1 |
Damga Vergisi Nedir? |
Kişiler ile kişiler arasında, kurumlar ile kurumlar
arasında veya kurumlar ile kişiler arasında resmi ve hukuki işlemleri
belgeleyen kağıtlardan alınan vergilere damga vergisi denir.
Niteliği
itibariyle damga vergisi işlemlerden değil, işlemlerle ilgili olarak
düzenlenen kâğıtlardan alınır. bir kâğıdın damga vergisinin konusuna girmesi
için, bir hususu ispat veya belli edecek şekilde düzenlenmesi ve imzalanması
yada imza yerine geçecek bir işaret konulması gerekmektedir. Kâğıdın,
imzalanmadığı ve/veya imza yerine geçen işaret konulmadığı takdirde sadece
düzenlenmiş olması vergilendirilmesi için yeterli değildir.
Diğer
Yönden,
Ø 488 sayılı Damga Vergisi Kanunu'nun
1. maddesine göre Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtlar Damga
vergisine tabi olup, oranları tebliğ ile belirlenmektedir. 2019 yılı Damga
Vergisi Oranları 31/12/2018 tarihli ve 30642 sayılı (3.mükerrer) Resmî
Gazete’de yayımlanan 63 seri no.lu Tebliğ ile belirlenmiştir.
Ø
488
sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan her bir
kağıttan alınacak damga vergisine ilişkin üst sınır her yıl yeniden değerleme
oranında artırılmakta olup, bu sınır 2019 yılı için 2.642.810-TL dir.
Ø
Gümrük
ve Dış Ticaret İşlemlerinde Sıklıkla Kullanılan Bazı Belgelere ait son 3
yılın Karşılaştırmalı Damga Vergisi oranları aşağıdaki tabloda
gösterilmiştir.
2017 2018
2019
Gümrük
idarelerine verilen beyannameler |
68,60 TL |
78,50 TL |
97,10-TL |
Belli parayı ihtiva eden Mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknameler |
(Binde 9,48) |
(Binde 9,48)
|
Binde 9,48 |
Konşimentolar
|
(10,50 TL) |
(12,00 TL)
|
14,80-TL |
Menşe ve
Mahreç şahadetnameleri (EUR 1;EUR-MED,Fatura Beyanı v.b.g) |
(17,80 TL)
|
(20,30 TL) |
25,10-TL |
Gümrük idarelerine verilen özet beyan
formları |
(7,80 TL) |
(8,90) |
11,00-TL |
|
2 |
Damga Vergisinin Mükellefi Kimlerdir? |
488 sayılı Damga Vergisi Kanunu'nun 3. maddesinde hüküm
altına alındığı üzere, damga vergisinin mükellefi kağıtları imza edenlerdir.
Bununla beraber:
Ø Resmi dairelerle kişiler arasındaki
işlemlere ait kağıtların Damga Vergisini kişiler öder.
Ø Yabancı memleketlerle, Türkiye'deki
yabancı elçilik ve konsolosluklarda düzenlenen kağıtların vergisini,
Türkiye'de bu kağıtları resmi dairelere ibraz eden, üzerlerinde devir veya
ciro işlemleri yapanlar veya herhangi bir suretle hükümlerinden faydalananlar
öderler. Ancak bunlardan ticari veya tedavülde olan kağıtların vergisini,
bunları en evvel satan veya kabul veya başka suretle kullanan kişiler
öderler.
|
3 |
Nüshalar Damga Vergisine
Tabi midir? |
09.08.2016 tarihinde
yürürlüğe giren 6728 sayılı Kanunun 23 üncü maddesiyle 488 sayılı Damga
Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi, “Bir nüshadan fazla olarak düzenlenen
kağıtlardan, maktu vergiye tabi olanların her bir nüshası ayrı ayrı aynı
miktarda; nispi vergiye tabi olanların ise sadece bir nüshası damga vergisine
tabidir.” Şeklinde değiştirilmiştir.
Yapılan düzenleme öncesinde
gerek nispi gerekse maktu damga vergisine tabi kağıtlar, nüsha sayısına göre
ayrı ayrı olmak
üzere aynı nispet ve miktarda damga vergisine tabi tutulmaktaydı. Mezkûr değişiklikten sonra nispi
vergiye tabi kağıtların nüsha başına vergilendirilmesi kaldırılmış olup,
Maktu damga vergisine tabi
kağıtlarda ise her bir nüshadan ayrı ayrı aynı miktarda vergi alınması
uygulamasına devam edilmektedir.
|
4 |
Proforma Faturalar Damga Vergisine Tabi midir? |
Damga vergisine tabi olan kağıtların neler olduğu anılan
Kanunun “I” sayılı tablosunda tek tek sayılmıştır. Bu tabloda 5281 sayılı
Kanunla değişiklik yapılmış ve yapılan değişiklik sonrasında teklifnameler (Proformalar) tablodan çıkarılmıştır.
