MEVZUAT DUYURUSU | |
Konu
Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliği yayımlandı. |
|
MEVZUAT METNİ | |
6728 sayılı Kanunla, 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa yapılan
değişikliklerin uygulanmasına yönelik açıklamaların yer aldığı Damga Vergisi
Kanunu Genel Tebliği aşağıda istifadenize sunulmaktadır. Söz konusu tebliğ: 1- Tek nüsha üzerinden damga vergisi
alınması, 2- Bir kefalet ve bir garanti taahhüdü için damga vergisi
alınması, 3- Bir sözleşmenin yaptırımı olarak belirlenen taahhütlerden
damga vergisi alınmaması, 4- Azami tutardan vergi alınan sözleşmelerde
artan bedele ilişkin olarak damga vergisi alınmaması, 5- Damga Vergisi Kanuna yeni sözleşme türlerinin eklenmesi, 6- İhalenin iptal edilmesi halinde, ihale kararına ilişkin
damga vergisinin iade edilmesi, 7- Kanuni süresinde düzeltme amacıyla verilen
vergi beyannamelerinden damga vergisi alınmaması, 8- Finansal kiralama konusu malların teminine ilişkin
kağıtlara istisna getirilmesi, 9- Damga vergisi istisnası getirilen kağıtlar, Konu başlıklarıyla ilgili düzenlemeleri içermektedir.
Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan: BİRİNCİ BÖLÜM Amaç ve Kapsam Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğin amacı, 9/8/2016 tarihli ve 29796 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak
yürürlüğe giren 15/7/2016 tarihli ve 6728 sayılı Yatırım Ortamının
İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunda
yer alan 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun uygulamasına yönelik düzenlemelere
ilişkin açıklamaların yapılmasıdır. (2) Bu Tebliğ, Damga Vergisi Kanunu ve Kanuna ekli (1)
ve (2) sayılı tablolar ile 6361 sayılı Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman
Şirketleri Kanununun 37 nci maddesinde 6728 sayılı Kanunla yapılan
değişiklikleri kapsamaktadır. İKİNCİ BÖLÜM Damga Vergisi Kanununda Yapılan Değişiklikler Nüshalarda damga vergisi uygulaması MADDE 2 – (1) 6728
sayılı Kanunun 23 üncü maddesiyle 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi, “Bir nüshadan fazla olarak
düzenlenen kağıtlardan, maktu vergiye tabi olanların her bir nüshası ayrı ayrı
aynı miktarda; nispi vergiye tabi olanların ise sadece bir nüshası damga
vergisine tabidir.” şeklinde değiştirilmiştir. (2) Damga Vergisi Kanunu uygulamasında aynı hüküm ve
kuvveti haiz olmak üzere birden fazla düzenlenmiş ve taraf/taraflarınca ayrıca
imzalanmış olan kâğıtların her biri nüshadır. Bu kapsamda nüshalar, belli bir
hususu ispat ve belli etmek üzere müstakilen ve aynı zamanda farklı mekanlarda
ibraz edilebilir mahiyette olan kağıtları ifade etmektedir. (3) Damga vergisinde vergiyi doğuran olay, kural
olarak Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yer alan kâğıtların imzalanmak suretiyle
düzenlenerek hukuken tekemmül etmesidir. (4) Diğer taraftan; a) Yabancı memleketlerle (yurt dışında bulunan
konsolosluklarımız dahil) Türkiye'deki yabancı elçilik ve konsolosluklarda
düzenlenen kağıtlarda, bu kağıtların Türkiye'de resmi dairelere ibraz edildiği,
üzerine devir veya ciro işlemleri yürütüldüğü veya herhangi bir suretle
hükmünden faydalanıldığı, b) Damga vergisine tabi olup vergi ve cezası
zamanaşımına uğrayan kağıtların hükmünden tarh zamanaşımı süresi dolduktan
sonra faydalanıldığı takdirde, bu kağıtların hükmünden faydalanıldığı, c) Ticarî, ziraî veya meslekî faaliyetlere ilişkin
olmamak şartıyla gerçek kişiler arasında düzenlenen akitlerle ilgili
kâğıtlarda, bu kağıtların resmi daire veya notere ibraz edildiği, tarih itibarıyla damga vergisinde vergiyi doğuran olay
gerçekleşmektedir. (5) Buna göre, birden fazla nüsha olarak düzenlenen
kağıtların vergilendirilmesinde, damga vergisini doğuran olayın gerçekleştiği
tarihin esas alınması gerekmektedir. (6) Kanunla yapılan düzenleme öncesinde, gerek nispi
gerekse maktu damga vergisine tabi kağıtlar, nüsha sayısına göre ayrı ayrı aynı
nispet ve miktarda damga vergisine tabi tutulmaktaydı. (7) Yapılan düzenleme uyarınca, damga vergisi yönünden
vergiyi doğuran olayın ilgili maddenin yürürlük tarihinden (9/8/2016) itibaren
gerçekleşmesi durumunda, birden fazla nüsha olarak düzenlenen nispi vergiye
tabi kağıtlarda sadece tek nüsha üzerinden damga vergisi hesaplanacaktır. (8) Maktu damga vergisine tabi kağıtlarda ise her bir
nüshadan ayrı ayrı aynı miktarda vergi alınması uygulamasına devam edilecektir. ÖRNEK 1: (A) İnşaat Ticaret Ltd. Şti. ile (B) Site
Yönetimi arasında bina tadilatına ilişkin olarak 9/8/2016 tarihinden sonra,
100.000 TL bedel üzerinden iki nüsha sözleşme düzenlenmiştir. Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten sonra düzenlenen söz konusu sözleşme için, 488 sayılı Kanuna
