MEVZUAT DUYURUSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konu
D-8 Üyesi Devletler Arasında Tercihli Ticaret Anlaşması Çerçevesindeki Ticarette Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti hk. yönetmelik onaylandı. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MEVZUAT METNİ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2011/1681sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan D-8 Üye
Devletleri Arasında Tercihli Ticaret Anlaşması eki D-8 Üyesi Devletler Arasında
Tercihli Ticaret Anlaşmasına (TTA) İlişkin Menşe Kurallarının uygulanmasına
dair usul ve esasları konu alan yönetmelik aşağıda istifadenize sunulmaktadır.
Gümrük
ve Ticaret Bakanlığından: BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 18/04/2011
tarihli ve 2011/1681
sayılıBakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan D-8 Üye Devletleri Arasında
Tercihli Ticaret Anlaşması eki D-8 Üyesi Devletler Arasında Tercihli Ticaret
Anlaşmasına (TTA) İlişkin Menşe Kurallarının uygulanmasına dair usul ve
esasları düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, D-8 Üyesi Devletler
Arasında Tercihli Ticaret Anlaşmasına (TTA) İlişkin Menşe Kurallarının
uygulanmasına dair usul ve esasları kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 3/6/2011 tarihli ve 640
sayılı Gümrük ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi ile bu Yönetmeliğin 1 inci maddesinde
belirtilen D-8 Üye Devletleri Arasında Tercihli Ticaret Anlaşması eki D-8 Üyesi
Devletler Arasında Tercihli Ticaret Anlaşmasına (TTA) İlişkin Menşe Kurallarına
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan; a) Anlaşma: D-8 Üye Devletleri Arasında Tercihli Ticaret
Anlaşmasını, b) Armonize Sistem: 10 Kasım 1988 tarihli ve 3501
sayılı Kanunla katılmamız uygun bulunan Uyumu Sağlanmış (Armonize) Mal Tanımı
ve Kodlama Sistemi Hakkında Uluslararası Sözleşmede belirtilen şekilde ve
Sözleşmenin ekinde yer alan pozisyonları, alt pozisyonları ve bunlara ait sayısal
kodları, Bölüm, Fasıl ve Alt Pozisyon Notlarını ve Armonize Sistemin yorumu ile
ilgili Genel Kuralları kapsayan Nomanklatürü, c) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını, ç) CIF kıymeti: İthalat limanında eşyanın
taşıyıcıdan boşaltıldığı sırada eşyanın bedeli, eşyanın varış limanına teslim
edilmesi için gereken navlun ve sigorta dahil olmak üzere eşya için ihracatçıya
gerçekte ödenen veya ödenebilecek fiyatı, d) Eşya: Hem girdileri hem de ürünleri, e) Etkisiz unsurlar: 1)
Yakıt ve enerji, 2)
Alet, kalıp ve şekiller, 3)
Bina ve ekipmanların bakımında kullanılan parça ve maddeler, 4)
Yağ, gres, birleştirici maddeler ve üretimde veya bina ve ekipmanların
işletilmesinde kullanılan diğer maddeler, 5)
Eldivenler, gözlükler, ayak giyecekleri, elbise, güvenlik ekipmanları ve
donanımları, 6)
Eşyanın test edilmesi veya incelenmesi amacıyla kullanılan ekipman, aygıt ve
donanımları, 7)
Katalizör ve solventler, 8)
Eşyaya dahil edilmeyen ancak eşyanın üretiminde kullanılmasının üretimin bir
parçasını teşkil ettiği makul olarak ispatlanabilecek diğer tüm eşya, dahil
olmak üzere bir eşyanın üretiminde, test edilmesinde veya muayenesinde
kullanılan fakat fiziki olarak eşyaya dahil edilmemiş bir eşyayı veya eşyanın
üretimiyle bağlantılı binaların bakımı veya ekipmanın işletimi ile ilgili bir
eşyayı, f) Fabrika çıkış fiyatı: Ürün için nihai işçilik veya
işlemin gerçekleştirilmesini üstlenen imalatçıya fabrika çıkışı itibarıyla
ödenen, kullanılan bütün girdi fiyatlarının dâhil edilmiş olduğu elde edilmiş
ürünün ihracında geri ödenen veya ödenecek yurtiçi vergilerin tenziliyle
bulunan fiyatı, g) Girdi: Ürün imalatında kullanılan herhangi bir
madde, parça, aksam, yarı mamul ve/veya diğer eşyaya fiziken dahil edilmiş veya
diğer eşyanın üretim sürecine dahil edilmiş eşyayı, ğ) Gümrük kıymeti: İthalat ülkesine ihraç amaçlı
satışlarda diğer tahsil edilebilir vergiler ve ödenen miktarlar da dâhil olmak
üzere eşya için gerçekte ödenen veya ödenebilir kıymet olan ithal eşyasının
satış bedelini, eşyanın satış bedeline göre belirlenemediği hallerde, 1)
Aynı eşyanın satış bedeli yöntemi kullanılarak belirlenen bedeli, 2)
Benzer eşyanın satış bedeli yöntemi kullanılarak belirlenen bedeli, 3)
İndirgenmiş kıymet yöntemi kullanılarak belirlenen bedeli, 4)
Hesaplanmış kıymet yöntemi kullanılarak belirlenen bedeli, 5)
Son yöntem kullanılarak belirlenen bedeli, h) Menşe İspat Belgesi: Eşyanın Anlaşma kapsamında
menşeli olduğunu ispat etmek üzere düzenlenen ve bir örneği ekte yer alan D-8
Menşe İspat Belgesini, ı) Menşeli olmayan girdi: Üretimde kullanılan, menşe
ülkesi Anlaşmaya taraf ülkeler dışındaki bir ülke olan veya menşei
belirlenemeyen her türlü girdiyi, i) Sevkiyat: Bir ihracatçıdan bir alıcıya aynı anda
gönderilen ya da ihracatçıdan alıcıya sevkinde tek bir sevk evrakı kapsamında
yer alan veya böyle bir evrakın olmaması halinde tek bir fatura kapsamına giren
ürünleri, j) Sınıflandırılmış: Ürün veya girdilerin belirli bir
pozisyon altında sınıflandırılmasını, k) Taraf ülke: D-8 Üye Devletleri Arasında Tercihli Ticaret
Anlaşması’nı onaylamış ülkelerden biri olarak; Türkiye
Cumhuriyeti, Endonezya
Cumhuriyeti, İran
İslam Cumhuriyeti, Malezya, Nijerya
Federal Cumhuriyeti, Pakistan
İslam Cumhuriyetini, l) Ülkeler: Karasularını da kapsayacak şekilde taraf ülke
