21/5/2014 tarihli ve 29006 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Gümrük İşlemlerinin Kolaylaştırılması Yönetmeliğinin (YYS Yönetmeliği olarak
bilinen) bazı maddelerinde değişiklik yapılmış olup, söz konusu değişikliklere
ilişkin değişiklik tablosu hazırlanarak aşağıda istifadenize sunulmuştur: Buna
göre:
- Bölünen veya devir yoluyla birleşen Şirketlerin
Sertifika alımı yönünden özel durumlarına,
- Sertifika düzenlenmesi esnasında dikkate alınmayan bazı
Usulsüzlük cezalarının; Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası ve sertifika
kapsamı yetki ve izinlerin koşullarının izlenmesi esnasında dikkate
alınacağına,
- Gümrük işlemlerinin mevzuata uygunluğu ile eşyanın
gümrük idaresine doğru beyan edilmesini teyit ve tevsik edecek kurum içi
sistematiğe ve dışardan alınacak hizmetin niteliğine;
- Kurum içi sistematiğinde,
doğrudan temsil biriminden farklı bir birim tarafından, eğitim, cari ve/veya geriye dönük kontrol işlemlerinin
yapılması gerektiğine,
- Dışardan hizmet alımlarında
ise Yetkilendirilmiş gümrük müşaviri, gümrük müşaviri veya gümrük müşavir
yardımcısı istihdam eden tüzel kişilerden ya da faaliyet alanı itibariyle
gümrük, dış ticaret ve lojistik işlemlerine ilişkin en az üç yıldır
danışmanlık hizmeti veren firmalar ibaresi kaldırılarak; daha genel bir
ifade benimsenmiş; şart olarak ise sadece eğitim,
cari ve/veya geriye dönük kontrol işlemlerini dolaylı temsilci
marifetiyle firmanın gümrük işlemlerini yürüten gümrük müşavirinden de
alınabileceğini; bu hizmetin dolaylı temsilci hüviyetindeki gümrük
müşavirinden alınabilmesi için gümrük işlemini yapan ile eğitim ve
kontrol görevini üstlenen kişi/kişilerin farklı departmanlarda
çalıştırılması gerektiğine; bununla birlikte Yetkilendirilmiş gümrük müşaviri,
gümrük müşaviri veya gümrük müşavir yardımcısı istihdam eden tüzel
kişilerden ya da faaliyet alanı itibariyle gümrük, dış ticaret ve
lojistik işlemlerine ilişkin en az üç yıldır danışmanlık hizmeti veren
firmalardan da söz konusu hizmetin alınabileceğine,
- Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası başvurusu için
aranacak emniyet ve güvenlik koşulu için yerinde inceleme değerlendirme
formu üzerinden yeterli puanın alınması koşulunun kaldırıldığına,
- Soru formları hazırlanırken, Bakanlık internet
sitesinde yayımlanan formatın kullanılması gerektiğine,
- İnceleme değerlendirme formu ile Yıllık Faaliyet Rapor
formatının yönetmelik ekine derç edildiğine,
- Yerinde yapılan incelemelerde Değerlendirme ve Puanlama
Usulünün nasıl olacağına,
- YYS sahibi firmanın ticaret siciline kayıtlı olduğu yer
bilgisinde değişiklik olması halinde yapılacak işlemlerin neler olduğuna,
- Sertifika alınmasından sonra değişiklik olması halinde
yapılması gereken işlemlerin neler olduğuna,
- Götürü teminat uygulamasından yararlanmak isteyen sertifika
sahibinin teminat tutarının nasıl belirleneceğine,
- İzinli gönderici olmayan taşıyıcılarda aranan birçok
şartın kaldırılmış olduğuna,
- İhracatta yerinde gümrükleme izni kapsamı eşya ile
İzinli gönderici yetkisi kapsamı eşyanın gümrük işlemleri nasıl yapılacağına,
- İthalatta yerinde gümrükleme kapsamı tesislerdeki
güvenli depolama alanı ve güvenli park alanına ilişkin özel düzenlemelere,
- Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası sahibinin
yükümlülüklerin neler olduğuna,
- Sertifika kapsamında gerçekleştirilen gümrük
işlemlerinin yıllık faaliyet raporuna bağlanmasına,
- Faaliyet raporunun hazırlanmasına esas teşkil edecek
incelemelerin nasıl olacağına,
- Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası ve sertifika
kapsamı yetki ve izinlerin koşullarına ilişkin ön izlemenin nasıl yapılacağına,
- Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası ve sertifika
kapsamı yetki ve izinlerin koşullarına ilişkin yerinde izleme ve gümrük
işlemlerinin geriye dönük kontrolünün nasıl yapılacağına,
- Mevcut yetkilendirilmiş yükümlülerin izlenmesi ile
Yerinde inceleme usul ve esasları belirlenmemiş başvuruların
değerlendirilmesi konularında geçici maddelerin eklendiğine,
- Söz konusu Yönetmeliğin bazı eklerinde değişiklik
yapıldığına; bazı eklerin yeniden düzenlendiğine, bazı eklerin ise ilave
edildiğine,
ilişkin hususlarda düzenlemeler yapılmıştır.
DEĞİŞİKLİK TABLOSU |
DEĞİŞİKLİKTEN
ÖNCEKİ HALİ |
DEĞİŞİKLİKTEN
SONRAKİ HALİ |
MADDE 1 – 21/5/2014 tarihli ve 29006 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gümrük İşlemlerinin Kolaylaştırılması Yönetmeliğinin 4 üncü
maddesinin üçüncü fıkrasının sonuna aşağıdaki cümleler eklenmiştir. |
YENİ EKLEME YAPILDI… |
“Bölünen şirketin sertifika sahibi olması durumunda, devralan
şirketin sertifikalandırılmasında bölünen şirketten devralınan tesisler için
yapılacak yerinde incelemede, bölünen sertifika sahibi şirketin 13 üncü veya
160 ıncı madde uyarınca incelenmiş olan tesislerinin, bu inceleme üzerinden
üç yıldan fazla süre geçmemiş ise 8 inci maddede belirtilen koşullara uygun
olup olmadığına yeniden bakılmaz. Ancak bunun dışındaki tesislere bakılır.” |
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin dokuzuncu
fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiş ve aynı maddeye aşağıdaki on
ikinci fıkra eklenmiştir. |
YENİ EKLEME YAPILDI… |
“Ancak bu ceza kararları sertifika düzenlendikten sonra, 160
ıncı madde uyarınca yapılacak kontroller kapsamında dikkate alınır.”
“(12) Birinci fıkranın (g) bendinin uygulanmasında, kara yolu
taşımacılığı kapsamında tescil edilen transit beyanlarına ilişkin olarak
Kanunun 241 inci maddesinin üçüncü fıkrasının (e) bendi, dördüncü fıkrasının
(d) bendi, beşinci fıkrasının (a) bendi ile altıncı fıkrasının (c) bendi
uyarınca düzenlenen ceza kararları dikkate alınmaz. Ancak bu ceza kararları
sertifika düzenlendikten sonra, 160 ıncı madde uyarınca yapılacak kontroller
kapsamında dikkate alınır.”
|
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci
fıkrasının (f) bendi ile ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. |
6/1-f) Gümrük işlemlerinin mevzuata uygunluğu
ile eşyanın gümrük idaresine doğru beyan edilmesini teyit ve tevsik edecek
kurum içi bir sistematiğe sahip olmak ve
1) Gümrük konularıyla ilgili birimlerinde ve buna
ilişkin iç kontrol süreçlerinde; yetkilendirilmiş gümrük müşavirliği yetki
belgesine, gümrük müşavirliği izin belgesine ya da gümrük müşavir
yardımcılığı izin belgesine sahip olan veya en az iki yılı yönetici konumunda
olmak üzere asgari altı yıl gümrük işlemleri ile ilgili birimlerde çalışmış
olan personel istihdam etmek veya
2) Yetkilendirilmiş gümrük müşaviri, gümrük müşaviri
veya gümrük müşavir yardımcısı istihdam eden tüzel kişilerden ya da faaliyet
alanı itibariyle gümrük, dış ticaret ve lojistik işlemlerine ilişkin en az üç
yıldır danışmanlık hizmeti veren firmalardan gümrük konuları ve buna ilişkin
iç kontrol süreçlerine yönelik eğitim ve danışmanlık hizmeti almak. |
6/1-f) Gümrük işlemlerinin mevzuata uygunluğu ile eşyanın
gümrük idaresine doğru beyan edilmesini teyit ve tevsik edecek kurum içi bir
sistematiğe sahip olmak ve
bunun sağlanması için gümrük ve dış ticaret mevzuatı eğitimi ve mevzuat
değişikliklerinin takibini, gümrük işlemlerinin cari kontrolünü ve gümrük
işlemlerinin kayıt ve belge üzerinden geriye dönük olarak kontrolünü yapmak
veya yaptırmak.”
“(2) Birinci fıkranın (f) bendi kapsamı eğitim, cari ve/veya
geriye dönük kontrol işlemlerinin;
a) Firma bünyesinde yapılıyorsa, bu işlemleri yapan kişi veya
bu kişilerin çalıştırıldığı birimin gümrük işlemlerini doğrudan temsil
yoluyla yapan kişi veya bu kişilerin çalıştırıldığı birimden farklı olması,
b) Hizmet alımı yoluyla yapılıyorsa, dolaylı temsil hizmetinin
de bu firmadan alınıp alınmadığına bakılmaksızın, hizmet alımı yapılan
firmada bu işlemleri yapan kişi veya bu kişilerin çalıştırıldığı birimin,
gümrük işlemlerini dolaylı temsil yoluyla yapan kişi veya bu kişilerin
çalıştırıldığı birimden farklı olması,
gerekir.”
|
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesinin ikinci fıkrası
yürürlükten kaldırılmıştır. |
(2) Birinci fıkrada belirtilen koşulların sağlandığının kabul edilebilmesi için,
13 üncü maddenin ikinci fıkrası uyarınca düzenlenen yerinde inceleme
değerlendirme formu üzerinden yeterli puanın alınması gerekir. Söz konusu
puanlama ile bu puanlamanın değerlendirilmesine ilişkin usul ve esaslar
Bakanlıkça belirlenir. |
YÜRÜRLÜĞÜ KALDIRILDI |
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin on ikinci
fıkrasında yer alan “61,” ibaresi yürürlükten kaldırılmış ve on üçüncü
fıkrasında yer alan “Bakanlıkça belirlenecek elektronik formatta” ibaresi
“Bakanlık internet sitesinde yayımlanan format kullanılarak” olarak
değiştirilmiştir. |
(12) 61, 80 ve 101 nci maddeler kapsamında diğer kişilerden taşıma hizmeti alınmak
istenilmesi halinde, taşıma hizmeti alınan firmanın hizmet sözleşmesi, taşıma
hizmeti alınan firma için 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde
sayılan kişiler hakkında aynı bentte sayılan fiillerden ötürü mahkûmiyet
kararının bulunmadığına dair adli sicil belgeleri ile bu kişilerden sürekli
olarak yurt dışında ikamet etmekte olan yabancı uyruklular için kendileri ve
yönetim kurulu başkanı tarafından imzalanmış Ek-3/B’de yer alan taahhütnamenin de ibraz edilmesi gerekir.
