MEVZUAT DUYURUSU |
Konu
Danıştay, YGM ile İlgili Gümrük Yönetmelik Değişikliğinin Yürütmesinin Durdurulmasına Karar Verdi. |
MEVZUAT METNİ |
Danıştay
15. Dairesi tarafından 30.06.2015 tarih ve 29402 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanarak yürürlüğe giren Gümrük Yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair
Yönetmeliğin Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirlerinin yetkilerinin sona erdirilmesine
ilişkin davalı idarelerin savunması alındıktan ya da yasal savunma süresi
geçtikten sonra yeniden bir karar verilinceye kadar yürütmesinin durdurulmasına
07/07/2015 tarihinde oybirliği ile karar verilmiş olup, söz konusu Danıştay
kararı ekte istifadenize sunulmuştur.
Söz konusu karar irdelendiğinde: 1. Danıştay veya idari mahkemelerinin
önüne gelen bir davada "yürütmenin durdurulması yönünde karar verebilmesi
için iki temel kriterin bir arada olması gerekir. Bunlar; a. İdari işlemin uygulanması halinde
telafisi güç veya imkânsız zararların dogması ari işlemin uygulanması halinde
telafisi güç veya imkânsız zararların dogması b. İdari işlemin açıkça hukuka aykırı bulunması
Gerekir.
Danıştay "YÜRÜTMENİN DURDURULMASI" yönünde karar verdiğine göre
2577 Sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 27 nci Maddesinde ön görülen bu iki
şartın da gerçekleşmiş olduğundan bakanlığın savunması alınmaksızın yürütmeyi
durdurma kararı verilmiştir. 2. Uygulanmakla etkisi tükenecek olan
idari işlemlerin" uygulanmaları durumunda geri döndürülemez sonuçlara yol
açma olasılığı, 3. Hukuk Devleti Vurgusu, 4. 4458 sayılı Gümrük Kanunun 10.
maddesinin 1. fıkrasının (c) bendinde gümrük idaresinin gümrük mevzuatının
doğru olarak uygulanması için gerekli gördüğü bütün önlemleri alabileceği; bu
çerçevede, eşyanın gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi
tutulmasına ilişkin gerekli gördüğü bir kısım tespit işlemlerinin, belirleyeceği
niteliklere sahip gümrük müsavirleri eliyle yürütülmesine ilişkin usul ve
esasları düzenlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır. Söz konusu Kanunu'nun
verdiği bu yetkiye dayalı olarak davalı idare tarafından 07.10.2009 tarih ve
27369 mükerrer sayılı Resmi Gazete ‘de yayımlanarak yürürlüğe giren Gümrük
Yönetmeliği ile "Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği" kurumu
oluşturulduğu, 5. Yetkilendirilmiş gümrük müşavirliği
ile ilgili müsteşarlığa yetki veren 4458 sayılı Gümrük Kanunu 10. maddesinin
gerekçesinde, müsteşarlığın bir kısım tespit işlemlerini, belirleyeceği
niteliklere sahip gümrük müsavirleri eliyle yürütülmesinde yetkili olduğu,
bununla gümrük mevzuatının doğru olarak uygulanmasını temine ilişkin
faaliyetlerin etkili biçimde sürdürülmesinin hedeflendiği, 6. Yukarıdaki mevzuat hükümlerinin
birlikte değerlendirilmesinden, yetkilendirilmiş gümrük müşavirliği
müessesesinin düzenlenmesinde, bürokratik işlemlerin azaltılması, gümrük
işlemlerinin daha hızlı sürede sonlandırılması ve böylelikle vatandaşa daha
kaliteli ve etkili kamu hizmeti sunulması ile birlikte teknik bilgi ve uzmanlık
gerektiren gümrük mevzuatının doğru olarak uygulanmasını temine ilişkin
faaliyetlerin etkili biçimde sürdürülmesinin hedeflendiği,
7. "4458 sayılı Gümrük Kanunun 10/c
maddesi ile kanun koyucunun bu alandaki düzenleme yetkisinin kullanılması,
düzenlenmesi konusundaki takdir yetkisinin gümrük idaresine bırakıldığı"
yönündeki Bakanlık gerekçesinin gerçeği yansıtmadığı,
8. Bakanlığın öne sürdüğü savların bir
mesleği ortadan kaldırmaya haklı gerekçe olarak gösterilemeyeceği, suç ve
cezanın şahsiliği,
Vbg. nedenler gerekçe gösterilerek yürütmenin durdurulmasına
karar verilmiştir.