topraklarını, m) Üretim: İmal etmek, üretmek, monte etmek, işlemek,
yetiştirmek, büyütmek, beslemek, madencilik, özünü çıkartmak, hasat etmek,
balıkçılık, tuzakla avlamak, bir araya getirmek, toplayıcılık, avcılık ve
yakalamak da dahil olmak üzere eşya elde etme yöntemlerini, n) Ürün: Bilahare başka bir imalat işleminde girdi
olarak kullanılması söz konusu olsa bile imal edilmiş ürünü, ifade
eder. İKİNCİ
BÖLÜM Menşeli
Ürün Kavramının Tanımı ve Koşulları Menşeli
ürünler MADDE 5 – (1) 14 üncü maddede belirtilen sevkiyat
hükümlerine uygun olarak bir taraf ülkeden diğer taraf ülkeye ihraç edilen
aşağıda belirtilen ürünler, taraf ülkelerden biri menşeli kabul edilerek
Anlaşma kapsamındaki tercihli tavizden yararlanırlar: a)
6 ncı maddede belirtildiği ve tanımlandığı şekilde, tamamen elde edilmiş veya
üretilmiş ürünler. b)
7 nci maddede belirtilen şartları karşılamak kaydıyla, tamamen elde edilmemiş
veya üretilmemiş ürünler. Tamamen
üretilmiş veya elde edilmiş ürünler MADDE 6 – (1) Aşağıdaki ürünler tamamen bir taraf
ülkede üretilmiş veya elde edilmiş kabul edilir: a)
O taraf ülkede hasat edilen, toplanan veya harmanlanan bitki ve bitkisel
ürünler. b)
O taraf ülkede doğmuş ve yetiştirilmiş canlı hayvanlar. c)
O taraf ülkede doğmuş ve yetiştirilmiş canlı hayvanlardan elde edilen ürünler. ç)
O taraf ülkede avcılık, tuzakla avcılık, balıkçılık, su ürünleri
yetiştiriciliği, toplayıcılık veya yakalama yoluyla elde edilen ürünler. d)
O taraf ülkenin topraklarından, sularından, deniz yataklarından veya deniz
yataklarının altından çıkarılan ancak (a) ve (ç) bentlerinde belirtilen
ürünlere dahil olmayan mineral ürünler ve diğer doğal maddeler. e)
Uluslararası hukuka göre işletme hakkı bulunması koşuluyla taraf ülkenin
karasuları dışındaki sulardan, deniz yataklarından veya deniz yataklarının
altından çıkartılan ürünler. f)
Bir taraf ülkeye kayıtlı veya söz konusu taraf ülkenin bayrağı altında seyreden
gemilerle açık denizden elde edilen balıkçılık ürünleri ve diğer denizcilik
ürünleri. g)
Bir taraf ülkeye kayıtlı veya söz konusu taraf ülkenin bayrağı altında seyreden
fabrika gemilerinin bordasında münhasıran (f) bendinde belirtilen ürünlerden
işlenen ve/veya üretilen eşya. ğ)
Bir taraf ülkede esas amacını daha fazla sürdüremeyen ve yenilenmesi veya
tamiri mümkün bulunmayan ve sadece imha edilmeye veya hammaddelerin bir
kısmının geri kazanılmasına veya geri dönüşümüne müsait kullanılmış ürünler. h)
Taraf ülkede yapılan imalat işlemleri sonucu ortaya çıkan atık ve hurdalar. ı)
Münhasıran (a) ila (h) bentlerinde tanımlanan ürünlerden bir Taraf ülkede elde
edilen veya üretilen eşya. (2)
Birinci fıkranın (f) ve (g) bentlerinde belirtilen gemiler veya fabrika
gemileri terimi sadece aşağıda belirtilen gemi ve fabrika gemileri için
uygulanır: a)
Taraf ülkede kayıtlı veya tescilli olanlar, b)
Taraf ülkelerden birinin bayrağı altında seyredenler, c)
En az yüzde 50'si bir taraf ülke vatandaşlarına ait olanlar veya yönetim
merkezi bu taraf ülkelerden birinde bulunan, müdür veya müdürleri, Yönetim
Kurulu veya Denetleme Kurulu Başkanı ve bu kurullar üyelerinin çoğunluğunun bir
taraf ülke vatandaşı olan ve ilave olarak, ortaklık veya limited şirket
durumunda, sermayesinin en az yarısı o taraf ülkeye veya söz konusu taraf
ülkenin kamu kuruluşları ya da vatandaşlarına ait olanlar. Tamamen
üretilmemiş veya elde edilmemiş ürünler MADDE 7 – (1) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b)
bendinin uygulanması bakımından bir ürün, o ürünün fabrika çıkış fiyatının en
az %40’lık bir kısmı bir taraf ülke menşeli olması kaydıyla menşeli olarak
kabul edilir. (2)
Birinci fıkra kapsamında bir taraf ülke menşeli girdilerin yüzdesinin
hesaplanmasında aşağıda belirtilen yöntem uygulanır: Fabrika
Çıkış Fiyatı - Menşeli Olmayan Girdilerin Kıymeti (3)
Menşeli olmayan girdilerin kıymeti: a)
Girdilerin ithalatı esnasındaki CİF Kıymeti veya b)
İşçilik veya işlemin yapıldığı Taraf ülkede menşei belli olmayan girdiler için
ödenen tespiti mümkün ilk fiyattır. Menşe
kümülasyonu MADDE 8 – (1) 5 inci maddede belirtilen koşulları
karşılayan ve Anlaşma kapsamındaki tercihli rejimden yararlanmaya ehil bir
nihai ürün için bir taraf ülkede girdi olarak kullanılan ürünler, nihai
üründeki taraf ülkeler menşeli toplam içeriğin %40’dan az olmaması kaydıyla,
nihai ürünün işçilik veya işleminin gerçekleştirildiği taraf ülke menşeli
olarak kabul edilirler. Yetersiz
işçilik veya işlemler MADDE 9 – (1) 6 ncı, 7 nci veya 8 inci maddelerde
belirtilen koşullar yerine getirilmiş olsun veya olmasın, aşağıda belirtilen
işlemlerin menşeli ürün statüsü vermede yetersiz işçilik veya işlem oldukları
kabul edilir: a)
Nakliye ve depolama esnasında ürünlerin iyi koşullarda muhafaza edilmesini
sağlamaya yönelik faaliyetler (kurutma, dondurma, tuzlu suda bekletme,
havalandırma, yayma, soğutma, tuza, sülfür dioksit veya diğer sulu çözeltilere
yatırma, hasar görmüş parçalardan ayırma ve benzeri işlemler). b)
Tozdan arındırma, eleme, kalburdan geçirme, sıraya koyma, tasnifleme,
eşleştirme (maddelerden setler oluşturma dahil), yıkama, boyama, kesmeyi içeren
basit işlemler. c)
Ambalaj değişikliği ve sevkiyata konu eşyanın ayrılması ve birleştirilmesi. ç)
Basit kesme ve dilimleme. d)
Ürün veya paketler üzerine marka, etiket ve diğer benzeri ayırt edici
işaretleri yapıştırma. e)