(13) Birinci fıkranın (a) bendinde yer alan soru formu
Bakanlıkça belirlenecek elektronik formatta düzenlenir ve 15/1/2004 tarihli
ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu uyarınca elektronik imzalı ibraz
edilir. |
(12) 80 ve 101 nci
maddeler kapsamında diğer kişilerden taşıma hizmeti alınmak istenilmesi
halinde, taşıma hizmeti alınan firmanın hizmet sözleşmesi, taşıma hizmeti alınan
firma için 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde sayılan kişiler
hakkında aynı bentte sayılan fiillerden ötürü mahkûmiyet kararının
bulunmadığına dair adli sicil belgeleri ile bu kişilerden sürekli olarak yurt
dışında ikamet etmekte olan yabancı uyruklular için kendileri ve yönetim
kurulu başkanı tarafından imzalanmış Ek-3/B’de yer alan taahhütnamenin de ibraz
edilmesi gerekir.
(13) Birinci fıkranın
(a) bendinde yer alan soru formu Bakanlık internet sitesinde yayımlanan format kullanılarak düzenlenir ve 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu
uyarınca elektronik imzalı ibraz edilir. |
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin ikinci ve
yedinci fıkralarında yer alan “Bakanlıkça belirlenecek” ibaresi “Ek-7’de yer
alan” olarak değiştirilmiş, altıncı fıkrasında yer alan “59 uncu maddenin
üçüncü fıkrası, 78 inci maddenin üçüncü fıkrası, 99 uncu maddenin üçüncü
fıkrası ve 124 üncü maddenin üçüncü fıkrası” ibaresi “59 uncu maddenin
birinci fıkrası, 78 inci maddenin birinci fıkrası, 99 uncu maddenin birinci
fıkrası ve 124 üncü maddenin birinci fıkrası” olarak değiştirilmiş
ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir. |
13 ve 14. Fıkra teselsül etmiştir. |
…
“(13) Üçüncü fıkranın
uygulanmasında, 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (a) ilâ (h) bentlerinde ve
8 inci maddede sayılan koşulların sağlandığının kabulü için ikinci
fıkra uyarınca düzenlenen Ek-7’de yer alan yerinde inceleme değerlendirme formunda, “uygulanamaz”
olarak belirlenen sorular hariç olmak üzere hiçbir sorudan sıfır puan
alınmamış olması ve bu formun “III. Değerlendirme ve Puanlama Usulü”
bölümünde belirtilen istisna halleri hariç olmak üzere, “uygulanamaz” olarak
belirlenen soruların dışındaki sorulardan üçer puan alınmış olması
gerekmektedir.
(14) Sekizinci fıkranın uygulanmasında, 8 inci maddede sayılan
koşulların sağlandığının kabulü için yedinci fıkra uyarınca düzenlenen
Ek-7’de yer alan yerinde inceleme değerlendirme formunda, “uygulanamaz”
olarak belirlenen sorular hariç olmak üzere bu koşullara ilişkin hiçbir
sorudan sıfır puan alınmamış olması ve bu formun “III.
Değerlendirme ve Puanlama Usulü” bölümünde belirtilen istisna halleri hariç
olmak üzere, “uygulanamaz” olarak belirlenen soruların dışındaki bu koşullara
ilişkin sorulardan üçer puan alınmış olması gerekmektedir.”
|
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesine aşağıdaki
fıkralar eklenmiştir. |
Sertifikada kayıtlı bilgilerde değişiklik olması
MADDE 17 –
7. ve 8. Fıkra teselsül etmiştir.
|
“(7) Birinci fıkrada
belirtilen bilgilerden ticaret siciline kayıtlı olduğu yer bilgisinde
değişiklik olması halinde, değişikliğe ilişkin başvuru dosyası başvuruyu
kabul eden bölge müdürlüğü tarafından Ek-20’de yer alan tabloya göre
belirlenen yetkili bölge müdürlüğüne gönderilir. Başvurunun gönderildiği
bölge müdürlüğü tarafından başvuru sahibi adına değişiklik öncesi geçerli
olan sertifika tarihi ile aynı tarihli, 15 inci maddenin ikinci fıkrasında
yer alan formata uygun yeni numaralı sertifika düzenlenir, ancak yeni
sertifika numarasında yer alan “yıl” hanesinde yeni sertifikanın düzenlendiği
yıl değil, sertifikanın ilk düzenlendiği yıl yer alır ve sertifika numarası o
yıla ait sertifikayı devir alan bölge müdürlüğünün kayıtlarında yer alan en
son sıra numarasını takip edecek şekilde verilir.
(8) Yedinci fıkra uyarınca firma adına düzenlenen yeni
sertifikaya ilişkin olarak, firma adına değişiklik öncesinde düzenlenmiş olan
sertifikaya ve sertifika kapsamında bulunan yetki, izin, uygulama veya
kolaylaştırmalara ilişkin uygulanmış olan askıya alma, geri alma ve iptale
ilişkin hükümler saklıdır.”
|
MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesinden sonra gelmek
üzere başlığı ile birlikte aşağıdaki 18/A maddesi eklenmiştir. |
Yeni Madde Teselsül ettirilmiştir. |
“Sertifika alınmasından
sonra değişiklik yapılması
MADDE 18/A – (1) Sertifika
sahibince, aşağıda belirtilen hususlarda değişiklik olması durumunda
sertifikayı düzenlemiş olan bölge müdürlüğüne Ek-1/A’da yer alan başvuru
formu ile birlikte değişikliğin yapıldığı tarihi izleyen beş iş günü
içerisinde bildirimde bulunulması zorunludur.
a) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde sayılan
yetkinlikte yeni kişilerin görevlendirilmiş olması,
b) Mevcut tesislerin fiziki yapısında değişiklik yapılması
veya yeni tesis, depo açılması ya da kiralanması gibi değişiklikler olması.
(2) Birinci fıkranın uygulanmasında;
a) Birinci fıkranın (a) bendine ilişkin yapılacak bildirimde,
şirket ortaklığına alınan, şirketin yönetim kurulunda görevlendirilen veya
gümrük ve dış ticaret işlemlerinde temsil yetkisi verilen yeni kişiler için
düzenlenmiş 10 uncu maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde sayılan adli
sicil belgeleri ve duruma göre Ek-3’te yer alan örneğe uygun beyan formları
birinci fıkrada belirtilen bildirimin yapıldığı tarihi izleyen on iş günü
içerisinde ibraz edilir. Bu belgelerin bu süre içerisinde ibraz edilmemesi
halinde, ibraz edilinceye kadar 154 üncü maddenin ikinci fıkrası uyarınca
işlem yapılır.
b) Birinci fıkranın (b) bendine ilişkin yapılacak bildirimde
Ek-2’de yer alan soru formunun ilgili bölümleri doldurulur ve yapılan
değişikliklere ilişkin olarak hazırlanan yeni talimat ve sözleşme gibi bilgi
ve belgeler soru formuna eklenir. Bu durumda;
1) Bu bildirimin ilgili bölge müdürlüğünün genel evrak kaydına
alınmasını müteakip on beş iş günü içerisinde bölge müdürü veya bölge müdür
yardımcısının başkanlık edeceği yeter sayı ve yetkinlikte personelden oluşan
bir inceleme heyeti oluşturulur.
2) Oluşturulan heyet tarafından, otuz iş günü içerisinde
bildirime konu olan tesislerin 8 inci maddenin birinci fıkrasının (a) ilâ (ç)
bentlerinde sayılan koşulları sağlayıp sağlamadığına ilişkin Ek-7’de yer alan
yerinde inceleme değerlendirme formunun ilgili bölümleri doldurularak Genel
Müdürlüğe beş iş günü içerisinde iletilir.
3) (2) numaralı alt bent uyarınca Genel Müdürlüğe iletilen
yerinde inceleme değerlendirme formu Genel Müdürlükçe yirmi iş günü
içerisinde incelenir. Yapılan inceleme neticesinde gerekli görülmesi halinde
sertifika sahibinden soru formuna ilişkin ek bilgi ve belge ibraz edilmesi
istenebilir. Birinci fıkranın (b) bendinde belirtilen unsurların 8 inci
maddenin birinci fıkrasının (a) ilâ (ç) bentlerinde sayılan koşulları
karşılamadığının tespiti halinde, Genel Müdürlük tarafından ilgili bölge
müdürlüğüne bildirimde bulunulur ve ilgili bölge müdürlüğünce 154 üncü madde
uyarınca işlem yapılır.