ekli (1) sayılı tablonun I/A-1 fıkrasına göre tek nüsha üzerinden nispi damga
vergisi hesaplanması gerekmektedir. ÖRNEK 2: (B) Turizm İşletmesi ile (C) Seyahat Acentesi
arasında 20/8/2016 tarihinde 5.000 TL bedel üzerinden üç nüsha kontenjan
sözleşmesi düzenlenmiştir. Maktu vergiye tabi söz konusu sözleşmenin her bir
nüshasının ayrı ayrı, 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/B-3
fıkrasına göre maktu damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir. Bir kağıtta üçüncü kişinin akdinin bulunması MADDE 3 – (1) 6728
sayılı Kanunun 24/a maddesiyle 488 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin üçüncü
fıkrasına, “Şu kadar ki; bir kağıt üzerinde birden fazla adi kefalet ve garanti
taahhüdü bulunması halinde, ayrı ayrı olmak üzere bunlardan yalnızca birinden
damga vergisi alınır.” cümlesi eklenmiş olup, söz konusu fıkra aşağıdaki
gibidir. “Ancak bu akit ve işlemlere asıl işlemin akitlerinden
başka bir şahsın eklenen akit ve işlemi de ayrıca vergiye tabidir. Şu kadar ki;
bir kağıt üzerinde birden fazla adi kefalet ve garanti taahhüdü bulunması
halinde, ayrı ayrı olmak üzere bunlardan yalnızca birinden damga vergisi
alınır.” (2) Buna göre, damga vergisi yönünden vergiyi doğuran
olayın 6728 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 9/8/2016 tarihinden sonra
gerçekleşmesi halinde, aynı kâğıtta asıl akit ve işlem yanında birden fazla adi
kefil ve garantör bulunması durumunda, asıl akit yanında yalnız bir kefalet ve
bir garanti taahhüdü için damga vergisi hesaplanacaktır. ÖRNEK: Bay (A) sahibi olduğu binayı (B) İnşaat Tic.
Ltd. Şti.’ye 50.000 TL’ye bir yıllığına kiralamıştır. 9/8/2016 tarihinden sonra
düzenlenen kira sözleşmesi, kiraya veren Bay (A), kiracı (B) İnşaat Tic. Ltd.
Şti., adi kefalet vermek üzere Bay (K), Bayan (Y) ve Bay (İ) ve garantör olarak
şirket yetkililerinden Bay (S), Bay (C) ve Bayan (M) tarafından imzalanmıştır. Söz konusu kira sözleşmesinin, 488 sayılı Kanuna ekli
(1) sayılı tablonun I/A-2 fıkrası gereğince nispi damga vergisine tabi
tutulması; sözleşmede yer alan adi kefaletlerden yalnız bir kefalet için, (1)
sayılı tablonun I-A/3 fıkrası gereğince; garanti taahhütlerinden yalnız bir
garanti taahhüdü için, (1) sayılı tablonun I-A/1 fıkrası gereğince nispi damga
vergisine tabi tutulması gerekmektedir. Bir kağıtta birden fazla akit ve işlem bulunması MADDE 4 – (1) 6728
sayılı Kanunun 24/b maddesiyle 488 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin sonuna, “Pey
akçesi, cayma tazminatı, ücret tevkifi, cezai şart gibi bir sözleşmenin
müeyyidesi mahiyetinde olan taahhütlerden, başlı başına bir sözleşmeye konu
olmadıkça damga vergisi alınmaz.” şeklinde fıkra eklenmiştir. (2) Buna göre, asıl akit ve işlemle birlikte aynı
kağıtta yer verilen pey akçesi, cayma tazminatı, ücret tevkifi, cezai şart gibi
bir sözleşmenin yaptırımı olarak belirlenen taahhütlerden damga vergisi
alınmayacak, damga vergisi asıl akit konusu işlem üzerinden alınacaktır. Ancak
söz konusu taahhütler, ayrı bir kağıtta düzenlenmesi ve başlı başına bir
sözleşmeye konu olması durumunda damga vergisine konu teşkil edecektir. ÖRNEK: (Y) Gıda A.Ş. (kiraya veren) ile (Z) Turizm
A.Ş. (kiracı) arasında kira sözleşmesi imzalanmış, sözleşmede kira süresinin 15
yıl, yıllık kira bedelinin 600.000 TL + KDV olduğu ve kiraya verenin yapı
kullanma iznini alma yükümlülüğünü yerine getirmemesi durumunda cezai şart
olarak 2.000.000 TL ödeyeceği hususları belirlenmiştir. Söz konusu sözleşmenin 26/5/2015 tarihinde düzenlenmiş
olması halinde, 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 6 ncı maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan hüküm gereğince kira sözleşmesi ile cezai şart taahhüdünün
birlikte yer alması nedeniyle, kira sözleşmesi için hesaplanan (600.000 x 15 x
Binde 1,89=) 17.010 TL damga vergisi ile cezai şarta ilişkin taahhüt için
hesaplanan (2.000.000 x Binde 9,48=) 18.960 TL damga vergisinin
karşılaştırılması ve en yüksek vergi alınmasını gerektiren cezai şarta ilişkin
taahhüt üzerinden damga vergisi ödenmesi gerekmektedir. Belirtilen sözleşmenin 12/8/2016 tarihinde düzenlenmiş
olması halinde, sadece asıl akit konusu olan kira sözleşmesi üzerinden 488
sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/A-2 fıkrasına göre (600.000 x 15 x Binde
1,89=) 17.010 TL damga vergisi ödenmesi gerekmektedir. Azami tutardan vergi alınması uygulaması MADDE 5 – (1) 6728
sayılı Kanunun 25 inci maddesiyle 488 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin ikinci