Söz konusu kararda özetle, 4458 sayılı Gümrük Kanunu 10.
maddesinin 1. fıkrasının (c) bendi uyarınca kanun koyucunun yetkilendirilmiş
gümrük Müşavirlerinin yürüttükleri hizmeti kamusal hizmet niteliğinde gördüğü,
idarenin daha önce devlet memurlarına yaptırdığı bir çok gümrük işlemini,
bilgi, tecrübe ve güven esasına dayalı olarak belirleyeceği niteliklere sahip
gümrük müsavirleri eliyle yürütülmesi gerektiği seklinde düzenlemeye yer
verildiği, idareye bu konuda takdir hakkının tanınmadığı görüldüğünden yetkilendirilmiş
gümrük müşavirlerinin yetkilerinin sona erdirilmesine ilişkin dava konusu
yönetmelik hükümlerinin anılan Kanun hükmüne aykırı şekilde tesis edildiğinin
anlaşıldığı ve dava konusu yönetmelik maddelerinin yürürlük tarihi de dikkate
alındığında uygulanmakla etkisi tükenecek idari işlemler niteliğinde olduğu
sonucuna varılmıştır. T.C. D A N I S T A Y ONBESINCI DAIRE EsasNo : 2015/5712
Davacılar ve Yürütmenin Durdurulmasını Isteyenler: 1- Mersin Gümrük Müsavirleri Dernegi 2- Bursa Gümrük Müsavirleri Dernegi 3- Istanbul Gümrük Müsavirleri Dernegi 4- Izmir Gümrük Müsavirleri Dernegi 5- Ankara Gümrük Müsavirleri Dernegi 6- Nadir Elibol
Vekilleri : Av. Olgun Tuncay Ayvacı Elgün Sokak No:8/13Kızılay Çankaya/ANKARA
Davalı: Gümrük ve Ticaret Bakanlıgı
Istemin Özeti:30.06.2015 tarih ve 29402 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüge giren Gümrük Yönetmeliginde degisiklik yapılmasına dair Yönetmeligin yetkilendirilmis gümrük müsavirlerinin yetkilerinin sona erdirilmesine iliskin 1, 3, 4, 11, 16. ve 17.maddelerinin iptali ve yürütmesinin durdurulması istenilmektedir.
Danıstay Tetkik Hakimi : Hüseyin Aydın Düsüncesi: Dava konusu 30.06.2015 tarih ve 29402 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüge giren Gümrük Yönetmeliginde degisiklik yapılmasına dair Yönetmeligin yetkilendirilmis gümrük müsavirlerinin yetkilerinin sona erdirilmesine iliskin 1, 3, 4, 11, 16. ve 17.maddelerinin yürütmesinin durdurulması istemlerinin bu asamada, davalı idarenin savunması alındıktan ya da yasal savunmasüresigeçtikten sonra yeniden bir karar verilinceye kadar kabul edilmesi gerektigi düsünülmektedir.
TÜRK MILLETI ADINA Hüküm verenDanıstayOnbesinci Dairesi'nce geregi görüsüldü: 2577 sayılı Idari Yargılama Usulü Kanunu'nun 27. maddesinin 2. fıkrasında, Danıstay veya idari mahkemelerin, idari islemin uygulanması halinde telafisi güç veya imkânsız zararların dogması ve idari islemin açıkça hukuka aykırı olması sartlarının birlikte gerçeklesmesi durumunda, davalı idarenin T.C. D A N I S T A Y ONBESINCI DAIRE EsasNo : 2015/5712
savunması alındıktan veya savunma süresi geçtikten sonra gerekçe göstererek yürütmenin durdurulmasına karar verebilecekleri, uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari islemlerin yürütülmesinin, savunma alındıktan sonra yeniden karar verilmek üzere, idarenin savunması alınmaksızın da durdurulabilecegi hükme baglanmıstır. Buna göre, ilke olarak yürütmenin durdurulması istemleri hakkında karar verilebilmesi içinöncelikle davalı idarenin/idarelerin savunması/savunmalarının alınması veya yasal savunma süresinin geçmis olması gerekmektedir.Ancak, bu kosula bir istisna getirilmis olup; "uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari islemlerin" dava konusu oldugu durumlarda, idarenin/idarelerin savunması alınmaksızın da yürütmenin durdurulmasına karar verilebilecektir.
"Uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari islem", uygulanmakla tamamlanan, uygulandıkları takdirde geri döndürülemez sonuçlara yol açan ya da yol açma olasılıgı bulunan, bu özellikleri itibarıyla da haklarında acil olarak karar verilmesi gereken islemler olarak tanımlanabilir. Bu tür islemlerin uygulanmaları durumunda geri döndürülemez sonuçlara yol açıp açmadıkları tespit edilirken, fiilen böyle bir sonucun ortaya çıkıp çıkmadıgı degil, böyle bir olasılıgın bulunup bulunmadıgı önemli bulunmaktadır. Diger yandan, uygulanmaları durumunda geri döndürülemez sonuçlara yol açma olasılıgının bulunması bakımından,düzenleyici ve bireysel islemler arasında bir fark bulunmamaktadır. Zira, önemli olan, geri döndürülemez sonuçlara yol açma olasılıgının bulunması olduguna göre, tespiti gereken husus islemin niteligi degil,uygulandıgı zaman doguracagı sonuçtur. Dava; 30.06.2015 tarih ve 29402 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüge giren Gümrük Yönetmeliginde degisiklik yapılmasına dair Yönetmeligin yetkilendirilmis gümrük müsavirlerinin yetkilerinin sona erdirilmesine iliskin 1, 3, 4, 11, 16. ve 17.maddelerinin iptali ve yürütmesinin durdurulması istemiyle açılmıstır. Anayasasının, "Cumhuriyetin Nitelikleri" baslıklı 2. maddesinde, Türkiye Cumhuriyetinin,toplumun huzuru,milli dayanısmaveadalet anlayısı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk m i l l i y e t ç i l i g i n e b a g l ı , b a s l a n g ı ç t a b e l i r t i l e n t e m e l i l k e l e r e dayanan,demokratik,laikvesosyalbirhukukDevletioldugu belirtilmis, "Mahkemelerin Bagımsızlıgı" baslıklı 138. maddesinde de, yasama ve yürütme organları ile idarenin, mahkeme kararlarına uymak zorunda oldukları, bu organlar ve idarenin, mahkeme kararlarını hiçbir suretle degistiremeyecekleri ve bunların yerine getirilmesini geciktiremeyecekleri kurala baglanmıstır. 2577 sayılı Idari Yargılama Usulü Kanunu'nun 28. maddesinde de yukarıda belirtilen Anayasa hükmüne paralel bir düzenleme öngörülerek, Danıstay, bölge idare mahkemeleri, idare ve vergi mahkemelerinin esasa ve yürütmenin durdurulmasına iliskin kararlarının icaplarına göre idarenin, T.C. D A N I S T A Y ONBESINCI DAIRE EsasNo : 2015/5712
gecikmeksizin islem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecbur oldugu, bu sürenin hiçbir sekilde kararın idareye tebliginden baslayarak otuz günü geçemeyecegi hükmüne yer verilmistir. Anayasa Mahkemesinin birçok kararında belirttigi gibi, hukuk devleti; eylem ve islemleri hukuka uygun, insan haklarına dayanan, bu hak ve özgürlükleri koruyup güçlendiren, her alanda esitligi gözeten, adaletli bir hukuk düzeni kurup sürdürmekle kendisini yükümlü sayan, hukuk güvenligini saglayan, bütün etkinliklerinde hukuka ve Anayasa'ya uyan, islem ve eylemleri bagımsız yargı denetimine baglı olan devlettir. Anayasa'da, Türkiye Cumhuriyeti'nin demokratik hukuk Devleti niteligi vurgulanırken, devletin tüm eylem ve islemlerinin yargı denetimine baglı olması amaçlanmıstır. Yargı denetimi, hukuk devletinin "olmazsa olmaz" kosuludur. Ancak; yargısal denetim, tek basına, bir devletin Hukuk Devleti niteligini kazanılabilmesi için yeterli görülemez. Bunun yanında; Devletin tüm organlarının yargısal kararlara saygılı olmaları yanında bu kararların gereginin de tam anlamıyla yerine getirilmesigerekmektedir. Iste bu nedenledir ki; mahkeme kararlarının geregini yerine getirmek, yasama ve yürütme organları ile idare için, bir yetki degil, bir "anayasal ve yasal yükümlülük" tür. Biri, yasalarda gösterilen süreler içinde yargı kararlarının gereklerine uygun islem yapmak ve eylemde bulunmak; digeri de, bu kararları hiçbir suretle degistirmemekgibi iki yönlü olan bu yükümlülük, yasama ve yürütme organları ile idareye, yargı kararlarının