(3) İkinci fıkranın (b) bendi uyarınca yapılan inceleme
neticesinde 8 inci maddenin birinci fıkrasının (a) ilâ (ç) bentlerinde
sayılan koşulları karşıladığı tespit edilen tesisler, bu tespitten sonra 160
ıncı madde uyarınca gerçekleştirilecek ilk yerinde izleme faaliyeti kapsamında
bu koşulları sağlamaya devam edip etmediğinin tespiti açısından izlemeye tabi
tutulur. 160 ıncı madde uyarınca henüz izlemeye tabi tutulmamış bir tesisin
59 uncu maddenin birinci fıkrası, 78 inci maddenin birinci fıkrası, 99 uncu
maddenin birinci fıkrası ve 124 üncü maddenin birinci fıkrası gereği
izin/yetki kapsamına alınmasının istenilmesi halinde 13 üncü maddenin altıncı
fıkrası uyarınca yerinde inceleme işlemi başlatılır.”
|
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “birinci fıkranın (c) bendine göre” ibaresi “birinci
fıkraya göre” olarak değiştirilmiştir. |
… |
… |
MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğin 61 inci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendinde yer alan “en az bir yıldır” ibaresi “sözleşme
kapsamında” olarak ve (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı
fıkranın (c) bendi ile aynı maddenin ikinci ilâ altıncı fıkraları yürürlükten
kaldırılmıştır. |
a) İzin kapsamında taşıma yapacak taşıyıcıdan en az bir yıldır
taşıma hizmeti alıyor olması,
b) İhracatta yerinde gümrükleme izin sahibinin izin kapsamında
taşıma işlerini yürütecek taşıyıcı firmanın taşımaya ilişkin uygun güvenlik
tedbirleri alıyor olduğunu kontrol ediyor olması,
c) İzin kapsamında taşıma yapacak taşıyıcının 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) ve (b) bendinde belirtilen koşulu sağlıyor olması.
(2) İhracatta yerinde gümrükleme izni sahibinin eşyasının
birinci fıkrada sayılan kişiler aracılığıyla taşıtılmak istenilmesi halinde,
bu kişiler 11 inci veya 18
inci madde kapsamında yapılacak başvuru sırasında Ek-1/C’de yer alan onaylanmış ihracatçı yetkisi için başvuru formunda belirtilir ve bu
kişilerle olan sözleşmenin bir örneği de ibraz edilir. Bu kişilerin birinci
fıkrada sayılan koşulları sağlayıp sağlamadıkları başvurunun yapıldığı bölge
müdürlüğü tarafından 12 nci maddede
belirtilen ön inceleme kapsamında tespit edilir.
(3) İhracatta yerinde gümrükleme izni sahibi tarafından
ihracatta yerinde gümrükleme izninde belirtilmiş taşıyıcıların dışında başka
bir taşıyıcı/aracı taşıyıcı vasıtasıyla ihracatta yerinde gümrükleme izni
kapsamında işlem yapılmak istenilmesi halinde, 18 inci maddenin birinci
fıkrası uyarınca bu kişilerle olan sözleşmenin bir örneği de ibraz edilerek
başvuruda bulunulur.
(4) Üçüncü fıkra uyarınca ihracatta yerinde gümrükleme izni
kapsamına alınması istenilen taşıyıcıların birinci fıkrada sayılan koşulları
sağlayıp sağlamadıkları başvurunun yapıldığı bölge müdürlüğü tarafından 12
nci maddede belirtilen ön inceleme kapsamında tespit edilir.
(5) İhracatta yerinde gümrükleme izni kapsamında artık taşıma
yaptırılmayacak veya birinci fıkrada sayılan koşullardan herhangi birini
kaybetmiş olan taşıyıcıların 18 inci maddenin birinci fıkrası uyarınca
başvuruda bulunularak derhal bildirilmesi zorunludur.
(6) Beşinci fıkra uyarınca izin kapsamından çıkarılan
taşıyıcıların, birinci fıkrada belirtilen koşulları taşımaları şartıyla, bu
kişilerle olan sözleşmenin bir örneği de ibraz edilerek 18 inci maddenin birinci fıkrası uyarınca başvuruda bulunulması halinde izin
kapsamına yeniden dâhil edilebilir. |
a) İzin kapsamında taşıma yapacak taşıyıcıdan sözleşme kapsamında taşıma hizmeti alıyor olması,
“b) İhracatta yerinde gümrükleme izin sahibinin izin
kapsamında taşıma işlerini yürütecek taşıyıcı firmanın taşımaya ilişkin uygun
güvenlik tedbirleri alıyor olduğunu kontrol ediyor olması ve (a) bendinde
belirtilen sözleşmede taşınacak eşyaya ve taşıma aracına yönelik olarak uygulanacak
güvenlik tedbirlerine ve bu tedbirlerin kontrol edilmesine ilişkin hüküm
bulunuyor olması.” |
MADDE 11 – Aynı Yönetmeliğin 67 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. |
MADDE 67 – (1)
İhracatta yerinde gümrükleme izni kapsamında ihraç edilmeye hazır olan eşya,
ihracatta yerinde gümrükleme izni kapsamında olan tesiste taşıma aracına
yüklenmek üzere açık veya kapalı, yeterli aydınlatma düzenine sahip olan bir
yere konulur ya da bu yerde taşıma aracında yüklü olarak bekletilir. İhraç
edilmeye hazır olan eşya ve/veya duruma göre taşıma aracı bekletileceği yere
alınırken, bu yerlerde bulundukları sürece ve bu yerlerden çıkartılırken
devamlı olarak kamera kayıtlarına alınır.
(2) Birinci fıkra uyarınca ihraç edilmeye hazır olarak ayrı bir
yere alınan eşyanın, başka herhangi bir eşya ile karışmaması ve yetkisiz
müdahalenin önlenmesi için gerekli tedbirler alınır.
(3) İhracat eşyasının ikinci fıkrada belirtilen şekilde muhafaza
altına alınmasını müteakip ihracat beyannamesi, ihracatta yerinde gümrükleme
izni sahibi veya temsilcisi tarafından, eşyanın bulunduğu ihracatta yerinde
gümrükleme izni kapsamı tesis için yetkilendirilen gümrük müdürlüğünden
elektronik ortamda tescil edilerek onaylanır. Bu suretle eşyanın ihraç
edilmeye hazır olduğu beyan sahibince gümrük idaresine elektronik ortamda
bildirilmiş olur. Eşyanın ihracı için gerekli olan bütün belgeler hazır
bulundurulur ve eşya tesisten çıkışına izin verilinceye kadar ikinci fıkrada
belirtilen şekilde muhafaza altında bekletilir.
(4) Üçüncü fıkra uyarınca ihracat eşyasının ihraç edilmeye hazır
olduğunun beyan sahibince gümrük idaresine bildirilmesinden otuz dakika
içerisinde beyanın hangi kontrol türüne tabi tutulacağı, gümrük idaresince
beyan sahibine elektronik ortamda bildirilir.
(5) Dördüncü fıkrada belirtilen sürenin bitiminde, gümrük
idaresince izin sahibine eşyanın muayene edilmeyeceğinin bildirilmesi
halinde, yüklü olarak bekletilen taşıma aracı veya eşya araca yüklenmemişse
yükleme yapılan araç 58 inci madde hükümleri uyarınca, ihracatta yerinde gümrükleme izni sahibi ya da
izinli gönderici tarafından mühürlenir.
(6) Dördüncü fıkrada belirtilen sürenin bitiminde, eşyanın
muayenesinin yapılacağının bildirilmesi halinde, eşya üçüncü fıkrada
belirtilen bildirimin yapıldığı esnada bulundurulduğu yerde muayene ile
görevli memur gelinceye kadar mücbir sebepler hariç müdahale edilmeksizin
bekletilir. Eşyanın muayene edilmesini müteakip beyana aykırı bir durum
olmadığının tespit edilmesi halinde, 58 inci maddede yer alan yükleme ve
mühürleme esasları çerçevesinde işlem yapılır.
(7) Muayenesi öngörülen eşyanın taşıma aracında yüklü olarak
bekletiliyor olması halinde, muayene ile görevli memurun değerlendirmesine
göre eşya taşıma aracından indirilerek ya da araçta yüklü olarak muayene
edilebilir.
(8) Altıncı ve yedinci fıkralar uyarınca yapılacak muayene
işlemi, dördüncü fıkra uyarınca yapılan kontrol türünün bildirimini müteakip
azami üç saat içinde firmanın ihracatta yerinde gümrükleme izni kapsamı
tesisine gidilerek başlatılır. Ancak eşyanın bulunduğu tesis için
yetkilendirilen gümrük müdürlüğünün iş yoğunluğu veya mücbir sebeplerden
ötürü bu sürenin ihracatta yerinde gümrükleme izni sahibinin eşyasının
bulunduğu tesise gidilerek muayene yapılması için yeterli olmaması halinde,
ilgili gümrük müdürü, gerekçesi belirtilmek suretiyle, süreyi uzatmaya
yetkilidir. İhracatta yerinde gümrükleme izni sahibinden kaynaklanan
sebeplerden dolayı yaşanan gecikmelerde bu fıkrada öngörülen ek süre dâhil
süre dikkate alınmaz. Muayene işleminin eşyanın muayene edileceğine ilişkin
yapılan bildirimi müteakip üç saat içerisinde başlatılamayacak olması ve bu
sürenin ilgili gümrük müdürü tarafından bu fıkrada belirtilen şartlar altında
uzatılmış olması halinde, muayene işlemi en geç bir sonraki iş gününün
başlangıcını takip eden üç saat içerisinde başlatılır.
(9) İhracatta yerinde gümrükleme izni sahibine ait ihracat
eşyasına ilişkin transit beyanı, eşyanın ihracatta yerinde gümrükleme izni
sahibinin tesislerinden ihraç edilecek olması halinde, üçüncü fıkrada
belirtilen ihracat beyannamesinin tescil edilerek onaylandığı gümrük
müdürlüğüne yapılır.
(10) Eşyaya ilişkin transit beyanının işlemlerinin
tamamlanmasından sonra eşyanın tesisten çıkışı yapılır.
(11) Aşağıdaki şartların tümünün yerine getirilmesi koşuluyla
mühürleme işlemi yapılmaksızın eşyanın izin kapsamı tesisten çıkışı
gerçekleştirilebilir;
a) Eşyanın mühürsüz taşınabilmesi için ilgili transit mevzuatına
göre gerekli şartların mevcut olması,
b) İlgili transit mevzuatına göre eşyanın mühürsüz taşınmasına
ilişkin koşulların yerine getirilmiş ve gerekli her türlü önlemin alınmış
olması,
c) Taşınacak eşyaya ve taşıma aracına izinsiz müdahalelere karşı
en az asgari düzeydeki gerekli emniyet ve güvenlik önlemlerinin alınmış
olması,
ç) Gümrük idaresince aksine bir bildirim yapılmamış olması.