Konu ile ilgili olarak yayımlanan 43 seri no.lu
Damga Vergisi Genel Tebliği’nin[5] “6.1.1.” bölümünde ise;
“Diğer taraftan,
teklifnameler de tablodan çıkarılmış olup, teklifname mahiyetinde
değerlendirilen proforma faturalar ve bunların resmi dairelere ibraz edilecek
özet, suret ve tercümeleri de damga vergisine tabi tutulmayacaktır.” açıklaması yapılmıştır.
Dolayısıyla,
5281 sayılı Kanun sonrasında yayımlanan 43
seri no.lu Damga Vergisi Genel Tebliği’nde açık ve net bir şekilde proforma
faturaların teklifname mahiyetinde oldukları belirtilmiş; teklifnamelerin de
yapılan düzenleme sonrası I no.lu tablodan çıkarılmış olmaları nedeniyle
proforma faturaların ve bunların resmi dairelere ibraz edilecek özet, suret
ve tercümelerinin de damga vergisine tabi tutulmayacağı belirtilmiştir.
Yukarıdaki
mevzuat hükümleri muvacehesinde proforma faturaların (teklifnamelerin) ilgili
listeden çıkartılmış olması münasebetiyle damga vergisine tabi olmadığı
mütalaa edilmektedir.
|
5 |
Yatırım Teşvik Belgesi İle Dahilde İşleme
İzni / Belgesi Kapsamında Yapılan İşlemler Damga Vergisine Tabi midir? |
Yatırım Teşvik:
488 Sayılı Kanun’a ekli (2)
sayılı tablonun “IV-Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar” başlıklı
bölümünün (43) numaralı fıkrası kapsamında;
1.
Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında yer alan yatırım mallarına
ilişkin olarak Yatırım Teşvik Belgesi sahibi yatırımcılarla bu malların
üreticileri ve tedarikçileri arasında düzenlenen kağıtlara,
2.
Münhasıran
yatırım döneminde Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındaki yatırıma yönelik gayri
maddi hakların kiralanması ve satın alınmasına ilişkin düzenlenen kağıtlara,
3.
Yatırım
Teşvik Belgesi kapsamındaki sabit kıymet yatırımlarının imal ve inşasına
yönelik düzenlenen sözleşmeler, taahhütnameler, teminatlar ve bu mahiyetteki
kağıtlara,
4.
Yatırım
Teşvik Belgesi kapsamındaki yatırımlara yönelik danışmanlık ve teknik müşavirlik hizmetlerine ilişkin düzenlenen
kağıtlara,
Damga vergisi istisnası uygulanacağı
hüküm altına alınmış olmakla birlikte Yatırım teşvik belgesi kapsamında
yapılacak ithalatlarda düzenlenecek gümrük beyannameleri ile beyannamelere
eklenecek belgelere ilişkin bir istisna hükmü mevzuatımızda mevcut değildir.
Dahilde İşleme:
488 Sayılı Kanun’un Ek
madde2/1. maddesi mucibince İhracat ve ihracata ilişkin olduğunun
tevsiki kaydıyla aşağıda sayılan işlemler nedeniyle düzenlenen kâğıtlar
(gümrük idarelerine verilen beyannameler dâhil) damga vergisinden
müstesnadır. Buna göre ilgili fıkranın
f) Dahilde işleme izni kapsamında iznin geçerli olduğu süre içerisinde
yapılan ithalat.
g) Dahilde İşleme İzin Belgesi kapsamında belgenin geçerli olduğu süre
içerisinde yapılan ithalat veya yurt içi alımlar.
Bentlerine istinaden DİİB ve Dİİ kapsamında yapılan
işlemler Damga vergisine tabi değildir.
Sonuç olarak, Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında tescil
edilen gümrük beyannamelerinin damga vergisine tabi tutulması; Dahilde İşlem
izni/Belgesi kapsamında tescil edilen beyannamelerin vergiye tabi tutulmaması
gerekmektedir.
|
6 |
Damga Vergisi Nasıl; Ne Zaman Ve Nereye Ödenir? |
Damga Vergisi,
Ø Makbuz karşılığı,
Ø İstihkaktan kesinti
yapılması,
Ø Basılı damga konulması,
Şekillerinden biriyle ödenir.