fıkrasının birinci cümlesinden sonra gelmek üzere, “Birinci fıkraya göre azami
tutardan vergi alınan mukavelenamelerin, diğer hükümlerinde değişiklik
olmaksızın sadece bedelinin artması durumunda, artan bedele ilişkin bu hüküm
uygulanmaz.” cümlesi eklenmiş olup, anılan fıkra aşağıdaki gibidir. “Belli parayı ihtiva eden mukavelenamelerin
değiştirilmesi halinde artan miktar aynı nispette vergiye tabidir. Birinci
fıkraya göre azami tutardan vergi alınan mukavelenamelerin, diğer hükümlerinde
değişiklik olmaksızın sadece bedelinin artması durumunda, artan bedele ilişkin
bu hüküm uygulanmaz. Bunların devri halinde aslından alınan verginin dörtte
biri alınır.” (2) Buna göre, anılan hükmün yürürlük tarihi olan
9/8/2016 tarihinden itibaren, azami tutardan vergi alınan sözleşmelere ilişkin
olarak, sözleşmenin diğer hükümlerinde değişiklik olmaksızın sadece bedelin
artırılmasına dair yeni bir kağıt düzenlenmesi halinde, değişikliğe ilişkin bu
kağıt için artan bedel nedeniyle tekrar damga vergisi alınmayacaktır. (3) Öte yandan, sözleşmelerin bedeli dışında ilave iş
ve miktar gibi unsurlarının da değiştirilmesi halinde, değişikliğe ilişkin
artan tutardan ayrıca damga vergisi alınacaktır. ÖRNEK: (Y) Üniversitesi ile (P) İnşaat A.Ş. arasında
kampüs binalarının yapımına ilişkin 27/3/2016 tarihinde sözleşme imzalanmış ve
azami tutardan damga vergisi ödenmiştir. Daha sonra, ilave bir iş artışı
olmaksızın birim maliyetlerdeki artış nedeniyle 12/8/2016 tarihinde sözleşme
bedelinde meydana gelen artışa ilişkin olarak ek bir sözleşme düzenlenmiştir. Ana sözleşmenin azami tutardan vergilendirildiği
dikkate alındığında, söz konusu sözleşme bedeli artışına ilişkin düzenlenen ek
sözleşmeden damga vergisi hesaplanmayacaktır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Damga Vergisi Kanununa Ekli (1) Sayılı Tabloda Yapılan Değişiklikler Tabloya yeni sözleşme türleri eklenmesi MADDE 6 – (1) 6728
sayılı Kanunun 28/a maddesiyle 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun
"I. Akitlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümünün “A. Belli parayı
ihtiva eden kağıtlar” başlıklı fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir. “7. Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve
tasarrufu altında bulunan taşınmazlara ilişkin ön izin, irtifak hakkı veya
kullanma izni sözleşmeleri (yatırım taahhüdü bulunanlar dâhil ön izin, irtifak
hakkı veya kullanma izni süresine göre bulunacak bedel üzerinden) (Binde 9,48) 8. Resmî şekilde düzenlenen gayrimenkul satış vaadi
sözleşmeleri (Binde 9,48) 9. Resmî dairelerin mal ve hizmet alımlarına ilişkin
yaptıkları ihalelerde, ihaleyi yapan idare ile düzenlenen sözleşmeler (Binde 9,48) 10. 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanun kapsamında düzenlenen: a) Taksitle satış sözleşmeleri (Binde 9,48) b) Ön ödemeli konut satış sözleşmeleri (Binde 9,48) c) Devre tatil ve uzun süreli tatil hizmeti
sözleşmeleri (Binde 9,48) ç) Paket tur sözleşmeleri (Binde 9,48) d) Abonelik sözleşmeleri (Binde 9,48) e) Mesafeli satış sözleşmeleri (Binde 9,48) 11. 7/6/2012 tarihli ve 6326 sayılı Turist Rehberliği
Meslek Kanunu kapsamında düzenlenen turist rehberliğine ilişkin sözleşmeler
(Binde 9,48) 12. 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası
Kanunu kapsamında düzenlenen: a) Toptan elektrik satış sözleşmeleri (Binde 9,48) b) Perakende elektrik satış sözleşmeleri (Binde 9,48) 13. 18/4/2001 tarihli ve 4646 sayılı Doğal Gaz
Piyasası Kanunu kapsamında düzenlenen: a) Toptan doğal gaz satışına ilişkin sözleşmeler
(Binde 9,48) b) Tüketicilere doğal gaz satışına ilişkin sözleşmeler
(Binde 9,48)” (2) Düzenleme yapılmadan önce 488 sayılı Kanuna ekli
(1) sayılı tablodaki belli parayı ihtiva eden nispi vergiye tabi akitlerle
ilgili kağıtlar 6 bent halinde ayrıştırılmışken yapılan düzenleme ile bölüme,
bazı işlemlere ilişkin sözleşme türleri ile 6502 sayılı Tüketicinin Korunması
Hakkında Kanun, 6326 sayılı Turist Rehberliği Meslek Kanunu, 6446 sayılı
Elektrik Piyasası Kanunu ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanunu kapsamında
düzenlenen farklı sözleşme türleri ilave edilmiştir. (3) 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tabloda ayrıca
belirtilen sözleşmeler dışındaki belli para ihtiva eden sözleşmeler, söz konusu
tablonun I/A-1 fıkrası uyarınca vergilendirilecektir. (4) 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yer alan
kağıtlardan manyetik ortamda ve elektronik veri şeklinde oluşturulan
belgelerde, belgenin güvenli elektronik imza kullanılmak suretiyle düzenlendiği
anda damga vergisini doğuran olay meydana gelmektedir. Örneğin, elektronik