(12) Eşyanın ihracata hazır olduğuna ilişkin üçüncü fıkrada
belirtilen bildirimin mesai saatleri dışında yapılmak istenilmesi halinde,
a) Bu bildirim ile mesai saatleri dışında işlem yapılacağına
ilişkin talep aynı takvim günü içerisinde gerçekleştirilecekse o günün mesai
bitiminin,
b) Bu bildirim, aynı takvim günü içerisinde gerçekleştirilmeyecek
ancak mesai saatleri dışında işlem yapılacağına ilişkin talebi takip eden ilk
iş gününün mesai başlangıcından önce gerçekleştirilecekse en son iş gününün
mesai bitiminin,en geç bir saat öncesine kadar ihracat beyannamesinin tescil
edildiği gümrük müdürlüğüne talepte bulunulur. Bu talep üçüncü fıkrada
belirtilen bildirimin hangi tarihte ve yaklaşık hangi saatte yapılacağı
bilgisini içerir. Mesai saatleri dışında işlem yapılmak istenilmesi halinde
global mesai uygulamasından yararlanılması gerekir.
(13) İhracat eşyasının gümrükleme işlemlerinin izinli gönderici
yetkisi sahibinin tesislerinde yapılacak olması halinde bu madde hükümleri
yerine 84 üncü madde hükümlerine göre işlem tesis edilir.
(14) İhracından vazgeçilen eşyanın, bulunduğu tesisten çıkışı,
bu eşyaya ilişkin ihracat beyannamesi iptal edilmeden yapılamaz. |
“MADDE 67 – (1)
İhracatta yerinde gümrükleme izni kapsamında ihraç edilmeye hazır olan eşya,
ihracatta yerinde gümrükleme izni kapsamında olan tesiste taşıma aracına
yüklenmek üzere açık veya kapalı, yeterli aydınlatma düzenine sahip olan bir
yere konulur ya da bu yerde taşıma aracında yüklü olarak bekletilir. İhraç edilmeye
hazır olan eşya ve/veya duruma göre taşıma aracı bekletileceği yere
alınırken, bu yerlerde bulundukları sürece ve bu yerlerden çıkartılırken
devamlı olarak kamera kayıtlarına alınır.
(2) Birinci fıkra uyarınca ihraç edilmeye hazır olarak ayrı
bir yere alınan eşyanın, başka herhangi bir eşya ile karışmaması ve yetkisiz
müdahalenin önlenmesi için gerekli tedbirler alınır.
(3) İhracat eşyasının ikinci fıkrada belirtilen şekilde
muhafaza altına alınmasını müteakip ihracat beyannamesi, ihracatta yerinde
gümrükleme izni sahibi veya temsilcisi tarafından, eşyanın bulunduğu
ihracatta yerinde gümrükleme izni kapsamı tesis için yetkilendirilen gümrük
müdürlüğünden elektronik ortamda tescil edilerek onaylanır. Bu suretle
eşyanın ihraç edilmeye hazır olduğu beyan sahibince gümrük idaresine
elektronik ortamda bildirilmiş olur. Eşyanın ihracı için gerekli olan bütün
belgeler hazır bulundurulur ve eşya, tesisten çıkışına izin verilinceye kadar
ikinci fıkrada belirtilen şekilde muhafaza altında bekletilir.
(4) Üçüncü fıkra uyarınca ihracat eşyasının ihraç edilmeye
hazır olduğunun beyan sahibince gümrük idaresine bildirilmesinden otuz dakika
içerisinde beyanın hangi kontrol türüne tabi tutulacağı, gümrük idaresince
beyan sahibine elektronik ortamda bildirilir.
(5) Dördüncü fıkrada belirtilen sürenin bitiminde, gümrük
idaresince izin sahibine eşyanın muayene edilmeyeceğinin bildirilmesi
halinde, yüklü olarak bekletilen taşıma aracı veya eşya araca yüklenmemişse
yükleme yapılan araç 58 inci madde hükümleri uyarınca, ihracatta yerinde
gümrükleme izni sahibi ya da izinli gönderici tarafından mühürlenir.
(6) Dördüncü fıkrada belirtilen sürenin bitiminde, eşyanın
muayenesinin yapılacağının bildirilmesi halinde, eşya üçüncü fıkrada
belirtilen bildirimin yapıldığı esnada bulundurulduğu yerde muayene ile
görevli memur gelinceye kadar mücbir sebepler hariç müdahale edilmeksizin
bekletilir. Eşyanın muayene edilmesini müteakip beyana aykırı bir durum
olmadığının tespit edilmesi halinde, 58 inci maddede yer alan yükleme ve
mühürleme esasları çerçevesinde işlem yapılır.
(7) Muayenesi öngörülen eşyanın taşıma aracında yüklü olarak
bekletiliyor olması halinde, muayene ile görevli memurun değerlendirmesine
göre eşya taşıma aracından indirilerek ya da araçta yüklü olarak muayene
edilebilir.
(8) Altıncı ve yedinci fıkralar uyarınca yapılacak muayene
işlemi, dördüncü fıkra uyarınca yapılan kontrol türünün bildirimini müteakip
azami üç saat içinde firmanın ihracatta yerinde gümrükleme izni kapsamı
tesisine gidilerek başlatılır. Ancak eşyanın bulunduğu tesis için
yetkilendirilen gümrük müdürlüğünün iş yoğunluğu veya mücbir sebeplerden
ötürü bu sürenin ihracatta yerinde gümrükleme izni sahibinin eşyasının
bulunduğu tesise gidilerek muayene yapılması için yeterli olmaması halinde,
ilgili gümrük müdürü, gerekçesi belirtilmek suretiyle, süreyi uzatmaya
yetkilidir. İhracatta yerinde gümrükleme izni sahibinden kaynaklanan
sebeplerden dolayı yaşanan gecikmelerde bu fıkrada öngörülen ek süre dâhil
süre dikkate alınmaz. Muayene işleminin eşyanın muayene edileceğine ilişkin
yapılan bildirimi müteakip üç saat içerisinde başlatılamayacak olması ve bu
sürenin ilgili gümrük müdürü tarafından bu fıkrada belirtilen şartlar altında
uzatılmış olması halinde, muayene işlemi en geç bir sonraki iş gününün
başlangıcını takip eden üç saat içerisinde başlatılır.
(9) İhracatta yerinde gümrükleme izni sahibine ait ihracat
eşyasına ilişkin transit beyanı, eşyanın ihracatta yerinde gümrükleme izni
sahibinin tesislerinden ihraç edilecek olması halinde, üçüncü fıkrada
belirtilen ihracat beyannamesinin tescil edilerek onaylandığı gümrük
müdürlüğüne yapılır.
(10) İhracatta yerinde gümrükleme izni sahibine ait ihracat
eşyasının ihracatta yerinde gümrükleme izni sahibinin tesislerinden izinli
gönderici tarafından taşınması halinde;
a) Transit beyannamesinde teminat verilmesi gereken hallerde
sadece kapsamlı teminat kullanılabilir.
b) Transit beyannamesi için teminat verilmesi gereken
hallerde, hareket idaresince yapılan teminat kontrolü izinli gönderici
tarafından yapılır.
c) Transit süresi sistem tarafından her bir transit beyannamesi
bazında otomatik olarak verilir.
d) Bu fıkranın uygulanmasında, TIR Karnesi kapsamında
yapılacak işlemlere ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(11) İhracatta yerinde gümrükleme izni sahibine ait ihracat
eşyasının ihracatta yerinde gümrükleme izni sahibinin tesislerinden
taşınmasına ilişkin transit beyanının izinli gönderici olmayan kişi
tarafından verilmesi halinde, transit beyanı ile varsa ekleri hareket gümrük
idaresine iletilir.
(12) Eşyaya ilişkin transit beyanının işlemlerinin tamamlanmasından
sonra eşyanın tesisten çıkışı yapılır.
(13) Aşağıdaki şartların tümünün yerine getirilmesi koşuluyla
mühürleme işlemi yapılmaksızın eşyanın izin kapsamı tesisten çıkışı
gerçekleştirilebilir:
a) Eşyanın mühürsüz taşınabilmesi için ilgili transit
mevzuatına göre gerekli şartların mevcut olması,
b) İlgili transit mevzuatına göre eşyanın mühürsüz taşınmasına
ilişkin koşulların yerine getirilmiş ve gerekli her türlü önlemin alınmış
olması,
c) Taşınacak eşyaya ve taşıma aracına izinsiz müdahalelere karşı
en az asgari düzeydeki gerekli emniyet ve güvenlik önlemlerinin alınmış
olması,
ç) Gümrük idaresince aksine bir bildirim yapılmamış olması.
(14) İhracatta yerinde gümrükleme izni kapsamında eşyanın
ihraç edilmek üzere bulunduğu tesislerden çıkışına yönelik işlemler için
fazla mesai uygulaması aşağıdaki esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir:
a) Fazla mesai talebi ile eşyanın tesislerden çıkışına yönelik
işlemlerin aynı gün içerisinde yapılacak olması halinde o günün mesai
bitiminin en geç bir saat öncesine kadar fazla mesai uygulaması için talepte
bulunulur.
b) Eşyanın tesislerden çıkışına yönelik işlemler ile mesai
saatleri dışında işlem yapılacağına ilişkin talep aynı takvim günü içerisinde
gerçekleştirilmeyecek ancak mesai saatleri dışında işlem yapılacağına ilişkin
talebi takip eden ilk iş gününün mesai başlangıcından önce
gerçekleştirilecekse en son iş gününün mesai bitiminin en geç bir saat
öncesine kadar fazla mesai uygulaması için talepte bulunulur.
c) Fazla mesai uygulamasına ilişkin talep ihracat
beyannamesinin tescil edildiği gümrük müdürlüğüne yapılır ve eşyanın
tesislerden çıkış işleminin hangi tarihte ve yaklaşık hangi saatte yapılmak
istenildiği bilgisini içerir.
ç) (a) veya (b) bendi uyarınca herhangi bir talepte
bulunulmamışsa;
1) Beşinci fıkranın uygulandığı durumlarda, eşyanın mesai
saatleri dışında tesislerden çıkışına fazla mesaiye ilişkin hükümler
uygulanmaksızın izin verilir.
