Dahilde İşleme Rejimi Kararı - 2005/8391 (27.01.2005 t. 25709
s. R.G.) sayılı Dahilde İşleme Rejimi Kararının bazı maddelerinde
değişiklik yapılmış olup, söz konusu değişiklikler maddeler halinde aşağıya
çıkarılmıştır. İlgili mevzuat değişikliği ayrıca metin halinde aşağıda
istifadenize sunulmaktadır. Buna göre hazırlanan değişiklik cetveli:
Değişiklikten Önceki Hali |
Değişiklikten Sonraki Hali |
Ne değişti |
MADDE 1- 17/1/2005
tarihli ve 2005/8391 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Dahilde İşleme Rejimi Kararının 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (a), (b)
ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. |
a) Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası veya A sınıfı onaylanmış
kişi statü belgesi sahibi firmaların dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni kapsamında yapacakları ithalatta, bu ithalattan doğan verginin
%1'inin,
b) B sınıfı onaylanmış kişi statü belgesi sahibi firmaların
dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında yapacakları
ithalatta, bu ithalattan doğan verginin %5'inin,
c) C sınıfı onaylanmış kişi statü belgesi sahibi firmaların
dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında yapacakları
ithalatta, bu ithalattan doğan verginin %10'unun,
|
a) Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası sahibi
firmalar veya belge/izin müracaat tarihinden önceki iki takvim yılı
içerisinde herhangi bir yıl asgari 25 (yirmibeş) milyon ABD Doları tutarında
ihracat yapan onaylanmış kişi statü belgesi sahibi imalatçı firmaların
dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında yapacakları
ithalatta, iki yıl süresince bu ithalattan doğan verginin %1’inin,
b) Belge/izin müracaat tarihinden önceki iki takvim
yılı içerisinde herhangi bir yıl 5 (beş) milyon ABD Doları tutarı (bu tutar
dahil) ile 25 (yirmibeş) milyon ABD Doları tutarı arasında ihracat yapan
onaylanmış kişi statü belgesi sahibi imalatçı firmaların dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni kapsamında yapacakları ithalatta, iki yıl
süresince bu ithalattan doğan verginin %5'inin,
c) Onaylanmış kişi statü belgesi sahibi firmaların
dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında yapacakları
ithalatta, bu ithalattan doğan verginin %10’unun, |
a- Onaylanmış Kişi Statü belgesindeki (A-B-C) sınıf farkları
kaldırılmasından ve tek bir çatı etrafında söz konusu belgenin toplanmış
olmasından hareketle Eski karardaki sınıf farkları tek bir çatı etrafında
(Onaylanmış Kişi Statü Belgesi) toplanmıştır.
b- Yetkilendirilmiş Yükümlü sertifikası ile 25.milyon USD
tutarında ihracat yapan ve imalatçı olan Onaylanmış kişi statü belgesi sahibi
firmaların ithalattan doğan vergilerinin % 1’i oranında teminat vermesi
yeterli olacaktır.
c- Onaylanmış kişi statü belgesi sahibi olup, 5 milyon USD ile
25 milyon USD arasında ihracatı olan imalatçı firmaların ithalattan doğan
vergilerinin % 5’i oranında teminat vermesi yeterli olacaktır.
ç- İthalattan doğan vergilerinin %10’unun teminata
bağlanabilmesi için ilgili firmanın Onaylanmış Kişi Statü Belgesi sahibi
olması yeterlidir.
|
MADDE 2A- Aynı
Kararın 19 uncu maddesinin dördüncü, fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. |
Şartlı muafiyet sistemi
çerçevesinde dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında ithal
edilen eşya, asıl işlem görmüş ürün ve/veya ithal edildiği şekliyle
belge/izin süresi içerisinde, ticaret politikası önlemlerinin uygulanması,
eşyanın gümrük idaresince yerinde tespiti (eşyanın muayenesine ilişkin gümrük
mevzuatı hükümleri saklı kalmak kaydıyla, yetkilendirilmiş yükümlü
sertifikası ile A ve B sınıfı onaylanmış kişi statüsü belgesine sahip
firmaların eşyaları hariç olmak üzere), eşyanın ithali için öngörülen dış
ticarette teknik düzenlemeler ve standardizasyon mevzuatı dahil diğer
işlemlerin tamamlanması ve kanunen ödenmesi gereken vergilerin tahsili
kaydıyla 4458 sayılı Gümrük Kanununun 114 üncü maddesinin birinci fıkrası
ile 207 nci maddesi hükmüne
göre serbest dolaşıma girebilir. Bu durumda serbest dolaşıma giren eşyaya
tekabül eden ihracatın gerçekleşmesi aranmaz |
“Şartlı muafiyet sistemi
çerçevesinde dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında ithal
edilen eşya, asıl işlem görmüş ürün ve/veya ithal edildiği şekliyle
belge/izin süresi içerisinde, ticaret politikası önlemlerinin uygulanması,
eşyanın gümrük idaresince yerinde tespiti (eşyanın muayenesine ilişkin gümrük
mevzuatı hükümleri saklı kalmak kaydıyla, 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının
(a) ve (b) bentlerinde sayılan koşulları haiz firmaların eşyaları hariç olmak
üzere), eşyanın ithali için öngörülen dış ticarette teknik düzenlemeler ve
standardizasyon mevzuatı dahil diğer işlemlerin tamamlanması ve kanunen
ödenmesi gereken vergilerin tahsili kaydıyla 4458 sayılı Gümrük Kanununun 114
üncü maddesinin birinci fıkrası ile 207 nci maddesi hükmüne göre serbest
dolaşıma girebilir. Bu durumda serbest dolaşıma giren eşyaya tekabül eden
ihracatın gerçekleşmesi aranmaz.” |
Onaylanmış Kişi Statü
belgesindeki (A-B-C) sınıf farkları kaldırılmasından ve tek bir çatı
etrafında söz konusu belgenin toplanmış olmasından hareketle Eşyanın gümrük
idaresince yerinde tespitine ilişkin kolaylıklardan yararlanan kişiler
yeniden belirlenmiştir. Bu kolaylıklardan yararlanan kişiler:
1-YYS Sahibi rirmalar.
2-Onaylanmış Kişi Statü
belgesi sahibi olup, en az 5-Milyon USD ihracat yapan imalatçı firmalar.
Söz konusu firmaların
eşyaları DİİB kapsamında gelip, daha sonra çeşitli nedenlerden dolayı Serbest
Dolaşıma Giriş Rejimine tabi tutulmak istenirse eşyanın gümrük idaresince
yerinde tespiti yapılmadan ilgili rejimin ön gördüğü diğer iş ve işlemler
tekemmül ettirilecektir. |
MADDE 2B- Aynı
Kararın 19 uncu maddesinin dokuzuncu fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. |
Dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni kapsamında ihraç edilen işlem görmüş ürünün,
herhangi bir sebeple belge/izin süresi içerisinde geri getirilmesi halinde,
ihracat rejimi ve gümrük mevzuatı çerçevesinde ve süresi geçerli belge/izin
kapsamında ihracat nedeniyle varsa yararlanılan hak ve menfaatin bu Kararın 6 ncı maddesi hükmüne göre teminatının
alındığının tevsiki kaydıyla, ilgili gümrük idaresince bu ürünün ithalatına
ve ihracatına müsaade edilir. Bu durum, ihracat taahhüdünün kapatılması
sırasında değerlendirilmek üzere ilgili ihracatçı birlikleri genel
sekreterliğine/gümrük idaresine bildirilir. Bu çerçevede yapılacak taahhüt
kapatma işlemi, bu kapsamdaki geri gelen eşyaya ilişkin gümrük beyannamesi
dikkate alınmaksızın ilgili dahilde işleme izin belgesinin/dahilde işleme
izninin ihracat taahhüdüne sayılma koşullarına sahip mevcut gümrük
beyannameleri ile tekemmül ettirilir. Taahhüt hesabının kapatılması esnasında,
ilgili dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında geri gelen
eşyaya ilişkin gümrük beyannamesi dikkate alınmadığı durumda uygulanacak bir
müeyyide yoksa taahhüt kapatma işlemi müeyyide uygulanmaksızın tekemmül
ettirilir. |
“Dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni kapsamında ihraç edilen işlem görmüş ürünün,
herhangi bir sebeple belge/izin süresi içerisinde geri getirilmesi halinde,
ihracat rejimi ve gümrük mevzuatı çerçevesinde ve süresi geçerli belge/izin
kapsamında ihracat nedeniyle varsa yararlanılan hak ve menfaatin 6 ncı madde
hükmüne göre teminatının alındığının tevsiki kaydıyla, ilgili gümrük
idaresince bu ürünün ithalatına ve ihracatına müsaade edilir. Bu durum,
ihracat taahhüdünün kapatılması sırasında değerlendirilmek üzere ilgili
Bakanlık bölge müdürlüğüne/gümrük idaresine bildirilir. Bu çerçevede
yapılacak taahhüt kapatma işlemi, bu kapsamdaki geri gelen eşyaya ilişkin
gümrük beyannamesi dikkate alınmaksızın ilgili dahilde işleme izin
belgesinin/dahilde işleme izninin ihracat taahhüdüne sayılma koşullarına
