1 |
Ortak Transit Rejimi Nedir? |
Ortak Transit Rejimi; 1987 yılında
imzalanan Ortak Transit Sözleşmesine taraf olan AB ve EFTA üyesi ülkeler
arasında eşyanın gümrük vergilerinin askıya alınarak taşındığı
sistemdir. Bu taşıma işlemi 2005 yılından itibaren “Yeni Bilgisayarlı
Transit Sistemi” (NCTS) adı verilen sistem ile elektronik mesajlar
kullanılarak beyan ve takip edilmektedir.
Ülkemiz, 1 Aralık 2012 tarihinde Ortak
Transit Sözleşmesine katılarak, NCTS uygulamasına dahil olmuş ve taşımacılık
sektörü açısından Avrupa Birliği’ne entegre olmuştur. Sistem halihazırda
Türkiye ile birlikte 35 ülke tarafından kullanılmaktadır.
|
2 |
Ortak Transit Rejiminin Faydaları Nelerdir? |
Hem taşıma maliyetinde indirim hem de araç
giriş-çıkış veya gümrükte bekleme sürelerinin azalması nedeniyle zaman
tasarrufu sağlanmaktadır. Bunların dışında transit işlemlerinin her safhası
hem gümrük idaresi hem asıl sorumlu tarafından sistem üzerinden takip
edilebildiği için güvenli bir sistemdir. Sair avantajlarını şu şekilde
özetlemek mümkündür:
Ø Daha az bürokrasi,
Ø Basitleştirilmiş İşlemler,
Ø Sınır geçişlerinde hız ve kolaylık,
Ø Teslimat süresinin kısalması,
Ø Sevkiyat takibi,
Ø Maliyet avantajı,
Ø Rekabet,
Ø Hareket noktasından varış noktasına kesintisiz
taşıma,
Ø Eşyanın ilave tahmil-tahliye işlemine konu
edilmemesi,
Ø Kağıtsız Ortam,
Ø Teminat Kolaylığı, |
3 |
Ulusal Transit Rejimi (TR) ile Ortak Transit Rejimi (T1&T2)
Arasında Ne Fark Vardır? |
Ulusal
Transit Rejimi, Türkiye Gümrük Bölgesi içerisinde başlayıp, yine Türkiye
Gümrük Bölgesinde biten transit rejimini ifade etmektedir. Örneğin Ambarlı
Gümrük Müdürlüğüne bağlı bir antrepoda bulunan serbest dolaşımda bulunmayan eşyanın
Karaman Gümrük Müdürlüğünde Serbest Dolaşıma Giriş Rejimine tabi tutulmak
istenmesi durumunda mezkur eşyanın İstanbul’dan Karaman’a transit işlemleri, Ulusal
Transit Rejimi kapsamında yapılmakta olup, “TR” rejim kodu kullanılmaktadır.
Ortak
Transit Rejimi ise Ortak Transit Sözleşmesi kapsamındaki taşımalara (AB-EFTA-Türkiye
arasındaki taşımalar) uygulanmakta olup, eşyanın topluluk statüsüne göre T1,
T2, T2F gibi rejim kodları kullanılır. Eşya, Türkiye Gümrük Bölgesi içinde
bir noktadan diğerine ortak transit rejimi kapsamında taşınamaz. Bununla
birlikte Ortak Transit Rejimi kapsamında Türkiye’den bir AB ve/veya EFTA ülkesine yapılacak karayolu taşımasında
örneğin Kars’tan açılacak T1 beyannamesi ile Londra ya da Oslo’ya kadar
eşyanın tek beyan ve tek teminat ile taşınması Ortak Transit Rejimi sayesinde
mümkündür. |
4 |
LRN İle MRN Kavramı Ne Anlama Gelmektedir? |
LRN
(Local Reference Number), asıl sorumlu tarafından transit beyannamesinin
sistem üzerinden düzenlenmesi ile sistem tarafından otomatik olarak verilen
tescil numarasıdır. MRN (Movement Reference Number) ise LRN almış bir transit
beyannamesinin hareket idaresince kabul, tescil ve muayenesi sonucunda sistem
tarafından otomatik olarak verilen tescil numarasıdır. |
5 |
Varış Ve Uyuşmazlık Bildirimi Ne Demektir? |
Varış
bildirimi, transit eşyası taşıyan aracın transit süresi içerisinde varış
idaresine ulaştığının sistem üzerinden hareket idaresine bildirilmesidir.
Varış bildiriminin yapılmasıyla birlikte beyannamenin statüsü (ARR_ADV) olur.