Yeniden paketleme veya şişeleme, beherlere koyma, torbalama, kutulama, karton
veya tahta üzerine yerleştirme ve tüm diğer paketleme işlemleri. f)
Farklı türde olmalarına bakılmaksızın ürünlerin basit karıştırılma işlemleri. g)
Tamamlanmış bir ürün oluşturmak üzere parçaların basit montajı. ğ)
Demonte etme. h)
Hayvan kesimi. ı)
Sadece suyla veya eşyanın niteliklerini maddesel olarak değiştirmeyen diğer
maddelerle seyreltme. i)
Dokuma kumaşları ütüleme veya presleme. j)
Tahıl ve pirinci kabuklarından ayırma, kısmi veya tam ağartma, parlatma ve
perdahlama. k)
Şeker renklendirme veya şeker topaklarını biçimlendirme işlemleri. l)
Meyvelerin, kuruyemişlerin ve sebzelerin kabuklarını soyma, zarlarını ayıklama,
çekirdeklerini çıkarma. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Eşyanın
Sınıflandırılması, Aksesuarlar, Yedek Parçalar,Aksam ve Etkisiz Unsurlar Eşyanın
sınıflandırılması MADDE 10 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında eşya,
girdi ve ürünler Armonize Sistemin Genel Yorum Kurallarına göre
sınıflandırılır. (2)
Bir taraf ülkede, gümrük vergilerinin hesaplanmasında, ambalaj üründen ayrı
olarak muameleye tabi tutuluyorsa, Anlaşma kapsamında o ülkeye yapılan
ithalatlarda da ambalajın menşei üründen ayrı olarak tespit edilebilir. (3)
İkinci fıkra hükümlerinin uygulanmadığı hallerde ambalaj, ürünün menşeinin
belirlenmesi açısından dikkate alınmaz. (4)
Bir ürünün münhasıran nakliyesi için kullanılan ambalaj malzemesi ve konteyner,
ürünün menşeinin belirlenmesinde dikkate alınmaz. Aksesuarlar,
yedek parçalar ve aksam MADDE 11 – (1) Bir ürünle birlikte teslim edilen
aksesuarlar, yedek parçalar, aksam ve talimatname veya diğer bilgilendirme
materyallerinin menşei, söz konusu unsurların eşyayla birlikte
sınıflandırılması ve ithalatçı taraf ülke tarafından gümrük vergilerinin tahsil
edilmesi kaydıyla, eşyanın menşeinin tespit edilmesinde dikkate alınmaz. (2)
Bir cihaz, makine, alet veya aracın beraberinde teslim edilen, normal olarak
bir cihazın bölümü durumundaki ve fiyata dâhil edilmiş bulunan ve bu nedenle
ayrıca fatura edilmemiş olan aksesuarlar, yedek parçalar ve aksam, söz konusu
cihaz, makine, alet veya araç içinde mütalaa edilir. Etkisiz
unsurlar MADDE 12 – (1) Bir ürünün menşeli olup olmadığını
belirlemek için etkisiz unsurların veya ürünün imalatında kullanılmış olmakla
birlikte ürünün içerisinde kalmayan veya ürünün bir parçasını oluşturmayan
girdilerin menşei dikkate alınmaz. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Ülkesel
Gereklilikler Ülkesellik
ilkesi MADDE 13 – (1) İkinci ve üçüncü bölümde yer alan menşe
statüsü kazandırılmasına ilişkin koşullar, taraf ülkelerden birinde kesintisiz
olarak yerine getirilir. (2)
Taraf ülkelerden birinden başka bir ülkeye ihraç edilmiş olan menşeli eşyanın
geri gelmesi halinde, geri gelen eşyanın ihraç edilen eşya ile aynı olduğu, söz
konusu ülkede bulunma veya ihraç edilme esnasında iyi koşullarda muhafaza
edilmeleri için gerekli olanların ötesinde herhangi bir işleme tabi tutulmadığı
hususları gümrük idarelerini tatmin edecek şekilde ispat edilmediği takdirde
menşeli olmadığı kabul edilir. Doğrudan
sevkiyat MADDE 14 – (1) Anlaşma kapsamında sağlanan tercihli
muamele, sadece bu Yönetmeliğin gerekliliklerini yerine getirmiş taraf ülkeler
arasında doğrudan nakledilen ürünler için uygulanır. (2)
Üçüncü ülkelerde aktarma yapılıp yapılmadığına veya geçici olarak depolanıp
depolanmadığına bakılmaksızın, aracı niteliğindeki bir veya daha fazla üçüncü
ülke üzerinden transit edilen ürünler; a)
Bu transit geçişin, coğrafi nedenlerle veya münhasıran nakil koşullarının
değerlendirilmesi suretiyle haklı görülmesi, b)
Ürünlerin söz konusu ülkelerde ticaret veya tüketime konu olmamaları, c)
Ürünlerin boşaltma, tekrar yükleme veya iyi koşullarda muhafaza edilmeleri için
gerekli olanların dışında herhangi bir işleme tabi tutulmamaları, halinde
ihracatçı taraf ülkeden doğrudan nakledilmiş sayılır. (3)
İkinci fıkrada yer alan koşulların yerine getirildiğinin ithalatçı ülkenin
gümrük yetkililerine ispatı, aşağıdaki belgelerden birinin ibrazı yoluyla
yapılır: a)
Ürünün, ihracatçı ülkeden transit ülkesi aracılığıyla geçişini kapsayan
konşimento veya tek taşıma belgesi. b)
(a) bendinde belirtilen belgelerin temin edilememesi halinde herhangi bir
nevide ikame kanıtlayıcı belgeler. Sergiler MADDE 15 – (1) Taraf ülkelerin birinden bir başka
ülkeye sergilenmek üzere gönderilen ve sergi sonrasında diğer taraf ülkeye
ithal edilmek üzere satılan menşeli ürünler, gümrük idarelerinin; a)
Bir ihracatçının bu ürünleri bir taraf ülkeden serginin yapıldığı ülkeye nakletmesi
ve orada sergilemesi, b)
Ürünlerin aynı ihracatçı tarafından diğer taraf ülkedeki bir kimseye satıldığı
veya tasarrufuna verildiği, c)
Ürünlerin sergi süresi içinde veya sergiden hemen sonra sergilenmek üzere
gönderildiği durumunu koruyarak sevk edildiği, ç)
Ürünlerin sergilenmek üzere gönderildikleri andan itibaren bu sergide teşhir
edilmek dışında başka bir amaçla kullanılmadığı, hususlarında
tatmin edilmesi kaydıyla ithallerinde Anlaşma kapsamındaki tercihli rejimden
yararlanır. (2)
Bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak düzenlenen veya hazırlanan D-8 menşe
ispat belgesi, normal usullere uygun olarak ithalatçı ülke gümrük yetkililerine