1 – Makbuz ve ibra senetleri,
2 – Faturalar,
3 – Ulaştırma ile ilgili kağıtlar,
4 – Elektrik, havagazı, telefon ve su abonman mukavelenameleri,
5 – Maliye Bakanlığının müsaadesi alınmak şartıyla vergiye tabi diğer
kağıtlar,
basılı damga konulması şekliyle de ödenebilir.
Ø Basılı damga konulacak
kağıtların vergisi, yüzde beş noksanı ile peşin olarak ödenir.
Ø Makbuz karşılığı ödemelerde Damga Vergisi;
a) Maliye Bakanlığınca belirlenen mükellefler, kurum ve kuruluşlar
tarafından bir ay içinde düzenlenen kağıtların vergisi, ertesi ayın yirminci
günü akşamına kadar vergi dairesine bir beyanname ile bildirilir ve yirmi
altıncı günü akşamına kadar ödenir.
b) (a) bendi dışındaki
hallerde, kâğıdın düzenlendiği tarihi izleyen on beş gün içinde vergi
dairesine bir beyanname ile bildirilir ve aynı süre içinde ödenir.
Ø
Genel bütçeli daireler dışında kalan ve istihkaktan kesinti
yapmak durumunda bulunan daire ve müesseseler tarafından bir ay içinde
kesilen Damga Vergisi, ertesi ayın 20 nci günü akşamına kadar ödemenin
yapıldığı vergi dairesine bir beyanname ile bildirilir ve 26 ncı günü
akşamına kadar yatırılır.
Ayrıca, Maliye Bakanlığı, bu maddenin uygulanmasına ilişkin
usûl ve esasları belirlemeye, lüzum göreceği işlemlere ilişkin kâğıtlara ait
verginin yukarıdaki sürelere bağlı kalmaksızın ve beyanname aranmaksızın kâğıdın
düzenlenmesinden önce veya noterlerce işleme tâbi tutulması sırasında
ödenmesi zorunluluğunu getirmeye, vergiyi işlem anında ilgili kamu kurum veya
kuruluşuna makbuz karşılığı ödettirmeye yetkilidir.
Damga Vergisinin Vergi dairesine Gidilmeden İnternet
üzerinden ödenmesine yönelik Hazine Ve Maliye Bakanlığına intikal eden
taleplerin değerlendirilmesi neticesinde Damga vergisinin:
Vergi daireleri,
Anlaşmalı bankalar,
Hazine Ve Maliye
Bakanlığının İnternet Sitesi,
Üzerinden yapılabileceği bilinmelidir. |
7 |
Yurt Dışında Düzenlenen Sözleşmeler ile Süresi
Kendiliğinden Uzayan Sözleşmeler Damga vergisine Tabi midir? |
A-Yurt
Dışında Düzenlenen Sözleşmeler:
Yurt
dışında düzenlenen kâğıtların Türkiye’de damga vergisine tabi tutulabilmesi
için, öncelikle Türkiye’ye getirilmiş olması gerekir. Kâğıdın Türkiye’ye
getirilmiş olması ön koşul olmakla birlikte vergileme için yeterli değildir.
Damga vergisinin hesaplanabilmesi için yurt dışında düzenlenen söz konusus
kâğıdın;
Ø Türkiye’de resmi dairelere ibraz edilmesi,
Ø Üzerine devir ve ciro işlemleri
yürütülmesi,
Ø Herhangi bir suretle hükümlerinden
Türkiye’de faydalanılması, gerekmektedir.
Yurt
dışında düzenlenen kâğıda Türkiye’de işlerlik kazandırılması sonucu vergiyi
doğuran olayın gerçekleşmiş sayılacağına dair Danıştay kararı mevcuttur
(21.11.2008 tarih ve Karar No:734 Esas No:2007/403).
B-Süresi
Kendiliğinden Uzayan Sözleşmeler:
488 sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun 2.maddesinde hüküm
altına alındığı üzere, vergiye tabi kağıtlar mahiyetinde bulunan veya onların
yerini alan mektup ve şerhlerle, bu kağıtların hükümlerinin yenilenmesine,
uzatılmasına, değiştirilmesine devrine veya bozulmasına ilişkin mektup ve
şerhler de Damga Vergisine tabidir.
