcıların DİİB'e istinaden yaptıkları teslimlerde, söz konusu belgenin "İthal Edilen Maddelerle İlgili Bilgiler" bölümünü bu kapsamdaki teslimlerine uygun şekilde doldurarak imzalamaları ve kaşelemeleri gerekmektedir.
g) Yeminli mali müşavir raporunun ihracatın yapıldığı her dönem için ayrı ayrı düzenlenmesine gerek bulunmamaktadır. Her bir belge kapsamında katma değer vergisinde tecil-terkin sistemi çerçevesinde yapılan tüm alışlarıkapsayacak şekilde tek bir rapor da düzenlenebilir.
f) İhracat 2014/5 sayılı Tebliğ ile İhracat 2006/12 sayılı Tebliğ'in 7 nci maddesinin sekizinci fıkrası ile 38 inci maddesinin onuncu fıkrasında yapılan değişikliklerin 1/5/2014 tarihinden itibaren uygulanmasıgerekmektedir.
2) İhracat 2006/12 sayılı Tebliğ'in 45 inci maddesinin birinci fıkrasında, dahilde işleme tedbirlerini, dahilde işleme rejimi ve belgede belirtilen esas ve şartlara uygun olarak yerine getirmeyenlerden belge kapsamında alınmayan verginin ithal tarihi itibarıyla 4458 sayılı Gümrük Kanunu ile 6183 sayılıAmme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilmesi ve ayrıca, ithal edilen ve süresi içerisinde ihracatı gerçekleştirilmeyen eşya için 4458 sayılı Gümrük Kanununun 238 inci maddesi hükmü çerçevesinde müeyyide uygulanması yönünde bir düzenleme yapılmıştır. Ayrıca, aynıfıkraya son cümle olarak,
"Dahilde işleme izin belgesinin ihracat taahhüdünün müeyyideli olarak kapatılmasına ilişkin yazıda, bu maddenin hangi fıkrası ve bendine istinaden müeyyide uygulanacağına ilişkin bilgiye, ayrıca tespit edilmesi halinde müeyyide uygulanması öngörülen ithal eşyasının, ithal edildiğişekliyle ve/veya işlem görmüş ürün olarak ihraç edildiğine, serbest dolaşıma sokulduğuna, gümrük gözetiminde imha edildiğine, gümrüğe terk edildiğine ya da mahrece iade edildiğine yönelik bilgiye de yer verilir."
hükmü eklenmiştir.
Bu kapsamda, Gümrük Kanununun 238 inci maddesi çerçevesinde uygulanacak müeyyideye ilişkin değerlendirme ilgili gümrük idaresince ilgili gümrük mevzuatı çerçevesinde yapılacaktır. Belge kapsamında ithal edilen eşyanın gümrüklenmiş değerinin iki katı veya ithal eşyasının gümrük vergileri tutarının iki katı oranında para cezasından hangisinin uygulanacağının belirlenebilmesi ve bu kapsamda, müeyyide uygulanacak eşyanın mevcudiyetinin tespit edilebilmesini teminen, İhracat 2006/12 sayılı Tebliğ'in 45 inci maddesinin birinci fıkrasına son cümle olarak eklenen hüküm çerçevesinde, İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliklerince (İBGS) DİİB'nin ihracat taahhüdünün müeyyideli olarak kapatılmasına ilişkin yazıda, mezkur Tebliğin 45 inci maddesinin hangi fıkrasıve bendine istinaden müeyyide uygulanacağına ilişkin bilgiye, ayrıca tespit edilmesi halinde müeyyide uygulanması öngörülen ithal eşyasının, ithal edildiği şekliyle ve/veya işlem görmüş ürün olarak ihraç edildiğine, serbest dolaşıma sokulduğuna, gümrük gözetiminde imha edildiğine, gümrüğe terk edildiğine ya da mahrece iade edildiğine yönelik bilgiye de yer verilmesi gerekmektedir. Bunun yanı sıra, İhracat 2006/12 sayılı Tebliğ'in 45 inci maddesi çerçevesinde yapılan tüm müeyyideli kapatma işlemlerine ilişkin yazılarda, Gümrük Kanununun 238 inci maddesi çerçevesinde müeyyide uygulanması gerektiği belirtilmelidir.