sahip mevcut gümrük beyannameleri ile tekemmül ettirilir. Taahhüt hesabının
kapatılması esnasında, ilgili dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni
kapsamında geri gelen eşyaya ilişkin gümrük beyannamesi dikkate alınmadığı
durumda uygulanacak bir müeyyide yoksa taahhüt kapatma işlemi müeyyide
uygulanmaksızın tekemmül ettirilir.” |
Dahilde ve hariçte işleme izin
belgelerine ilişkin bazı yetkiler, İhracatçı
Birlikleri Genel Sekreterliklerinden alınarak, Ekonomi Bakanlığı Bölge
Müdürlüklerine devredilmişti. Bu
değişiklikten hareketle maddede İhracatçı Birlikleri yazan kısım Bakanlık
Bölge Müdürlüğü olarak değiştirilmiştir. |
MADDE 2C- Aynı
Kararın 19 uncu maddesinin onbirinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. |
İhracat taahhüdü kapatılmış
dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında ihraç edilen işlem
görmüş ürünün, herhangi bir sebeple geri getirilmesi ve belge/izin sahibi
firma tarafından yeniden ihracatının yapılmak istenmemesi halinde, bu durum taahhüt
kapatma işleminin yeniden tekemmül ettirilmesini teminen ilgili ihracatçı
birlikleri genel sekreterliğine/gümrük idaresine bildirilir. Taahhüt kapatma
işleminin yeniden tekemmül ettirilmesi aşamasında, bu madde çerçevesinde,
ilgili dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni taahhüt kapatma
işleminin ihracatçı birlikleri genel sekreterliğince/gümrük idaresince geri
alınması ve yapılan değerlendirme sonucunda, varsa bu ürünün elde edilmesinde
kullanılan eşyanın ithalatında alınmayan verginin bu Kararın 22 nci maddesi çerçevesinde geri
alındığının ve ihracat nedeniyle yararlanılan hak ve menfaatlerin iade
edildiğinin tevsiki kaydıyla, gümrük idaresince işlem görmüş ürünün
ithalatına müsaade edilir. Bu çerçevede, yapılacak taahhüt kapatma işlemi, bu
kapsamdaki geri gelen eşyaya ilişkin gümrük beyannamesi dikkate alınmaksızın
ilgili dahilde işleme izin belgesinin/dahilde işleme izninin ihracat
taahhüdüne sayılma koşullarına sahip mevcut gümrük beyannameleri (geri gelen
eşyaya ilişkin gümrük beyannamesi ihracat taahhüdünden çıkarılarak ilk
kapatma işlemine esas teşkil eden gümrük beyannameleri) ile tekemmül
ettirilir. Taahhüt hesabının kapatılması esnasında, ilgili dahilde işleme
izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında geri gelen eşyaya ilişkin gümrük
beyannamesi dikkate alınmadığı durumda uygulanacak bir müeyyide yoksa taahhüt
kapatma işlemi müeyyide uygulanmaksızın tekemmül ettirilir. |
“İhracat taahhüdü kapatılmış
dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında ihraç edilen işlem
görmüş ürünün, herhangi bir sebeple geri getirilmesi ve belge/izin sahibi
firma tarafından yeniden ihracatının yapılmak istenmemesi halinde, bu durum
taahhüt kapatma işleminin yeniden tekemmül ettirilmesini teminen ilgili
Bakanlık bölge müdürlüğüne/gümrük idaresine bildirilir. Taahhüt kapatma
işleminin yeniden tekemmül ettirilmesi aşamasında, bu madde çerçevesinde,
ilgili dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni taahhüt kapatma işleminin
Bakanlık bölge müdürlüğünce/gümrük idaresince geri alınması ve yapılan
değerlendirme sonucunda, varsa bu ürünün elde edilmesinde kullanılan eşyanın
ithalatında alınmayan verginin 22 nci madde çerçevesinde geri alındığının ve
ihracat nedeniyle yararlanılan hak ve menfaatlerin iade edildiğinin tevsiki
kaydıyla, gümrük idaresince işlem görmüş ürünün ithalatına müsaade edilir. Bu
çerçevede, yapılacak taahhüt kapatma işlemi, bu kapsamdaki geri gelen eşyaya
ilişkin gümrük beyannamesi dikkate alınmaksızın ilgili dahilde işleme izin
belgesinin/dahilde işleme izninin ihracat taahhüdüne sayılma koşullarına
sahip mevcut gümrük beyannameleri (geri gelen eşyaya ilişkin gümrük
beyannamesi ihracat taahhüdünden çıkarılarak ilk kapatma işlemine esas teşkil
eden gümrük beyannameleri) ile tekemmül ettirilir. Taahhüt hesabının
kapatılması esnasında, ilgili dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni
kapsamında geri gelen eşyaya ilişkin gümrük beyannamesi dikkate alınmadığı
durumda uygulanacak bir müeyyide yoksa taahhüt kapatma işlemi müeyyide
uygulanmaksızın tekemmül ettirilir.” |
Dahilde ve hariçte işleme izin
belgelerine ilişkin bazı yetkiler, İhracatçı
Birlikleri Genel Sekreterliklerinden alınarak, Ekonomi Bakanlığı Bölge
Müdürlüklerine devredilmişti. Bu
değişiklikten hareketle maddede İhracatçı Birlikleri yazan kısım Bakanlık
Bölge Müdürlüğü olarak değiştirilmiştir. |
MADDE 2Ç- Aynı
Kararın 19 uncu maddesinin onbeşinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. |
İhracat taahhüdü kapatılan dahilde
işleme izin belgelerinin/dahilde işleme izinlerinin taahhüt kapatma
işlemleri, Bakanlığın (İhracat Genel Müdürlüğü)/Gümrük ve Ticaret
Bakanlığının (Gümrükler Genel Müdürlüğü) uygun görüşüne istinaden kamu kurum
ve kuruluşları ile ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerince yapılan
maddi hatadan dolayı veya belge/izin kapsamında ihraç edilen işlem görmüş
ürünün herhangi bir sebeple geri getirilmesinden dolayı geri alınabilir. Bu
çerçevede, taahhüt kapatma işlemi geri alınan belge/izin kapsamında maddi
hatanın giderilmesini veya geri gelen eşyaya ilişkin olarak bu maddede
belirtilen işlemlerin tekemmül ettirilmesini müteakip taahhüt hesabı yeniden
kapatılır. Ayrıca, maddi hatanın giderilmesini müteakip ortaya çıkan yeni
durumla sınırlı kalmak kaydıyla yeni işlemler de tekemmül ettirilebilir. |
“İhracat taahhüdü kapatılan
dahilde işleme izin belgelerinin/dahilde işleme izinlerinin taahhüt kapatma
işlemleri, Bakanlığın (İhracat Genel Müdürlüğü)/Gümrük ve Ticaret
Bakanlığının (Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlükleri) uygun görüşüne istinaden
kamu kurum ve kuruluşları ile ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerince
yapılan maddi hatadan dolayı veya belge/izin kapsamında ihraç edilen işlem
görmüş ürünün herhangi bir sebeple geri getirilmesinden dolayı geri
alınabilir. Bu çerçevede, taahhüt kapatma işlemi geri alman belge/izin
kapsamında maddi hatanın giderilmesini veya geri gelen eşyaya ilişkin olarak
bu maddede belirtilen işlemlerin tekemmül ettirilmesini müteakip taahhüt
hesabı yeniden kapatılır. Ayrıca, maddi hatanın giderilmesini müteakip ortaya
çıkan yeni durumla sınırlı kalmak kaydıyla yeni işlemler de tekemmül
ettirilebilir.” |
Dahilde ve hariçte işleme izin
belgelerine ilişkin bazı yetkiler,İhracatçı
Birlikleri Genel Sekreterliklerinden alınarak, Ekonomi Bakanlığı Bölge
Müdürlüklerine devredilmişti. Bu
değişiklikten hareketle maddede İhracatçı Birlikleri yazan kısım Bakanlık
Bölge Müdürlüğü olarak değiştirilmiştir. |
MADDE 2D- Aynı
Kararın 19 uncu maddesinin onaltıncı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. |
Dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni sahibi firmalar, kendilerine tebliğ edilen
taahhüt hesabının müeyyideli kapatılması işlemine karşı tebliğ tarihinden
itibaren 1 (bir) ay içerisinde Bakanlığa (İhracat Genel Müdürlüğü)/Gümrük ve
Ticaret Bakanlığına (Gümrükler Genel Müdürlüğü) yazılı olarak itiraz
edebilirler. İtiraz başvurusunda itiraza mesnet teşkil eden tüm bilgi ve
belgeler ibraz edilir. İtirazın haklı bulunması durumunda, taahhüt kapatma
işlemi Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü)/Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca
(Gümrükler Genel Müdürlüğü) geri alınarak ibraz edilen bilgi ve belgeler de
göz önünde bulundurulmak suretiyle yeniden tekemmül ettirilir. |
“Dahilde işleme izin belgesi
sahibi firmalar, kendilerine tebliğ edilen taahhüt hesabının müeyyideli
kapatılması işlemine karşı tebliğ tarihinden itibaren 1 (bir) ay içerisinde
Bakanlığa (İhracat Genel Müdürlüğü) yazılı olarak itiraz edebilirler. Dahilde
işleme izinlerine ilişkin müeyyideli kapatma işlemlerine ise, 4458 sayılı
Gümrük Kanununun 242 nci maddesi uyarınca itiraz yoluna başvurulabilir.