hukuki sonuçlarının olusmasına engel olma ya da onları etkisizlestirme yetkisi tanımamakta; aksine, yargı kararlarının bu etki ve sonuçlarının yasama geçirilebilmesi için gerekeni yapma zorunlulugu getirmektedir. Yetkilendirilmis gümrük müsavirlerinin is alanlarının daraltılmasını içeren 02.12.2014 tarih ve 29193 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan yetkilendirilmis gümrük müsavirligi ile ilgili 2 Seri Nolu Gümrük Genel Tebligi'nde Degisiklik Yapılmasına Dair 5 Sayılı Gümrük Genel Tebligi'nin 4., ve geçici 1. maddelerinin yürütmesinin durdurulması ve iptali istemiyle Danıstay 15. Dairesi'nin 2014/9839 esas sayılı dosyasında dava açılmıs olup, yetkilendirilmis gümrük müsavirleriyle ilgili olarak Gümrük Kanunu ve Yönetmeliginde yer alan mevcut düzenlemeler karsısında dava konusu teblig ile yetkilendirilmis gümrük müsavirlerinin yetkilerinin sınırlandırılmasına neden ihtiyaç duyuldugu Dairemizin 13.03.2015 tarihli ara kararı ile davalı idareden sorulmus; ara kararına cevaben davalı idarece gönderilen bilgi ve belgelerde, 2008 yılında bazı gümrükislemlerininyetkiendirilmis gümrük müsavirlerine devredilmesinin nedeninin memur açıgından kaynaklandıgı, 2008 yılından itibaren memur alımı gerçeklestirildigi ve artık personel sayısının yeterli oldugu, 4458 sayılı Gümrük Kanunu'nun 10/c maddesi ilekanun koyucunun bir kısım tespit islemlerindeki yetkisini devredebilecegi düzenlenmis olsa da bu yetkinin nasıl kullanılacagı veya hangi hukuki normla bu düzenlemelerin gerçeklestirilecegikonusundaki takdir yetkisiningümrük idaresine bırakıldıgı, anılanyetki çerçevesinde dava konusu düzenlemenin yapıldıgıileri sürülmüstür. Dairemizin E:2014/9839 sayılı dosyasında 13.03.2015 tarihinde davalı idarece yetkilendirilmis T.C. D A N I S T A Y ONBESINCI DAIRE EsasNo : 2015/5712
gümrük müsavirlerinin hangi kriter bakımından yetersiz bulundugunun açık bir sekilde ortaya konulamadıgı,yetkilendirilmis gümrük müsavirlerince yapılan hukuka aykırı islemlerin dava konusu düzenlemeyi gerektiren haklı bir gerekçe olamayacagı, 4458 sayılı GümrükKanunu'nda ve anılan yönetmelikte yetkilendirilmis gümrük müsavirligine iliskin düzenlemeler varlıgını devam ettirirken,idare tarafındanhaklı bir gerekçe ortaya konulmaksızın anılan Teblig ile yetkilendirilmis gümrük müsavirlerinin faaliyetlerinin sona erdirilmesinde hukuka uyarlık bulunmadıgı gerekçesiyle tebligin dava konusu edilen maddelerinin yürütmesinin durdurulmasına karar verilmis, ancakidare tarafından bu defa 30.06.2015 tarihli yönetmelik degisikligi ile yetkilendirilmis gümrük müsavirligitamamen ortadan kaldırılmıstır. 4458 sayılı Gümrük Kanunun 10. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendinde gümrük idaresinin gümrük mevzuatının dogru olarak uygulanması için gerekli gördügü bütün önlemleri alabilecegi; bu çerçevede, esyanın gümrükçe onaylanmıs bir islem veya kullanıma tabi tutulmasına iliskin gerekli gördügü bir kısım tespit islemlerinin, belirleyecegi niteliklere sahip gümrük müsavirleri eliyle yürütülmesine iliskin usul ve esasları düzenlemeye yetkili oldugu hükme baglanmıstır. Söz konusu Kanunu'nun verdigi bu yetkiye dayalı olarak davalı idare tarafından 07.10.2009 tarih ve 27369 mükerrer sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüge giren Gümrük Yönetmeligi ile "Yetkilendirilmis Gümrük Müsavirligi" kurumu olusturulmustur. Yetkilendirilmis gümrük müsavirligi ile ilgili müstesarlıga yetki veren 4458 sayılı Gümrük Kanunu 10. maddesinin gerekçesinde, müstesarlıgın bir kısım tespit islemlerini, belirleyecegi niteliklere sahip gümrük müsavirleri eliyle yürütülmesinde yetkili oldugu, bununla gümrük mevzuatının dogru olarak uygulanmasını temine iliskin faaliyetlerin etkili biçimde sürdürülmesinin hedeflendigi belirtilmistir.