ibraz edilir. Bu belge üzerinde serginin adı ve adresi belirtilir. Gerektiği
takdirde ürünlerin sergilenmelerine ilişkin koşullar hakkında ek kanıtlayıcı
belgeler istenebilir. (3)
Özel amaçla yabancı ürün satmak üzere kurulmuş işyeri veya mağazalarda
düzenlenmemiş olan, süresi zarfında eşyanın gümrük denetimi altında kaldığı her
türlü ticaret, sanayi, tarım ve el sanatları sergi, fuar veya benzeri umumi
gösterilere birinci fıkra hükümleri uygulanır. BEŞİNCİ
BÖLÜM Eşyanın
Menşeinin İspatı, Menşe İspat Belgesinin Düzenlenmesi ve Vize
İşlemleri Menşe
İspat Belgesi MADDE 16 – (1) Taraf ülkelerden biri menşeli ürünler, ithal
edilmeleri esnasında bir örneği ekte yer alan D-8 Menşe İspat Belgesinin ibrazı
üzerine Anlaşmadan yararlanır. Menşe
İspat Belgesinin şekli, basımı ve dağıtılması MADDE 17 – (1) Menşe İspat Belgesi ve Başvuru Formu, ekteyer alan basım talimatına ve örneğe uygun olarak ve seri numaraları verilerek
Bakanlık veya Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluşlarca bastırılır ve ihtiyaca
göre dağıtılır. (2)
Menşe İspat Belgesi yalnızca ihracatçı veya ihracatçının gümrük beyannamesini
imzalamakla yetkili kanuni temsilcisi tarafından, Menşe İspat Belgesi ile Menşe
İspat Belgesi başvuru formunun bu Yönetmeliğe uygun olarak doldurulması
suretiyle yazılı başvurusu üzerine düzenlenir. Menşe
İspat Belgesi düzenlenme işlemleri MADDE 18 – (1) İhracatçılar veya yetkili kanuni
temsilcileri Menşe İspat Belgesi ve Menşe İspat Belgesi başvuru formlarını, bu
belgelerin arka sayfasında yazılı kurallara uygun olarak doldurur. (2)
Bu maddenin birinci fıkrası hükümlerine göre; a)
Belgeler, İngilizce dilinde ihracatçı ülkenin ulusal mevzuat hükümleri
çerçevesinde doldurulur. b)
Belgeler, yazı makinesi veya elle doldurulabilir. Elle doldurulmaları halinde
mürekkepli kalem ve matbaa harfleri kullanılır. c)
Belge üzerinde silinti ve birbiri üzerine yazılmış sözcük ve ilaveler bulunamaz
ve değişiklikler doğru olmayan kayıtların üzeri çizilerek gerekli düzeltmelerin
eklenmesi suretiyle yapılır. Bu şekilde yapılan düzeltmelerin belgeyi
düzenleyen kişi tarafından paraflanması ve taraf ülke yetkili makamları
tarafından tasdik edilmesi gerekir. ç)
Belgelerde kayıtlı her bir maddeye sıra numarası verilir ve madde aralarında
boşluk bırakılmaz. Son kaydın hemen altına sonradan bir ilave yapılmasını
önlemek üzere yatay bir çizgi çekilerek kullanılmayan yerler çapraz bir
çizgiyle iptal edilir. d)
Belgelerde kayıtlı eşyanın, tanınmalarına olanak verecek kesinlikte ve ticari
deyimleri ile hiçbir tereddüde yer vermeyecek açıklıkta cins, nevi, nitelik, AS
Kodu ve miktar olarak ayrıntılı bir biçimde beyan edilir. (3)
İhracatçılar veya yetkili kanuni temsilcileri, Menşe İspat Belgesi başvuru
formlarının arka yüzünde yer alan İhracatçı Beyanında belirtilen hususları yer
ve tarih belirterek imzalar. İhracatçının
ibraz yükümlülüğü MADDE 19 – (1) Menşe İspat Belgesi düzenlenmesi için
başvuruda bulunan ihracatçı, bu belgeleri düzenleyecek gümrük idarelerinin veya
Bakanlıkça yetkilendirilen kişi veya kuruluşların talep edebileceği, söz konusu
ürünün menşe statüsü ile bu Yönetmeliğin diğer hükümlerinin yerine getirilmiş
olduğunu tevsik eden her türlü bilgi ve belgeyi vermekle yükümlüdür. (2)
Bu amaçla, gümrük idaresi ihracatçının hesaplarında denetleme yapma veya
gerekli görülen başka herhangi bir kontrol hakkına sahiptir. Başvurunun
değerlendirilmesi MADDE 20 – (1) İhracatçılar veya yetkili kanuni
temsilcileri tarafından 18 inci madde hükümlerine uygun olarak doldurulan ve
imzalanan başvuru formları ile belgeler gümrük idarelerine veya Bakanlıkça
yetkilendirilen kişi veya kuruluşlara verilir. (2)
Gümrük idareleri veya Bakanlıkça yetkilendirilen kişi veya kuruluşlar, başvuru
formları ile Menşe İspat Belgesinin kurallara uygun olarak doldurulup
doldurulmadığını kontrol edip belgede kayıtlı eşyanın 5 inci veya 8 inci madde
hükümleri gereğince Türkiye menşeli olduğu veya sayıldığı hususunda, ihracata
ait diğer evrakı da inceleyerek kesin bir kanıya vardıktan sonra gerekli
işlemleri tamamlar. Menşe
İspat Belgesinin gümrük idaresince incelenmesi MADDE 21 – (1) Gümrük idareleri, 20 nci madde hükümleri
çerçevesinde başvurunun değerlendirilmesini müteakip; a)
Menşe İspat Belgesinin bu Yönetmelikteki şartlara uygun olup olmadığını,
özellikle ürünün tanımı için ayrılmış bulunan boşluğun her türlü sahte ilaveler
yapılması imkânını ortadan kaldıracak şekilde doldurulup doldurulmadığını, b)
İhraç konusu eşyanın cins, nevi, nitelik ve miktar itibariyle dolaşım
belgesindeki kayıtlara uygun olup olmadığını, c)
İhraç konusu eşyanın menşeli olduğunu veya sayıldığını, ürün
ve imalatında kullanılan girdilere ait diğer evrakın yanı sıra, nakliyeciler
tarafından verilen kara, demiryolu, hava ve deniz taşımalarına ilişkin
konşimento, manifesto, yük senetleri, fatura ve beyannameye eklenen diğer
belgeleri ve gerektiğinde muhasebe kayıt ve defterlerini incelemek ve ihraç
konusu eşyayı 7/10/2009 tarihli ve 27369 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gümrük Yönetmeliğindeki esaslara göre muayene etmek suretiyle
kontrol eder. (2)
Bu şekilde Menşe İspat Belgesinin kontrolü yapıldıktan sonra 22 nci madde
hükümleri uyarınca vize işlemine geçilir. Menşe
İspat Belgesinin vize edilmesi MADDE 22 – (1) İhracatçılar tarafından vize edilmek