İtiraz başvurusunda itiraza mesnet teşkil eden tüm bilgi ve belgeler ibraz
edilir. İtirazın haklı bulunması durumunda, taahhüt kapatma işlemi Bakanlıkça
(İhracat Genel Müdürlüğü)/Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca (Gümrük ve Ticaret
Bölge Müdürlükleri) geri alınarak ibraz edilen bilgi ve belgeler de göz
önünde bulundurulmak suretiyle yeniden tekemmül ettirilir.” |
Dahilide İşleme İzinlerindeki (Dahilde
İşleme İzin belgeleri değil) itirazın Gümrük kanunun 242.maddesine göre yapılması gerektiği madde
metnine eklenmiştir. |
MADDE 3- Aynı
Kararın 20 nci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. |
(3) Bu Kararın 19 uncu maddesinin
yedinci fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, ikincil işlem görmüş ürünün
ihraç edilmemesi halinde, ithal eşyasına ilişkin beyannamenin tescil
tarihindeki kur ve vergi oranı veya asıl işlem görmüş ürünün ihraç edilen
kısmı oranında ikincil işlem görmüş ürünün serbest dolaşıma girişine ilişkin
beyannamenin tescil tarihindeki kur ve vergi oranı esas alınarak hesaplanan
verginin, ilgili gümrük idaresine yatırıldığının tevsiki aranır. Aksi
takdirde, 22 nci madde hükümlerine göre işlem yapılır. |
(3)“19 uncu maddenin yedinci
fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, ikincil işlem görmüş ürünün ihraç
edilmemesi halinde, ithal eşyasına ilişkin beyannamenin tescil tarihindeki
kur ve vergi oranı veya asıl işlem görmüş ürünün ihraç edilen kısmı oranında
ikincil işlem görmüş ürünün serbest dolaşıma girişine ilişkin beyannamenin
tescil tarihindeki kur ve vergi oranı esas alınarak hesaplanan verginin,
ilgili gümrük idaresine yatırıldığının tevsiki aranır. Aksi takdirde, 22 nci
maddenin ikinci fıkrası hükümlerine göre işlem yapılır.” |
Kararın 22. Maddesine
yapılan atıf, değişiklikle 22.maddesinin ikinci fıkrası olarak
daraltılmıştır. (İkincil işlem görmüş ürüne ilişkin verginin 20 nci madde
kapsamında ilgili gümrük idaresine yatırıldığının tevsik edilmemesi halinde,
ikincil işlem görmüş ürünün kendisi üzerinden hesaplanan vergi 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil
edilir. Ayrıca, ikincil işlem görmüş ürünün kendisi için 4458 sayılı Gümrük
Kanununun 238 inci maddesi çerçevesinde işlem yapılır.) |
MADDE 4- Aynı
Kararın 22 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. |
MADDE 22 – (1) Dahilde işleme tedbirlerini,
dahilde işleme rejimi ve belgede/izinde belirtilen esas ve şartlara uygun
olarak yerine getirmeyenlerden;
a) Şartlı muafiyet sistemi kapsamında ithal edilen ve Türkiye
Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere ihracatı gerçekleştirilmeyen
eşyanın ithali esnasında alınmayan vergi,
b) Şartlı muafiyet sistemi kapsamında ithal edilen ve serbest
bölgelere gerçekleştirilen ihracata konu eşyanın, belge/izin süresi
bitiminden itibaren 3 (üç) ay içerisinde başka bir ülkeye satışının
yapılmaması, Yatırım Teşvik Belgesi veya bir başka belge/izin kapsamında
Türkiye Gümrük Bölgesine ithalatının yapılmaması, serbest bölgelerde bulunan
tesislerin yapımında kullanılmaması, serbest bölgelerde bulunan tesislerde
makine-teçhizat, demirbaşa kayıtlı eşya veya bunların parçası olarak
kullanılmaması, serbest bölgelerde yerleşik gemi inşa faaliyetinde bulunan
firmalara gemi inşasında kullanılmak üzere tesliminin yapılmaması, serbest
bölgelerden gümrük hattı dışı eşya satış mağazalarına satışının yapılmaması
veya serbest bölgelerden kara, deniz ve hava taşıtlarına kumanya olarak
tesliminin yapılmaması durumunda, bu kapsamdaki ithalat esnasında alınmayan
vergi,
c) Belge/izin kapsamında izin verilen miktarın üzerinde ithalat
yapılması halinde, bu kısma tekabül eden ithalattan doğan vergi,
ç) Döviz kullanım oranının aranmayacağı haller haricinde, belge
kapsamında ithal edilen eşyanın tamamı ihraç edilen işlem görmüş ürünün elde
edilmesinde kullanılmış olsa dahi döviz kullanım oranının bu Karara istinaden
yayımlanacak tebliğle belirlenen oranları geçmesi halinde, bu oranı aşan
kısma tekabül eden ithalatla ilgili alınmayan vergi,
d) Belge/izin kapsamında ithal edilen işletme malzemesinin CIF
ithal tutarının, gerçekleşen FOB ihraç tutarının %2 (doğal taşlar ile
kıymetli maden ve taş ihraç taahhüdü içeren belgelerde %10)’sinden fazla
olması halinde, bu oranı aşan kısma tekabül eden ithalatla ilgili alınmayan
vergi,
e) Belge/izin kapsamında ithal edilen değişmemiş eşyanın CIF
ithal tutarının, gerçekleşen FOB ihraç tutarının %1’inden fazla olması
halinde, bu oranı aşan kısma tekabül eden ithalatla ilgili alınmayan vergi,
f) Geri ödeme sistemi çerçevesinde düzenlenen belge/izin
kapsamında A.TR dolaşım belgesi eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye ülkelere
veya menşe ispat belgeleri eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye ülkelere,
Pan-Avrupa Menşe Kümülasyonuna taraf ülkelere, Pan-Avrupa-Akdeniz Menşe
Kümülasyonuna taraf ülkelere veya Serbest Ticaret Anlaşması imzalanmış bir
ülkeye işlem görmüş ürün olarak ihraç edilmek üzere ithal edilen ancak süresi
içerisinde ihracatı gerçekleştirilmeyen eşyaya ilişkin alınmayan vergi,
g) Dahilde işleme izin belgesinin/dahilde işleme izninin iptal
edilmesi halinde, belge/izin kapsamında varsa alınmayan vergi,
ğ)........yürürlükten kaldırılmıştır.
ithal tarihi itibarıyla 4458 sayılı Gümrük Kanunu ile 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümlerine göre tahsil edilir. Ayrıca, ithal edilen ve süresi içerisinde
ihracatı gerçekleştirilmeyen eşya için, 4458 sayılı Gümrük Kanununun 238 inci maddesi çerçevesinde
müeyyide uygulanır.
(2) Birinci fıkra hükmü çerçevesinde vergisi ve cezaları ödenen
eşyanın serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutulmasının talep edilmesi
halinde, ticaret politikası önlemlerinin uygulanması ve eşyanın ithali için
öngörülen dış ticarette teknik düzenlemeler ve standardizasyon mevzuatı dahil
diğer işlemlerin tamamlanması şartı aranır. Aksi takdirde, bu eşyanın serbest
dolaşıma giriş rejimi dışındaki gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi
tutulması gerekir.
Dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında
Türkiye Gümrük Bölgesine getirilen eşyanın belge/izin süresinin bitimini
takiben 1 (bir) ay içerisinde rejimin gerektirdiği işlemlerin bitirilmesi,
ihracı veya gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi tutulması
halinde, bu işlemler belge/izin kapsamında değerlendirilir ancak 4458 sayılı
Gümrük Kanununun 241 inci maddesinin üçüncü fıkrası
çerçevesinde usulsüzlük cezasının iki katı para cezası tahsil edilir. Dahilde
işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında Türkiye gümrük bölgesine
getirilen eşyanın belge/izin süresinin bitimini takiben 2 (iki) ay içerisinde
rejimin gerektirdiği işlemlerin bitirilmesi, ihracı veya gümrükçe onaylanmış
bir işlem veya kullanıma tabi tutulması halinde, bu işlemler belge/izin
kapsamında değerlendirilir ancak 4458 sayılı Gümrük Kanununun 241 inci
maddesinin dördüncü fıkrası çerçevesinde usulsüzlük cezasının dört katı para
cezası tahsil edilir. |
“MADDE 22- Dahilde işleme
tedbirlerini, dahilde işleme rejimi ve belgede/izinde belirtilen esas ve
şartlara uygun olarak yerine getirmeyenlerden; a) Şartlı muafiyet sistemi kapsamında ithal edilen ve Türkiye Gümrük Bölgesi
dışına veya serbest bölgelere ihracatı gerçekleştirilmeyen eşyanın ithali
esnasında alınmayan vergi, b) Şartlı muafiyet sistemi kapsamında ithal edilen ve serbest bölgelere
gerçekleştirilen ihracata konu eşyanın, belge/izin süresi bitiminden itibaren
3 (üç) ay içerisinde başka bir ülkeye satışının yapılmaması, Yatırını Teşvik
Belgesi veya bir başka belge/izin kapsamında Türkiye Gümrük Bölgesine
ithalatının yapılmaması, serbest bölgelerde bulunan tesislerin yapımında
kullanılmaması, serbest bölgelerde bulunan tesislerde makine-teçhizat,
demirbaşa kayıtlı eşya veya bunların parçası olarak kullanılmaması, serbest
bölgelerde yerleşik gemi inşa faaliyetinde bulunan firmalara gemi inşasında
kullanılmak üzere tesliminin yapılmaması, serbest bölgelerden gümrük hattı
dışı eşya satış mağazalarına satışının yapılmaması veya serbest bölgelerden
kara, deniz ve hava taşıtlarına kumanya olarak tesliminin yapılmaması
durumunda, bu kapsamdaki ithalat esnasında alınmayan vergi, c) Belge/izin ihracat taahhüdünün kapatılması aşamasında belge/izin
kapsamında izin verilen miktarın üzerinde ithalat yapıldığının tespiti
halinde, bu kısma tekabül eden ithalattan doğan vergi, ç) Belge/izin kapsamında ithal edilen işletme malzemesinin CIF ithal
tutarının, gerçekleşen FOB ihraç tutarının %2 (doğal taşlar ile kıymetli
maden ve taş ihraç taahhüdü içeren belgelerde % 10)’sinden fazla olması
halinde, bu oranı aşan kısma tekabül eden ithalatla ilgili alınmayan vergi, d) Belge/izin kapsamında ithal edilen değişmemiş eşyanın CİF ithal tutarının,
gerçekleşen FOB ihraç tutarının %1’inden fazla olması halinde, bu oranı aşan
kısma tekabül eden ithalatla ilgili alınmayan vergi, e) Geri ödeme sistemi çerçevesinde düzenlenen belge/izin kapsamında A.TR
dolaşım belgesi eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye ülkelere veya menşe ispat
belgeleri eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye ülkelere, Pan-Avrupa Menşe
Kümülasyonuna taraf ülkelere, Pan-Avrupa- Akdeniz Menşe Kümülasyonuna taraf
ülkelere veya Serbest Ticaret Anlaşması imzalanmış bir ülkeye işlem görmüş
ürün olarak ihraç edilmek üzere ithal edilen ancak süresi içerisinde ihracatı
gerçekleştirilmeyen eşyaya ilişkin alınmayan vergi, f) Dahilde işleme izin belgesinin/dahilde işleme izninin iptal edilmesi
halinde, belge/izin kapsamında varsa alınmayan vergi, g) Belge/izin kapsamında ithal edilen eşyanın ihraç edilen işlem görmüş
ürünün bünyesinde kullanıldığına ilişkin şartların yerine getirildiğinin
Bakanlıkça/Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca belirlenen şekilde tevsik
edilememesi ve bu şartların yerine getirildiğinin Bakanlıkça/Gümrük ve
Ticaret Bakanlığınca belirlenecek diğer şekillerde de tevsik edilememesi
halinde eşyanın ithalinde alınmayan vergi, ithal tarihi itibarıyla 4458 sayılı Gümrük Kanunu ile 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
Ayrıca, ithal edilen ve süresi içerisinde ihracatı gerçekleştirilmeyen eşya
için 4458 sayılı Gümrük Kanununun 238 inci maddesi hükmü çerçevesinde
müeyyide uygulanır. İkincil işlem görmüş ürüne ilişkin verginin 20 nci madde kapsamında ilgili
gümrük idaresine yatırıldığının tevsik edilmemesi halinde, ikincil işlem
görmüş ürünün kendisi üzerinden hesaplanan vergi 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
Ayrıca, ikincil işlem görmüş ürünün kendisi için 4458 sayılı Gümrük Kanununun
238 inci maddesi çerçevesinde işlem yapılır. Birinci ve ikinci fıkra hükümleri çerçevesinde vergisi ve cezaları ödenen
eşyanın serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutulmasının talep edilmesi halinde,
ticaret politikası önlemlerinin uygulanması ve eşyanın ithali için öngörülen
dış ticarette teknik düzenlemeler ve standardizasyon mevzuatı dahil diğer
işlemlerin tamamlanması şartı aranır. Aksi takdirde, bu eşyanın serbest
dolaşıma giriş rejimi dışındaki gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma
tabi tutulması gerekir. Ayrıca, a) Birinci ve ikinci fıkrada sayılan haller dışında, belge/izin kapsamında
ithal edilen eşyanın işlem görmüş ürün olarak ihraç edildiğinin tespiti
kaydıyla, Bakanlıkça/Gümrük Ticaret Bakanlığınca belirlenen şartlara
uyulmaması durumunda, b) Döviz kullanım oranının aranmayacağı haller haricinde, belge kapsamında
ithal edilen eşyanın tamamı ihraç edilen işlem görmüş ürünün elde edilmesinde
kullanılmış olsa dahi döviz kullanım oranının bu Karara istinaden yayımlanan
Tebliğle belirlenen oranları geçmesi halinde, belge/izin sahibi firma adına
(bu firmanın başka bir firmanın belgesine yan sanayici olarak eklenmesi
dahil) düzenlenmiş ve düzenlenecek belgeler/izinler kapsamında, Bakanlıkça
uygun görüldüğü tarihten itibaren 6 ay süreyle indirimli teminat uygulanmaz.
Firmaların bu fıkra kapsamında müteakip ihlallerinde teminat oranı,
Bakanlıkça uygun görüldüğü tarihten itibaren ithalattan doğan vergi tutarının
2 (iki) katına kadar arttırılır. Dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında Türkiye gümrük
bölgesine getirilen eşyanın belge/izin süresinin bitimini takiben 1 (bir) ay
içerisinde rejimin gerektirdiği işlemlerin bitirilmesi, ihracı veya gümrükçe
onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi tutulması halinde, bu işlemler
belge/izin kapsamında değerlendirilir ancak 4458 sayılı Gümrük Kanununun 241
inci maddesinin üçüncü fıkrası çerçevesinde usulsüzlük cezasının iki katı
para cezası tahsil edilir. Dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni
kapsamında Türkiye gümrük bölgesine getirilen eşyanın belge/izin süresinin
bitimini takiben 2 (iki) ay içerisinde rejimin gerektirdiği işlemlerin
bitirilmesi, ihracı veya gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi
tutulması halinde, bu işlemler belge/izin kapsamında değerlendirilir ancak
4458 sayılı Gümrük Kanununun 241 inci maddesinin dördüncü fıkrası
çerçevesinde usulsüzlük cezasının dört katı para cezası tahsil edilir.” |
1-Döviz Kullanım Oranıyla
ilgili bent madde metninden çıkartılmıştır.
2-İhraç edilen ürünlerin
bünyesinde, ithal ürünün kullanılmadığı anlaşılması halinde uygulanacak
yaptırım g) bendi ile maddeye eklenmiştir.
3-İkincil işlem Görmüş
ürünlere ilişkin vergilerin ödenmediği tespit edilirse uygulanacak
yaptırımlar maddeye eklenmiştir.
4- |
MADDE 5- Aynı
Kararın 23 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. |
MADDE 23- (1) Diğer kamu kurum ve
kuruluşlarının denetim birimleri ile Bakanlık ve Gümrük ve Ticaret
Bakanlığınca yapılan inceleme, denetim ve soruşturma sonucunda, gümrük
beyannamesi ve eki belgelerin sahte olduğunun veya üzerinde tahrifat
yapıldığının ya da gerçeği yansıtmadığının tespiti halinde;
a) Bu gümrük beyannamesi dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni ihracat taahhüdünün kapatılmasında kullanılamaz.
b) İhracat taahhüdünün kapatılmasında kullanılmış olması veya
kullanılmak üzere ibraz edilmesi halinde veya sahteciliğin belge ihracat
taahhüdünün kapatma müracaatından önce tespiti halinde bu beyanname kapsamı
ihracata tekabül eden ithalata ilişkin vergi, bu Kararın 22 nci maddesi
hükümleri çerçevesinde tahsil edilir ve ilgililer hakkında kanuni işlem
yapılır.
c) Bu gümrük beyannamesinde kayıtlı dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni sahibi firma adına ve/veya aracı ihracatçı firma
adına düzenlenmiş ve düzenlenecek olan belgeler/izinler kapsamında belirtilen
tespitin Bakanlığa (İhracat Genel Müdürlüğü) intikalini müteakiben 1 (bir)
yıl süreyle yapılacak tüm ithalat işlemlerinde (bu firmaların belirtilen
tespitin yapıldığı tarihten sonra bir başka firmanın belgesine yan sanayici
olarak eklenmesi dahil), bu Kararın 6 ncı maddesinin dördüncü fıkrası hükmü
saklı kalmak kaydıyla, indirimli teminat uygulanmaz. Ayrıca; aracı ihracatçı,
beyanname konusu işlem görmüş ürünün elde edilmesinde kullanılan eşyanın
ithalatı esnasında alınmayan vergiden, belge/izin sahibi firma ile birlikte
müştereken ve müteselsilen sorumludur.
(2) Ancak, gümrük beyannamesi ve eki belgeler üzerindeki
tahrifatın belge/izin sahibi firma tarafından yapılmadığının kesinleşmiş
mahkeme kararı ile tespiti kaydıyla, bu işlemin dahilde işleme rejimi
çerçevesinde firmaya herhangi bir menfaat sağlamadığı ve yapılan ihracatın
gerçek olduğunun tespiti halinde, birinci fıkra hükmü uygulanmaz.
(3) Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının denetim birimleri ile
Bakanlık ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca yapılan inceleme, denetim ve
soruşturma sonucunda, dahilde işleme rejimi uyarınca firmanın veya yan
sanayicisinin stoklarında bulunması gereken ithal eşyasının işlem görmüş ürün
veya ithal edildiği şekliyle stoklarında bulunmadığının tespit edilmesi
durumunda stokta bulunmayan eşya ile ilgili olarak 22 nci madde hükümleri
uygulanır ve ilgililer hakkında kanuni işlem yapılır. Ayrıca, bu belge/izin
sahibi firma adına düzenlenmiş ve düzenlenecek olan belgeler/izinler
kapsamında belirtilen tespitin yapılmasını müteakiben 1 (bir) yıl süreyle
yapılacak tüm ithalat işlemlerinde (bu firmanın belirtilen tespitin yapıldığı
tarihten sonra bir başka firmanın belgesine yan sanayici olarak eklenmesi
dahil), bu Kararın 6 ncı maddesinin dördüncü fıkrası hükmü saklı kalmak
kaydıyla, indirimli teminat uygulanmaz.