3) İhracat 2006/12 sayılı Tebliğin 48 inci maddesine ikinci fıkra olarak,
"Bu Tebliğde gümrük beyannamesi aslının arandığı durumlarda, ilgili gümrük beyannamesi aslı aranmaksızın elektronik ortamda yer alan bilgiler, dahilde işleme izin belgesi ile ilgili işlemlerde esas alınır. Ayrıca, bu Tebliğde beyanname aslı üzerine meşruhat düşülmesi gerektiği belirtilen durumlarda, meşruhat, ilgili kurum tarafından elektronik ortamda düşülür."
hükmü eklenmiştir.
Ayrıca, İhracat 2006/12 sayılı Tebliğ'in eki ek-3 değiştirilmek suretiyle, ihracat taahhüdünün kapatılmasına ilişkin işlemlerde, gümrük beyannameleri asılları veya Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca Dahilde İşleme Rejimi Otomasyon Sistemi vasıtasıyla Bakanlığımıza elektronik ortamda aktarılan gümrük beyannamesi bilgilerinin aranmasına ilişkin bir düzenleme yapılmıştır. Öte yandan, yurt içi alım veya belgeden belgeye teslim olmasıhalinde, fatura asıllarının aranması ile fatura asılları yerine elektronik ortamda yer alan bilgilerin de esas alınabileceğine ve fatura aslı üzerine meşruhat düşülmesi gerektiği belirtilen durumlarda, meşruhatın, ilgili kurum tarafından elektronik ortamda düşülmesine ilişkin bir düzenleme de yapılmıştır.
Bu çerçevede,
a) Mezkur Tebliğ'in 48 inci maddesinde ve Ek-3'ünde yapılan ve yukarıda belirtilen değişiklikler, 1/11/2014 tarihinde yürürlüğe girecektir. Bu kapsamda, 1/11/2014 tarihinden itibaren tescil edilen gümrük beyannamelerinin yer aldığı DİİB Terin ihracat taahhüdünün kapatılmasına ilişkin işlemlerde, Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca Dahilde İşleme Rejimi Otomasyon Sistemi vasıtasıyla Bakanlığımıza elektronik ortamda aktarılan gümrük beyannamesi bilgileri aranacaktır. Bu tarihten (1/11/2014) önce tescil edilen ve ilgili DİİB'i kapatılmamış olan gümrük beyannameleri için de Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Bakanlığımız arasında bu verilerin sıhhatli bir biçimde elektronik ortama aktarılmasına ilişkin çalışmalar devam etmekte olup, bahse konu çalışmaların neticelendirilmesi halinde Genel Sekreterliklerine bu kapsamda yapılacak işlemlere ilişkin gerekli bilgi verilecektir.
b) DİİB kapsamında ithalatın finansmanı amacıyla kredi kullanılmışsa (D3 kodlu DİİB'ler dahil), elektronik ortamda yer alan bilgilerin yanında gümrük beyannamesi aslının da aranmasına devam edilecektir ve bu kapsamdaki işlemlerin,2008/1 sayılı Dahilde İşleme Rejimi Uygulama Usul ve Esaslarına İlişkin Genelge'nin 41 inci maddesi çerçevesinde tekemmül ettirilmesi gerekmektedir.