üzere ibraz olunan, usulüne uygun olarak doldurulmuş Menşe İspat Belgesi, 20 ve
21 inci maddeler uyarınca yapılacak değerlendirme ve incelemelerin uygun sonuç
vermesi halinde gümrük idarelerince vize edilir. (2)
Menşe İspat Belgesinin gümrük idaresince vize edilmesini talep etme hakkı,
bizzat ihracatçıya veya gümrük beyannamelerini imzalamaya yetkili kanuni
temsilcisine aittir. Yetkili olmayan kimseler tarafından yapılan vize
talepleri, gümrük idaresince reddedilir. (3)
Menşe İspat Belgesinin gümrük vizesine ayrılmış (11) numaralı kutusunun doğru
olarak ve noksansız doldurulması şarttır. Yanlış veya noksan yapılan vize
işlemi belgeyi geçersiz kılar ve sonradan kontrol sebeplerinden birini teşkil
eder. (4)
Gümrük idareleri, Menşe İspat Belgesindeki (11) numaralı vize kutusuna; gümrük
beyannamesinin tarihi, sayısı ve gümrük idaresinin açık posta adresini, yazı
makinesi veya mürekkepli kalemle ve matbaa harfleriyle okunabilecek şekilde
olmasına özen göstererek yazar ve idarenin okunabilir mührünü işaretli
bölümdeki yere basarak, tarih, imza ve kaşe koymak suretiyle vize işlemini
tamamlar. (5)
Menşe İspat Belgesi Anlaşma ile sağlanan tercihli ticarette yazılı delil olarak
ancak gümrük idaresinin vizesi ile hüküm ifade edeceğinden, düzenlenme işlemi
vize ile tamamlanmış olur. (6)
Düzenlenen Menşe İspat Belgesi fiili ihraç gerçekleştiği veya kesinleştiği anda
ihracatçıya verilmek üzere hazır bulundurulur. (7)
Menşe İspat Belgesi biri beyaz üzerine yeşil meneviş zeminli, dördü beyaz olan
beş nüshalık takım halinde düzenlenir. Gümrük idareleri, ihracatın
gerçekleşmesinden sonra Menşe İspat Belgelerinin ithalatçı gümrük idaresine
ibraz edilecek yeşil renkte zemini olan ilk nüshası ile ihracatçıda kalacak
beyaz nüshayı ihracatçıya verirler. Gümrük İdareleri, kalan beyaz renkli
nüshalardan birini alıkoyar ve diğer nüshayı, ihracatı takip eden ilk iş günü
içinde teyit nüshası olarak alıkonulmak üzere ilgili kişi veya kuruluşa gönderirler. ALTINCI
BÖLÜM Menşe
İspat Belgesinin Sonradan Verilmesi, İkinci NüshaDüzenlenmesi ve Değiştirilmesi Menşe
İspat Belgesinin sonradan verilmesi MADDE 23 – (1) 22 nci madde hükümlerine istisna olarak,
Menşe İspat Belgesi hata, istenmeyerek yapılan ihmal veya özel durumlar
nedeniyle ihraç anında düzenlenmemiş olması veya Menşe İspat Belgesinin
düzenlenmiş, ancak teknik nedenlerle ithalatta kabul edilmemiş olduğu hususu,
gümrük idarelerine veya Bakanlıkça yetkilendirilen kişi veya kuruluşlara tatmin
edici bir şekilde ispat edilmesi halinde, ürünün sevkiyat tarihinden itibaren
altı ayı geçmemek kaydıyla sonradan düzenlenebilir. (2)
Birinci fıkrada belirtilen durumlarda bizzat ihracatçı veya gümrük
beyannamelerini imzalamaya yetkili kanuni temsilcisi eşyanın cinsi, nevi,
niteliği ve miktarını, ambalaj şeklini, marka ve numaralarını, işaretlerini,
çıkış işleminin yapıldığı gümrük idaresinin adını, gümrük beyannamesinin tarih
ve sayısını belirterek yazılı talepte bulunur. Söz konusu eşya için ihraç
sırasında Menşe İspat Belgesi verilmediğini veya Menşe İspat Belgesinin taraf
ülke yetkili makamlarınca teknik nedenlerle kabul edilmediğini sebepleri ile
birlikte yazılı olarak beyan eder. Usulüne uygun olarak doldurulmuş Menşe İspat
Belgesi ve başvuru formunu imzalayıp talep yazısına ekler. (3)
Bu maddede belirtilen şartları yerine getiren ihracatçının veya gümrük
beyannamelerini imzalamaya yetkili kanuni temsilcisinin talebi, ilgili gümrük
idareleri veya Bakanlıkça yetkilendirilen kişi veya kuruluşlar tarafından
incelenir. Söz konusu ihraç eşyasına ait gümrük beyannamesi ve ekleri diğer
evrak ile varsa bu işleme dair dosyaların incelenmesi ve kontrolü sonucunda,
ihracatçının beyanına tamamen uygun olduğu anlaşıldığı takdirde Menşe İspat
Belgesi verilir ve vize edilir. (4)
İhracattan sonra verilen Menşe İspat Belgesinin (6) numaralı Gözlemler başlıklı
kutusuna, belgenin sonradan verildiğini belirtmek üzere İngilizce “ISSUED RETROSPECTIVELY”
ifadesi yazılır. İkinci
nüsha Menşe İspat Belgesi düzenlenmesi MADDE 24 – (1) Menşe İspat Belgesinin çalınma,
kaybedilme ve hasar görmesi hallerinde ihracatçı veya gümrük beyannamelerini
imzalamaya yetkili kanuni temsilcisi, ilk belgeyi düzenleyen gümrük idaresine
veya Bakanlıkça yetkilendirilen kişi veya kuruluşlara başvurarak belgenin
ikinci bir nüshasının düzenlenmesini talep edebilir. (2)
Gümrük idareleri, kendilerinde bulunan ve ihraç işlemi yapılmış olan eşyaya ait
belgelere ve ilk belgeye uygun olarak düzenlendiğini tespit ettikten sonra
ikinci nüsha Belgenin vize işlemini yapar. (3)
Ancak gümrük vizesi kutusuna vize tarihi olarak hüküm ifade etmek üzere, ilk
dolaşım belgesinin vize tarihi ve seri numarası yazılır. (4)
İkinci nüsha olarak düzenlenen Belgenin (6) numaralı “Gözlemler” başlıklı
kutusuna, Belgenin ikinci nüsha olduğunu belirtmek üzere İngilizce “DUPLICATE”
ifadesi yazılır. Menşe
İspat Belgesinin değiştirilmesi MADDE 25 – (1) Bir taraf ülke gümrük idaresi kontrolü
altında bulunan menşeli ürünlerin tamamının veya bir kısmının gümrük
işlemlerinin tamamlanması amacıyla o taraf ülke içinde başka bir yere
gönderilmesi halinde, orijinal menşe ispat belgesi bir veya daha fazla D-8
Menşe İspat Belgesi ile değiştirilebilir. Müfrez D-8 Menşe İspat
Belgesi/Belgeleri ürünleri kontrolü altında bulunduran Gümrük İdaresi veya
yetkili makamlarca düzenlenir. (2)