(4) Bu maddede belirtilen hakların kötüye kullanıldığına ilişkin
hallerin tespiti durumunda, ilgili belgeye/izne herhangi bir ek süre
verilmez.
|
“MADDE
23- Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının denetim birimleri ile Bakanlık ve
Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca yapılan inceleme, denetim ve soruşturma
sonucunda, gümrük beyannamesi veya eki belgelerin sahte olduğunun veya
üzerinde tahrifat yapıldığının ya da gerçeği yansıtmadığının tespiti halinde;
bu beyannamenin veya beyanname eki belgelerin dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni ihracat taahhüdünün kapatılmasında kullanılıp
kullanılmadığına bakılmaksızın, beyanname kapsamı ihracata tekabül eden
ithalata ilişkin vergi, 22 nci madde hükümleri çerçevesinde tahsil edilerek
ilgililer hakkında kanuni işlem yapılır ve bu beyanname ihracat taahhüt
hesabının kapatılmasında değerlendirmeye alınmaz. Bu gümrük beyannamesinde kayıtlı dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme
izni sahibi firma adına ve/veya aracı ihracatçı firma adına düzenlenmiş ve
düzenlenecek olan belgeler/izinler kapsamında belirtilen tespitin Bakanlığa
(İhracat Genel Müdürlüğü) intikalini müteakiben Bakanlıkça (İhracat Genel
Müdürlüğü) uygun görüldüğü tarihten itibaren 1 (bir) yıl süreyle yapılacak
tüm ithalat işlemlerinde (bu firmaların belirtilen tespitin yapıldığı tarihten
sonra bir başka firmanın belgesine yan sanayici olarak eklenmesi dahil), 6
ncı maddenin dördüncü fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, indirimli teminat
uygulanmaz. Ayrıca; aracı ihracatçı, beyanname konusu işlem görmüş ürünün
elde edilmesinde kullanılan eşyanın ithalatı esnasında alınmayan vergiden,
belge/izin sahibi firma ile birlikte müştereken ve müteselsilen sorumludur. Ancak, gümrük beyannamesi ve eki belgeler üzerindeki tahrifatın belge/izin
sahibi firma tarafından yapılmadığının kesinleşmiş mahkeme kararı ile tespiti
kaydıyla, bu işlemin dahilde işleme rejimi çerçevesinde firmaya herhangi bir
menfaat sağlamadığı ve yapılan ihracatın gerçek olduğunun tespiti halinde,
birinci fıkra hükmü uygulanmaz. İhraç edilen ürün bünyesinde taahhüt edilenden daha az ithal ürün
kullanılması nedeniyle gerçeği yansıtmadığı tespit edilen gümrük beyannamesi
kapsamında ihracı gerçekleşmediği tespit edilen ithal eşyasına ilişkin
alınmayan vergi. 22 nci madde hükümleri çerçevesinde tahsil edilir. Bu
durumda, bu maddenin birinci fıkrası uygulanmaz. Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının denetim birimleri ile Bakanlık ve Gümrük
ve Ticaret Bakanlığınca yapılan inceleme, denetim ve soruşturma sonucunda,
dahilde işleme rejimi uyarınca firmanın veya yan sanayicisinin stoklarında
bulunması gereken ithal eşyasının işlem görmüş ürün veya ithal edildiği
şekliyle stoklarında bulunmadığının tespit edilmesi durumunda stokta
bulunmayan eşya ile ilgili olarak 22 nci madde hükümleri uygulanır ve
ilgililer hakkında kanuni işlem yapılır. Ayrıca, bu belge/izin sahibi firma
adına düzenlenmiş ve düzenlenecek olan belgeler/izinler kapsamında belirtilen
tespitin yapılmasını müteakiben 1 (bir) yıl süreyle yapılacak tüm ithalat
işlemlerinde (bu firmanın belirtilen tespitin yapıldığı talihten sonra bir
başka firmanın belgesine yan sanayici olarak eklenmesi dahil), 6 ncı maddenin
dördüncü fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, indirimli teminat uygulanmaz. Bu maddede belirtilen hakların kötüye kullanıldığına ilişkin hallerin tespiti
durumunda, ilgili belgeye/izne herhangi bir ek süre verilmez. |
1-Çeşitli Kurumlarca
yapılan denetimler sonucunda beyanname eki belgelerin sahte olduğunun
anlaşılması halinde vergi ve cezaların derhal tahsil edilmesi ve ilgililer
hakkında kanuni işlem yapılması maddeye eklenmiştir.
2-İhraç edilen ürün
bünyesinde DİİB/İZİN üzerinde belirtilen oranlardan daha az ürün kullanıldığı
tespit edilirse de vergileri ve cezai yaptırımları derhal uygulanmakla
birlikte bu maddenin (23.madde) 1.fıkrası uygulanmayacağı hüküm altına
alınmıştır.
|
MADDE 6- Aynı
Kararın 26 ncı maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. |
Dahilde işleme izin belgesinin
taahhüt kapatma veya iptal işlemlerini geri almaya Bakanlık (İhracat Genel
Müdürlüğü); dahilde işleme izninin taahhüt kapatma veya iptal işlemlerini
geri almaya ise Gümrük ve Ticaret Bakanlığı yetkilidir. Taahhüt kapatma veya
iptal işlemleri geri alınan belge/izin ihracat taahhüdünün kapatılması
durumunda; belge/izin kapsamında müeyyide uygulanmakla birlikte henüz tahsilatı
yapılmamış (amme alacağının asli ve/veya ferilerinin tahsil edilmemiş olması)
kısım için ithalat esnasında alınan teminatlar ilgili gümrük idaresince
belge/izin sahibi firmaya iade edilir, ancak belge/izin kapsamında müeyyide
uygulanmış ve daha önce tahsil edilmiş tutarlar (amme alacağının asli ve/veya
ferilerinin tahsil edilmiş olması) taahhüt kapatma işlemini müteakip ilgili
belge/izin sahibi firmaya iade edilmez. Ayrıca; iptal işlemleri geri alınan
firmalar adına düzenlenmiş ve düzenlenecek olan dahilde işleme izin belgeleri
kapsamında 6 (altı) ay süreyle yapılacak tüm ithalat işlemlerinde (bu
firmaların geri alma işlemi tesis edilen dahilde işleme izin belgesi ve bu
firmanın geri alma işleminden sonra bir başka firmanın belgesine yan sanayici
olarak eklenmesi dahil), indirimli teminat uygulanmaz.
Bakanlık, gümrük mevzuatı
hükümleri çerçevesinde yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası veya onaylanmış
kişi statü belgesine sahip kişiler için, dahilde işleme rejimi hükümlerinin
kolaylaştırılması amacıyla tebliğ, genelge ve talimat ile düzenleme yapmaya
yetkilidir. |
“Dahilde işleme izin belgesinin
taahhüt kapatma veya iptal işlemlerini geri almaya Bakanlık (İhracat Genel
Müdürlüğü); dahilde işleme izninin taahhüt kapatma veya iptal işlemlerini
geri almaya ise Gümrük ve Ticaret Bakanlığı (Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlükleri)
yetkilidir. Taahhüt kapatma veya iptal işlemleri geri alınan belge/izin
ihracat taahhüdünün kapatılması durumunda; belge/izin kapsamında müeyyide
uygulanmakla birlikte henüz tahsilatı yapılmamış (amme alacağının asli
ve/veya ferilerinin tahsil edilmemiş olması) kısım için ithalat esnasında
alman teminatlar ilgili gümrük idaresince belge/izin sahibi firmaya iade
edilir, ancak belge/izin kapsamında müeyyide uygulanmış ve daha önce tahsil
edilmiş tutarlar (amme alacağının asli ve/veya ferilerinin tahsil edilmiş
olması) taahhüt kapatma işlemini müteakip ilgili belge/izin sahibi firmaya
iade edilmez. Ayrıca; iptal işlemleri geri alınan firmalar adına düzenlenmiş
ve düzenlenecek olan dahilde işleme izin belgeleri kapsamında 6 (altı) ay
süreyle yapılacak tüm ithalat işlemlerinde (bu firmaların geri alma işlemi
tesis edilen dahilde işleme izin belgesi ve bu firmanın geri alma işleminden
sonra bir başka firmanın belgesine yan sanayici olarak eklenmesi dahil),
indirimli teminat uygulanmaz. Bakanlık, gümrük mevzuatı hükümleri çerçevesinde yetkilendirilmiş yükümlü
sertifikası veya onaylanmış kişi statü belgesine sahip kişiler ile Bakanlıkça
belirlenecek kriterleri yerine getiren diğer kişiler için dahilde işleme
rejimi hükümlerinin kolaylaştırılması amacıyla tebliğ, genelge ve talimat ile
düzenleme yapmaya yetkilidir.” |
1-Dahilde İşleme İzniyle
ilgili yetki hanesine bakanlıktan sonra gelmek üzere parantez içerisinde
(Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlükleri) yetkilidir. İbaresi eklenmiştir.