ortamda oluşturulan ve belli parayı ihtiva eden mesafeli sözleşmeler,
taraflarca 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununda tanımlanan güvenli elektronik
imza ile imzalanmaları halinde damga vergisine tabi olacak, aksi durumda damga
vergisine konu teşkil etmeyecektir. İhale kararlarına ilişkin damga vergisi uygulaması MADDE 7 – (1) 6728
sayılı Kanunun 28/b maddesiyle 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun “II.Kararlar
ve mazbatalar” başlıklı bölümünün (2) numaralı fıkrasına “(4/1/2002 tarihli ve
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki kurum ve kuruluşlara şikayet veya
Kamu İhale Kurumuna itirazen şikayet ya da yargı kararı üzerine ihalenin iptal
edilmesi halinde, bu ihale kararının hükmünden yararlanılmayan kısmına isabet
eden damga vergisi ret ve iade olunur. Sözleşmenin düzenlenmiş olması durumunda
sözleşmeye ilişkin damga vergisi ret ve iade edilmez.)” şeklinde parantez içi
hüküm eklenmiş olup, düzenleme sonrası söz konusu fıkra aşağıdaki gibidir. “İhale Kanunlarına tabi olan veya olmayan resmi daire
ve kamu tüzel kişiliğini haiz kurumların her türlü ihale kararları (4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki kurum ve kuruluşlara
şikayet veya Kamu İhale Kurumuna itirazen şikayet ya da yargı kararı üzerine
ihalenin iptal edilmesi halinde, bu ihale kararının hükmünden yararlanılmayan
kısmına isabet eden damga vergisi ret ve iade olunur. Sözleşmenin düzenlenmiş
olması durumunda sözleşmeye ilişkin damga vergisi ret ve iade edilmez.)” (2) Damga Vergisi Kanunu uyarınca, yazılıp imzalanan
veya imza yerine geçen bir işaret konmak suretiyle düzenlenerek herhangi bir
hususu ispat veya belli etmek için ibraz edilebilecek olan, yani hukuken
tekemmül eden kağıtlarda damga vergisi alacağı doğmaktadır. Bu nedenle, hukuken
tekemmül eden kağıda konu işlemin daha sonra çeşitli sebeplerle iptali damga
vergisinin iadesini gerektirmemektedir. (3) 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı
tablonun II/2 fıkrası uyarınca, Kanunun 8 inci maddesinde tanımlanan resmi
dairelerin aldıkları ihale kararları ile resmi daire olmasa dahi kamu tüzel
kişiliğini haiz kurumların aldıkları ihale kararları damga vergisine tabi
bulunmakta olup, söz konusu kararların ilgililerince imzalanması (ihale
makamının onayını gerektiren durumlarda ihale makamının onayı ve imzası) ile bu
kağıtlar hukuken tekemmül etmekte ve damga vergisine konu teşkil etmektedir. (4) Söz konusu fıkradaki düzenleme sonrasında, Kamu
İhale Kanunu kapsamındaki ihale makamı olan kurum ve kuruluşlara şikayet veya
Kamu İhale Kurumuna itirazen şikayet ya da yargı kararı üzerine ihalenin iptal
edilmesi nedeniyle hükmünden kısmen veya tamamen yararlanılmayan ihale kararına
ait damga vergisi ret ve iade edilecektir. Bu çerçevede; a) 488 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi kapsamında, sürekli damga vergisi mükellefiyeti bulunan
mükelleflerce mükellefiyetlerinin bulunduğu vergi dairelerine, b) 488 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi kapsamında sürekli damga vergisi mükellefiyeti bulunmayan
gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerince, gelir veya kurumlar vergisi
yönünden bağlı oldukları vergi dairelerine, c) Ödemenin vergi daireleri dışındaki muhasebe
birimlerine yapılmış olması durumunda, yukarıda belirtilen ilgili vergi
dairesine, başvurulması durumunda iade işlemi
gerçekleştirilecektir. (5) Başvuru sırasında, damga vergisinin ödendiğine
dair makbuz/vergi dairesi alındısı, ihalenin iptal edildiğine ilişkin tevsik
edici belge ile ihale makamından ihalenin ne kadarının gerçekleştiğine ilişkin
alınacak yazının ibrazı şarttır. (6) Diğer taraftan, söz konusu ihale konusu işlerde
sözleşme düzenlenmiş olması durumunda, sözleşmeye konu işin iptali halinde dahi
sözleşmeye ait damga vergisinin iade edilmeyeceği hususuna açıklık
getirilmiştir. ÖRNEK: (A) Üniversitesi tarafından ihalesi yapılan
"24 Ay Süreli Temizlik Hizmeti Alımı" işi (M) Temizlik Hizmetleri
Ltd. Şti. uhdesinde kalmış, söz konusu işe ilişkin olarak 15/8/2016 tarihli
ihale kararı ve 8/9/2016 tarihli sözleşme imzalanarak ihale kararı ve
sözleşmeye ait damga vergisi ödenmiştir. Daha sonra ihalenin katılımcılar
tarafından dava konusu yapılması neticesinde, mahkeme tarafından ihalenin
iptaline karar verilmiştir. Bu nedenle, (M) Temizlik Hizmetleri Ltd. Şti. ihale
kararı ve sözleşme için ödediği damga vergisinin iadesini talep etmiştir. Söz konusu ihalenin iptali nedeniyle, ihale kararının
hükmünden yararlanılmayan kısmına isabet eden damga vergisi iade olunacaktır.