Bir taraf ülkenin gümrük idaresinin kontrolü altında bulunan gümrük
antrepolarına ithal edilen veya konulan taraf ülkelerden biri menşeli ürünlerin
tamamının veya bir kısmının diğer bir taraf ülkeye gönderilmesi halinde,
ürünleri kontrolü altında tutan gümrük idareleri veya yetkili makamlarca yeni
bir D-8 Menşe İspat Belgesi düzenlenir. Bu durumda menşe ülkesi D-8 Menşe İspat
Belgesinin 3 no’lu kutusuna dercedilir. YEDİNCİ
BÖLÜM İbraz Menşe
İspat Belgelerinin geçerliliği MADDE 26 – (1) Menşe İspat Belgesi, ihracatçı ülkedeki
vize tarihinden itibaren altı ay geçerli olur ve bu süre zarfında ithalatçı
ülkenin yetkili makamlarına ibraz edilmesi gerekir. (2)
İthalatçı ülkenin yetkili makamlarına ibraz edilecek Menşe İspat Belgeleri,
ithalatçı gümrük idaresine birinci fıkrada belirtilen sürenin bitiminden sonra
sunulması halinde, gecikmenin ihracatçının kontrolü dışında gerçekleşen
istisnai durumlardan kaynaklanması halinde, uygulanan tercihli muamele
çerçevesinde kabul edilebilir. (3)
Diğer geç ibraz hallerinde, ithalatçı ülkenin yetkili makamı, eşyanın
belirtilen son tarihten önce gümrüğe sunulmuş olması kaydıyla menşe ispat
belgelerini kabul edebilir. (4)
Menşe İspat Belgelerinin ibraz süresinden sonra tercihli muameleden
yararlanması için bu sürenin bitiminden önce eşyanın gümrüğe gelmiş ve yine bu
süreden önce ithalatçı veya gümrük beyannamesini imzalamaya yetkili kanuni
temsilcisi tarafından yazılı olarak ilgili gümrüğe başvurulmuş olması
gerekmektedir. Menşe
İspat Belgesinin ibrazı MADDE 27 – (1) Menşe İspat Belgesi, gümrük mevzuatı ve
ilgili mevzuat gereğince ibraz edilir. İlgili gümrük idaresi bu belgeye ek
olarak ithalatçıdan eşyanın Anlaşmanın uygulanması için gerekli tüm koşulları
karşıladığına dair yazılı bir beyan talep edebilir. (2)
Eşyanın tercihli rejiminden yararlanmasını teminen ibrazı gereken Menşe İspat
Belgesinin, bu belgeyle ilgili eşyanın fiili ithalinden evvel veya fiili ithali
sırasında ibraz edilememesi ve ilgili ithalatçı tarafından eşyanın
bekletilmeden ithalinin istenilmesi durumunda, tercihli rejim uygulanmaz ve
indirimsiz vergi nispetleri üzerinden tahakkuk yapılarak vergiler kesin olarak
tahsil edilir. Ancak bu kabil eşyanın fiili ithalini müteakip süreleri
içerisinde, usulüne uygun Menşe İspat Belgesi işlemi yapan gümrük idaresine
ibraz olunduğu takdirde; ibraz olunan Menşe İspat Belgesinin ithal edilen
eşyaya ait olduğunun gümrük beyannamesi ve ekleri belgelerle karşılaştırılarak
anlaşılması ve belgenin geçerlilik süresinin geçirilmemiş olduğunun tespiti
kaydıyla tercihli vergi oranına göre hesaplanan vergi tutarları ile tercihsiz
vergi oranına göre hesaplanan vergi tutarları arasındaki fark mükelleflerine
iade edilir. (3)
İbraz edilen Menşe İspat Belgesinde Anlaşma kapsamında tercihli taviz
tanınmayan eşyanın da belirtilmiş olması halinde tercihli muamele yalnızca
Belgede yer verilen Anlaşma kapsamında tercihli taviz tanınan eşyaya uygulanır. Parçalar
halinde ithalat MADDE 28 – (1) İthalatçının talebi üzerine ve
Bakanlıkça belirlenen şartlara binaen, Armonize Sistemin 2. (a) Genel Kuralı
anlamındaki birleştirilmemiş veya monte edilmemiş halde olan ve Armonize Sistemin
XVI ncı ve XVII nci bölümlerinde ya da 7308 ve 9406 nolu pozisyonlarında yer
alan ürünlerin, parçalar halinde ithal edilmesi halinde, bu tür ürünler için
tek bir Menşe İspat Belgesi, ilk parçanın ithalatı esnasında gümrük idaresine
verilir. Destekleyici
belgeler MADDE 29 – (1) Aşağıda sayılan belgeler, bir Menşe
İspat Belgesi kapsamındaki ürünlerin Türkiye menşeli olduğunu ve bu
Yönetmeliğin diğer koşullarını yerine getirdiği hususlarını desteklemek
amacıyla, 19 uncu maddede belirtilen belgeler arasındadır: a)
İhracatçı veya tedarikçi tarafından söz konusu eşyanın elde edilmesi için
gerçekleştirilen işlemleri doğrudan kanıtlayıcı nitelikte, örneğin ihracatçı
veya tedarikçinin hesaplarında veya kendi muhasebe kayıtlarında yer alan bilgi
ve belgeler. b)
Taraf ülkelerden birinde düzenlenmiş veya hazırlanmış, imalatta kullanılan
girdilerin menşe statüsünü tevsik eden, ulusal mevzuat uyarınca kullanılan
belgeler. c)
Taraf ülkelerden birinde düzenlenmiş veya hazırlanmış, girdiler üzerinde
Türkiye’de yapılan işçilik veya işlemi kanıtlayan, ulusal mevzuat uyarınca
kullanılan belgeler. ç)
Taraf ülkelerden birinde bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak düzenlenmiş
olan D-8 Menşe İspat Belgesi. Menşe
İspat Belgeleri ile destekleyici belgelerin muhafazası MADDE 30 – (1) Yürürlükteki kanunlarda öngörülen
süreler saklı kalmak üzere; a)
Menşe İspat Belgesi düzenlenmesi için başvuruda bulunan ihracatçı, 19 uncu
maddede belirtilen belgeleri, b)
Menşe İspat Belgesini düzenleyen gümrük idaresi veya Bakanlıkça yetkilendirilen
kişi veya kuruluşlar, 17 nci maddede belirtilen başvuru formunu ve başvuru
sırasında firma tarafından kendilerine sunulan diğer tüm vesaiki, c)
İthalat gümrük idaresi, kendisine ibraz edilen Menşe İspat Belgesini, en
az üç yıl muhafaza eder. Farklılıklar
ve şekli hatalar MADDE 31 – (1) Menşe İspat Belgelerindeki beyanlar ile
ürünlerin ithalat işlemlerini yerine getirmek amacıyla gümrük idarelerine ibraz
edilen belgelerdeki ifadeler arasında küçük farklılıkların bulunması, belgenin
gümrüğe sunulan ürünlere tekabül ettiğinin kesin olarak ortaya konması