2) Altıncı fıkranın uygulandığı durumlarda, eşya muayene
işlemi başlatılıncaya kadar bekletilir, eşyanın muayene işlemi en
geç bir sonraki iş gününün başlangıcını takip eden üç saat
içerisinde başlatılır.
3) İzin kapsamı eşyaya ilişkin dokuzuncu fıkra uyarınca tescil
edilen transit beyanının risk kriterlerine göre kontrole tabi tutulacak
olması halinde bu kontroller ikinci alt bentte belirtilen muayene işleminin
bitimini müteakip başlatılır.
d) (a) veya (b) bendi uyarınca fazla mesai talebinde
bulunulmuşsa (ç) fıkrasının ikinci ve üçüncü alt bendinde belirtilen işlem
talep doğrultusunda mesai saatleri dışında gerçekleştirilir.
e) Mesai saatleri dışında yapılacak muayene işlemleri için
global mesai uygulanır.
(15) İhracat eşyasının gümrükleme işlemlerinin izinli
gönderici yetkisi sahibinin tesislerinde yapılacak olması halinde bu madde
hükümleri yerine 84 üncü madde hükümlerine göre işlem tesis edilir.
(16) İhracından vazgeçilen eşyanın, bulunduğu tesisten çıkışı,
bu eşyaya ilişkin ihracat beyannamesi iptal edilmeden yapılamaz.”
|
MADDE 12 – Aynı Yönetmeliğin 69 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (ı) bendinde yer alan “67 nci maddenin on birinci fıkrasında”
ibaresi “67 nci maddenin on üçüncü fıkrasında” olarak değiştirilmiştir. |
.. |
.. |
MADDE 13 – Aynı Yönetmeliğin 74 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(a) bendinde yer alan “ve beşinci” ibaresi yürürlükten kaldırılmış, (b)
bendinde yer alan “on dördüncü” ibaresi “on altıncı” olarak ve (e) bendinde
geçen “67 nci maddenin on birinci fıkrası” ifadesi “67 nci maddenin on üçüncü
fıkrası” olarak değiştirilmiş ve (f) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. |
…
f) 67 nci maddenin on ikinci fıkrası uyarınca gümrük müdürlüğüne talepte
bulunulmaksızın ihracatta yerinde gümrükleme izni kapsamında mesai saatleri
dışında işlem yapılması, |
“f) 67 nci maddenin on dördüncü fıkrası uyarınca gümrük
müdürlüğüne talepte bulunulmaksızın muayene veya belge kontrolüne tabi
ihracatta yerinde gümrükleme izni kapsamı eşyanın mesai saatleri dışında
bulunduğu tesislerden çıkarılması,” |
MADDE 14 – Aynı Yönetmeliğin 76 ncı maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendinin (2) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, (3) numaralı alt bendi yürürlükten kaldırılmış ve aynı fıkraya
aşağıdaki bent eklenmiştir. |
İzinli gönderici yetkisi
MADDE 76 – C/ 2) En az beş yüz özet
beyan kapsamında işlem yapmış olmak,
3) Toplam 500 transit beyanı (TIR Karnesi dâhil) ve özet beyan
kapsamında işlem yapmış olmak. |
İzinli gönderici yetkisi
MADDE 76 – C/ “2) En az üç yüzü transit beyanı (TIR Karnesi dâhil) olmak kaydıyla,
toplam beş yüz transit beyanı ve özet beyan kapsamında işlem yapmış olmak.”
“e) Yetki kapsamında kullanılacak en az bir tesise sahip
olmak.”
|
MADDE 15 – Aynı Yönetmeliğin 84 üncü maddesinin on birinci
fıkrası ve on beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. |
İzinli gönderici yetkisi kapsamı eşyanın gümrük işlemleri
MADDE 84 –
(11) Yedinci ve duruma göre sekizinci fıkradaki işlemlerin
bitimini müteakip izinli gönderici, aracında taşıyacağı eşyaya ilişkin
ihracat beyannamesi veya beyannamelerinin tescil numaralarını içeren transit
beyanını elektronik ortamda gümrük idaresine iletir ve araç izinli gönderici
tarafından mühürlenir. Bu fıkranın uygulanmasında, TIR Karnesi kapsamında
yapılacak işlemlere ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir. Transit
beyannamesinde teminat verilmesi gereken hallerde sadece kapsamlı teminat kullanılabilir.
Transit beyannamesi için hareket idaresince yapılan teminat kontrolü izinli
gönderici tarafından yapılır.
(15) Eşyanın ihracata hazır olduğuna ilişkin dördüncü fıkrada
belirtilen bildirimin mesai saatleri dışında yapılmak istenilmesi halinde,
a) Bu bildirim ile mesai saatleri dışında işlem yapılacağına
ilişkin talep aynı takvim günü içerisinde gerçekleştirilecekse o günün mesai
bitiminin,
b) Bu bildirim, aynı takvim günü içerisinde
gerçekleştirilmeyecek ancak mesai saatleri dışında işlem yapılacağına ilişkin
talebi takip eden ilk iş gününün mesai başlangıcından önce
gerçekleştirilecekse en son iş gününün mesai bitiminin,en geç bir saat
öncesine kadar ihracat beyannamesinin tescil edildiği gümrük müdürlüğüne
talepte bulunulur. Bu talep dördüncü fıkrada belirtilen bildirimin hangi
tarihte ve yaklaşık hangi saatte yapılacağı bilgisini içerir. Mesai saatleri
dışında işlem yapılmak istenilmesi halinde global mesai uygulamasından
yararlanılması gerekir.
|
İzinli gönderici yetkisi kapsamı eşyanın gümrük işlemleri
MADDE 84 –
“(11) Yedinci ve duruma
göre sekizinci fıkradaki işlemlerin bitimini müteakip;
a) İzinli gönderici, aracında taşıyacağı eşyaya ilişkin
ihracat beyannamesi veya beyannamelerinin tescil numaralarını içeren transit
beyanını elektronik ortamda gümrük idaresine iletir.
b) Araç izinli gönderici tarafından mühürlenir.
c) Transit beyannamesinde teminat verilmesi gereken hallerde
sadece kapsamlı teminat kullanılabilir.
ç) Transit beyannamesi için teminat verilmesi gereken
hallerde, hareket idaresince yapılan teminat kontrolü izinli gönderici
tarafından yapılır.
d) Transit süresi sistem tarafından her bir transit
beyannamesi bazında otomatik olarak verilir.
e) Bu fıkranın uygulanmasında, TIR Karnesi kapsamında
yapılacak işlemlere ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.”
“(15) İzinli gönderici yetkisi kapsamında eşyanın ihraç
edilmek üzere bulunduğu tesislerden çıkışına yönelik işlemler için fazla
mesai uygulaması aşağıdaki esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir:
a) Fazla mesai talebi ile eşyanın tesislerden çıkışına yönelik
işlemlerin aynı gün içerisinde yapılacak olması halinde o günün mesai
bitiminin en geç bir saat öncesine kadar fazla mesai uygulaması için talepte
bulunulur.
b) Taşınacak eşyanın tesislerden çıkışına yönelik işlemler ile
mesai saatleri dışında işlem yapılacağına ilişkin talep aynı takvim günü
içerisinde gerçekleştirilmeyecek ancak mesai saatleri dışında işlem
yapılacağına ilişkin talebi takip eden ilk iş gününün mesai başlangıcından
önce gerçekleştirilecekse en son iş gününün mesai bitiminin en geç bir saat
öncesine kadar fazla mesai uygulaması için talepte bulunulur.
c) Fazla mesai uygulamasına ilişkin talep taşınacak olan
eşyaya ilişkin ihracat beyannamesinin tescil edildiği gümrük müdürlüğüne
yapılır ve eşyanın tesislerden çıkış işleminin hangi tarihte ve yaklaşık
hangi saatte yapılmak istenildiği bilgisini içerir.
ç) (a) veya (b) bendi uyarınca herhangi bir talepte
bulunulmamışsa;
1) Yedinci fıkranın uygulandığı durumlarda, eşyanın
tesislerden mesai saatleri dışında çıkışına fazla mesaiye ilişkin hükümler
uygulanmaksızın izin verilir.
2) Sekizinci fıkranın (a) bendinin uygulandığı durumlarda,
eşya muayene işlemi başlatılıncaya kadar bekletilir, eşyanın muayene işlemi
en geç bir sonraki iş gününün başlangıcını takip eden üç saat içerisinde
başlatılır.
3) Sekizinci fıkranın (b) bendinin uygulandığı durumlarda,
beyanname eki belgelerin ilgili gümrük müdürlüğüne bir sonraki iş günü mesai
saatleri içerisinde ibraz edilmesi gerekir. Belge kontrolü buna müteakip
başlatılır.