c) Elektronik ortamda düzenlenen belgenin ihracat taahhüdünden otomatik olarak düşümü yapılmış olan ilgili kalem eşyanın satır kodu bilgisi yanında, bu gümrük beyannamesinin 44 üncü hanesinde dahilde işleme izni ile ilgili bilgilerin de yer alması durumunda, elektronik ortamda yer alan bilgilerin yanında gümrük beyannamesi aslının da aranmasına devam edilecektir ve bu kapsamdaki işlemlerin, 2007/1 sayılı "İhracat 2007/2 SayılıDahilde İşleme Rejimine İlişkin İşlemlerin Bilgisayar Veri İşleme Tekniği Yoluyla Yapılmasına Dair Tebliğ Çerçevesindeki İşlemlere İlişkin Genelge" nin 14 üncü maddesi çerçevesinde tekemmül ettirilmesi gerekmektedir. Bu kapsamda, ihracata ilişkin gümrük beyannamesi aslı üzerine, bahse konu kalem eşyanın ilgili girdiler itibarıyla DİİB taahhüdünün kapatılmasında kullanılan kısmına ilişkin meşruhatın, miktar ve değer belirtilmek suretiyle düşülmesi gerekmektedir.
ç) İhracat 2006/12 sayılı Tebliğ'in 48 inci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde, mezkur Tebliğde gümrük beyannamesi aslının arandığı durumlarda, ilgili gümrük beyannamesi aslı aranmaksızın elektronik ortamda yer alan bilgiler, DİİB ile ilgili işlemlerde esas alınacağından, İBGS'lerce, DİİB'lerle ilgili işlemlerde, mer'i Dahilde İşleme Rejimi mevzuatı çerçevesinde kontrol edilmesi gereken tüm bilgilerin elektronik ortamda kontrollerinin yapılması ve bu kapsamda eksik olan bilgilerin tespit edilmesi durumunda, söz konusu eksik bilgilerin elektronik ortama yansıtılmasının sağlanması ve elektronik ortama aktarılan bu bilgilerin kontrolünün yapılmasını müteakip işlem tesis edilmesi gerekmektedir.
d) İBGS'lerce, DİİB taahhüt kapatma işlemlerinin gümrük beyannamesi aslıaranmaksızın elektronik ortamda yer alan bilgiler esas alınarak yapıldığıdurumlarda da, belge sahibi firmaların İhracat 2006/12 sayılı Tebliğ eki ek-3'te yer alan DİİB lerin kapatılması için gerekli bilgi ve belgeleri yine aynı Tebliğ hükümlerine uygun olarak İBGS'lere ibraz etmeleri ve bu bilgi ve belgeler de dikkate alınarak DİİB taahhüt kapatma işlemlerinin tekemmül ettirilmesi gerekmektedir.
e) DİİB kapsamında işlem gören bir gümrük beyannamesi ile ilgili olarak, tarımsal ürünlerde ihracat iadesi yardımlarından yararlanılması ile Toprak Mahsulleri Ofisinden (TMO) alım yapılması veya 26/12/2013 tarihli ve 28863 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 2013/64 sayılı "Çiğ Sütün Değerlendirilmesine Yönelik Destekleme Uygulama Esasları Tebliği" çerçevesinde yurt içinden süt tozu temin edilmesi durumlarında, elektronik ortamda Dahilde İşleme Rejimi Otomasyon Sistemine söz konusu gümrük beyannamesi ile ilgili sayfada yer alan beyanname istisnası" alanına İBGS'ce yapılan işlemin kaydedilmesi ve ilgili DİİB'nin ihracat taahhüt hesabının kapatılmasına ilişkin işlemlerde de bahse konu gümrük beyannamesi ile ilgili olarak daha önce kaydedilmişolan bilgilerin dikkate alınması suretiyle işlem tesis edilmesi gerekmektedir. Bu kapsamda, E-Birlik uygulamasının Dahilde işleme Rejimi Otomasyon Sistemine entegre edilmesinin planlandığı dikkate alınarak, tarımsal ürünlerde ihracat iadesi yardımlarından yararlandırılması sırasında İBGS'ce, E- Birlik uygulamasında yapılan işlemlerde gümrük beyannamesinde yer alan kalem numarasının doğru olarak girilmesi gerekmektedir.
Bilgileri ve gereğini rica ederim.
|