Diğer taraftan, sözleşmeye ait damga vergisi iade edilmeyecektir. Düzeltme amacıyla verilen vergi beyannamelerine ilişkin damga vergisi MADDE 8 – (1) 6728
sayılı Kanunun 28/c-1 maddesiyle 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun
“IV. Makbuzlar ve diğer kâğıtlar” başlıklı bölümünün “2.Beyannameler” başlıklı
fıkrasının (b) bendine, “Vergi beyannameleri:” ibaresinden sonra gelmek üzere
“((f) bendi dahil olmak üzere, beyanname verme süresi içerisinde düzeltme
amacıyla verilen beyannameler hariç)” şeklinde parantez içi hüküm eklenmiştir. (2) Buna göre, aylık prim ve hizmet belgesi ile
muhtasar beyannamenin birleştirilerek verilmesiyle oluşturulan beyannameler
dahil, kanuni süresinde düzeltme amacıyla verilen vergi beyannamelerinden damga
vergisi alınmayacaktır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Damga Vergisi Kanununa Ekli (2) Sayılı Tabloda Yapılan Değişiklikler İstisnalara ilişkin düzenlemeler MADDE 9 – (1) 6728
sayılı Kanunun 29/a maddesiyle 488 sayılı Kanuna ekli (2) sayılı tablonun “II-
Öğrenciler ve askerlerle ilgili kağıtlar” başlıklı bölümünün (2) numaralı
fıkrasına “beyannameler” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile okul idareleriyle
öğrenciler veya velileri arasında düzenlenen kâğıtlar” ibaresi eklenmiş, söz
konusu fıkra hükmü “2. Öğrenciler ve velileri tarafından okul idarelerine
verilen beyannameler ile okul idareleriyle öğrenciler veya velileri arasında
düzenlenen kağıtlar.” halini almıştır. Buna göre, özel okul idareleri ile
veliler veya öğrenciler arasında sözleşme düzenleme zorunluluğu getirildiği
hususu da dikkate alınarak, okul idareleri ile öğrenciler veya veliler arasında
düzenlenen, sözleşmeler dahil damga vergisinin konusuna giren Kanuna ekli (1)
sayılı tabloda yazılı tüm kağıtlardan damga vergisi alınmayacaktır. (2) 6728 sayılı Kanunun 29/b maddesiyle 488 sayılı
Kanuna ekli (2) sayılı tablonun “II. Öğrenciler ve askerlerle ilgili kağıtlar”
başlıklı bölümüne “6. Resmi dairelerce yurt dışına gönderilen kişiler adına
yurt dışında bulunan eğitim-öğretim ve sağlık kurumlarına yapılan ödemelere
ilişkin düzenlenen kağıtlar.” fıkrası eklenmiştir. Buna göre, resmi dairelerce
yurt dışına gönderilen kişiler için yurt dışında bulunan eğitim-öğretim ve
sağlık kurumlarına mal ve hizmet alımı karşılığı yapılan ödemeler nedeniyle
düzenlenen kağıtlardan damga vergisi alınmayacaktır. (3) 6728 sayılı Kanunun 29/c-1 maddesiyle 488 sayılı
Kanuna ekli (2) sayılı tablonun “IV-Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar”
başlıklı bölümün (5) numaralı fıkrasında yer alan “Sigorta mukavelenameleri,
sigorta ücretine ait makbuzlar” ibaresi “Sigorta, reasürans ve koasürans
sözleşmeleri, bireysel emeklilik, gruba bağlı bireysel emeklilik, işveren grup
emeklilik sözleşmeleri, diğer kağıtlarda yer alan sigorta yaptırma taahhütleri
ile sigorta primleri ve bireysel emeklilik katkı paylarının ödenmesine ilişkin
kağıtlar” şeklinde değiştirilmiş, söz konusu fıkra hükmü, “5. Sigorta,
reasürans ve koasürans sözleşmeleri, bireysel emeklilik, gruba bağlı bireysel
emeklilik, işveren grup emeklilik sözleşmeleri, diğer kağıtlarda yer alan
sigorta yaptırma taahhütleri ile sigorta primleri ve bireysel emeklilik katkı
paylarının ödenmesine ilişkin kağıtlar ve sigortanın tecdit ve temdidi ile
temin olunan meblağın tezyidi halinde verilen beyanname ve avönanlar.” halini
almıştır. Halihazırda, sigorta sözleşmeleri (bu mahiyetteki reasürans ve
koasürans sözleşmeleri dahil) ve sigorta ücretinin ödenmesine ilişkin kağıtlar
damga vergisinden istisnadır. Yapılan düzenleme sonrasında, sigorta
sözleşmeleri dışındaki kağıtlarda asıl akit ve işlemle birlikte yer alan belli
parayı ihtiva eden sigorta yaptırma taahhütleri ile bireysel emeklilik, gruba
bağlı bireysel emeklilik, işveren grup emeklilik sözleşmeleri damga vergisinden
istisna olacaktır. ÖRNEK: (A) Turizm ve Otelcilik A.Ş. ile (B) Turizm
Endüstri A.Ş. arasında 15/8/2016 tarihli otel kiralama sözleşmesi
düzenlenmiştir. Sözleşmede otelin yıllık kira bedeli 4.500.000 TL olmak üzere
10 yıllığına kiralandığı, ayrıca kiracının kira konusu taşınmazla ilgili her
türlü zarar ziyan için toplam 20.000.000 TL tutarında sigorta yaptırmayı
taahhüt ettiği belirlemelerine yer verilmiştir. Buna göre, asıl akit olan kiralama işlemi ile sigorta
yaptırma taahhüdü aynı kağıtta yer almakla birlikte, söz konusu sözleşmenin
sadece kiralama işlemi üzerinden (4.500.000x10xBinde 1,89 =) 85.050 TL damga
vergisine tabi tutulması gerekmektedir. (4) 6728 sayılı Kanunun 29/c-2 maddesiyle 488 sayılı
Kanuna ekli (2) sayılı tablonun “IV-Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar”
başlıklı bölümünün (16) numaralı fıkrasına “kuruluşlarına,” ibaresinden sonra
gelmek üzere “pay devirlerine,” ibaresi eklenmiş, söz konusu fıkra hükmü, “16.