Diğer
yönden, sözleşmede yer alan bir hüküm
nedeniyle süresi kendiliğinden uzayan sözleşme üzerinden yeniden damga
vergisi alınamayacağı, damga vergisi alınabilmesi için sözleşmenin süresinin
uzamasına ilişkin mektup veya şerh bulunması gerektiğine dair Danıştay’ın kararı
mevcuttur (Danıştay 9. Daire Kararı E.
2015/9652).
Damga Vergisi Kanunu’nun 2. maddesinde şerhlerden bahsedilmekle
birlikte mektup ve şerhin yasal tanımı yapılmamıştır. Şerh; bir anlatım veya
yorumlama, bir şeyi açıklamak amacıyla bir kâğıda yazılmış olan ifade olarak
tanımlanabilir. Şerh yazılı olan bir kâğıdın, herhangi bir yerine, boşluğuna
konulabilir. Önceden düzenlenmiş bulunan kâğıdın altına veya arkasına bir
boşluğa, bu kâğıdın hükümlerinin yenilenmesine, uzatılmasına,
değiştirilmesine, devrine veya bozulmasına ilişkin şerh konulması veya bunun
ayrı bir yazıyla belirtilmesi halinde bu kağıt damga vergisine tabi olacağı
sonucu çıkmaktadır.
Damga Vergisinin kağıtlardan alınan bir vergi olması hasebiyle,
sözleşmeye ek bir mektup (zeyl-yazı) veya sözleşme üzerine şerh konulması
hariç olmak üzere, süresi kendiliğinden uzayan sözleşmelerin 488 sayılı Damga
Vergisi Kanununun aradığı anlamda damga vergisine tabi bir sözleşme olarak
kabul edilemeyeceği, aksi düşüncenin, verginin kanuniliği ilkesine aykırı olarak
kanunda yazılı olmayan bir durumun yorum yoluyla genişletilerek vergi
alınması sonucunu doğuracağı mütalaa edilmektedir. |
8 |
İptal Edilen Gümrük Beyannamesi Damga Vergisine Tabi midir? |
Gelir İdaresi Başkanlığı’nın 25.01.2006
tarihli 03784 sayılı yazıları muvacehesinde, damga vergisine tabi kâğıtların
düzenlenmesiyle (Onay süreci
kaldırıldığı için beyannamenin tescil edilmesi aynı zamanda söz konusu
beyannamenin elektronik ortamda idareye sunulması manasını ihtiva ettiğinden) verginin doğacağından mütevellit iptal edilen gümrük beyannamelerinin, damga
vergisine tabi tutulması gerekmektedir.
Diğer yönden, “Döviz kazandırıcı faaliyetlerin kısmen veya tamamen
gerçekleştirilmemesi halinde, gerçekleşmeyen kısma ait alınmayan damga
vergisi, mükelleflerden, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre
ceza ve gecikme faizi ile geri alınır.” Hükmü mucibince geri gelen
eşyanın ihracatı aşamasında tanzim edilen ihracat beyannameleri için de damga
vergisi ceza ve gecikme faiziyle birlikte geri alınması söz konusu olacaktır.
|
9 |
Menşe İspat Belgeleri Açısından Damga
Vergisi Nasıl uygulanmalıdır? |
488 Sayılı Damga Vergisi Kanunu’na ekli (1)
sayılı tabloda (III/2-a bendinde Ticari
Kağıtlar başlığı altında) Menşe ve Mahreç şahadetnameleri (Menşe İspat
belgeleri) damga vergisi münderecatında sayılmış olup, söz konusu menşe ispat
belgeleri 2019 yılı için 25,10-TL maktu damga vergisine tabi olduğu
hüküm altına alınmıştır.
Ayrıca:
Ø Gelir
İdaresi Başkanlığı’nın 18.07.2014 tarihli 76216 sayılı yazısına göre, menşe
şahadetnamesi olarak değerlendirilen fatura beyanlarının maktu damga
vergisine tabi tutulması,
Ø Menşe
ispat belgeleri için antrepo aşamasında ve serbest dolaşıma giriş beyannamesi
aşamasında verginin mükerrer tahsiline yol açacağı düşüncesiyle aynı belgenin
farklı rejimdeki beyannamelere konu edilmesinde ayrı ayrı damga vergisine
tabi olmaması,
Ø Menşe
Şahadetnamesi, tedarikçi beyanları (uzun dönem-kısa dönem), ihracatçı beyanları,
EUR 1, EUR-MED, Form A ve Fatura beyanı gibi menşe ispat belgesinin damga
vergisine tabi tutulması,
Ø ATR
Dolaşım Belgesi menşe ispat belgesi olmayıp, eşyanın serbest dolaşımda olup
olmadığını gösteren bir belge olması ve kanunun I sayılı tablosunda
zikredilmemesi münasebetiyle damga vergisine tabi tutulmaması,
Gerektiği mütalaa edilmektedir.
