72 VE 73 ÜNCÜ FASILLARDA YER ALAN BAZI DEMİR ÇELİK ÜRÜNLERİNİN İTHALATINDA EK MALİ YÜKÜMLÜLÜK (EMY) UYGULANMASI HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER

72 VE 73 ÜNCÜ FASILLARDA YER ALAN BAZI DEMİR ÇELİK ÜRÜNLERİNİN İTHALATINDA EK MALİ YÜKÜMLÜLÜK (EMY) UYGULANMASI HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER

72 VE 73 ÜNCÜ FASILLARDA YER ALAN BAZI DEMİR ÇELİK
ÜRÜNLERİNİN İTHALATINDA EK MALİ YÜKÜMLÜLÜK (EMY) UYGULANMASI HAKKINDA
DEĞERLENDİRMELER

 

Bilindiği üzere, 20/09/2018 tarihli Resmi Gazete’de
yayımlanan 2018/7 sayılı Tebliğ ile;

Bazı demir çelik ürünleri ithalatında İthalatta Korunma Önlemleri
Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde 200 gün süreyle geçici korunma önlemi olarak
%25 oranında ek mali yükümlülük uygulanması ve belirlenen ürün grupları
itibarıyla ek mali yükümlülükten muafiyet sağlamak üzere tarife kontenjanı
açılması için Cumhurbaşkanlığına öneride bulunulmuştu.

Konuyla
bağlantılı olarak,
 
02/10/2018 tarihli
Resmi Gazete’de yayımlanan 138 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile;

1-
   
 Karar eki listede gümrük tarife pozisyonu ve tanımı
belirtilen eşyanın ithalatındaki artışların yerli üretimde neden olduğu ciddi
zarar tehdidinin ve oluşabilecek telafisi güç zararların önlenebilmesi amacıyla
200 gün süreyle eşyanın CIF kıymetinin %25i oranında ek mali yükümlülük
şeklinde geçici korunma önlemi uygulanması,

2-
   
Bahse konu ek mali yükümlülüğün gümrük mevzuatının ilgili
hükümlerine göre teminata bağlanması ve soruşturma sonucuna göre geri verilmesi
veya hazineye irat kaydedilmesi,  

3-
   
Karar’ın 2 no.lu ekinde yer alan ülkeler ve gümrük
bölgeleri menşeli olan eşyanın ithalatında muafiyet sağlamak üzere tarife
kontenjanı açılması,

4-
   
Karar’ın yayım tarihini izleyen 15 inci gün yürürlüğe
girmesi,

hususları düzenlenmiştir.

 

Durum bu minval üzereyken söz konusu kararın, Ek Mali Yükümlülük
Perspektifinde Gümrük Birliği, Serbest Ticaret Anlaşması (STA) ve Tarife
Kontenjanı açısından ayrıca değerlendirmeye tabi tutmanın faydalı olacağını
düşünülmektedir.

A-
               
EK MALİ YÜKÜMLÜLÜK:
Bilindiği üzere ek mali yükümlülük:

a.
      
Korunma önlemleri kapsamında ülke
ayırımı yapılmaksızın,

b.
     
Avrupa Birliği ve Türkiye’nin diğer
ülkelerle imzaladığı Serbest Ticaret Anlaşmalarının; anlaşma hükümleri, ülkeler
ve eşya açısından farklılık arz etmesi sonucunda ülkemiz aleyhine ortaya çıkan
tarife farklılığının giderilmesini sağlamak amacıyla,

c.
      
AB ile Türkiye’nin GTS uygulamalarının
farklığı nedeniyle bazı ülkeler menşeili eşyaların AB ülkeleri üzerinden
ülkemize ithalatı sonucu ülkemiz aleyhine ortaya çıkan tarife farklılığını
gidermek amacıyla,

d.
     
Gümrük Kanunu’nun 55/3 üncü maddesine
istinaden ülkemiz aleyhine ticari yasaklama, kısıtlama koyan ülkelere karşılık
olarak farklı tarifeler uygulamak amacıyla,

e.
      
Belirli bir ürünün, belirli amaçla
kullanılması halinde,

Uygulanabilmektedir.