2-Yetkilendirilmiş Yükümlü
Sertifikası ile Onaylanmış Kişi Statü belgesi sahibi firmalarla ilgili
bakanlığın düzenleme yapacağı hükmü tekrarlanmakla birlikte yeni değişiklikle
sayılan kişiler dışında Bakanlığın Belirlediği kriterleri yerine getirecek
firmalara da kolaylıklar tanınabileceği ve bu kolaylıkların tebliğ, genelge
ve talimatla ilan edileceği madde metnine eklenmiştir. |
MADDE 7- Aynı
Karara aşağıdaki geçici madde eklenmiştir. |
Yeni Ekleme yapılmıştır.
|
“GEÇİCİ MADDE 22 Bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten önce düzenlenen dahilde işleme izin
belgeleri/dahilde işleme izinleri kapsamında (taahhüt hesapları kapatılan
ancak müeyyideleri tahsil edilmeyen belgeler/izinler dahil); a) İkincil işlem görmüş ürüne ilişkin yükümlülüklerin ihlali halinde, 22 nci
maddenin ikinci fıkrası çerçevesinde işlem yapılır. b) Belge/izinde kayıtlı miktarın üzerinde ithalat yapılmış olması halinde,
ithal edilen eşyanın işlem görmüş ürün olarak ihraç edildiğinin tespiti ve
ihracat taahhüdünün kapatılmasına ilişkin diğer şartlar saklı kalmak kaydıyla,
belge/izin ihracat taahhüdü müeyyide uygulanmaksızın kapatılır. c) İthal edilen eşyanın ihraç edilen işlem görmüş ürünün bünyesinde
kullanıldığına ilişkin olarak Bakanlıkça/Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca
belirlenen şartların yerine getirildiğinin tevsik edilememesi halinde,
belgelerin/izinlerin ihracat taahhüdü, 22 nci maddenin birinci fıkrasının
(g)bendi çerçevesinde işlem yapılarak kapatılır. Ayrıca, ithal edilen ve
süresi içerisinde ihracatı gerçekleştirilmeyen eşya için 4458 sayılı Gümrük
Kanununun 238 inci maddesi hükmü çerçevesinde müeyyide uygulanır. ç) 22 nci maddenin birinci fıkrasında sayılan haller dışında
Bakanlıkça/Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca belirlenen şartların ihlali
halinde, ithal edilen eşyanın işlem görmüş ürün olarak ihraç edildiğinin
tespiti kaydıyla, 22 nci maddenin dördüncü fıkrası uygulanır. d) İthal edilen eşyanın tamamı ihraç edilen işlem görmüş ürünün elde
edilmesinde kullanılmış olsa dahi döviz kullanım oranının bu Karara istinaden
yayımlanan Tebliğle belirlenen oranları geçmesi halinde, 22 nci maddenin
dördüncü fıkrası uygulanır. e) İhraç edilen ürün bünyesinde taahhüt edilenden daha az ithal ürün
kullanılması nedeniyle gerçeği yansıtmadığı tespit edilen gümrük beyannamesi
veya beyanname eki belgeler hakkında 23 üncü maddenin dördüncü fıkrası
uygulanır. |
Söz konusu geçici maddenin
yürürlüğe girmesinden önce düzenlenen DİB/Dİİ için de bu kararın 22 nolu
geçici maddesindeki hususların dikkate alınmak suretiyle uygulanacağına
hükmedilmiştir. |
MADDE 8- Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe girer. MADDE 9- Bu Karar hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. |
Dahilde İşleme Rejimi Kararında
Değişiklik Yapılması Hakkında Karar - 2017/10973 (26.11.2017 t. 30252 s.
R.G.) |
Karar Sayısı : 2017/10973 Ekli “Dahilde İşleme Rejimi Kararında Değişiklik Yapılması Hakkında Karar”ın
yürürlüğe konulması; Ekonomi Bakanlığının 17/8/2017 tarihli ve 86578 sayılı
yazısı üzerine, 20/2/1930 tarihli ve 1567 sayılı Kanunun 1 inci, 27/6/1963
tarihli ve 261 sayılı Kanunun 1 inci, 14/5/1964 tarihli ve 474 sayılı Kanunun 2
nci, 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Kanunun 80, 111, 115, 121 inci ve 637
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci maddeleri ile 2/2/1984 tarihli ve 2976
sayılı Kanun hükümlerine göre, Bakanlar Kurulu’nca 11/9/2017 tarihinde
kararlaştırılmıştır.
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ KARARINDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA KARAR
MADDE 1- 17/1/2005 tarihli ve 2005/8391 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Dahilde İşleme Rejimi Kararının 6
ncı maddesinin ikinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“a) Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası sahibi firmalar veya belge/izin
müracaat tarihinden önceki iki takvim yılı içerisinde herhangi bir yıl asgari
25 (yirmibeş) milyon ABD Doları tutarında ihracat yapan onaylanmış kişi statü
belgesi sahibi imalatçı firmaların dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme
izni kapsamında yapacakları ithalatta, iki yıl süresince bu ithalattan doğan
verginin %1’inin, b) Belge/izin müracaat tarihinden önceki iki takvim yılı içerisinde herhangi
bir yıl 5 (beş) milyon ABD Doları tutarı (bu tutar dahil) ile 25 (yirmibeş)
milyon ABD Doları tutarı arasında ihracat yapan onaylanmış kişi statü belgesi
sahibi imalatçı firmaların dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni
kapsamında yapacakları ithalatta, iki yıl süresince bu ithalattan doğan
verginin %5'inin, c) Onaylanmış kişi statü belgesi sahibi firmaların dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni kapsamında yapacakları ithalatta, bu ithalattan
doğan verginin %10’unun,”
MADDE 2- Aynı Kararın 19 uncu maddesinin dördüncü,
dokuzuncu, onbirinci, onbeşinci ve onaltıncı fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Şartlı muafiyet sistemi çerçevesinde dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni kapsamında ithal edilen eşya, asıl işlem görmüş ürün ve/veya ithal
edildiği şekliyle belge/izin süresi içerisinde, ticaret politikası önlemlerinin
uygulanması, eşyanın gümrük idaresince yerinde tespiti (eşyanın muayenesine
ilişkin gümrük mevzuatı hükümleri saklı kalmak kaydıyla, 6 ncı maddenin ikinci
fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde sayılan koşulları haiz firmaların eşyaları
hariç olmak üzere), eşyanın ithali için öngörülen dış ticarette teknik
düzenlemeler ve standardizasyon mevzuatı dahil diğer işlemlerin tamamlanması ve
kanunen ödenmesi gereken vergilerin tahsili kaydıyla 4458 sayılı Gümrük
Kanununun 114 üncü maddesinin birinci fıkrası ile 207 nci maddesi hükmüne göre
serbest dolaşıma girebilir. Bu durumda serbest dolaşıma giren eşyaya tekabül
eden ihracatın gerçekleşmesi aranmaz.” “Dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında ihraç edilen işlem
görmüş ürünün, herhangi bir sebeple belge/izin süresi içerisinde geri
getirilmesi halinde, ihracat rejimi ve gümrük mevzuatı çerçevesinde ve süresi
geçerli belge/izin kapsamında ihracat nedeniyle varsa yararlanılan hak ve menfaatin
6 ncı madde hükmüne göre teminatının alındığının tevsiki kaydıyla, ilgili
gümrük idaresince bu ürünün ithalatına ve ihracatına müsaade edilir. Bu durum,
ihracat taahhüdünün kapatılması sırasında değerlendirilmek üzere ilgili
Bakanlık bölge müdürlüğüne/gümrük idaresine bildirilir. Bu çerçevede yapılacak
taahhüt kapatma işlemi, bu kapsamdaki geri gelen eşyaya ilişkin gümrük
beyannamesi dikkate alınmaksızın ilgili dahilde işleme izin belgesinin/dahilde
işleme izninin ihracat taahhüdüne sayılma koşullarına sahip mevcut gümrük
beyannameleri ile tekemmül ettirilir. Taahhüt hesabının kapatılması esnasında,
ilgili dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında geri gelen
eşyaya ilişkin gümrük beyannamesi dikkate alınmadığı durumda uygulanacak bir
müeyyide yoksa taahhüt kapatma işlemi müeyyide uygulanmaksızın tekemmül
ettirilir.” “İhracat taahhüdü kapatılmış dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni
kapsamında ihraç edilen işlem görmüş ürünün, herhangi bir sebeple geri
getirilmesi ve belge/izin sahibi firma tarafından yeniden ihracatının yapılmak
istenmemesi halinde, bu durum taahhüt kapatma işleminin yeniden tekemmül
ettirilmesini teminen ilgili Bakanlık bölge müdürlüğüne/gümrük idaresine
bildirilir. Taahhüt kapatma işleminin yeniden tekemmül ettirilmesi aşamasında,
bu madde çerçevesinde, ilgili dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni
taahhüt kapatma işleminin Bakanlık bölge müdürlüğünce/gümrük idaresince geri
alınması ve yapılan değerlendirme sonucunda, varsa bu ürünün elde edilmesinde
kullanılan eşyanın ithalatında alınmayan verginin 22 nci madde çerçevesinde
geri alındığının ve ihracat nedeniyle yararlanılan hak ve menfaatlerin iade
edildiğinin tevsiki kaydıyla, gümrük idaresince işlem görmüş ürünün ithalatına
müsaade edilir. Bu çerçevede, yapılacak taahhüt kapatma işlemi, bu kapsamdaki
geri gelen eşyaya ilişkin gümrük beyannamesi dikkate alınmaksızın ilgili
dahilde işleme izin belgesinin/dahilde işleme izninin ihracat taahhüdüne
sayılma koşullarına sahip mevcut gümrük beyannameleri (geri gelen eşyaya
ilişkin gümrük beyannamesi ihracat taahhüdünden çıkarılarak ilk kapatma
işlemine esas teşkil eden gümrük beyannameleri) ile tekemmül ettirilir. Taahhüt
hesabının kapatılması esnasında, ilgili dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni kapsamında geri gelen eşyaya ilişkin gümrük beyannamesi dikkate
alınmadığı durumda uygulanacak bir müeyyide yoksa taahhüt kapatma işlemi
müeyyide uygulanmaksızın tekemmül ettirilir.” “İhracat taahhüdü kapatılan dahilde işleme izin belgelerinin/dahilde işleme
izinlerinin taahhüt kapatma işlemleri, Bakanlığın (İhracat Genel
Müdürlüğü)/Gümrük ve Ticaret Bakanlığının (Gümrük ve Ticaret Bölge
Müdürlükleri) uygun görüşüne istinaden kamu kurum ve kuruluşları ile ihracatçı
birlikleri genel sekreterliklerince yapılan maddi hatadan dolayı veya
belge/izin kapsamında ihraç edilen işlem görmüş ürünün herhangi bir sebeple
geri getirilmesinden dolayı geri alınabilir. Bu çerçevede, taahhüt kapatma
işlemi geri alman belge/izin kapsamında maddi hatanın giderilmesini veya geri
gelen eşyaya ilişkin olarak bu maddede belirtilen işlemlerin tekemmül
ettirilmesini müteakip taahhüt hesabı yeniden kapatılır. Ayrıca, maddi hatanın
giderilmesini müteakip ortaya çıkan yeni durumla sınırlı kalmak kaydıyla yeni
işlemler de tekemmül ettirilebilir.” “Dahilde işleme izin belgesi sahibi firmalar, kendilerine tebliğ edilen taahhüt
hesabının müeyyideli kapatılması işlemine karşı tebliğ tarihinden itibaren 1
(bir) ay içerisinde Bakanlığa (İhracat Genel Müdürlüğü) yazılı olarak itiraz
edebilirler. Dahilde işleme izinlerine ilişkin müeyyideli kapatma işlemlerine
ise, 4458 sayılı Gümrük Kanununun 242 nci maddesi uyarınca itiraz yoluna
başvurulabilir. İtiraz başvurusunda itiraza mesnet teşkil eden tüm bilgi ve
belgeler ibraz edilir. İtirazın haklı bulunması durumunda, taahhüt kapatma
işlemi Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü)/Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca
(Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlükleri) geri alınarak ibraz edilen bilgi ve
belgeler de göz önünde bulundurulmak suretiyle yeniden tekemmül ettirilir.”