4) Yetki kapsamında taşınacak eşyaya ilişkin on birinci fıkra
uyarınca tescil edilen transit beyanının risk kriterlerine göre kontrole tabi
tutulacak olması halinde bu kontroller duruma göre ikinci veya üçüncü alt
bentte belirtilen muayene veya belge kontrolü işleminin bitimini müteakip
başlatılır.
d) (a) veya (b) bendi uyarınca fazla mesai talebinde bulunulmuşsa
(ç) fıkrasının (2), (3) ve (4) numaralı alt bentlerinde belirtilen işlemler
talep doğrultusunda mesai saatleri dışında gerçekleştirilir.
e) Mesai saatleri dışında yapılacak muayene ile belge kontrolü
işlemleri için global mesai uygulanır.”
|
MADDE 16 – Aynı Yönetmeliğin 88 inci maddesinin ikinci
fıkrasının (a) bendinde yer alan “güvenli park alanından” ibaresi “tesisten”
olarak değiştirilmiştir. |
… |
.. |
MADDE 17 – Aynı Yönetmeliğin 91 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “96 ncı madde uyarınca izinli alıcı yetkisine de sahip
olan izinli göndericiler tarafından” ibaresi “İzinli gönderici yetkisi sahibi
tarafından” olarak değiştirilmiş ve birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan
“ve 99 uncu madde uyarınca izinli alıcı” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır. |
MADDE 91 – (1)
96
ncı madde uyarınca izinli alıcı yetkisine de sahip olan izinli
göndericiler tarafından, eşya aynı taşıma aracına birden fazla tesisten ayrı
ayrı yüklenerek ihraç edilmek üzere taşınabilir. Bu kapsamda yapılacak
parsiyel taşımacılık sadece aşağıda belirtilen tesisler arasında yapılabilir.
a) Taşıyıcının 78 inci madde uyarınca izinli gönderici ve 99 uncu madde uyarınca izinli alıcı yetkisi kapsamında işlem yapılmak üzere yetkilendirilmiş
olan kendi tesisleri, |
MADDE 91 – (1) İzinli gönderici yetkisi sahibi tarafından, eşya
aynı taşıma aracına birden fazla tesisten ayrı ayrı yüklenerek ihraç edilmek
üzere taşınabilir. Bu kapsamda yapılacak parsiyel taşımacılık sadece aşağıda
belirtilen tesisler arasında yapılabilir.
a) Taşıyıcının 78 inci madde uyarınca izinli gönderici
yetkisi kapsamında işlem yapılmak üzere yetkilendirilmiş olan kendi
tesisleri, |
MADDE 18 – Aynı Yönetmeliğin 94 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. |
İzinli gönderici yetkisinin askıya alınması
MADDE 94 –1/ e)
İzinli gönderici yetkisi kapsamında gümrük müdürlüğüne talepte
bulunulmaksızın mesai saatleri dışında işlem yapılması,
|
İzinli gönderici yetkisinin askıya alınması
MADDE 94 –1/ “e) 84 üncü maddenin on
beşinci fıkrası uyarınca gümrük müdürlüğüne talepte bulunulmaksızın izinli
gönderici yetkisi kapsamında taşınacak muayene veya belge kontrolüne tabi
eşyanın mesai saatleri dışında bulunduğu tesislerden çıkarılması,”
|
MADDE 19 – Aynı Yönetmeliğin 96 ncı maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, (3) numaralı alt bendi yürürlükten kaldırılmış ve aynı fıkraya
aşağıdaki bent eklenmiştir. |
İzinli alıcı yetkisi
MADDE 96 – (1) b) Başvuru yılından bir
önceki takvim yılı veya başvurunun yapıldığı ayın ilk gününden geriye dönük
bir yıl içerisinde aşağıdaki koşullardan en az birini sağlamak:
2) En az beş yüz özet beyan kapsamında işlem yapmış olmak,
3) Toplam 500 transit beyanı (TIR Karnesi dâhil) ve özet beyan
kapsamında işlem yapmış olmak.
|
İzinli alıcı yetkisi
MADDE 96 – (1)
“2) En az üç yüzü transit
beyanı (TIR Karnesi dâhil) olmak kaydıyla, toplam beş yüz transit beyanı ve
özet beyan kapsamında işlem yapmış olmak.”
“e) Yetki kapsamında kullanılacak en az bir tesise sahip olmak.”
|
MADDE 20 – Aynı Yönetmeliğin 130 uncu maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. |
İthalatta yerinde gümrükleme kapsamı tesislerdeki güvenli depolama
alanı ve güvenli park alanı
MADDE 130 –
(2) Aşağıda belirtilen hallerde ithalatta yerinde gümrükleme
izni kapsamı eşyanın bekletilebileceği ve birinci fıkrada belirtilen
özelliklere sahip ancak kapalı olma zorunluluğu olmayan, güvenli park
alanının bulunması gerekir.
a) Ağırlığı, boyutları veya niteliği bakımından kapalı bir
alanda muhafazası mümkün olmayan eşyanın getirildiği taşıttan boşaltıldıktan
sonra ithal edilecek olması,
b) Eşyanın ithalat işlemleri tamamlanıncaya kadar getirildiği
konteyner içerisinde bekletilerek ithal edilecek olması,
c) İthal edilecek eşyanın 135 inci madde uyarınca kırk sekiz
saat içerisinde getirildiği taşıttan boşaltılmadan ithal edilecek olması.
Taşıma aracı bu alana tesise varış bildirimi sonrasında ve 135 inci veya 136
ncı maddedeki işlemler başlatılmadan önce konularak, duruma göre eşyanın
ithaline ilişkin işlemler tamamlanıncaya kadar veya taşınan eşya bu alana
boşaltılana kadar bekletilir. |
İthalatta yerinde gümrükleme kapsamı tesislerdeki güvenli
depolama alanı ve güvenli park alanı
MADDE 130 –
“(2) Aşağıda belirtilen
hallerde ithalatta yerinde gümrükleme izni kapsamı eşyanın bekletilebileceği
ve birinci fıkrada belirtilen özelliklere sahip ancak kapalı olma zorunluluğu
olmayan, güvenli park alanının bulunması gerekir. Taşıma aracı bu alana
tesise varış bildirimi sonrasında ve 135 inci veya 136 ncı maddedeki işlemler
başlatılmadan önce konularak, duruma göre eşyanın ithaline ilişkin işlemler
tamamlanıncaya kadar veya taşınan eşya bu alana boşaltılana kadar bekletilir.
a) Ağırlığı, boyutları veya niteliği bakımından kapalı bir
alanda muhafazası mümkün olmayan eşyanın getirildiği taşıttan boşaltıldıktan
sonra ithal edilecek olması,
b) Eşyanın ithalat işlemleri tamamlanıncaya kadar getirildiği
konteyner içerisinde bekletilerek ithal edilecek olması,
c) İthal edilecek eşyanın 135 inci madde uyarınca kırk sekiz
saat içerisinde getirildiği taşıttan boşaltılmadan ithal edilecek olması.”
|
MADDE 21 – Aynı Yönetmeliğin 153 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir. |
MADDE 153 – (1) Sertifika için aranan
koşullar ve/veya sertifika kapsamında kullanılan yetkiler için aranan ek
koşullardan herhangi birinde değişiklik ortaya çıkması durumunda, ortaya
çıkan değişikliğin, sertifika sahibince, sertifikayı düzenlemiş olan bölge
müdürlüğüne gecikmeksizin bildirilmesi zorunludur.
(2) Adına düzenlenmiş sertifikanın, sertifika kapsamı hak ve
yetkilerin, 15 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen sertifika
numarasının, 45 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen onaylanmış
ihracatçı (A.TR) yetki numarasının, 52 nci maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen onaylanmış ihracatçı (EUR) yetki numarasının, 57 nci maddenin
altıncı fıkrasında belirtilen onaylanmış ihracatçı (İYG) yetki numarasının,
76 ncı maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen izinli gönderici yetki
numarasının, 96 ncı maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen izinli alıcı yetki
numarasının, 121 inci maddenin altıncı fıkrasında belirtilen ithalatta
yerinde gümrükleme yetki numarasının, 72 nci maddenin birinci fıkrası ile 92
nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen özel tipte mühürlerin başkası
tarafından kullanıldığının öğrenilmesi halinde, durumun sertifikayı
düzenlemiş olan bölge müdürlüğüne gecikmeksizin bildirilmesi zorunludur.
(3) Sertifika sahibi, sertifika için aranan koşullar ve/veya
sertifika kapsamında kullanılan yetkiler için aranan ek koşulların sağlanmaya
devam edilip edilmediğinin tespitine yönelik olarak gümrük idaresi tarafından
yapılacak kontroller için gerekli her türlü kolaylığı sağlamak zorundadır.
(4) Ek-2’de yer alan soru formu, sertifika sahibi tarafından, sertifikanın düzenlendiği
tarihten itibaren üç yılda bir kez güncellenerek sertifika sahibinin mevcut
durumunu yansıtacak şekilde hazırlanır.
(5) Dördüncü fıkrada belirtilen şekilde hazırlanan soru formu,
sertifikanın düzenlendiği tarihten sonraki 12 aylık dönemlerin sonuna tekabül
eden tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar hazırlanarak düzenlendikleri
tarihi izleyen 15 iş günü içerisinde sertifikayı düzenlemiş olan bölge
müdürlüğüne gönderilir.
(6) Yetkilendirilmiş yükümlü statüsünün karşılıklı tanınmasına
ilişkin olarak yapılacak anlaşmalar gereği karşılanması zorunlu ilave
koşulların ya da uluslararası arz zincirinin güvenliği veya ticari hayatın
gerekliliği için yeni koşulların ortaya çıkması nedeniyle, bu Yönetmeliğe ek
koşul konulması ya da Yönetmelikte yer alan mevcut koşulların karşılanması
için Bakanlıkça belirlenecek değerlendirme kriterlerinde değişiklik yapılması
halinde, sertifika sahiplerine bu koşulları karşılaması için altı ay süre
tanınır. Sertifika sahibinin bu sürenin sonuna kadar ek koşulları sağlayarak
bu koşulları sağladığını ya da bu ek koşulları verilen süre içerisinde
tamamlayamayacağını gerekçesiyle birlikte sertifikayı düzenlemiş olan bölge
müdürlüğüne bildirmesi gerekir.
(7) 6 ncı ve 8 inci maddede belirtilen ve sertifika başvurusunun
değerlendirilmesi sırasında yapılan yerinde inceleme ile bu inceleme
sonuçlarını değerlendirmeye yönelik puanlama sonucunda karşılandığı tespit
edilen koşullardan bir veya daha fazlasına yönelik olarak Genel Müdürlük
tarafından ileride bazı risklerin oluşabileceğinin tespit edilmesi halinde,
karşılanan bu koşulların sertifika sahibi tarafından gözden geçirilmesi ve
belirlenen risklerin giderilmesine yönelik ek önlemler alınması için altı ay
süre tanınır. Sertifika sahibinin bu sürenin sonuna kadar gerekli önlemleri
alarak ya da gerekli önlemleri verilen süre içerisinde alamayacağını
gerekçesiyle birlikte Genel Müdürlüğe bildirmesi gerekir.
|
“MADDE 153 – (1)
Sertifika için aranan koşullar ve/veya sertifika kapsamında kullanılan
yetkiler için aranan ek koşullardan herhangi birinde veya koşulların karşılanmasını
sağlayan unsurlarda sertifikanın ya da sertifika kapsamı yetkilerin
kaybedilmesine neden olabilecek bir değişiklik ortaya çıkması durumunda,
ortaya çıkan değişikliğin, sertifika sahibince, sertifikayı düzenlemiş olan
bölge müdürlüğüne gecikmeksizin bildirilmesi zorunludur.