Anonim, eshamlı komandit ve limited şirketler ile yatırım fonlarının
kuruluşlarına, pay devirlerine, sermaye artırımlarına ve süre uzatımlarına
ilişkin olarak düzenlenen kağıtlar.” halini almıştır. Bu düzenleme uyarınca,
söz konusu şirketlerin pay (hisse) devirlerine ilişkin düzenlenen kağıtlara da
damga vergisi istisnası uygulanacaktır. (5) 6728 sayılı Kanunun 29/c-3 maddesiyle 488 sayılı
Kanuna ekli (2) sayılı tablonun “IV-Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar”
başlıklı bölümünün (19) numaralı fıkrasında yer alan “Bankalar arasında,
bankanın taraf olduğu veya bankalar aracılığıyla” ibaresi “Bankalar veya aracı
kurumların taraf olduğu ya da bunlar aracılığıyla” şeklinde değiştirilmiş, söz
konusu fıkra hükmü, “19. Bankalar veya aracı kurumların taraf olduğu ya da
bunlar aracılığıyla yapılan, belirli bir vadede önceden belirlenen fiyat,
miktar ve nitelikte, ekonomik veya finansal göstergeye dayalı olarak
düzenlenenler de dahil olmak üzere, para veya sermaye piyasası aracını, malı,
kıymetli madeni ve dövizi alma, satma, değiştirme hak ve/veya yükümlülüğünü
veren vadeli işlem ve opsiyon sözleşmeleri ile bu sözleşmelere ilişkin olarak
düzenlenen diğer kâğıtlar.” halini almıştır. Buna göre, 6362 sayılı Sermaye
Piyasası Kanunu kapsamında bankaların yanı sıra aracı kurumların taraf olduğu
ya da bunlar aracılığıyla yapılan söz konusu fıkra kapsamındaki işlemler
nedeniyle düzenlenen kağıtlara da damga vergisi istisnası uygulanacaktır. (6) 6728 sayılı Kanunun 29/c-4 maddesiyle 488 sayılı Kanuna
ekli (2) sayılı tablonun “IV-Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar” başlıklı
bölümünün (21) numaralı fıkrasında yer alan “Gayrimenkul yatırım
ortaklıklarının” ibaresi “Gayrimenkul yatırım ortaklıklarının ve gayrimenkul
yatırım fonlarının” şeklinde değiştirilmiş, söz konusu fıkra hükmü, “21.
Gayrimenkul yatırım ortaklıklarının ve gayrimenkul yatırım fonlarının
münhasıran gayrimenkul portföylerine ilişkin alım satım sözleşmeleri ile
gayrimenkul satış vaadi sözleşmeleri.” halini almıştır. Buna göre, gayrimenkul
yatırım fonlarının münhasıran gayrimenkul portföylerine ilişkin alım satım
sözleşmeleri ile gayrimenkul satış vaadi sözleşmeleri de damga vergisinden
istisna olacaktır. (7) 6728 sayılı Kanunun 29/c-5 maddesiyle 488 sayılı
Kanuna ekli (2) sayılı tablonun “IV-Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar”
başlıklı bölümünün (23) numaralı fıkrasında yer alan “ve geri ödenmelerine”
ibaresi “, geri ödenmelerine, devrine ve krediden doğan alacakların temlikine”
şeklinde değiştirilmiş, söz konusu fıkra hükmü, “23. Bankalar, yurt dışı kredi
kuruluşları ve uluslararası kurumlarca kullandırılacak kredilere, bunların
teminatlarına, geri ödenmelerine, devrine ve krediden doğan alacakların
temlikine ilişkin kağıtlar ile bu kâğıtlar üzerine konulacak şerhler (kredilerin
kullanımları hariç).” halini almıştır. Buna göre, bankalar, yurt dışı kredi
kuruluşları ve uluslararası kurumların kullandırdıkları kredilerin devrine
ilişkin düzenlenen kağıtlar ile bu krediden doğan alacakların temlikine ilişkin
düzenledikleri kağıtlara da damga vergisi istisnası uygulanacaktır. (8) 6728 sayılı Kanunun 29/c-6 maddesiyle 488 sayılı
Kanuna ekli (2) sayılı tablonun “IV-Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar”
başlıklı bölümünün (30) numaralı fıkrasında yer alan “teminatlarına” ibaresi “devrine,
teminatlarına” şeklinde değiştirilmiş, söz konusu fıkra hükmü, “30. Finansman
şirketlerince kullandırılacak kredilere, bunların devrine, teminatlarına ve
geri ödenmelerine ilişkin kâğıtlar ile bu kâğıtlar üzerine konulacak şerhler
(kredilerin kullanımları hariç).” halini almıştır. Buna göre, bankalarda olduğu
gibi finansman şirketlerince kullandırılan kredilerin devrine ilişkin
düzenlenen kağıtlara da damga vergisi istisnası uygulanacaktır. (9) 6728 sayılı Kanunun 29/c-7 ve 8 maddeleriyle
yapılan değişikliklerle; 488 sayılı Kanuna ekli (2) sayılı tablonun “IV-Ticari
ve medeni işlerle ilgili kağıtlar” başlıklı bölümünün (31) ve (32) numaralı
fıkralarında yer alan “kira mukavelenameleri.” ibareleri “kira mukavelenameleri
ile bu mukavelenameler üzerine konulacak kefalet şerhleri ve teminatlar.”