kaydıyla, söz konusu menşe ispat belgelerinin geçerliliğini kendiliğinden
ortadan kaldırmaz. (2)
Menşe ispat belgeleri üzerindeki ifadelerin doğruluğu üzerinde şüphe yaratması
söz konusu olmayan, daktilo hatası gibi bariz maddi hatalar, bu belgelerin
reddedilmesini gerektirmez. SEKİZİNCİ
BÖLÜM Yetkili
Makamlar Arasında Karşılıklı İşbirliği Karşılıklı
yardım MADDE 32 – (1) Taraf ülkeler, yetkili makamları
vasıtasıyla birbirlerine Menşe İspat Belgelerinin geçerliliklerinin ve bu
belgelerde yer alan bilgilerin doğruluğunun kontrolünde yardımcı olur. Sonradan
kontrol talebi MADDE 33 – (1) İthalatçı ülke yetkili makamları, Menşe
İspat Belgelerinin sonradan kontrolünü talep edebilir. (2)
İthalatçı ülke yetkili makamı, ihracatçı ülke yetkili makamınca verilen Menşe
İspat Belgelerinin gerçekliği veya eşyanın gerçek menşeine ilişkin bilgilerin
doğruluğu hakkında makul bir şüphesi olduğunda veya sondaj usulü ile yapacağı
kontrol sonucunda anılan belgeleri sonradan kontrol talebi ile vizeyi yapan ihracatçı
ülke yetkili makamına geri gönderir. (3)
İthalatçı ülke yetkili makamları Menşe İspat Belgesi ve fatura yahut bu
belgelerin birer kopyasını, gerektiğinde araştırmanın gerekçelerini de
belirterek ihracatçı ülkenin yetkili makamlarına geri gönderir. Menşe ispat
belgesinde yer alan bilgilerin doğru olmadığı kanaatini uyandıran elde edilmiş
tüm belge ve bilgi, kontrol talebini desteklemek üzere gönderilir. (4)
Sonradan kontrol işlemleri veya eldeki başka bilgilerden bu Yönetmelik
hükümlerinin ihlal edildiğinin anlaşılması durumunda gümrük idaresi, resen veya
taraf ülkenin talebi üzerine inceleme yapar ya da bu tür bir ihlalin
belirlenmesi ve önlenmesine yönelik olarak ivedi bir inceleme başlatır. Sonradan
kontrol işlemleri MADDE 34 – (1) Menşe İspat Belgelerinin kontrol talebi,
bu belgelerin Bakanlığa gönderilmesi suretiyle yapılır. (2)
Menşe İspat Belgelerinin kontrol talebi; belgenin arkasında yer alan doğruluğun
kontrolü istemi bölümünün, kontrol talebinde bulunan ithalatçı ülke yetkili
makamının adı ve açık posta adresi, yazı makinesi veya mürekkepli kalemle ve
matbaa harfleri ile yazılarak doldurulması suretiyle yapılır. (3)
Kontrol talebinde bulunulan yer ve tarih belirtilip mühür, imza ve kaşe koymak
suretiyle onaylanır. Sonradan
kontrol talebinin incelenmesi MADDE 35 – (1) Kontrol, ihracatçı ülke yetkili makamı
tarafından yapılır. Bu amaçla, ihracatçı ülke yetkili makamı, her türlü delil
talep etme ve ihracatçının hesaplarını denetleme veya gerekli gördüğü diğer
kontrolleri yapabilme yetkisine sahiptir. (2)
İhracatçı ülke yetkili makamları Menşe İspat Belgesinin kontrol sonucunu
belgenin arkasında yer alan kontrolün sonucu bölümünü aşağıdaki şekilde
doldurmak suretiyle belirtir: a)
Birinci veya ikinci maddelerden uygun olanın önüne (x) işareti konur, b)
Kontrolü yapan yetkili makamın adı ve kontrol tarihi yazılır, c)
Okunabilir mühür, imza ve kaşe koymak suretiyle onaylanır. Sonradan
kontrol sonuçları MADDE 36 – (1) Sonradan kontrol talebinde bulunan
ithalatçı ülke yetkili makamı, kontrol sonucundan en kısa zamanda haberdar
edilir. (2)
Kontrol sonuçlarında, belgelerin gerçek olup olmadığı, söz konusu ürünlerin
taraf ülkelerden biri menşeli olarak kabul edilip edilemeyeceği ve bu
Yönetmeliğin diğer hükümlerine uygun olup olmadığı hususları açıkça belirtilir. (3)
8 inci madde kapsamında kümülasyon uygulandığı hallerde, kontrol sonuçlarına
ithal edilen girdilere eşlik eden D-8 Menşe İspat Belgesinin bir örneği de
eklenir. (4)
Gümrük idaresi, kontrol sonucunun beklenmesi süresinde söz konusu ürünlere
tercihli muamele uygulanmasını askıya almaya karar verirse, ürünlerin gerekli
görülen ihtiyati tedbirlere bağlı olarak serbest bırakılmasını ithalatçıya
önerir. Bu önerinin kabulü halinde, söz konusu belge kapsamı eşyanın kanuni
vergisi ile tercihli vergisi arasındaki fark kadar nakit veya teminat mektubu
alınarak, eşyanın gümrük işlemleri tamamlanır. Sonradan kontrol amacıyla
gönderilen belgelerin, ihracatçı ülke yetkili makamınca doğruluğunun teyidi
yapılarak geri gönderilmesinden sonra teminata bağlanan gümrük vergileri iade
edilir. (5)
Makul şüphe durumlarında, on ay içinde cevap alınamaması veya cevapta söz
konusu belgelerin doğruluğunun ya da ürünlerin gerçek menşeinin tespitine imkân
verecek ölçüde yeterli bilginin bulunmaması halinde, talepte bulunan ithalatçı
ülke yetkili makamları, istisnai durumlar hariç olmak üzere söz konusu eşyaya
Anlaşma hükümlerinin uygulanmasını reddeder. DOKUZUNCU
BÖLÜM Çeşitli
ve Son Hükümler Cezalar MADDE 37 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı fiiller
hakkında, 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılıGümrük Kanunu, 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılıKaçakçılıkla
Mücadele Kanunu ile yürürlükteki ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır. Serbest
bölgeler MADDE 38 – (1) Yetkili gümrük idaresi, nakliyeleri
esnasında bir serbest bölgeyi kullanan ve bir Menşe İspat Belgesi kapsamında
ticarete konu olan eşyanın başka eşyayla değiştirilmemesinin veya hasara
uğraması ve bozulmasını önleyici normal işlemler dışındaki herhangi bir işleme
tabi tutulmamasının temini konusundaki her türlü tedbiri alır. (2)
Birinci fıkra hükümlerine istisna olarak, taraf ülkelerden biri menşeli