Yukarıdaki mevzuat hükümlerinin birlikte degerlendirilmesinden, yetkilendirilmis gümrük müsavirligi müessesesinin düzenlenmesinde, bürokratik islemlerin azaltılması, gümrük islemlerinin daha hızlı sürede sonlandırılması ve böylelikle vatandasa daha kaliteli ve etkili kamu hizmeti sunulması ile birlikte teknik bilgi ve uzmanlık gerektiren gümrük mevzuatının dogru olarak uygulanmasını temine iliskin faaliyetlerin etkili biçimde sürdürülmesinin hedeflendigi görülmüstür. 4458 sayılı Gümrük Kanunu 10. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendi uyarınca kanun koyucununyetkilendirilmis gümrük müsavirlerinin yürüttükleri hizmeti kamusal hizmet niteliginde gördügü, idarenin daha önce devlet memurlarına yaptırdıgıbir çok gümrük islemini,bilgi, tecrübe ve güven esasına dayalı olarak belirleyecegi niteliklere sahip gümrük müsavirleri eliyle yürütülmesi gerektigi seklinde düzenlemeye yer verildigi, idareye bu konuda takdir hakkının tanınmadıgı görüldügünden yetkilendirilmis gümrük müsavirlerinin yetkilerinin sona erdirilmesine iliskin dava T.C. D A N I S T A Y ONBESINCI DAIRE EsasNo : 2015/5712
konusu yönetmelik hükümlerinin anılan Kanun hükmüne aykırı sekilde tesis edildiginin anlasıldıgı ve dava konusu yönetmelik maddelerinin yürürlük tarihi de dikkate alındıgında uygulanmakla etkisi tükenecek idari islemler niteliginde oldugu sonucuna varılmıstır. Bu durumda dava konusu 30.06.2015 tarih ve 29402 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüge giren Gümrük Yönetmeliginde degisiklik yapılmasına dair Yönetmeligin yetkilendirilmis gümrük müsavirlerinin yetkilerinin sona erdirilmesine iliskin1, 3, 4, 11, 16.ve 17.maddelerinin bu asamada, davalı idarenin savunması alındıktan ya da yasal savunmasüresigeçtikten sonra yeniden bir karar verilinceye kadar yürütmesinin durdurulması gerekmektedir. Açıklanan nedenlerle, 2577 sayılı Idari Yargılama Usulü Kanunu'nun 27. maddesinde sayılankosullar gerçeklesmis oldugundan Gümrük Yönetmeliginde degisiklik yapılmasına dair Yönetmeligin yetkilendirilmis gümrük müsavirlerinin yetkilerinin sona erdirilmesine iliskin1,3,4,11,16. ve 17.maddelerinin bu asamada, davalı idarelerin savunması alındıktan ya da yasal savunmasüresigeçtikten sonra yeniden bir karar verilinceye kadar yürütmesinin durdurulmasına 07/07/2015 tarihinde oybirligi ile karar verildi.
Baskan Üye Üye Üye Üye Kırdar ÖZSOYLU Ertugrul ARSLANOGLU Mustafa GENÇ Hannan YILBASI Dr. Gürsel ÖZKAN
|