şeklinde değiştirilmiştir. Söz konusu (31) numaralı fıkra, “Dernek ve
vakıflarca yerleşim yeri, gerçek kişilerce mesken olarak kullanılmak üzere
kiralanan ve iktisadî işletmelere dahil olmayan taşınmazlara ilişkin kira
mukavelenameleri ile bu mukavelenameler üzerine konulacak kefalet şerhleri ve
teminatlar.” halini, (32) numaralı fıkra ise, “Gelir vergisinden muaf esnaf,
muaf serbest meslek erbabı ile basit usulde vergilendirilen mükellefler
tarafından işyeri olarak kullanılmak üzere kiralanan ve iktisadî işletmelere
dahil olmayan taşınmazlara ilişkin kira mukavelenameleri ile bu mukavelenameler
üzerine konulacak kefalet şerhleri ve teminatlar.” halini almıştır. Buna göre,
damga vergisinden istisna olan söz konusu kira sözleşmelerinden, bu
sözleşmelerdeki kefalet şerhleri ve teminat taahhütleri nedeniyle de damga
vergisi alınmayacaktır. (10) 6728 sayılı Kanunun 29/c-9 maddesiyle 488 sayılı
Kanuna ekli (2) sayılı tablonun “IV-Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar”
başlıklı bölümünün (41) numaralı fıkrası, “Kira sertifikası ihracına dayanak
teşkil eden her türlü varlık ve hakların devri, alımı, satımı, kiralanması,
vekaleten yönetimi, kira sertifikası ihracı amacıyla bir ortak girişime ortak
olunması, iş sahibi sıfatıyla bir eser veya işin yaptırılması ve bu iş veya
eserin kiralanması veya satılması nedeniyle düzenlenen kağıtlar ile kira
sertifikaları ve kira sertifikası ödemelerine ilişkin her türlü garanti ve
teminatlar için düzenlenen kağıtlar.” şeklinde değiştirilmiştir. Buna göre,
sahipliğe dayalı kira sertifikasının yanı sıra Sermeye Piyasası Kurulu
tarafından belirlenen yönetim sözleşmesine, vadeli alım satım dahil alım
satıma, ortaklığa, eser sözleşmesine dayalı farklı kira sertifikası türlerine
göre düzenlenen kâğıtlar ve kira sertifikaları ödemeleri ile bunların
teminatlarına ilişkin olarak düzenlenen her türlü kâğıda damga vergisi
istisnası uygulanacaktır. (11) 6728 sayılı Kanunun 29/c-10 maddesiyle 488 sayılı
Kanuna ekli (2) sayılı tablonun “IV-Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar”
başlıklı bölümüne 42 nci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki yeni fıkralar
eklenmiştir. Buna göre: a) (43) numaralı fıkra kapsamında; 1) Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında yer alan yatırım
mallarına ilişkin olarak Yatırım Teşvik Belgesi sahibi yatırımcılarla bu
malların üreticileri ve tedarikçileri arasında düzenlenen kağıtlara, 2) Münhasıran yatırım döneminde Yatırım Teşvik Belgesi
kapsamındaki yatırıma yönelik gayri maddi hakların kiralanması ve satın
alınmasına ilişkin düzenlenen kağıtlara, 3) Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındaki sabit kıymet
yatırımlarının imal ve inşasına yönelik düzenlenen sözleşmeler, taahhütnameler,
teminatlar ve bu mahiyetteki kağıtlara, 4) Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındaki yatırımlara
yönelik danışmanlık ve teknik müşavirlik hizmetlerine ilişkin düzenlenen
kağıtlara, damga vergisi istisnası uygulanacaktır. b) (44) numaralı fıkra kapsamında; yatırımlarda Devlet
yardımları hakkında kararlarla belirlenen yüksek ve orta-yüksek teknolojili
sanayi sınıfında yer alan ürünlerin imalatına ilişkin olarak imalatçılar ile
tedarikçileri arasında mal ve hizmet alımı nedeniyle düzenlenen kağıtlara damga
vergisi istisnası uygulanacaktır. c) (45) numaralı fıkra kapsamında; 6/6/2002 tarihli ve
4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu ve aynı Kanunun uygulamasına ilişkin
yayımlanan genel tebliğler ile düzenlenme zorunluluğu getirilen taahhütnamelere
damga vergisi istisnası uygulanacaktır. ç) (46) numaralı fıkra kapsamında; 20/6/2013 tarihli
ve 6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve
Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun kapsamında ödeme hizmeti sağlayıcısı
ile ödeme hizmeti kullanıcısı arasında düzenlenen tek seferlik ödeme