|
10 |
İnternet Sitesi Üzerinden
On-line Olarak Ve Elektronik Posta Mesajı İle Gerçekleştirilen Mal Ve/Veya
Hizmet Alım Satım İşlemleri Damga Vergisine Tabi midir? |
GİB, Ankara Vergi Dairesi Başkanlığı, Mükellef
Hizmetleri KDV Ve Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü’nün 90792880-155[1-2012/1360]-894 sayılı
ve18/09/2014 tarihli yazılarında konu açık ve net bir şekilde ortaya
konulmuştur. Buna göre:
Ø Karşı tarafça yazılı ya da
elektronik imza kullanılmak suretiyle elektronik olarak teyit edilmemiş ve
herhangi bir sözleşmeye bağlanmamış olan sipariş emirlerinin damga vergisine
tabi tutulmaması,
Ø Belli parayı ihtiva etmeyen bir
sözleşmenin imzalanmasını müteakip bu sözleşmeye atfen ve/veya sözleşmede
yazılı birim fiyatlar kullanılmak suretiyle düzenlenen belli paranın
hesaplanabildiği sipariş emirlerinin, mevcut sözleşme hükümlerini değiştiren
yeni bir kâğıt olması nedeniyle damga vergisine tabi tutulması,
Ø İnternet sitesi üzerinden on line
olarak yapılan sipariş emirleri ile sipariş emri düzenlemeksizin elektronik
posta iletisi şeklinde teklif ve kabul süreci gerçekleştirilen alım
işlemlerinin 5070 sayılı Kanunda tanımlanan elektronik imza kullanılmak
suretiyle gerçekleştirilmesi halinde kabule ilişkin elektronik imzanın
kullanıldığı tarih itibarıyla damga vergisine tabi tutulması ve söz konusu
damga vergisinin sürekli damga vergisi mükellefiyeti bulunan tarafça, her iki
tarafın sürekli damga vergisi mükellefiyeti bulunması veya bulunmaması
durumlarında ise taraflardan herhangi birince müteselsil sorumluluk dahilinde
Damga Vergisi Kanununun 22 nci maddesi kapsamında damga vergisi beyannamesi
ile beyan edilip ödenmesi,
Ø 5070 sayılı Kanunda tanımlanan
elektronik imza kullanılmaksızın gerçekleştirilen internet sitesi üzerinden
on line olarak yapılan alım işlemlerinde ise damga vergisi aranılmaması,
Gerektiği
hüküm altına alınmıştır.
|
Sonuç Ve değerlendirme:
Devletin temel amaç ve
görevlerinin hüküm altına alındığı anayasamızın 5. Maddesinde de zikredildiği
üzere, devletin başlıca görevlerinden biri de sosyal hukuk devleti ve adalet
ilkeleriyle bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal
engelleri kaldırmaya, insanın maddî ve manevî varlığının gelişmesi için
gerekli şartları hazırlamaya çalışmaktır. Bu nedenle sosyal hukuk devleti ve
adalet ilkeleriyle bağdaşmayan ve mükellefine, ekonomik engel olarak devasa
bir vergi yükü getiren Damga Vergisi Kanunu’nun, yapısal olarak yeniden
değerlendirilmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir. Zira özellikle sözleşme
bedelleri üzerinden alınan damga vergisi muhatabına alım-satım yaptığı
emtianın % 1 (binde 9,48) oranında maliyete sebep olmaktadır. Bu mali yükten
kaçınmak için mükellefler ya hiç sözleşme yapmamakta ya yaptıkları
sözleşmeleri resmi mercilere sunmakta imtina etmekte veya da sözleşmelerin içinde nispi vergi
doğuracak bir ifade geçmemesi için türlü laf ebeliği yapmak zorunda
kalmaktadırlar.
Bu durum, mükellefle İdare’yi
birbirinden uzaklaştıran, vergi kaçırma olmasa bile vergiden kaçınma sonucunu
doğuran fiili durumu ortaya çıkarmaktadır. Anayasanın 48’inci maddesiyle de
koruma altına alınmış olan “Sözleşme
Hürriyeti” hakkının özgürce kullanılması açısından damga vergisinin makul
seviyelere çekilmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir.
|
Hâki DEMİRTAŞ
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri (YGM) |
|