MADDE 3- Aynı Kararın 20 nci maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“19 uncu maddenin yedinci fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, ikincil
işlem görmüş ürünün ihraç edilmemesi halinde, ithal eşyasına ilişkin
beyannamenin tescil tarihindeki kur ve vergi oranı veya asıl işlem görmüş
ürünün ihraç edilen kısmı oranında ikincil işlem görmüş ürünün serbest dolaşıma
girişine ilişkin beyannamenin tescil tarihindeki kur ve vergi oranı esas
alınarak hesaplanan verginin, ilgili gümrük idaresine yatırıldığının tevsiki
aranır. Aksi takdirde, 22 nci maddenin ikinci fıkrası hükümlerine göre işlem
yapılır.”
MADDE 4- Aynı Kararın 22 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 22- Dahilde işleme tedbirlerini, dahilde işleme rejimi ve
belgede/izinde belirtilen esas ve şartlara uygun olarak yerine
getirmeyenlerden; a) Şartlı muafiyet sistemi kapsamında ithal edilen ve Türkiye Gümrük Bölgesi
dışına veya serbest bölgelere ihracatı gerçekleştirilmeyen eşyanın ithali
esnasında alınmayan vergi, b) Şartlı muafiyet sistemi kapsamında ithal edilen ve serbest bölgelere
gerçekleştirilen ihracata konu eşyanın, belge/izin süresi bitiminden itibaren 3
(üç) ay içerisinde başka bir ülkeye satışının yapılmaması, Yatırını Teşvik
Belgesi veya bir başka belge/izin kapsamında Türkiye Gümrük Bölgesine
ithalatının yapılmaması, serbest bölgelerde bulunan tesislerin yapımında
kullanılmaması, serbest bölgelerde bulunan tesislerde makine-teçhizat,
demirbaşa kayıtlı eşya veya bunların parçası olarak kullanılmaması, serbest
bölgelerde yerleşik gemi inşa faaliyetinde bulunan firmalara gemi inşasında
kullanılmak üzere tesliminin yapılmaması, serbest bölgelerden gümrük hattı dışı
eşya satış mağazalarına satışının yapılmaması veya serbest bölgelerden kara,
deniz ve hava taşıtlarına kumanya olarak tesliminin yapılmaması durumunda, bu
kapsamdaki ithalat esnasında alınmayan vergi, c) Belge/izin ihracat taahhüdünün kapatılması aşamasında belge/izin kapsamında
izin verilen miktarın üzerinde ithalat yapıldığının tespiti halinde, bu kısma
tekabül eden ithalattan doğan vergi, ç) Belge/izin kapsamında ithal edilen işletme malzemesinin CIF ithal tutarının,
gerçekleşen FOB ihraç tutarının %2 (doğal taşlar ile kıymetli maden ve taş
ihraç taahhüdü içeren belgelerde % 10)’sinden fazla olması halinde, bu oranı
aşan kısma tekabül eden ithalatla ilgili alınmayan vergi, d) Belge/izin kapsamında ithal edilen değişmemiş eşyanın CİF ithal tutarının,
gerçekleşen FOB ihraç tutarının %1’inden fazla olması halinde, bu oranı aşan
kısma tekabül eden ithalatla ilgili alınmayan vergi, e) Geri ödeme sistemi çerçevesinde düzenlenen belge/izin kapsamında A.TR
dolaşım belgesi eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye ülkelere veya menşe ispat
belgeleri eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye ülkelere, Pan-Avrupa Menşe
Kümülasyonuna taraf ülkelere, Pan-Avrupa- Akdeniz Menşe Kümülasyonuna taraf
ülkelere veya Serbest Ticaret Anlaşması imzalanmış bir ülkeye işlem görmüş ürün
olarak ihraç edilmek üzere ithal edilen ancak süresi içerisinde ihracatı
gerçekleştirilmeyen eşyaya ilişkin alınmayan vergi, f) Dahilde işleme izin belgesinin/dahilde işleme izninin iptal edilmesi
halinde, belge/izin kapsamında varsa alınmayan vergi, g) Belge/izin kapsamında ithal edilen eşyanın ihraç edilen işlem görmüş ürünün
bünyesinde kullanıldığına ilişkin şartların yerine getirildiğinin
Bakanlıkça/Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca belirlenen şekilde tevsik edilememesi
ve bu şartların yerine getirildiğinin Bakanlıkça/Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca
belirlenecek diğer şekillerde de tevsik edilememesi halinde eşyanın ithalinde
alınmayan vergi, ithal tarihi itibarıyla 4458 sayılı Gümrük Kanunu ile 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
Ayrıca, ithal edilen ve süresi içerisinde ihracatı gerçekleştirilmeyen eşya
için 4458 sayılı Gümrük Kanununun 238 inci maddesi hükmü çerçevesinde müeyyide
uygulanır. İkincil işlem görmüş ürüne ilişkin verginin 20 nci madde kapsamında ilgili
gümrük idaresine yatırıldığının tevsik edilmemesi halinde, ikincil işlem görmüş
ürünün kendisi üzerinden hesaplanan vergi 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. Ayrıca, ikincil işlem
görmüş ürünün kendisi için 4458 sayılı Gümrük Kanununun 238 inci maddesi
çerçevesinde işlem yapılır. Birinci ve ikinci fıkra hükümleri çerçevesinde vergisi ve cezaları ödenen
eşyanın serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutulmasının talep edilmesi
halinde, ticaret politikası önlemlerinin uygulanması ve eşyanın ithali için
öngörülen dış ticarette teknik düzenlemeler ve standardizasyon mevzuatı dahil
diğer işlemlerin tamamlanması şartı aranır. Aksi takdirde, bu eşyanın serbest
dolaşıma giriş rejimi dışındaki gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma
tabi tutulması gerekir. Ayrıca, a) Birinci ve ikinci fıkrada sayılan haller dışında, belge/izin kapsamında
ithal edilen eşyanın işlem görmüş ürün olarak ihraç edildiğinin tespiti
kaydıyla, Bakanlıkça/Gümrük Ticaret Bakanlığınca belirlenen şartlara uyulmaması
durumunda, b) Döviz kullanım oranının aranmayacağı haller haricinde, belge kapsamında
ithal edilen eşyanın tamamı ihraç edilen işlem görmüş ürünün elde edilmesinde
kullanılmış olsa dahi döviz kullanım oranının bu Karara istinaden yayımlanan
Tebliğle belirlenen oranları geçmesi halinde, belge/izin sahibi firma adına (bu
firmanın başka bir firmanın belgesine yan sanayici olarak eklenmesi dahil)
düzenlenmiş ve düzenlenecek belgeler/izinler kapsamında, Bakanlıkça uygun
görüldüğü tarihten itibaren 6 ay süreyle indirimli teminat uygulanmaz.