sözleşmelerine damga vergisi istisnası uygulanacaktır. d) (47) numaralı fıkra kapsamında; binalarda ısı
yalıtımı ve enerji tasarrufu sağlamaya yönelik olarak düzenlenen kağıtlar ile
17/4/1957 tarihli ve 6948 sayılı Sanayi Sicili Kanununa göre sanayi sicil
belgesini haiz sanayi işletmelerince münhasıran imalat sanayinde kullanılmak
üzere yeni makine ve teçhizat alımına yönelik düzenlenen kağıtlara damga
vergisi istisnası uygulanacaktır. e) (48) numaralı fıkra kapsamında; ürünlerin yurt
dışında tanıtım ve pazarlamasını sağlamak amacıyla, miktarı ticari teamüllere
uygun örnek ürünler, tanıtım malzemeleri veya promosyon amaçlı ürünlerin
bedelsiz ihracatına ilişkin düzenlenen kağıtlar ile yurt dışındaki fuarlara
katılım amacıyla düzenlenen kağıtlara damga vergisi istisnası uygulanacaktır. f) (49) numaralı fıkra kapsamında; ülkemiz
tersanelerinde her türlü gemi, yat ve diğer su araçlarının inşası, yenileme ve
dönüşümü ile bakım ve onarımına ilişkin düzenlenen kağıtlara damga vergisi
istisnası uygulanacaktır. g) (50) numaralı fıkra kapsamında; girişim sermayesi
yatırım ortaklıkları ve girişim sermayesi yatırım fonlarının münhasıran girişim
sermayesi yatırımları ile ilgili düzenlenen sözleşmeler ile bu sözleşmelere
ilişkin düzenlenen diğer kağıtlara damga vergisi istisnası uygulanacaktır. ğ) (51) numaralı fıkra kapsamında; sermaye piyasası
mevzuatı çerçevesinde sermaye piyasası araçlarının kredili alımı, açığa satışı
ve ödünç alma ve verme işlemleri ile ilgili olarak aracı kurumlar ile
yatırımcılar arasında düzenlenecek sözleşmelere damga vergisi istisnası
uygulanacaktır. h) (52) numaralı fıkra kapsamında; ileri teknolojiye
sahip ve teknoloji transferi sağlayacak yurt dışında yerleşik şirketlerin satın
alınmasına ilişkin düzenlenen kağıtlar ile bu alımlara yönelik mali ve hukuki
danışmanlık hizmet alımına ilişkin düzenlenen kağıtlara damga vergisi istisnası
uygulanacaktır. BEŞİNCİ BÖLÜM 6361 Sayılı Kanunda Yapılan Değişiklikler Finansal kiralama konusu malların teminine ilişkin kağıtlar MADDE 10 – (1) 6728
sayılı Kanunun 74 üncü maddesi ile 21/11/2012 tarihli ve 6361 sayılı Finansal
Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanununun 37 nci maddesinin birinci
fıkrası, “(1) Finansal kiralama sözleşmeleri, bu sözleşmelerin devrine ve
tadiline ilişkin kâğıtlar, finansal kiralama konusu malların teminine ilişkin
kiralayan ve satıcı arasında düzenlenen sözleşmeler ile bunların teminatı
amacıyla düzenlenen kâğıtlar damga vergisinden, bu kâğıtlarla ilgili yapılacak
işlemler (finansal kiralama konusu gayrimenkullerin kiralayanlar tarafından
devir alınmasına ilişkin tapu işlemleri hariç) harçtan müstesnadır.” şeklinde
değiştirilmiştir. (2) 6361 sayılı Kanunun “Tanımlar” başlıklı 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde, katılım bankaları, kalkınma ve
yatırım bankaları ile finansal kiralama şirketleri kiralayan olarak tanımlanmıştır. (3) 6728 sayılı Kanunun 74 üncü maddesi ile 6361
sayılı Kanunun 37 nci maddesinde yapılan düzenleme öncesinde, sadece finansal
kiralama sözleşmeleri ve bu sözleşmelerin devrine ve tadiline ilişkin kâğıtlar
ile bunların teminatı amacıyla düzenlenen kâğıtlara damga vergisi istisnası
uygulanmakta, finansal kiralama konusu malların kiralayan konumundaki finansal
kiralama şirketlerince tedarikine ilişkin olarak düzenlenen kağıtlardan damga
vergisi alınmaktaydı. (4) Yapılan düzenleme ile 6361 sayılı Kanunda tanımlanan
kiralayanlar ile finansal kiralama konusu malların tedarikçileri arasında
imzalanan sözleşmeler ve bunların teminatına ilişkin düzenlenen kağıtlar da
istisna kapsamına alınmış olup söz konusu kağıtlardan damga vergisi
alınmayacaktır. Yürürlük MADDE 11 – (1) Bu
Tebliğ, 9/8/2016 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 12 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
|