Uyuşmazlık
bildirimi ise, Kap ve kiloda farklılık çıkması durumunda, varış idaresince
hareket idaresine yapılan bildirimi ifade eder. Yapılan uyuşmazlık
bildirimlerine istinaden hareket idaresi uyuşmazlıkları çözer ve transit
rejiminin ibra edilmesini teminen kapatma işlemlerini yapar. Uyuşmazlık
bildiriminin dışında eksiklik fazlalık takibatı yapılır ve gerektiği
durumlarda cezai işlemler yapılır.
NCTS’te
kap/kilo dışında, plaka, kalem sayısı, mühür bilgileri ve ek belgeler ile
ilgili olarak da uyuşmazlık bildirimi yapılabilir. Gönderici-alıcı
bilgileriyle ilgili olarak, sistem üzerinden “diğer” ve “açıklamalar”
alanları kullanılarak uyuşmazlık bildirimi yapılması mümkündür.
NCTS’te,
marka ve numaralar, konteyner no, eşya cinsi ve kodu, rejim türü ve
hassasiyet kodu-miktarı hakkında uyuşmazlık bildirimi yapılamaz. |
6 |
İbra Nedir? |
İbra, Arapçadan Türkçeye girmiş olup, “Aklama”, “Temize
Çıkarma” manalarını ihtiva etmektedir. Transit Rejiminde ise ibra, işlemin
tüm yönleriyle mevzuata uygun şekilde yapılmış olması, dolayısıyla teminatı
manasına gelmektedir.
İbra,
ilgili transit işleminin usulüne uygun bir şekilde varış idaresine varması ve
kontrol sonuçlarının olumlu olmasıyla birlikte gerçekleştirilir ve hukuki
olarak da ilgili transit işlemine ilişkin gümrük yükümlülüklerinin, istisnai
durumlar hariç, sona erdiği sonucunu doğurur. Eğer, transit işlemi ibra
edilmezse, rejim beyanında bulunan ve teminat sahibi olan asıl sorumlu bu
işleme ait olan ve teminata bağlanan gümrük vergilerinin ödenmesinden
sorumludur. Kefil ise, rejimin ibra edilmediğinin, eşyanın varış idaresine
sunulması gereken tarihten itibaren 9 ay içinde kendisine bildirilirse, ibra
edilmeyen transit işleminin gümrük vergilerinden sorumludur. |
7 |
Alternatif Kanıt Nedir; Alternatif Kanıt Belgeleri Nelerdir? |
NCTS
kullanılarak düzenlenen bir transit beyannamesinde işlemin sonlandırılması
varış idaresinin sistem üzerinden varış bildirimini yapıp kontrol sonuçlarını
göndermesiyle mümkündür. Ancak bazı durumlarda, transit işlemi kapsamı
araç/eşyanın varış idaresine varmasına rağmen herhangi bir sebeple transit
rejimi sistem üzerinden sonlandırılmamış olabilir. Bu gibi durumlar için
transit işleminin usulüne uygun olarak öngörülen süre sınırı içinde
sonlandırıldığına ilişkin bir belge (kanıt) sunulması gerekir. Bu tür
belgelere alternatif kanıt denir
Ø Transit refakat belgesinin veya iade nüshasının
fotokopisi,
Ø Eşyanın gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma
tabi tutulduğunu gösteren ve eşyayı belirleyen bir gümrük belgesinin bir
nüshası veya fotokopisi,
Ø Eşyayı belirleyen boşaltma kayıtları,
Ø Konşimento, Fatura gibi ticari belgelerin
fotokopisi,
Dikkat
edilmesi gereken husus ise; yukarıda belirtilen belgelere ait nüsha veya
fotokopilerin, ilgili ülke yetkili makamları tarafından “aslı gibidir”
şeklinde onaylanmış olması gerekmektedir. |
8 |
T1 Ve T2 Kodları Hakkında ilgi veriniz? |
T1
ve T2 kodları eşyanın hangi statü altında taşındığını belirten kodlardır.