(2) Sertifikalandırma sırasında mevcut olmayan ancak sertifika
alındıktan sonra gerçekleşen yeni bir hizmet alımı olması, sözleşme
yapılması, taahhüt alınması gibi durumlarda, sertifikanın alınmasında
sağlanan tüm koşullara uygun şekilde işlem yapılması
zorunludur. Söz konusu unsurların yetkilendirilmiş yükümlü
statüsünün tanınması için aranan koşulları karşılamadığının tespiti halinde
155 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca işlem yapılır.
(3) Adına düzenlenmiş sertifikanın, sertifika kapsamı hak ve
yetkilerin, 15 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen sertifika
numarasının, 45 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen onaylanmış
ihracatçı (A.TR) yetki numarasının, 52 nci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
onaylanmış ihracatçı (EUR) yetki numarasının, 57 nci maddenin altıncı
fıkrasında belirtilen onaylanmış ihracatçı (İYG) yetki numarasının, 76 ncı
maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen izinli gönderici yetki numarasının, 96
ncı maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen izinli alıcı yetki numarasının, 121
inci maddenin altıncı fıkrasında belirtilen ithalatta yerinde gümrükleme
yetki numarasının, 72 nci maddenin birinci fıkrası ile 92 nci maddenin
birinci fıkrasında belirtilen özel tipte mühürlerin başkası tarafından
kullanıldığının öğrenilmesi halinde, durumun sertifikayı düzenlemiş olan
bölge müdürlüğüne gecikmeksizin bildirilmesi zorunludur.
(4) Sertifika sahibi, sertifika için aranan koşullar ve/veya
sertifika kapsamında kullanılan yetkiler için aranan ek koşulların sağlanmaya
devam edilip edilmediğinin tespitine yönelik olarak gümrük idaresi tarafından
yapılacak kontroller için gerekli her türlü kolaylığı sağlamak zorundadır.
(5) Ek-2’de yer alan soru formu, sertifika sahibi tarafından,
sertifikanın düzenlendiği tarihten itibaren üç yılda bir kez güncellenerek
sertifika sahibinin mevcut durumunu yansıtacak şekilde hazırlanır. Genel
Müdürlük, gerekli görmesi halinde, soru formunun üç yıllık periyotlar dışında
da güncellenmesini isteyebilir.
(6) Beşinci fıkrada belirtilen şekilde hazırlanan soru formu,
sertifikanın düzenlendiği tarihten sonraki otuz altı aylık dönemlerin sonuna
tekabül eden tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar hazırlanarak
düzenlendikleri tarihi izleyen 15 iş günü içerisinde sertifikayı düzenlemiş
olan bölge müdürlüğüne gönderilir.
(7) Yetkilendirilmiş yükümlü statüsünün karşılıklı tanınmasına
ilişkin olarak yapılacak anlaşmalar gereği karşılanması zorunlu ilave
koşulların ya da uluslararası arz zincirinin güvenliği veya ticari hayatın
gerekliliği için yeni koşulların ortaya çıkması nedeniyle, bu Yönetmeliğe ek
koşul konulması ya da Yönetmelikte yer alan mevcut koşulların karşılanması
için Bakanlıkça belirlenecek değerlendirme kriterlerinde değişiklik yapılması
halinde, sertifika sahiplerine bu koşulları karşılaması için altı ay süre
tanınır. Sertifika sahibinin bu sürenin sonuna kadar ek koşulları sağlayarak
bu koşulları sağladığını ya da bu ek koşulları verilen süre içerisinde
tamamlayamayacağını gerekçesiyle birlikte sertifikayı düzenlemiş olan bölge
müdürlüğüne bildirmesi gerekir.
(8) 6 ncı ve 8 inci maddede belirtilen ve sertifika
başvurusunun değerlendirilmesi sırasında yapılan yerinde inceleme kapsamında
Ek-7’de yer alan inceleme değerlendirme formunda belirlenen kriterlere göre
karşılandığı tespit edilen koşullardan bir veya daha fazlasına yönelik olarak
Genel Müdürlük tarafından ileride bazı risklerin oluşabileceğinin tespit
edilmesi halinde, karşılanan bu koşulların sertifika sahibi tarafından gözden
geçirilmesi ve belirlenen risklerin giderilmesine yönelik ek önlemler
alınması için altı ay süre tanınır. Sertifika sahibinin bu sürenin sonuna
kadar gerekli önlemleri alarak ya da gerekli önlemleri verilen süre
içerisinde alamayacağını gerekçesiyle birlikte Genel Müdürlüğe bildirmesi
gerekir.”
|
MADDE 22 – Aynı Yönetmeliğin 154 üncü maddesinin, altıncı
fıkrasında yer alan “153 üncü maddenin yedinci fıkrası” ibaresi “153 üncü
maddenin sekizinci fıkrası” olarak ve yedinci fıkrasında yer alan “153 üncü
maddenin dördüncü fıkrasında” ibaresi “153 üncü maddenin beşinci fıkrasında”
olarak değiştirilmiş, sekizinci fırkası yürürlükten kaldırılmış ve onuncu
fıkrasında yer alan “üç ay” ibaresi “bir ay” olarak değiştirilmiştir. |
..
(8) 158 inci madde uyarınca düzenlenen raporda tespit edilen
usulsüzlüklere ilişkin cezalar ile aynı dönem için gümrük idaresince 159 uncu
madde uyarınca yapılacak kontroller neticesinde tespit edilen usulsüzlüklere
ilişkin cezalar arasındaki fark, Bakanlıkça belirlenecek kriterlere göre
raporun yetersizliği sonucu doğuracak nitelikte ise sertifika üç ay süreyle
askıya alınır.
(10) Sertifika sahibinin, bilgisi dışında, kanun ve uluslararası
anlaşmalarla ithali, ihracı veya transiti yasaklanmış eşyanın taşınması veya
karayolu taşıtı ya da konteynerlerin insan ticareti veya göçmen kaçakçılığına
konu edilmesi ya da bunlara teşebbüs edilmesi nedeniyle, araç sürücüsü ya da
taşıma yaptırdığı yetkilendirilmiş yükümlü olmayan kişinin yönetim kurulu
üyeleri, sermayesinin yüzde onundan fazlasına sahip gerçek kişi
sermayedarları ve/veya dış ticaret işlemlerinde temsil yetkisini haiz
çalışanları hakkında 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinden sayılan
kanunlar uyarınca başlatılan inceleme ve soruşturma sonucunda cumhuriyet savcılığı
tarafından dava açıldığının öğrenilmesi durumunda sertifika üç ay askıya
alınır. |
…
…
(10) Sertifika sahibinin, bilgisi dışında, kanun ve
uluslararası anlaşmalarla ithali, ihracı veya transiti yasaklanmış eşyanın
taşınması veya karayolu taşıtı ya da konteynerlerin insan ticareti veya
göçmen kaçakçılığına konu edilmesi ya da bunlara teşebbüs edilmesi nedeniyle,
araç sürücüsü ya da taşıma yaptırdığı yetkilendirilmiş yükümlü olmayan
kişinin yönetim kurulu üyeleri, sermayesinin yüzde onundan fazlasına sahip
gerçek kişi sermayedarları ve/veya dış ticaret işlemlerinde temsil yetkisini
haiz çalışanları hakkında 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinden
sayılan kanunlar uyarınca başlatılan inceleme ve soruşturma sonucunda
cumhuriyet savcılığı tarafından dava açıldığının öğrenilmesi durumunda
sertifika bir ay askıya alınır. |
MADDE 23 – Aynı Yönetmeliğin 155 inci maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendinde yer alan “153 üncü maddenin altıncı fıkrası” ibaresi
“153 üncü maddenin yedinci fıkrası” olarak değiştirilmiştir. |
… |
… |
MADDE 24 – Aynı Yönetmeliğin 158 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. |
Sertifika kapsamında gerçekleştirilen gümrük işlemlerinin yıllık
faaliyet raporuna bağlanması
MADDE 158 – (1) Sertifikanın
düzenlendiği tarihten sonraki her on iki aylık dönem sonunda sertifika
kapsamında gerçekleştirilen gümrük işlemlerinin usulüne uygun olarak yapılıp
yapılmadığı 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (f) bendinin ikinci alt
bendinde sayılan özellikteki tüzel kişilerce bu dönemlerin sonuna tekabül
eden tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar incelenir ve bu inceleme
neticesinde usul ve esasları Bakanlıkça belirlenecek olan yıllık faaliyet
raporu düzenlenir. |
Sertifika kapsamında gerçekleştirilen gümrük işlemlerinin
yıllık faaliyet raporuna bağlanması
MADDE 158 –
(1) Sertifikanın
düzenlendiği tarihten sonraki her on iki aylık dönem sonunda sertifika
kapsamında gerçekleştirilen gümrük işlemlerinin usulüne uygun olarak yapılıp
yapılmadığı sertifika sahibince bu dönemlerin sonuna tekabül eden tarihi
izleyen üçüncü ayın sonuna kadar incelenir. Sertifika sahibi söz konusu
incelemeyi hizmet alımı yoluyla da yaptırabilir. Bu inceleme neticesinde
transit işlemlerine ilişkin olarak Ek-22/B’de, diğer gümrük işlemlerine
ilişkin olarak Ek-22/A’da yer alan formata uygun yıllık faaliyet raporu
düzenlenir. Faaliyet raporunun hazırlanmasına esas teşkil edecek inceleme
için aşağıda yer alan hususlar dikkate alınır:
a) Transit işlemlerine ilişkin inceleme, inceleme dönemi
içerisinde düzenlenmiş transit beyanlarının transit beyannameleri ve TIR
karnesi kapsamı transit beyanları ayrı ayrı olmak üzere toplamda en az yüzde
yirmisi seçilerek gerçekleştirilir.