herhangi bir ürün, bir menşe ispat belgesi kapsamında bir serbest bölgeye ithal
edildiği ve bir işçilik veya işlemden geçirildiği takdirde, tatbik edilmiş olan
işçilik veya işlemin bu Yönetmelik hükümlerine uygun olması koşuluyla,
ihracatçının talebi üzerine yeni bir Menşe İspat Belgesi, ilgili gümrük idaresi
veya Bakanlıkça yetkilendirilen kişi veya kuruluşlar tarafından düzenlenir. Transit
haldeki veya antrepodaki eşyaya ilişkin geçici hükümler MADDE 39 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine uygun olan ve
Yönetmeliğin geçerli olduğu tarihte sevk halinde olan ya da antrepolarda veya
serbest bölgelerde geçici depolanan eşyaya, gümrük idaresine Yönetmeliğin
geçerli olduğu tarihten itibaren dört ay içinde, eşyanın 14 üncü madde hükümleri
çerçevesinde doğrudan nakledilmiş olduğunu gösteren belgelerle beraber
ihracatçı ülkenin gümrük idaresince sonradan verilmiş bir Menşe İspat
Belgesinin sunulması kaydıyla tercihli rejim uygulanabilir. Diğer
hususlar MADDE 40 – (1) Bu Yönetmelikte yer almayan hususlar
hakkında 7/10/2009 tarihli ve 27369 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük
Yönetmeliğinin ilgili hükümleri uygulanır. Yürürlük MADDE 41 – (1) Bu Yönetmelik 1 Temmuz 2016 tarihinden
geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 42 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve
Ticaret Bakanı yürütür. D-8 MENŞE İSPAT BELGESİ VE D-8 MENŞE İSPAT BELGESİ İÇİN BAŞVURU
ÖRNEKLERİ Basım talimatı 1.
Her bir form 210x297 mm. ebadında olmalıdır; uzunlukta eksi 5 mm. veya artı 8
mm.lik bir toleransa izin verilebilir. Kullanılan kağıt beyaz ve yazım
boyutunda olmalı, mekanik kağıt hamuru içermemeli ve ağırlığı 25gr/m2'den
az olmamalıdır. Söz konusu form, mekanik ve kimyasal araçlarla yapılabilecek
tahrifatı gözle görünür hale getiren yeşil meneviş desenli baskılızemine sahip
olmalıdır. 2.
Taraf ülkelerin gümrük idareleri veya yetkili mercileri, formlarıbizzat basmak
veya onaylanmış basımevlerine bastırtmak hakkını saklıtutabilirler. İkinci
durumda her bir form, taraf ülkelerin onay işaretini havi isminin başlangıcını
içeren (örneğin Türkiye için TR) referans numarası taşımalıdır. Her bir form
basımevinin isim ve adresini veya basımevini tanıtıcı bir işareti taşımalıdır.
Form ayrıca kendisini tanıtıcımahiyette baskılı veya baskısız bir seri numarası
taşımalıdır. D-8 MENŞE İSPAT BELGESİ
(1) If goods are notpacked indicate number of
articles or State "in bulk" as appropriate. D-8 MENŞE İSPAT BELGESİ İLE İLGİLİ KONTROL(1) VERIFICATION REGARDING D-8 CERTIFICATE OF ORIGIN(1)
1.
Belge, silinmeler veya birbiri üzerine yazılmış kelimeler ihtiva edemez.
Değişiklikler doğru olmayan kayıtlara üzerinin çizilmek ve gerekli düzeltmeler
eklenmek suretiyle yapılır. Böyle bir değişiklik, belgeyi düzenleyen kişi
tarafından paraf edilmeli ve düzenlendiği taraf ülke gümrük idaresi veya
yetkili makamları tarafından onaylanmalıdır. 2.
Belgeye kaydedilen maddeler arasında boşluk bırakılmamalı ve her bir madde
önüne bir sıra numarası konulmalıdır. Son maddenin hemen altına yatay bir çizgi
çekilmelidir. Kullanılmayan yerler, sonradan bir eklemeyi imkansız kılmak üzere
iptal edilmelidir. 3.
Eşyalar, ticari faaliyetlere uygun olarak ve teşhis edilmelerini sağlayacak
yeterli ayrıntılarla tanımlanmalıdır. NOTES 1.
Certificate must not contain erasures or words written over one another. Any
alterations must be made by deleting the incorrect particulars and adding any
necessary corrections. Any such alteration must be initialed by the person who
completed the certificate and endorsed by the Customs Administration or the
competent authorities of the issuing Contracting Member. 2.
No spaces must be left between the items entered on the certificate and each
item must be preceded by an item number. A horizontal line must be drawn
immediately below the last item. Any unused space must be struck through in
such a manner as to make any later additions impossible. 3.
Goods must be described in accordance with commercial practice and with
sufficient details to enable them to be identified. (1) Operasyonel Belgelendime Prosedürlerinin 13. Maddesine göre
kontrol. D-8 MENSE İSPAT BELGESİ İÇİN BAŞVURU
Ben
aşağıda imzası bulunan ve arka sayfada tanımlanan eşyanın ihracatçısı; Eşyanın,
ekli belgenin düzenlenmesini gerektiren koşullara uygun olduğunu BEYAN; Eşyanın
bu koşullara uygunluğunu sağlayan şartların aşağıda belirtildiği gibi
geliştiğini İZAH; ................................................................................................
................................................................................................ Yetkili
mercilerin isteği üzerine, ekli belgenin düzenlenmesi için gerekli gördükleri
her türlü destekleyici belgeyi ibraz edeceğimi ve gerekirse, bu merciler
tarafından hesaplarımın kontrolünü ve yukarıdaki eşyaların imalat işlemlerinin
denetlenmesini kabul ettiğimi TAAHHÜT; Bu
eşya için ekli D-8 Menşe İspat Belgesi düzenlenmesi hususunda gereğini ARZ
Ederim. ................................................................................................ ................................................................................................ (1) Örneğin: imalatta kullanılan ürünlere veya aynen reeksport edilen
mallara ilişkin ithal evrakı, D-8 belgeleri, faturalar, imalatçı beyanları, vs.
|