Bu açıdan makalemize konu
72 ve 73 üncü fasıllarda yer alan bazı
demir çelik ürünlerinin ithalatıyla ilgili karar ve tebliğler irdelendiğinde
EMY açısından ülke ayrımının yapılmadığı; sadece kararın 1 nolu ekini teşkil
eden
Geçici Korunma Önlemi Kapsamındaki eşya
ların ithalatında,
aynı kararın 2 nolu ekinde yer alan ülkeler ve gümrük bölgeleri menşeli
olanlarının ithalatında, ek mali yükümlülükten muafiyet sağlamak üzere tarife
kontenjanı açıldığı hüküm altına alınmıştır. Dolayısıyla korunma önlemleri
kapsamında ülke ayrımı yapılmadığından, başta AB olmak üzere ülkemizle yapılan tek
taraflı veya çok taraflı anlaşmalara bakılmaksızın (Karar gereği alınacak
tarife kontenjanları hariç olmak üzere) Ek mali Yükümlülüğün tahsil edileceği
mütalaa edilmektedir.

B-
               
TARİFE KONTENJANI:

 Bir mal veya mal grubunun ithalatında
uygulanmakta olan gümrük vergisi oranlarında, belirli bir miktar veya değer
için indirim yada muafiyet sağlanan değeri ifade etmektedir.
Tarife
kontenjanı taleplerine ilişkin başvurular, Ticaret Bakanlığı (Bakanlık)
internet sitesinde (www.ticaret.gov.tr) yer alan E-İmza Uygulamaları altındaki
“E-imza Uygulamalarına Giriş” bölümünde bulunan “İthalat İşlemleri” kısmında
elektronik imza ile yapılmaktadır.

 

Makalemize konu karara tarife kontenjanı açısından
bakıldığında:

1-
     
Kararın 1 nolu ekinde
Gümrük Tarife Pozisyonu ve tanımı belirtilen eşyanın ithalatında, ek mali
yükümlülükten muafiyet sağlamak üzere, ürün grupları itibariyle karşılarında
gösterilen miktarlarda genel tarife kontenjanı açıldığı,

2-
     
Kararın 1 nolu ekinde
Gümrük Tarife Pozisyonu ve tanımı belirtilen eşyanın; aynı kararın 2 nolu
ekinde yer alan ülkeler ve gümrük bölgeleri menşeli olanlarının ithalatında,
ithal lisansı alınması halinde
 
ek mali
yükümlülük söz konusu olamyacağı,

3-
     
Dahilde İşleme Rejimi
kapsamında yapılan ithalatta ilgili eşya için kullanılabilir genel tarife
kontenjanı bulunması durumunda ek mali yükümlülüğün teminata bağlanmayacağı, bu
kapsamda yapılan ithalat miktarının genel tarife kontenjanı miktarından
düşülmeyeceği,

4-
     
Tarife kontenjanı
miktarının, kararın 2 nolu ekinde yer alan ülkeler ve gümrük bölgeleri menşeli
eşyanın tamamı için toplam 518.803 ton olarak belirlendiği, söz konusu toplam
miktarın her bir ülke veya gümrük bölgesi menşeli eşya için ise 172.934 tonu
geçemeyeceği,

hüküm altına alınmış olmakla birlikte; yayım tarihini takip eden 15. gün
yürürlüğe girecek olan söz konusu kararla ilgili tarife kontenjanının usul ve
esaslarının belirleneceği tebliğ henüz yayımlanmadığından, tarife kontenjanına
başvurunun nasıl ve ne zaman yapılacağı, dağıtım ve tahsis yönteminin nasıl
olacağı sektörün merakla beklediği diğer bir bahis olarak gündemdeki yerini
korumaktadır.

 

Haki
DEMİRTAŞ

Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşaviri

 

Kaynakça:

1-
     
İthalatta Korunma Önlemlerine
İlişkin Tebliğ (No: 2018/3) (27.04.2018 t. 30404 s. R.G.)

2-
     
İthalatta Korunma Önlemlerine
İlişkin Tebliğ (No: 2018/7) (20.09.2018 t. 30541 s. R.G.)

3-
     
Demir-Çelik Ürünleri
İthalatında Geçici Korunma Önlemi Uygulanmasına İlişkin Kararın Yürürlüğe
Konulması Hakkında Karar (Karar Sayısı: 138) (02.10.2018 t. 30553 s. R.G.)