b) Diğer gümrük işlemlerine ilişkin inceleme, inceleme dönemi
içerisinde tescil edilmiş olan ve yeşil hatta işlem gören beyannamelerin
ihracata ve ithalata ilişkin beyannameler ayrı ayrı olmak üzere toplamda en
az yüzde yirmisi seçilerek gerçekleştirilir,
c) İncelenecek transit beyanlarının seçiminde Ek-22/B’de yer
alan yıllık faaliyet raporunun 5 no’lu bölümünde belirtilen hususlar dikkate
alınır,
ç) İncelenecek diğer beyanlarının seçiminde
Ek-22/A’de yer alan yıllık faaliyet raporunun 5 no’lu bölümünde belirtilen
hususlar dikkate alınır,
d) İncelenecek beyan/beyannamelerin seçimi tüm inceleme
dönemini yansıtacak şekilde yapılır, daha çok beyan/beyannamenin tescil
edildiği aylara ilişkin daha fazla sayıda beyan/beyanname seçilirken, daha az
beyan/beyannamenin tescil edildiği aylara ilişkin daha az sayıda
beyan/beyanname seçilir,
e) İncelenecek beyan/beyannameler tüm unsurlarıyla incelenir
kısmen incelemeye tabi tutulmaz,
f) İncelenecek beyan/beyannamelerin doğruluğunun tevsiki için
firma bünyesinde saklanan muhasebe kayıtları, stok kayıtları, depo giriş
çıkış kayıtları gibi her türlü bilgi ve belgeden faydalanılması esastır.”
|
MADDE 25 – Aynı Yönetmeliğin 159 uncu maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. |
Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası kapsamında gerçekleştirilen
işlemlerin sonradan kontrolü
MADDE 159 – (1)
Yetkilendirilmiş yükümlülerce gerçekleştirilen gümrük işlemleri Sonradan
Kontrol ve Riskli İşlemlerin Kontrolü Yönetmeliği kapsamında planlı bir
şekilde sonradan kontrole tabi tutulur.
(2) Birinci fıkra uyarınca yapılacak sonradan kontrolde 158 inci
madde uyarınca hazırlanan rapor da dikkate alınır.
(3) Yürütülen sonradan kontrol sırasında yetkilendirilmiş
yükümlülerin sertifikalandırmaya ilişkin koşulları taşımaya devam edip
etmediği de kontrol edilir.
|
“Yetkilendirilmiş
yükümlü sertifikası ve sertifika kapsamı yetki ve izinlerin koşullarına
ilişkin ön izleme
MADDE 159 – (1) 12 nci maddenin
yedinci ve sekizinci fıkrasında yer alan ön incelemeye konu koşulların
karşılanıp karşılanmadığı, sertifikanın düzenlendiği tarihten itibaren her üç
yılda bir sertifikayı düzenleyen bölge müdürlüğü tarafından, bu koşulların
tevsikine ilişkin belgeler ile Bakanlık veri tabanları üzerinden yapılacak ön
izleme ile tespit edilir.
(2) Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası ve sertifika kapsamı
yetki ve izinlerin verilmesine ilişkin koşulların ön izlemesi 12 nci maddede
belirtilen ön inceleme usul ve esasları çerçevesinde gerçekleştirilir.
(3) Bu madde uyarınca yürütülen ön izleme faaliyetinin olumlu
sonuçlanması halinde, ön izleme faaliyetinin sonuçları ile 153 üncü maddenin
beşinci fıkrası uyarınca sertifika sahibi tarafından hazırlanan Ek-2’de yer
alan güncel soru formu ile bu madde uyarınca daha önce izleme yapılmamışsa
sertifikanın düzenlenmesinden sonra hazırlanan, izleme yapılmışsa bir önceki
izlemeden sonra hazırlanan 158 inci madde uyarınca düzenlenmiş tüm yıllık
faaliyet raporları ön izlemenin tamamlanmasını takip eden beş iş günü içerisinde
Genel Müdürlüğe iletilir.
(4) Genel Müdürlükçe veya sertifikayı düzenleyen bölge
müdürlüğünce gerekli görülen hallerde üç yıllık periyotlar dışında da ön
izleme yapılmasına karar verilebilir.”
|
MADDE 26 – Aynı Yönetmeliğin 160 ıncı maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. |
Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası ve sertifika kapsamı yetki ve
izinlerin koşullarının izlenmesi
MADDE 160 – (1) Yetkilendirilmiş
yükümlü sertifikası ve sertifika kapsamı yetki ve izinlerin verilmesine
ilişkin koşullar ile sertifika kapsamı yetki ve izinler için aranan ek
koşulların sağlanmaya devam edilip edilmediği sertifikayı düzenlemiş olan
bölge müdürlüğü ve gerekli olduğunda Genel Müdürlük tarafından düzenli olarak
takip edilir.
(2) Birinci fıkra uyarınca yapılacak işlemlerde 153 üncü
maddenin dördüncü fıkrası uyarınca hazırlanan Ek-2’de yer alan soru formu da dikkate alınır.
(3) Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası ve sertifika kapsamı
yetki ve izinlerin verilmesine ilişkin koşulların izlenmesine ilişkin usul
ve esasları belirlemeye Bakanlık yetkilidir. |
“Yetkilendirilmiş
yükümlü sertifikası ve sertifika kapsamı yetki ve izinlerin koşullarına
ilişkin yerinde izleme ve gümrük işlemlerinin geriye dönük kontrolü
MADDE 160 – (1) 13 üncü maddenin
ikinci ve altıncı fıkrasında yer alan yerinde incelemeye konu koşulların
karşılanıp karşılanmadığı, sertifikanın düzenlendiği tarihten itibaren her üç
yılda bir sonradan kontrol yetkilisi tarafından sertifika sahibinin
tesislerinde gerçekleştirilecek yerinde izleme ile tespit edilir.
(2) Bu madde uyarınca yapılacak yerinde izleme ve inceleme
faaliyetleri 13 üncü maddede belirtilen yerinde inceleme usul ve esasları
çerçevesinde gerçekleştirilir.
(3) Yerinde izleme sırasında, sertifika sahibince birinci
fıkrada belirtilen dönem içerisinde gerçekleştirilen gümrük işlemleri de
geriye dönük olarak Sonradan Kontrol ve Riskli İşlemlerin Kontrolü
Yönetmeliği ile belirlenen sonradan kontrole ilişkin usul ve esaslar
çerçevesinde kontrol edilir.
(4) Birinci ve ikinci fıkrada yer alan yerinde izleme
faaliyetine 159 uncu maddenin üçüncü fıkrasında sayılan belgelerin Genel
Müdürlüğe iletilmesinden sonra başlanır.
(5) Birinci ve ikinci fıkra uyarınca yapılacak işlemlerde 153
üncü maddenin beşinci fıkrası uyarınca hazırlanan Ek-2’de yer alan güncel
soru formu ile 158 inci madde uyarınca hazırlanan yıllık faaliyet raporu da
dikkate alınır.
(6) Bu madde uyarınca yürütülen yerinde izleme
faaliyetinin sonuçlarını içerecek şekilde hazırlanan yerinde inceleme değerlendirme
formu ile gümrük işlemlerinin kontrol sonuçları yerinde izlemenin
tamamlanmasını takip eden beş iş günü içerisinde Genel Müdürlüğe iletilir.
(7) Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası sahiplerinin beyan
ve/veya beyannameleri sertifikayı düzenleyen bölge müdürlüğünce Bakanlıkça
belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde incelenir. Bu incelemede inceleme
yapılan döneme ilişkin 158 inci madde uyarınca hazırlanan yıllık faaliyet
raporu da dikkate alınır.
(8) Genel Müdürlükçe gerekli görülen hallerde üç yıllık
periyotlar dışında da yerinde izleme yapılmasına karar verilebilir.
|
MADDE 27 – Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir. |
Yeni geçici Madde Eklenmiştir. |
“Mevcut
yetkilendirilmiş yükümlülerin izlenmesi
GEÇİCİ MADDE 5 – (1) Bu maddeyi ihdas
eden Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla üç yılı aşkın süredir
sertifika sahibi olan firmalar için 160 ıncı maddenin birinci fıkrası
uyarınca yapılacak yerinde izleme faaliyeti, bu maddeyi ihdas eden
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte bir kez ve devamında sertifikanın
düzenlendiği tarihten itibaren her üç yılda bir gerçekleştirilir.
(2) Bu maddeyi ihdas eden Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarih
ile yürürlüğe girdikten sonraki altı aylık süre aralığında üç yılı aşkın
süredir sertifika sahibi olan firmalar için 160 ıncı maddenin dördüncü
fıkrası uyarınca yapılacak inceleme son üç yıllık dönemi kapsayacak şekilde
yapılır. Bu incelemeye bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı
ay sonra başlanır.
(3) Bu maddeyi ihdas eden Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarih
itibarıyla üç yıldan az süredir sertifika sahibi olan firmalar için 160 ıncı
maddenin birinci fıkrası uyarınca yapılacak yerinde izleme faaliyeti, üç
yıllık sürenin doldurulmasını müteakip bir kez ve devamında sertifikanın
düzenlendiği tarihten itibaren her üç yılda bir gerçekleştirilir.”
“Yerinde inceleme usul ve esasları belirlenmemiş başvuruların
değerlendirilmesi
GEÇİCİ MADDE 6 – (1) 13/1/2018 tarihi
ile bu maddenin yayımı tarihi arasında başvurusu yapılmış ve yerinde inceleme
aşaması başlatılmamış olan başvuruların değerlendirilmesi bu Yönetmeliğin
ilgili hükümlerinde bu maddeyi ihdas eden Yönetmelik ile yapılan
değişiklikler kapsamında değerlendirilir. Bu başvurulara ilişkin
ibraz edilmiş soru formlarının güncellenerek Genel Müdürlüğe ibraz edilmesi
gerekir.”
|
MADDE 28 – Aynı Yönetmeliğin EK-2 ve Ek-8’i ekteki şekilde
değiştirilmiş, mülga EK-7’si ekteki şekilde yeniden düzenlenmiş ve aynı
Yönetmeliğe EK-22/A ve EK-22/B eklenmiştir. |
.. |
.. |
MADDE 29 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 30 – Bu
Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
|
Ekleri için
tıklayınız. |
|
Söz konusu Yönetmelik Maddelerine Aşağıdaki Link Vasıtasıyla
erişim sağlayabilirsiniz.
http://www.resmigazete.gov.tr/mukerrer/20180625M1-32.htm
|