Özet & Yorum & Ek Bilgi
14 Temmuz 2021 Tarihli ve 31541
Sayılı Resmî Gazetede yayımlanan “7331 Ceza Muhakemesi Kanunu ve Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” ile bazı kanunlarda değişiklik
yapılmıştır. Söz konusu değişikliklerden birini de 2577 sayılı İdari Yargılama
Usulü Kanununun Bazı Maddelerinde yapılan değişiklikler oluşturmaktadır: Buna
göre: İdari itirazlarda cevap verilmemesi halinde reddedilmiş sayılmasına
ilişkin süreler (Zımni-red süreleri) yeniden belirlenmiş, idarenin 60 gün olan cevap verme süresi 30 güne; 6 ay olan cevap bekleme süresi 4 aya indirilmiş oldu.
Maddenin Değişiklikten Önceki Hali |
Maddenin Değişiklikten Sonraki HaliaHa |
İdari makamların sükutu: Madde
10 – 2.
Altmış
gün içinde bir cevap verilmezse istek reddedilmiş
sayılır. İlgililer altmışgünün bittiği tarihten itibaren dava açma süresi içinde, konusuna göre
Danıştaya, idare ve vergi mahkemelerine dava açabilirler. Altmış günlük süre içinde
idarece verilen cevap kesin değilse ilgili bu cevabı, isteminin reddi sayarak dava açabileceği gibi,
kesin cevabı da bekleyebilir. Bu takdirde dava açma süresi işlemez. Ancak,
bekleme süresi başvuru tarihinden itibaren altı ayı geçemez. Dava açılmaması veya davanın
süreden reddi hallerinde, altmış
günlük sürenin bitmesinden sonra yetkili idari makamlarca cevap
verilirse, cevabın tebliğinden itibaren altmış gün içinde dava açabilirler. |
İdari makamların sükutu:
Madde 10 – 2.
“Otuz” gün içinde bir
cevap verilmezse istek reddedilmiş sayılır. İlgililer “otuz” günün bittiği tarihten itibaren dava
açma süresi içinde, konusuna göre Danıştaya, idare ve vergi mahkemelerine
dava açabilirler. “Otuz” günlük süre içinde idarece verilen cevap kesin değilse ilgili bu cevabı,
isteminin reddi sayarak dava açabileceği gibi, kesin cevabı da bekleyebilir.
Bu takdirde dava açma süresi işlemez. Ancak, bekleme süresi başvuru
tarihinden itibaren “dört” ayı geçemez. Dava açılmaması veya davanın süreden reddi hallerinde, “otuz günlük” sürenin
bitmesinden sonra yetkili idari makamlarca cevap verilirse, cevabın
tebliğinden itibaren altmış gün içinde dava açabilirler. |
Üst makamlara başvurma:
Madde 11/2.
Altmış gün içinde bir cevap verilmezse istek reddedilmiş sayılır.
|
Üst makamlara başvurma:
Madde 11/2. “Otuz” gün içinde
bir cevap verilmezse istek reddedilmiş sayılır. |
Doğrudan doğruya tam yargı davası
açılması:
Madde 13/ 1.
İdari eylemlerden hakları ihlal edilmiş olanların idari dava açmadan önce, bu
eylemleri yazılı bildirim üzerine veya başka suretle öğrendikleri tarihten
itibaren bir yıl ve her halde eylem tarihinden itibaren beş yıl içinde ilgili
idareye başvurarak haklarının yerine getirilmesini istemeleri gereklidir. Bu
isteklerin kısmen veya tamamen reddi halinde, bu konudaki işlemin tebliğini
izleyen günden itibaren veya istek hakkında altmış gün içinde cevap verilmediği takdirde bu
sürenin bittiği tarihten itibaren, dava süresi içinde dava açılabilir.
|
Doğrudan doğruya tam yargı davası açılması:
Madde 13/1. İdari
eylemlerden hakları ihlal edilmiş olanların idari dava açmadan önce, bu
eylemleri yazılı bildirim üzerine veya başka süretle öğrendikleri tarihten
itibaren bir yıl ve her halde eylem tarihinden itibaren beş yıl içinde ilgili
idareye başvurarak haklarının yerine getirilmesini istemeleri gereklidir. Bu
isteklerin kısmen veya tamamen reddi halinde, bu konudaki işlemin tebliğini
izleyen günden itibaren veya istek hakkında “otuz” gün içinde cevap verilmediği takdirde
bu sürenin bittiği tarihten itibaren, dava süresi içinde dava açılabilir. |
(Madde 24 yeni
ekleme)
2577 sayılı Kanunun
24 üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Kararlar, verildiği tarihten
itibaren otuz gün içinde yazılır ve imzalanır.” |
Kararlarda bulunacak hususlar:
Madde 24 – Kararlarda:
….Belirtilir. “Kararlar, verildiği tarihten itibaren otuz gün içinde
yazılır ve imzalanır.” |
2577 sayılı
Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 10 – 1. Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce 10 uncu, 11 inci ve 13’üncü maddeler
uyarınca idareye yapılmış başvurular bakımından, belirtilen maddelerde bu
Kanunla yapılan değişikliklerden önceki süreler uygulanır.”
|
GEÇİCİ MADDE 10 – 1. Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce 10 uncu, 11 inci ve 13 üncü maddeler
uyarınca idareye yapılmış başvurular bakımından, belirtilen maddelerde bu
Kanunla yapılan değişikliklerden önceki süreler uygulanır. |
İLAVE
BİLGİ:
İdari
ihtilaflarda itirazların bu değişikler nezdinde değerlendirilmesi ve sürelerin
aşılmaması önemlidir. Zira “Usul esasa, mukaddemdir” %100 haklı olunan bir dava
konusunda usul hatası (müracaattın belirlenen sürelerde yapılmaması gibi) nedeniyle
davanın içeriğine (Esasına) girilmeden usulden reddedilme durumu söz konusu
olacaktır. Bu bakımdan sürelerin bu değişikliğe göre güncellenmesinde fayda vardır.
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü
Kanununun 7'nci maddesinin 1'inci fıkrasında; dava açma süresinin, özel
kanunlarında ayrı süre gösterilmeyen hallerde Danıştay’da ve idare
mahkemelerinde altmış ve vergi mahkemelerinde otuz gün olduğu; hüküm altına
alınmıştır. Hal böyleyken 4458 sayılı Kanunun kendisinde “İdari makamların
Sükûtu” na yönelik bir süre tahdidinin
bulunmayışı konuyu genel kanun hükmündeki 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü
Kanununa taşımaktadır. Dolayısıyla,
Gümrük Kanununa göre yapılan itirazlarla ilgili olarak idari davaya konu
olabilecek işlemlerin oluşumunun, yukarıda açıklanan başvuru usulleri ve
süreleri konusunda özel Kanun niteliği taşıyan, Gümrük Kanunu hükümlerine göre,
bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde ise, genel Kanun niteliğindeki 2577 sayılı
İdari Yargılama Usulü Kanununun 10'uncu ve 11'inci maddeleri hükümlerine göre
belirlenmesi gerekmektedir.
Konuyla ilgili Ayrıntılı bilgi
için Makalem incelenebilir. https://www.igmd.org.tr/Idari-Itiraz-Surecinde-Zimni-Ret-Meselesi_haberi |