Buna göre; T1, Avrupa Birliği dışı eşya için ortak transit rejimini kapsayan
transit beyanını gösterirken, T2, Avrupa Birliği eşyası için ortak transit
rejimini kapsayan transit beyanı için kullanılır. Kısaca, T1 AB dışı
eşyaların taşınması halinde, T2 AB eşyası taşınması halinde kullanılır. T2
rejim kodu Avrupa Birliği (Topluluk) eşyasının transitinde kullanılan bir
rejim kodu olmakla birlikte; eşya Topluluk eşyası bile olsa T2 kodunu
kullanmak, belirli şartlara bağlıdır. Bunlar:
Ø Eşyanın T2 ile ülkemize gelmiş olması,
Ø Transit ile antrepo dışında başka bir rejime tabi
tutulmamış olması,
Ø Eğer antrepo rejimine tabi tutulmuş ise, antrepoda 5
yıldan (1-24 8 fasıl eşya için 6 ay) fazla kalmaması,
Ø Eşyanın muhafazası dışında başka bir işlem
yapılmamış olması,
Ø Yapılan işlemlerin gümrük gözetimi altında
gerçekleştirilmiş olması,
Koşullarına bağlıdır. |
9 |
Ortak Transit Rejiminde Kullanılan Teminat Kavramı Hakkında
Bilgi Veriniz? |
Ortak Transit rejimine tabi tutulan eşyanın gümrük
vergileri askıya alınır. Doğabilecek gümrük vergileri ile diğer vergilerin
ödenmesini sağlamak üzere bir teminat verilmesi gerekir. Teminat, tek bir
transit işlemini kapsayan bireysel teminat şeklinde olabileceği gibi
basitleştirilmiş usullerin uygulandığı durumlarda birden fazla transit
işlemini kapsayan kapsamlı teminat olabilir. Teminat, hareket gümrük
idaresine nakit olarak yatırılabildiği gibi, bir kefil tarafından teminat
idaresine de yatırılabilir. Kefil tarafından teminat idaresine yatırılan her
teminat için, kefilin her bir taahhüdünü tanımlamak amacıyla teminat
idaresince bir teminat referans numarası ve bu numaraya bağlı olarak bir
erişim kodu tanımlanır ve asıl sorumluya bildirilir.
Transit işlemlerinde bireysel ve toplu teminat
kullanılacak ise gümrük idarelerine, kapsamlı teminat için ise gümrük ve
ticaret bakanlığı gümrükler genel müdürlüğüne başvurulması gerekmektedir. Ayrıca
transit işlemlerinde und-global,
und-dac ve dac-r2 teminat belgelerinin kullanımına 31 aralık 2012
tarihi itibariyle son verilmiştir. Mevcut durumda sadece bireysel ve kapsamlı
teminat kullanılabilmektedir.
Kapsamlı Teminat: Transit işlemlerinde taşınan eşyaya ilişkin
doğabilecek vergi ve diğer yükler için verilen bir teminat türüdür. bir
basitleştirme türü olması nedeniyle izne bağlı olarak kullanılır. düşümlü
çalışan bu teminat türü, gümrük idaresince teminatın tescil edilmesi ile
sistemden düşümü yapılır, yine gümrük idaresince varış bildiriminin yapılması
ile kullanılabilir duruma gelir.
Bireysel Teminat: Eşyanın doğabilecek gümrük vergileri ve diğer
yükümlülüklerin tamamını kapsayacak şekilde, yürürlükteki en yüksek ithalat
vergisi oranları dikkate alınarak hesaplanan ve tek bir transit işlemi için
verilen teminattır. |
10 |
FALLBACK (Kağıt Usul) Usulü Hangi Durumlarda Uygulanır? |
Ø
Yolcular için,
o
Yetkili
makamların bilgisayar sisteminin çalışmadığı durumlarda,
Ø
Asıl sorumlular
için (izinli göndericiler dahil)
o
Yetkili
makamların bilgisayar sisteminin çalışmadığı,
o
Asıl sorumlunun
bilgisayar sisteminin çalışmadığı,
o
Asıl sorumlu
ile gümrük idaresi arasındaki bağlantının çalışmadığı,
durumlarda, “Fallback” usulü
kullanılır. Bununla birlikte, Ortak transit işleminin NCTS üzerinde
başlatılmış olması halinde NCTS üzerinden sonlandırılması; kağıt ortamda
başlatılmışsa kağıt ortamda sonlandırılması esastır. |
SONUÇ:
Sözleşmeye taraf bir
ülkede açılan transit beyannamesinin, verilen teminatın ve tanınan
basitleştirmelerin bir diğer taraf ülkede de geçerli olması ve bu ülkeye girişte
ayrıca bir transit beyanında bulunulmasına gerek kalmadan varış mahalline
kadar (İç gümrüğe kadar) aynı transit beyanı ile kesintisiz bir şekilde devam
etmesi sınırların olmadığı bir dünyaya bir adım daha yaklaşıldığının da ayrı
bir kilometre taşı olarak ticari belleklere kazındığı vakıadır.
Ortak Transit Rejimi, işlemlerin elektronik
sistem üzerinden yürütülmesi hasebiyle önemli bir rekabet avantajı sağladığı
gibi güvenli ve izlenebilir olması bakımından da çağın ticari ruhuna muvafıktır.
Transitle ilgili kavramları ve işleyişi
bilmek yapılan işten maksimum faydanın alınmasını sağlayacağı gibi bilmeden
yapılan hataların da önünü keseceği izahtan varestedir. |
Hâki DEMİRTAŞ
Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri (YGM) |
|