Firmaların bu fıkra kapsamında müteakip ihlallerinde teminat oranı, Bakanlıkça
uygun görüldüğü tarihten itibaren ithalattan doğan vergi tutarının 2 (iki)
katına kadar arttırılır. Dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında Türkiye gümrük
bölgesine getirilen eşyanın belge/izin süresinin bitimini takiben 1 (bir) ay
içerisinde rejimin gerektirdiği işlemlerin bitirilmesi, ihracı veya gümrükçe
onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi tutulması halinde, bu işlemler
belge/izin kapsamında değerlendirilir ancak 4458 sayılı Gümrük Kanununun 241
inci maddesinin üçüncü fıkrası çerçevesinde usulsüzlük cezasının iki katı para
cezası tahsil edilir. Dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni
kapsamında Türkiye gümrük bölgesine getirilen eşyanın belge/izin süresinin
bitimini takiben 2 (iki) ay içerisinde rejimin gerektirdiği işlemlerin
bitirilmesi, ihracı veya gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi
tutulması halinde, bu işlemler belge/izin kapsamında değerlendirilir ancak 4458
sayılı Gümrük Kanununun 241 inci maddesinin dördüncü fıkrası çerçevesinde
usulsüzlük cezasının dört katı para cezası tahsil edilir.”
MADDE 5- Aynı Kararın 23 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 23- Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının denetim birimleri ile
Bakanlık ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca yapılan inceleme, denetim ve
soruşturma sonucunda, gümrük beyannamesi veya eki belgelerin sahte olduğunun
veya üzerinde tahrifat yapıldığının ya da gerçeği yansıtmadığının tespiti
halinde; bu beyannamenin veya beyanname eki belgelerin dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni ihracat taahhüdünün kapatılmasında kullanılıp
kullanılmadığına bakılmaksızın, beyanname kapsamı ihracata tekabül eden ithalata
ilişkin vergi, 22 nci madde hükümleri çerçevesinde tahsil edilerek ilgililer
hakkında kanuni işlem yapılır ve bu beyanname ihracat taahhüt hesabının
kapatılmasında değerlendirmeye alınmaz. Bu gümrük beyannamesinde kayıtlı dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme
izni sahibi firma adına ve/veya aracı ihracatçı firma adına düzenlenmiş ve
düzenlenecek olan belgeler/izinler kapsamında belirtilen tespitin Bakanlığa
(İhracat Genel Müdürlüğü) intikalini müteakiben Bakanlıkça (İhracat Genel
Müdürlüğü) uygun görüldüğü tarihten itibaren 1 (bir) yıl süreyle yapılacak tüm
ithalat işlemlerinde (bu firmaların belirtilen tespitin yapıldığı tarihten
sonra bir başka firmanın belgesine yan sanayici olarak eklenmesi dahil), 6 ncı
maddenin dördüncü fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, indirimli teminat
uygulanmaz. Ayrıca; aracı ihracatçı, beyanname konusu işlem görmüş ürünün elde
edilmesinde kullanılan eşyanın ithalatı esnasında alınmayan vergiden,
belge/izin sahibi firma ile birlikte müştereken ve müteselsilen sorumludur. Ancak, gümrük beyannamesi ve eki belgeler üzerindeki tahrifatın belge/izin
sahibi firma tarafından yapılmadığının kesinleşmiş mahkeme kararı ile tespiti
kaydıyla, bu işlemin dahilde işleme rejimi çerçevesinde firmaya herhangi bir
menfaat sağlamadığı ve yapılan ihracatın gerçek olduğunun tespiti halinde,
birinci fıkra hükmü uygulanmaz. İhraç edilen ürün bünyesinde taahhüt edilenden daha az ithal ürün kullanılması
nedeniyle gerçeği yansıtmadığı tespit edilen gümrük beyannamesi kapsamında
ihracı gerçekleşmediği tespit edilen ithal eşyasına ilişkin alınmayan vergi. 22
nci madde hükümleri çerçevesinde tahsil edilir. Bu durumda, bu maddenin birinci
fıkrası uygulanmaz. Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının denetim birimleri ile Bakanlık ve Gümrük ve
Ticaret Bakanlığınca yapılan inceleme, denetim ve soruşturma sonucunda, dahilde
işleme rejimi uyarınca firmanın veya yan sanayicisinin stoklarında bulunması
gereken ithal eşyasının işlem görmüş ürün veya ithal edildiği şekliyle
stoklarında bulunmadığının tespit edilmesi durumunda stokta bulunmayan eşya ile
ilgili olarak 22 nci madde hükümleri uygulanır ve ilgililer hakkında kanuni
işlem yapılır. Ayrıca, bu belge/izin sahibi firma adına düzenlenmiş ve
düzenlenecek olan belgeler/izinler kapsamında belirtilen tespitin yapılmasını
müteakiben 1 (bir) yıl süreyle yapılacak tüm ithalat işlemlerinde (bu firmanın
belirtilen tespitin yapıldığı talihten sonra bir başka firmanın belgesine yan
sanayici olarak eklenmesi dahil), 6 ncı maddenin dördüncü fıkrası hükmü saklı
kalmak kaydıyla, indirimli teminat uygulanmaz. Bu maddede belirtilen hakların kötüye kullanıldığına ilişkin hallerin tespiti
durumunda, ilgili belgeye/izne herhangi bir ek süre verilmez.
MADDE 6- Aynı Kararın 26 ncı maddesinin üçüncü ve
dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Dahilde işleme izin belgesinin taahhüt kapatma veya iptal işlemlerini geri
almaya Bakanlık (İhracat Genel Müdürlüğü); dahilde işleme izninin taahhüt
kapatma veya iptal işlemlerini geri almaya ise Gümrük ve Ticaret Bakanlığı (Gümrük
ve Ticaret Bölge Müdürlükleri) yetkilidir. Taahhüt kapatma veya iptal işlemleri
geri alınan belge/izin ihracat taahhüdünün kapatılması durumunda; belge/izin
kapsamında müeyyide uygulanmakla birlikte henüz tahsilatı yapılmamış (amme
alacağının asli ve/veya ferilerinin tahsil edilmemiş olması) kısım için ithalat
esnasında alman teminatlar ilgili gümrük idaresince belge/izin sahibi firmaya
iade edilir, ancak belge/izin kapsamında müeyyide uygulanmış ve daha önce
tahsil edilmiş tutarlar (amme alacağının asli ve/veya ferilerinin tahsil
edilmiş olması) taahhüt kapatma işlemini müteakip ilgili belge/izin sahibi
firmaya iade edilmez. Ayrıca; iptal işlemleri geri alınan firmalar adına
düzenlenmiş ve düzenlenecek olan dahilde işleme izin belgeleri kapsamında 6 (altı)
ay süreyle yapılacak tüm ithalat işlemlerinde (bu firmaların geri alma işlemi
tesis edilen dahilde işleme izin belgesi ve bu firmanın geri alma işleminden
sonra bir başka firmanın belgesine yan sanayici olarak eklenmesi dahil),
indirimli teminat uygulanmaz. Bakanlık, gümrük mevzuatı hükümleri çerçevesinde yetkilendirilmiş yükümlü
sertifikası veya onaylanmış kişi statü belgesine sahip kişiler ile Bakanlıkça
belirlenecek kriterleri yerine getiren diğer kişiler için dahilde işleme rejimi
hükümlerinin kolaylaştırılması amacıyla tebliğ, genelge ve talimat ile
düzenleme yapmaya yetkilidir.”
MADDE 7- Aynı Karara aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 22 Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce düzenlenen
dahilde işleme izin belgeleri/dahilde işleme izinleri kapsamında (taahhüt
hesapları kapatılan ancak müeyyideleri tahsil edilmeyen belgeler/izinler
dahil); a) İkincil işlem görmüş ürüne ilişkin yükümlülüklerin ihlali halinde, 22 nci
maddenin ikinci fıkrası çerçevesinde işlem yapılır. b) Belge/izinde kayıtlı miktarın üzerinde ithalat yapılmış olması halinde,
ithal edilen eşyanın işlem görmüş ürün olarak ihraç edildiğinin tespiti ve
ihracat taahhüdünün kapatılmasına ilişkin diğer şartlar saklı kalmak kaydıyla,
belge/izin ihracat taahhüdü müeyyide uygulanmaksızın kapatılır. c) İthal edilen eşyanın ihraç edilen işlem görmüş ürünün bünyesinde
kullanıldığına ilişkin olarak Bakanlıkça/Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca
belirlenen şartların yerine getirildiğinin tevsik edilememesi halinde,
belgelerin/izinlerin ihracat taahhüdü, 22 nci maddenin birinci fıkrasının
(g)bendi çerçevesinde işlem yapılarak kapatılır. Ayrıca, ithal edilen ve süresi
içerisinde ihracatı gerçekleştirilmeyen eşya için 4458 sayılı Gümrük Kanununun
238 inci maddesi hükmü çerçevesinde müeyyide uygulanır. ç) 22 nci maddenin birinci fıkrasında sayılan haller dışında Bakanlıkça/Gümrük
ve Ticaret Bakanlığınca belirlenen şartların ihlali halinde, ithal edilen
eşyanın işlem görmüş ürün olarak ihraç edildiğinin tespiti kaydıyla, 22 nci
maddenin dördüncü fıkrası uygulanır. d) İthal edilen eşyanın tamamı ihraç edilen işlem görmüş ürünün elde
edilmesinde kullanılmış olsa dahi döviz kullanım oranının bu Karara istinaden
yayımlanan Tebliğle belirlenen oranları geçmesi halinde, 22 nci maddenin
dördüncü fıkrası uygulanır. e) İhraç edilen ürün bünyesinde taahhüt edilenden daha az ithal ürün
kullanılması nedeniyle gerçeği yansıtmadığı tespit edilen gümrük beyannamesi
veya beyanname eki belgeler hakkında 23 üncü maddenin dördüncü fıkrası
uygulanır.
MADDE 8- Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. MADDE 9- Bu Karar hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. |